Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1057 ggr
_Nina
1

Vilken stimfisk med gurami mm.?

Hej! Funderar på att skaffa ett stim till mitt 220L kar. Från förr har jag 1 marmorgurami, 3 guldgurami, 2 rubingurami, 3 fjärilsciklider och 4 skäggmunsmalar. Vilken stimfisk skulle ni rekommendera till detta gäng?

_Nina
1

Har själv funderat på Kilfläcksrasbora, zebrafisk och Rödmunstetra. Kan nån av dessa passa?

Erratic_Eagle
1

kilfläcksrasboror är tåliga och lever länge så dem är väl ett bra alternativ😉

jag har dem själv i mitt 100L

crashgirl
1

Själv har jag ett stim fembandsbarber med mina Dvärggurami o fjärilsciklider. Otroligt snälla, nyfikna och roliga barber!

Draken
2

Brber skulle jag inte rekomendera, visst finns det frdliga och snälla berber, men de är kända fenbitare, och kan nog tugga i sig Guramins fenor rätt vad det är.

Zebrafiskar (danio) skulle väl passa in, de är livliga och fina, men risken är att de stressar.

Fast jag funderar på alla dina Guramisar, jag skulle inte våga sätta ihop flera olika guramiarter, de större (guld och Marmor) kan vara nog så aggressiva både mot sina egna och andra.

Fjärilscikliderna bör gå i par också, det kan lätt bli bråk och revirstrider om de är fler. De är Parbildande, inte haremsruvare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

_Nina
1

Det blev ett gäng rödmunstetror även om de sägs vara känsliga. Men väl i butiken var de så fina att jag inte kunde motstå. :) Har lämnat tillbaka en av fjärilscikliderna. Dom i butiken sålde två honor och en hane till mig som i verkligheten var två hanar och en hona. Guramisarna har jag inte haft några som helst problem med. Och jag själv tycker de går bättre i grupp, de blir mycket modigare och även fredligare har jag märkt. Åtminstone i mitt fall. :)

Draken
1

Gurami KAN bli fredligare om de går i grupp, men det är inga garantier. Jag har haft en väldig otur med de större arterna.

Det är jättebra att dina fungerar i grupp, men ha det i bakhuvudet bara :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis