Nybörjare behöver hjälp!
Hej, jag är helt ny på det här med akvarestik och hade tänkt börja smått. Undrar därför: Jag har en fiskskål med fot som jag gärna hade velat få använt då den betyder mycket för mig (min gammelfarmor hade den innan), så undrar vad jag kan ha i den för vattenlevande? Då jag fyllde skålen med vatten liter för liter så fick jag fram ca 6,5-7 Liter. Kommer ha mycket levande vattenväxter, men har då förstått att det kommer bli svårt att hålla rent ifrån alger. Därför har jag köpt tio små ca 1cm blåa posthornssnäckor och undrar nu om jag kan ha något annat i som mindre malar, räkor, grodor eller andra snäckor? Kanske en eller två st oto malar av arterna dvärg eller zebra eller kanske en sterbas pansarmal? Funderade också ett tag på Kampfisk då jag beundrar denna fina fiskart men efter påläsning så förstår jag att ett så litet akvarium inte är ett drägligt liv för den fisken som är ganska stor och att den skulle leva ut sina dagar i misär, vilket jag inte vill bidra till. Jag kommer inte ha filter pump då den blir svårt att fästa men kommer istället ha bra lufttillförsel till vattnet igenom bubblor ifrån en pump. Vet ni några mindre fiskar, grodor, malar, räkor eller snäckor som skulle trivas i dessa förhållanden och minska på alger??? P.S. Behöver jag en speciell lampa till växterna eller funkar en vanlig lågenergilampa? Tacksam för svar
Du ska inte ha något levande i en så liten skål

Du kan inte ha fisk i 7 liter. Kör med växter och kanske några snäckor. Tar väl 2 minuter om dagen att rensa för alger. Pansarmalar är stimfisk, man ska ha minimum 4 -5 av dem.
Ha din skål som en snygg växtdekoration (kanske utan vatten?) , och köp ett riktigt akvarium istället.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2. Tack för svar :)

Annars, det är ju en perfekt storlek för en växtskål, wabi kusa är ju så himla läckert! Kolla här på pinterest! https://www.pinterest.se/search/pins/?q=wabi%20kusa&rs=typed&term_meta[]=wabi%7Ctyped&term_meta[]=kusa%7Ctyped
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Åååhh vilka fina skålar!
Jättefina skålar :D
Jag skulle inte välja att ha djur i en så liten skål, inte ens snäckor. Men precis som Lojs skriver kan det bli riktigt snyggt med en växtskål istället 😊
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk