Annons:
Etikettalger
Läst 474 ggr
dawown
7/23/20, 6:43 PM

Blågröna alger trots vattenbyte och rengöring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min son har ett akvarium som nu börjat få ett grönblått slem på botten och på dekorationerna. Förra veckan gjorde vi rent det övre skiktet av stenarna på botten genom att vi plockade ut det och noggrannt rengjorde det. Bytt vatten i omgångar. Trots det så blir det så här på bara några dagar. Vad kan det vara och hur gör vi för att få bort det?

Annons:
5ara
7/23/20, 9:02 PM
#1

Mycket tyder på att det är blågröna alger/cyano ni har har fått i akvariet men bara för att vara på den säkra sidan; luktar det blågröna slemmet något? Om det är cyano har tyvärr vattenbyten ingen effekt; då är det till exempel mörkläggning som gäller. Det är dock viktigt att försöka lista ut var grundproblemet finns för om man inte fixar till det innan är risken stor att det kommer tillbaka. Till exempel är det inte helt ovanligt att det triggas av hög fosfatnivå tillsammans med låg nitratnivå. Tyvärr är det inte så enkelt att det bara är det som är orsaken men det är inte ovanligt alls att låg nitratnivå ofta finns med som bidragande orsak till att det får fäste.

Draken
7/23/20, 9:42 PM
#2

Troligtvis Cyano, samma fråga som ovan, luktar det illa ur karet ?

Det är väldigt svårt att bli av med. Försök med total mörkläggning i 3-5 dagar. Funkar inte det, så finns det kemikalier man kan använda, men invånare i karet kommer inte att tycka om eventuella kemikalier.

Jag fick Cyano i mitt akvarium, jag rev hela alltet, kastade alla växter och kokade sanden och inredningen. Sen gjorde jag en nystart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

dawown
7/23/20, 10:13 PM
#3

Tack för snabba svar! Ja det luktar lite mer unket än vanligt. Jag provar mörkläggningen så får vi se!

5ara
7/23/20, 10:45 PM
#4

Kan ju passa på att nämna att min syster blev av med sin cyano när hon bytte bottensubstrat från engelsk sjösten till grå sand. Hon rengjorde inget annat men det var ändå tillräckligt för att det skulle försvinna. Anledningen till att hon bytte var bara att hon hade tröttnat på sjöstenen och ville ha något annat. Det var bara en väldigt positiv bonus att cyanon gav med sig. Den fanns inte bara på gruset utan även på växter och rötter i karet. I hennes fall var det mest troligt att nitratet gick ner till noll ett tag. Trots att det åtgärdades gav sig inte cyanon för det men substratbytet gjorde att den gav upp.

Draken
7/24/20, 1:07 PM
#5

Ibland behöves in te mer än så :)

Jag hade ju en himla otur som aldrig blev av med eländet oavsett vad jag gjorde. Där var det rivning, sanering och nystart som gällde ;)

Då först blev jag av med det, och jag har inte haft problem sedan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: