Annons:
Läst 378 ggr
godishanna
2020-09-14, 06:16

Gula mollys bleknar och får små svarta prickar

Då var det dags igen för någon typ av sjukdom. Har ett gäng mollyyngel (ja kanske inte yngel längre men just könsmogana ynglingar) i ett par 90-l. Upptäckte igår att den minsta honan har tappat i färg och hon har små små svarta prickar på huvudet och ryggen. Som om ngn skulle strött svart salt över henne.
Då jag haft dem uppdelade i två akvarium men nu har spekulanter på dem så valde jag att flytta om dem så att de tingade fiskarna skulle gå för sig själv. När jag flyttade in de som gått i nedre karet till dem i det övre (med den drabbade honan) upptäckte jag stor färgskillnad på honorna från de olika karen. De som gått i övre är alla mkt blekare. Dock bara den lilla som har prickar.
Deras mamma fick något liknande men jag antog bara att hon började bli gammal. Men dessa är ju unga.
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Alla vattenvärden är bra, testade senast igår. Regelbundna vattenbyten om ca 30% med samtidig ”dammsugning”. Karet har varit igång sedan i våras. Lite överbefolkat är det (Ca 15 molly-ynglingar, 2 neritinas och en liten ancistrus) men ammonium och nitrit på 0.

Läste om svartaprick-sjuka men då verkar prickarna bli mkt större. Hittade en gammal tråd på en engelsk sida med en bild som såg ut precis som min lilla firre men tyvärr ingen där som hade rett ut vad som var fel.

Ska ta en bild så fort det tänds ute hos dem.

Annons:
godishanna
2020-09-14, 07:02

Bästa bilden jag kunde få, de försöker gömma sig då kameran tydligen är lika farlig som håven 🙈
Man ser att honan är blekare än den andra gula bredvid henne.

zombivarg75
2020-09-14, 08:46

Jag skulle vilja säga att dessa molly's inte är renodlade gula, där av att det finns olika nyanser. Den som är längst till vänster är både gul/ vit och svart. Kan det vara så att det tex tar lite tid för dom att få dom svarta prickarna/ fläckarna och att dom får det i olika grad? Vissa får inget, andra får lite eller mycket svart.

Jag är ingen expert och jag utgår bara från det du skriver och vad bilden visar så jag kan mycket väl ha fel.
Men jag tänker lite så som det är med räkorna, att plockar man inte bort dom blekaste så får man sämre och sämre färg.
Du får snart fler svar av dom andra här inne.
Hoppas någon kan hjälpa dig.

godishanna
2020-09-14, 09:44

Nä de är säkert aningen blandade. Den marmorerade vet jag har en gul mamma och en silverpappa (inte kullsyskon med de gula). Honan fick gula yngel i ett halvår innan de marmorerade kom och jag hade bara en silverhane. Antar därför att alla gula var från tidigare parningar innan hon kom till oss. Men många hade gråaktiga fläckar samt svarta ögon så rent gula är de inte. Jag reagerar mest på förändringen. Den lilla var ju gul förut. Den är den minsta i kullen och de är födda i februari.

5ara
2020-09-14, 11:40

Förutom färgförändringen; finns det något annat som tyder på att den är sjuk?

Draknästets_Reptiler
2020-09-14, 15:43

31 Tror inte det är sjukdom, jag tror det kan vara "sotning" Hos vissa arter 8Papegojcikliden och Diskus ex,) är det tecken på stress om de blir sotade, men hos andra arter, däribland levandefödare, beror det ofta på att färgerna är uppblandade med olika nyanser och även svart.

https://www.in.gov/dnr/fishwild/3395.htm

En länk till Black spot disease, tyvärr på engelska.

Bilder på Black Spot Disease :

https://www.google.com/search?q=black+spot+disease+fish&client=firefox-b-d&sxsrf=ALeKk03zyCCUi0J7hO1foUWlZKnRNV9mbA:1600090699383&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwinsPqt4ujrAhVwxIsKHVR4AzcQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1920&bih=919#imgrc=Xcqc5boDUHgqVM

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2020-09-14, 17:12

#4: Jag inbillar mig att den är lite röd vid gälarna. Men den är pigg och äter så ingen allmänpåverkan.

Annons:
godishanna
2020-09-14, 17:17

#5: Hoppas det bara är så :) Den är ju liten till växten jämfört med de andra kanske den får svårt att hävda sig så det kan bli stressande?
Black spot funderade jag på också men läste att prickarna skulle vara större och lite upphöjda och det är de ju inte 🤔

De andra honorna såg förresten lika gula ut som de från nedre karet idag så där var det nog bara stressen av att jag håvat hos dem 🙄

Men får hålla ett extra öga på lillan och hoppas på det bästa 😄

Draknästets_Reptiler
2020-09-14, 17:18

Hoppas det går till sig. och eftersom hon är pigg och alert så tror jag inte det är någon fara :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-14, 17:40

Rent spontant känner jag inte heller att sjukdom är något att oroa sig för i nuläget. Att den är lite röd vid gälarna tänker jag beror på att den är så pass blek i färgen att det lyser igenom. Jag skulle nog nöja mig med att hålla lite koll på den.

Upp till toppen
Annons: