Annons:
Etikettmalar
Läst 461 ggr
SaraWill
2020-08-28 10:16

Lite missnöjda Sterbai Corydoras

Hej! Mina Sterbai Corydoras verkar inte helnöjda. Vet inte riktigt vad som är fel. De är ju framme då och då, men är inte så pigga och simmar upp sådär längst med rutorna som de gärna gör annars. Mitt akvarium har en del gömställen - bestående av några småhus, rötter och stenar, en del växter. Finns även fria simytor. Sand i botten. Det är bra cirkulation på vattnet. Ph och kh är bra. Nitrit och klor är lågt. Har haft Corydoras innan som då varit nöjda, och vet inte vad jag gör för fel nu. De ser inte sjuka ut, mer att de bara är lite missnöjda med något. Det jag hade en fundering över var att, då Kuhli-ålarna och ancistrusarna är nattaktiva så ger jag mat när jag släcker. Kan det vara så att mina Corydoras är missnöjda pga det? Borde jag försöka möta en gång på dagen också? 😬 Fiskar i akvariet (200liters): 6st Sterbai Corydoras 8st kuhli-ålar 3st Mosaikgurami 2st Ancistrus Tack på förhand. 🙏☺️

Annons:
5ara
2020-08-28 14:24
#1

Hur länge har du haft dom? Båda mina sorter har varit väldigt aktiva den första tiden men sen lugnat ner sig. Duplicareusarna blev mycket mer aktiva när jag ökade från sex till nio stycken. Mina gröna lasrar var många men verkade aldrig riktigt trivas i 240 liters-karet de gick i. De har verkligen levt upp sen de fick ett eget akvarium. Jag tror att de 17-18 st. Varför lasrarna inte var så aktiva vet jag inte men det kändes som att de inte uppskattade att gå med så pass stora fiskar som scalarer. De stack oftast iväg ifall någon sådan kom i närheten. I ditt fall skulle jag nog överväga att fylla på stimmet med några till. Kanske det kan vara som med mina Duplicareus och lite mat på dagen skulle de säkert uppskatta. Vad matar du dom med?

Draken
2020-08-28 17:33
#2

Skadar inte med en liten matning på dagen också.

Vad har du för substrat i akvariumet, Grus eller sand ?

Samma fråga som ovan: Vad ger du dem för mat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

SaraWill
2020-08-29 10:35
#3

Jag har bara haft akvariet i ca 2 månader. Mina var också väldigt aktiva i början, men känns som att de drar sig undan. Det kanske är så du säger att de inte uppskattar att vara med så stora fiskar. Har faktiskt funderat på det. Både mosaikgurami-hanen och Ancistrus-hanen känns som att dom bestämmer och liksom jagar bort övriga fiskar ibland. Ingen som bits, men är lite orolig för när de blir äldre och större.. Jag ger de flingfoder och wafers-tabletter. Det har de uppskattat när jag haft Corydoras innan. Jag har sand i akvariet. Jag ska testa att ge lite mat på dagen också. Men jag har funderat på att skaffa ett större akvarium där jag kan lägga i mosaikguramisen. Men den ena ancistrusen känns ju också lite revirhävdande.. frågan är om den också får flytta isåfall.. men behöver ju några till algätande malar.. men visst är väl Ancistrus generellt inte aggressiva? Jag kanske bara haft lite otur med den? 😬 eller kan det vara så att den vill ha ännu fler gömställen? Det är ju så att 3 av mina 4 fisksorter vill ha grottor att gömma sig i, så kanske inte har tilräckligt? 🤔

SaraWill
2020-08-29 10:40
#4

Kanske ska tillägga vad jag har för grottor då.. Finns ju en del växter att gömma sig i. Sen har jag: 6 små rör 3 små stengrottor 2 stora kolstenar 3 stora skifferplattor 1 liten mangroverot 1 mellan redmoor rot 1 stor t-tex grotta 3 små hus 1 stor terrin 1 terrinlock Det jag tänker är väl kanske att malarna är irriterade för att det inte finns tillräckligt stora grottor? Och därmed irriterade och jagar bort Corydoras?

5ara
2020-08-29 20:28
#5

Detta är min personliga uppfattning om ancistrus; de är dåliga på att äta alger och tjuriga allihop. Jag gillar dom dock; utöver cirka 30 yngel har jag 6 st större men att ha dom för få hjälp med alger finns ingen större poäng med. Möjligtvis när de är små men de större är riktiga latmaskar som käkar fiskmat, växter, algtabletter och grönsaker. Det finns betydligt bättre algätare än dom; exempelvis Neritina-snäckor och amanoräkor. Mina gröna blev aldrig direkt bortjagade och det var absolut ingen som gav sig på dom men det verkade som att de bara inte gillade de större fiskarna. Duplicareusarna har ett lugnare sätt och bryr sig varken om ancistrusen eller scalaren de går med. Den ancistrusen är en riktig grinolle och jagar bort dom men det verkar inte göra dom så mycket så jag tycker de verkar ha lite olika beteende de där pansarmalarna beroende på sort. De gröna är ganska reaktiva; tycker inte om när jag råkar smälla i locket eller när ljuset plötsligt slås på för fullt. Duplicareusarna är mer chilla iakttagare, de är även dom aktiva, men på ett lugnare sätt. De är knappt rädda för handen när man grejar i karet. Detta blev efter jag ökade från sex till nio stycken, innan dess var de överlag mer försiktiga och gömde sig mer. Jag hoppas att det är bra med kött i flingfodret och tabletterna du ger; det behöver dom :) Spontant har jag svårt att tro att det handlar om att de har för få gömställen. Tycker det låter som att det finns en hel del ställen att komma undan på. Som du märker kan jag inte ge dig något rakt svar på vad som gör att de är lite tillbakadragna utan du fick istället en sammanfattning av mina erfarenheter av pansarmalarna jag har.

Draken
2020-08-30 12:23
#6

Tänk också på att Corydoras är delvis carnivorer, de behöver även "köttig" diet. Finns att köpa i de flesta butiker med bra sortiment, Algae Wafers Mix.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
SaraWill
2020-08-30 19:05
#7

Det är kött både i flingfodret och wafers-tabletterna, så det är inga problem. 👍 Testat att mata på dagen också, men har inte gjort någon skillnad. Jag får testa att skaffa några fler tänker jag. Funkar inte det, så får jag skaffa ett till akvarium och flytta på mosaikguramisarna och ancistrusen. 🙂

5ara
2020-08-30 20:02
#8

Det är nog precis hur jag skulle prova att göra jag med. Hoppas att det blir bra :)

Upp till toppen
Annons: