Etikettnybörjarhörnan
Läst 442 ggr
Petive
2020-03-03, 10:09

Passar i hop

Har fått ett återfall efter 25 år. Hade stora ciklider förr. Nu har jag skaffat mej ett beg. 190 l hörnakvarium. Fick med en hane och två honor Blå gurami, ett par Rubin Gurami och ett gäng Neontetra.  Vill ha lite mer färg i tanken, vad har ni för förslag?

5ara
2020-03-03, 10:48

Kul att du är igång med akvarium igen! Ser fint ut! Tyvärr kan jag inte mycket om vad som passar med Gurami. Jag kan berätta lite om mina erfarenheter; jag hade ett par där hanen (blå gurami) var lite av en mobbare. Han jagade både honan och andra fiskar. Jag omplacerade dom på grund av detta så jag har ingen direkt lösning på vad dom kan passa med. I mitt kar gick de med scalarer, odessabarber, siamesiska algätare och Ancistrus. Vad jag minns brydde han sig i stort sett inte alls om ancistrusarna och scalarerna var dom han jagade mest, bortsett från gurami-honan som var överlägset mest utsatt. Tror också att de individuella skillnaderna kan vara ganska stora. Gurami-honan var lugn och jagade aldrig någon.

Draknästets_Reptiler
2020-03-03, 12:18

Gurami kan gå med det mesta. De bråkar sällan med andra fiskar, men det kan bli riktigt storbråk dem imellan.

Det är lite diskutioner fram och tillbaka huruvida Gurami ska gå i grupp eller par. Enligt min erfarenhet så skall de gå i par. Mosaikgurami KAN fungera i grupp, men det är inte säkert.

VENI VIDI VICI

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Upp till toppen