Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2056 ggr
_Nina
1

Gravid guppy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni det börjar va dags för min Guppy hona att föda? Har endast honor i mitt kar men köpte henne tydligen som gravid för ca en månad sen. Tänkte att jag flyttat henne i en yngelkasse då det närmar sig men vill inte ha henne där för länge. Men vad tycker ni? Ska jag börja flytta över henne? (Svarar pricken är tydligare än vad det syns på bild)

_Nina
0

*svarta pricken.. :)

_Nina
0

Tack, men menade mest ifall nån mera erfaren ”guppy uppfödare” skulle ha kunnat se på henne. Har nog läst en hel del själv också men iom att jag aldrig förr haft Guppy och att jag hamnar lägga henne i yngelkassen så vill jag vara på säkra sidan så att hon behöver vara där så lite som möjligt.

Lojs
1

Som jag skrivit i artikeln så är det jättesvårt att se. På bilden ser hon inte särskilt högdräktig ut, men vissa honor blir inte tjockare än sådär innan de föder, min erfarenhet är att det oftast är de som redan haft ett par kullar i alla fall som inte blir lika tjocka, att de blir tjockast första/andra kullen typ. Men det är bara vad jag har upplevt. Så om det är första kullen skulle jag gissa på att hon har ett litet tag kvar.
Det kan vara lättare att tyda utifrån beteende, att hon till exempel ställer sig i ett hörn vid ytan alldeles själv. Men då är hon väldigt nära födsel och jag tycker det är olämpligt att stressa med en flytt i det skedet. 

Frågan är vad syftet är med att flytta över henne? Ynglen kan inte vara särskilt länge i en yngelkasse om syftet är att de ska överleva (vattenkvalitén i en vanlig yngelkasse är svår att hålla, plus att den är så himla liten). Om tanken är att ynglen ska flytta till ett annat kar sedan så tycker jag personligen att det vore snällare att flytta över honan dit nu i förhoppningsvis hyfsat god tid innan hon föder.

Mycket av detta är som sagt mitt eget tyckande, du går såklart som du vill. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
0

Det ser ut att vara ett tag kvar innan hon skall föda.

Håller med ovanstående, det är bättre för honan och ynglen att hon får föda i akvariumet, eller om du tänkte driva upp ynglen i ett annat kar, så flytta dit honan redan nu.

Massa växter och gömställen, så kommer ynglen förmodligen också överleva  i det vanliga karet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Det är en väldigt fin hona : )

PeG
1

Yngelkassar fungerar enligt min erfarenhet sämre än att ha gott om växter i akvariet när det gäller hög yngelöverlevnad. Det var länge sedan det var ett problem att för få Guppy yngel överlever. Dessutom tror jag att de är stressande för honan även om man lägger i någon liten växt.

_Nina
0

Ja jag känner mig lite kluven nu i hur jag ska göra. Skulle egentligen inte vela sätta henne i en yngelkasse men har inte fått tag på t.ex. Flytväxter. Och jag vill så gärna få yngel av henne, just på grund av hennes härliga färg!

Lojs
0

#8 Problemet blir ju i vilket fall att få bebisarna att överleva när de väl är födda och en yngelkasse funkar inte särskilt länge. =)

Jag håller med om att hon är jättefin, men dels kommer hon förhoppningsvis få i alla fall någon mer kull när du hunnit få tag på mer växter (till exempel vattenpest brukar finnas i alla djuraffärer, växter fort och lägger sig utmed ytan till slut, om inte annat en tillfällig lösning). Dels är hennes färg vanlig i djuraffärerna (nu har jag inte varit och kollat på några månader, men det brukar vara en vanlig färg här omkring i alla fall) så det borde inte vara så svårt att hitta fler med samma färg. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[nevamisse]
1

Jag tycker det är svårt att se när mina guppys ska föda, men de ser så tjocka ut så man kan tro att de ska spricka innan de föder. Nu har jag bara guppys och pansarmalar i det ena karet och de har inte ätit upp ynglen. Men första gången jag såg yngel släppte jag i några stjälkar av Limnophila sessiliflora som fick flyta runt och vara gömställe åt ynglen.

_Nina
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Grejen är den att utbudet här var jag bor är ganska dåligt. Har inte stött på denna färg tidigare här. Och flytväxter finns inte alls. Dock så har jag nån växt som hunnit sig upp till ytan men det känns ganska fjuttigt. Annars har jag nog en hel del växter. Så mittiallt klarar de sig.. :) Sätter till bilder så kanske ni kan hjälpa mig avgöra ifall det kan räcka. (Skaffade just nån till som jag inte ennu hunnit plantera, men hoppas det kan hjälpa ynglen)

Lillyrod
0

De kommer garanterat att klara sig i det karet. De växterna som står i krukor tänker du plantera väl?

Jättesnyggt kar för övrigt 👍

_Nina
0

Aa haha jag har bara stressat mig på att jag inte hittar några bra flytväxter.. men kanske det jag har räcker. Är så pass nybörjare med allt som heter yngel, så man känner sig liksom lite extra nervös.. Tack så mycket! :D

_Nina
0

Och jo kommer plantera dem direkt jag bara får bestämt vart jag ska sätta dem..

PeG
0

Ynglen kommer att gömma sig där det finns gömställen och inte bara vid ytan. Växter vid botten, en hög grovkornigt grus eller nästan vad som helst fungerar. Det beror förstås också på hur mycket fisk du har i akvariet. Planterar du det du har så är min gissning att du får fler levande yngel utan yngelkassen åtminstone på lite sikt när honan genom att inte bli stressad får fler kullar.

Draken
0

Inga problem att få yngel att överleva i det karet :) Som PeG skriver, de gömmer sig där de kan gömma sig :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

_Nina
0

Nämen vad skönt att höra. Då ska nog honan få ha sina yngel i karet. Tackar för hjälpen. Jätte bra att det finns hjälp att fås (även med de lite dummare frågorna ;) )