Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2526 ggr
conversano
0

30L fisk?

Hejsan! Jag har ett 30L akvrium som står tomt just nu, men jag undrade hur mycket fisk jag skulle  kunna ha i det? Är 1 Kampfisk, 3 Otocinclus vestitus elr. Otocinclus macrospilus och 5 dvärg corys (C. hastatus) rimligt? Med tanke på kampfiskens eventuella agressiva beteenden kollade jag medvetet upp arter som jag hört är väldigt fredliga, men jag är fortfarande inte säker på att de kan hållas till sammans. Tänkte därför fråga någon som har lite mer erfarenhet av det här än mig själv.

Tacksam för svar!Glad

Kirnzy
1

30L är enligt mig alldeles för litet för otocinclus och corydoras (enligt zoopet ska hastatus även ha minst 60L och zoopet är inte alltid generösa med måtten..). Jag skulle inte ha någon annan fisk med en Kampfisk i 30L, om du nu vill ha en Kampfisk.

conversano
1

Back to the drawing board, alltså. Frågar eftersom att jag självklart inte vill att fiskarna ska lida, men eftersom att jag aldrig haft akvarium förut så litar jag inte på mig själv att avgöra vad som är för litet för en viss fisk.😃

Vad skulle annars passa i en 30L? Kampfisk är inget måste. Eller borde jag lägga ner en extra slant på ett större akvarium?

Lillyrod
0

Jag röstar för ett lite större kar. Det kostar inte så mycket mer med ett 60 liters och då kan du ha de fiskarna du vill. Förutom kampfisken då.

Otocinclus och corydoras vill ha strömt vatten. De lever i forsar och floder där de finns vilda. Kampfisken vill ha det lugnt och betydligt varmare än de båda andra. 

I ett 30 liters har jag räkor och snäckor.

conversano
2

Om jag inte uppgraderar kanske det blir en 30L ungkarlslya för en Kampfisk då.  Ingen mening med att ha fiskar i ett kvarium där de inte har någonting att göra från första början. Tack för snabba svar så att jag kunde bena ut om otos och corys platsar i 30L eller ej. Använde många engelska/amerikanska sidor, så jag antar att de var mer frikostiga med sina mått.

Lillyrod
1

Usa har inte alls de djurskyddslagar vi har och inte heller samma tänk när det gäller djurens välmående tyvärr : )

Cecilia.S
3

Så bra av dig att kolla upp en extra gång, en liten stjärna till dig ✨

Välkommen in i akvaristiken! En 30 L ungkarlslya för en Kampfisk låter som en riktigt härlig idé tycker jag. Klicka gärna in på ordet Kampfisk för att läsa mer om den arten - på så sätt får du lite tips som kan vara bra att ha med sig. Stort lycka till, du får jättegärna uppdatera oss med bilder och text i en egen projekttråd om/när du kommer igång! Tveka heller inte att ställa fler frågor om du undrar över något 👍

Om du klickar på den här länken så kan du även läsa mer om hur du kan starta upp ett akvarium på ett bra sätt. Den rekommenderar jag starkt!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

conversano
3

Har aldrig haft akvarium förut, men däremot smågnagare. Alldeles för många hamstrar etc. bor i på tok för små burar i min mening. Därför tänkte jag att det var bäst att fråga om hur stort fiskarna ska bo också.🙂 Hade varit väldigt dumt av mig om jag inte frågat runt och läst på ordentligt… som den totala nybörjare jag är.

conversano
0

Kan passa på att fråga om det funkar att ge vuxna artemia till Kampfisk? Jag tycker att djur ska äta och leva (så gott det går iaf) som de gör i naturen. Jag tänker mig att aktivt jaga efter dem borde vara väldigt bra motion och levande föda är ju den mest naturliga man kan ge dem. Men skulle man kunna ha räkor direkt i akvariet istället för artemia, eller kommer den äta upp vuxna räkor med? Räkorna är ju dessutom fina att se på.

Lillyrod
0

Att mata med levande är jättebra. De flesta fiskar blir som tokiga när man fångar mygglarver och annat gott till dem.

En Kampfisk kan ta vuxna räkor också om han är på det humöret. Det finns de som låter dem vara och precis tvärtom med. Det beror på individ.

conversano
0

Skulle du tycka att det är värt risken eller är det fram med pet-flaska elr dyl. och börja kläcka artemia som gäller om jag ska ge levande?🤔

Lillyrod
1

Jag som har räkor och tycker de är jätteroliga krabater skulle nog inte vilja mata en fisk med dem. Nu är jag väldigt blödig men så tycker jag 😃

Draken
0

Det är nog stor risk att kampfisken tar även de vuxna räkorna, jag skulle inte våga chansa. Men det kan gå bra också. Jag hade en gång 3 kampfiskar, två utav dem åt räkor …och även nyfödda snäcklingar…med god aptit. Den tredje rörde aldrig någon, varken räkor eller snäckor :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lojs
2

Sedan så beror det ju lite på hur mycket växter man har tänker jag. Har räkorna massor av ställen att gömma sig så är de svårare att käka upp. Kampfisken brukar ju även gilla att ha en del växter att lägga sig och vila på, så win win tänker jag. =) Det finns även särskilda räkgömmen man kan köpa. Här finns en del http://www.shrimps.se/sv/25-dekoration

Men jag har aldrig testat att ha Kampfisk ihop med räkor, så ta det jag skriver med en nypa salt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

conversano
0

Jag tycker tätt planterade akvarium är supersnygga, gärna med ”gräsmatta” på botten. Jag funderar på att köpa ett CO2-system billigt, men det borde väl räcka för ett litet 30L. Hoppas på frodiga växter, så gömställen för eventuella räkor ska det nog inte vara någon brist på. Tycker ni alltså att jag ska testa räkor och låta kampfisken ta räklingarna? Eller ska jag ge artemia från början?