Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1101 ggr
Catlady91
2020-02-01, 18:49

Rot som färgar, slutar den färga?

Hej! 

Var på en intressant föreläsning idag på stans djuraffär om aquascaping, och nu har jag köpt lite nytt bottensubstrat samt en rot för att göra om mitt lilla 60l 😊 tänkte göra detta ikväll.

Men då är frågan om roten.. Den kommer ju färga, det vet jag. Men kommer den sluta färga efter ett tag, så vattnet blir klart, eller kommer den alltid färga?

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag ❤️

Lillyrod
2020-02-01, 18:51

De flesta rötter avger nog alltid lite färg men det bleknar med tiden. Jag har rötter som jag haft i åratal i karen men de avger fortfarande lite färg. 

Jag gillar det så det gör inget 🙂

Catlady91
2020-02-01, 18:53

Jag gillar inte tefärgat vatten.. Jag har det nu, och vill bli av med det! Men det kan vara belysningen som gör det, så får nog kolla hur det ser ut när allt är klart utan roten..

Lillyrod
2020-02-01, 18:58

Den färgar ju mest i början sen avtar det betydligt. Jag har inget emot att det är lite färg på vattnet. 

Sen beror det ju på vilka som bor i karet. Sydamerikaner gillar ju det lite mörkare vattnet 🙂

Catlady91
2020-02-01, 19:20

Guppy, ålar, snäckor och två små Ancistrus som håller på att växa på sig 😊

Lillyrod
2020-02-01, 19:21

De gillar det vattnet så det blir bara bra 👍

5ara
2020-02-02, 11:38

Som Lillyrod säger varierar det mycket från rot till rot hur mycket och hur länge de färgar. I mina kar har det dock inte gått att se någon särskild färg efter ett par månader, men som sagt, det kan variera mycket. Kul med lite ny inredning i karet!

Catlady91
2020-02-02, 13:49

Ja, jag fixade precis i malawikaret nör jag ändå gjorde vattenbyte. Dock blev det nog för kallt vatten som kom i akvariet när jag fyllde på, så jag fick två dödsfall 😭 de andra fixade tydliga tecken på att må dåligt, så jag höjde värmen och slängde i lite aquasafe och ektozonsalt. Nu verkar alla må bra igen

Mick13
2020-02-03, 00:32

Häll hett vatten på roten när du skall blötlägga den . Det brukar få dem att fälla ut färgningen snabbare. Det är  dock från rot till rot hur länge de missfärgar vattnet.

martinrosen
2020-02-03, 08:06

Jag satte in 3 rötter (stoora) nyligen. En av dessa färgar mycket och fortfarande. 
Den har en förmåga att flyta dessutom. De andra två avger inte så mycket färg. Vattenfärgen verkar ge med sig efter några vattenbyten.

Draknästets_Reptiler
2020-02-04, 12:48

Mangroverötter färgar alltid av sig när de är nya. Men det brukar oftast ge med sig efter ett tag. Jag har  varit med om båda.

Men precis som Lillyrod så gillar jag färgen,  jag har dessutom sydamerikaner i huvudsak så det är bara en fördel  =D

PeG
PeG 
2020-02-04, 13:22

Jag hade en rot som inte ville sluta flyta. Efter två månader nedsänkt med tyngder så tog jag upp den och borrade ett relativt stort hål genom stammen. Därmed fick jag bort det mesta av veden som fortfarande inte var mättad med vatten och då sjönk den och slutade färga.

martinrosen
2020-02-04, 15:10

Jag har samma hemma hos mig. En av rötterna vägrar sjunka. 
Den har en stenhård kärna och jag börjar bli sugen på att försöka ta upp den nästa gång jag bygger om och gjuta fast den i en betongskiva.

Draknästets_Reptiler
2020-02-04, 15:16

Jag brukar binda fast rötter, som inte vill sjunka, på en platt sten. Binder fast det med fiskelina. Funkar finfint 😃

Catlady91
2020-02-04, 18:51
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Sytråd funkar också 😊 eller gummisnodd 😊 Jag la ner roten igår, och den färgar inte! Gjorde om hela mitt guppykar, tog väl tre timmar.. Men att inreda tog mest tid, och dessutom hade jag bara hinkar att springa med.. Här kommer lite bilder 😊 är 99% nöjd, kommer ta bort växten i framkant till vänster då den döljer en av favoritdelarna i karet. Kommer också leta efter växter som liknar kaktusar eller andra ”westernväxter”, kom gärna med tips på växter 😊 Har gjort helt annorlunda med detta kar än jag annars gjort, kommer göra en tråd om det 😊

Draknästets_Reptiler
2020-02-05, 16:07

Ser bra ut. Men det är ju synd att ta bort växten, kan du inte flytta på den 😇

Jag skulle ha satt den bakom roten, eller ännu bättre framför 😃

Catlady91
2020-02-05, 18:09

Jag ska byta den mot en annan som alltid lossnar och inte får chans att få bra rötter 😊

Upp till toppen