Fiskförslag 105L
Jag söker förslag på lämpliga fiskar till mitt 105L, vill helst ha det växtfritt. Behöver för all del inte vara fisk heller.
≧◔◡◔≦
Varför inga växter? Att inte ha växter kommer att göra skötseln svårare särskilt i ett relativt litet akvarium. De fiskar som normalt går i akvarier utan växter är tex ciklider från de Afrikanska sjöarna Malawi och Tanganyika. Malawiciklider behöver större än 100 liter men från Tanganyika finns en del lite mindre snäcklekande ciklider som skulle kunna fungera https://www.ciklid.org/nyborjare/nyborjarguide-till-tanganyikaciklider/

Tänker samma som #1; varför inga växter? Många fiskar trivs med en del växtlighet och utan växter känner jag att det blir svårare att föreslå arter som kan passa…
Hade önskat att slippa växtbelysning, men kan absolut tänka om. Har inte kunnat komma på något bra själv.
≧◔◡◔≦
Ok det finns växter som har väldigt låga krav på både belysning och näring. Koldioxid verkar vara lite inne att ha men är absolut inget krav och inget som jag någonsin haft i mina akvarier. Mitt förslag är ett antal snabbväxande växter med låga krav på belysning/näring. En liten ciklid (jag gillar ciklider) som tex någon apistogramma art tillsammans med antingen en ungfödare (tillräckligt stor för att inte gå in i munnen på cikliden) eller någon tetra. Möjligen i kombination med några corydoras av en lite mindre art.
Inlägget är borttaget
Tackar!
≧◔◡◔≦
Vill du absolut ha fiskart som inte vill ha växter, så finns det vissa Tanganyikaciklider som kan gå i 105 liter.
Populärnamnet på svenska är Snäcklekare, googla på dem.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI