Problem med akvarie
Har ett akvarie på 300L med 14 st Malawiciklider. Startade akvarier under majmånad. Sen dess har jag haft problem med lager, mestadels svarta alger som lägger sig som ett puder över min back to nature bakgrund och stenar. Till en början hade jag endast ett filter som följde med akvariet. Efter ca en månad köpte jag doxk ett extern filter, Eheim 2273. Dock fösvann inte algerna. Gör vattenbyten 1 gång i veckan. Har ca 4-5 växter som dock cikliderna tuggar på så de är alltid fula och avgnagade och bruna. För ca två månader sedan köpte jag ännu ett Eheim ytterfilter modell större 2275 men gjorde inte så mycket för algerna. Testade för 5 veckor sedan att ta bort växterna och efter bara ca 3 dagar försvann de medta av de fula svarta algerna dock inte allt utan endast runt 80 %. Dock tyckte jag att akvariet blev rätt tom å rätt fattigt i sitt utseende så testade för två veckor sedan attt sätta tillbaka växterna och som ett brev på posten kom allt elände tillbaka med de svarta algerna som lägger sig som ett svart puder över hela akvariet. Vad gör jag för fel?
Eftersom akvariumet är relativt nystartat, skulle jag gissa på att det är kiselalger du har fått i karet. De kommer nästan alltid i nystartade kar, och de försvinner så småningom, när värdena är helt stabila.
Vissa malar och snäckor tar dessa alger, men vet inte riktigt om du kan ha dem med Malawi. Det får någon annan, som har mer erfarenhet av Malawi, svara på :)
Har du möjlighet att ta en bild på hur algerna ser ut, så skulle det underlätta. Om det nu skulle vara någon annan alg än just kiselalger.
Tack för ditt svar. Se bifogad bild på hur det brukar se ut. Har skrapat lite därav de vita fläckarna!
Kiselalger brukar ligga väldigt tunt och om man drar med fingret så blir det brunt. De brukar komma runt 3 månader efter uppstart om jag minns rätt och försvinner av sig själva när det blir stabilt som Rovfisk sa. Det är fult medan de är där men det är normalt : )
Men hur länge ska jag räkna med att dras med detta? Dessutom varför försvinnder det värsta när plantorna är borta men kommer tillbaka i och med plantorna kon in i akvariet igen?
Det brukar inte vara där så länge. Någon månad har jag haft mina när jag startat upp. Jag brukar ju ta lite hjälp av otocinclus men det går ju inte i ett malawikar. Hur växterna påverkar detta kan jag tyvärr inte svara på.
Du skulle kunna he dit nån neritinasnäcka (Military helmet, Red onion/sebra) . Cikliderna kommer inte innanför skalet på dessa snäckor, och de tar kiselalger (har Military helmet med mina stora scalarer).
Eller så väntar du ut algerna, de försvinner så småningom av sig själv :)