Fisk till 112 liters
Hej allihopa! Bästa kompisen ska starta upp ett akvarium till sina barn. Karet är ett vanligt 112 liters med ramp. I stort sätt oanvänt då min lillebror vann det och bara hade det igång I några månader innan han drog ner på antalet kar. Vi behöver tips på fisk som passar i 112 liters.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Hej! Så roligt att din bästa kompis ska starta upp ett 112 liter akvarium 🙂
Jag tipsar varmt om exempelvis Corydoras, de är livliga små stimfiskar som bökar runt i sanden på botten. Dom är relativt enkla att hålla i akvarium och är gärna framme och visar sig, vilket barnen säkert tycker är kul. Det finns flera olika arter inom Corydoras men alla vill ha finkornig sand som bottenmaterial eftersom att deras små skäggtömmar vid nosen kan bli skadade av grus eller annan vass inredning. Om det händer så får dom svårt att hitta och äta mat, så det vill man undvika. Corydoras vill leva i stim så skaffa ett individantal på ca 6 till en början, därefter kan din bästa kompis öka stimmet något om så önskas.
För övrigt är bland annat amanoräkor roliga att se på, samt Guppy som både är väldigt enkla att hålla i akvarium och samtidigt färggranna. Om Guppy står på önskelistan så skulle jag nog vilja påstå att en grupp hanar är bäst att köpa, då enbart hanar och ingen hona. På så sätt får ni tag i dom allra färggladaste individerna som ofta har större fenor (gentemot honor som vanligtvis är mer gråtonade och med mindre fenor) och minskar risken för problem i akvariet. Med både honor och hanar så är risken för massvis med yngel väldigt stor - och yngel i sin tur kan vara kul till en början men då honorna släpper uppåt 20-30 yngel med jämna mellanrum så är det tillslut lätt att få nitritspik (=massiv fiskdöd) pga överbelastat akvarium. Det här undviker man alltså genom att bara ha hanar istället, vilket fungerar minst lika bra för fiskarna som att leva tillsammans med motsatta könet 👍
Tipsar hett om denna artikel, den är superbra att läsa inför uppstart av nytt akvarium: klicka HÄR. Du kan även läsa om corydoras genom att klicka på namnet.
Lycka till!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
I mitt största kar (130l) har jag bl.a mina favoriter: Kuhlii ålar, (kardinal)tetror och Dvärggurami. Gillar dock neon tetror bättre dom har så fina färger :)
Jag personligen älskar corydoras och sen Segelfens Mollys. Haha är så svårt att inte bara köra över och göra så som jag velat ha det. Men jag själv har ingen ordentlig plats just nu.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Ett dvärgguramipar, ett stim med någon mindre tetra och kanske Corydoras på botten :)
Sand, massor med växter och rötter som bildar grottor, och flytväxter för Gurami. Så skulle jag ha gjort ;)