Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1024 ggr
[Rantantalo]
0

Akvariets praktjuvel?

Jag har nyligen startat ett 70 liters akvarium som fick sina första små invånare idag.  De som bor i det är nu 5 st Zebrafiskar och 5 st Kuhliålar.  Om någon vecka ska 5 till Zebrafiskar läggas till samt några malar, högst troligen ett gäng ottosar. Nu till min fråga; Alla dessa fiskar är planerade att vara "backgrunds fiskar", jag vill ha antingen en eller två (ett par) av någon typ av fisk som känns som huvudattraktionen i akvariet. Något med personlighet i beteende samt utseende. Min första tanke var fjärilsciklider, men mitt akvarium är rätt strömt och jag var osäker på om det var något som dessa vackra fiskar stördes av (Det är dock endast strömt från ytan ner till halvvägs där cirkulationen är mycket lugnare ner till botten). Så, Skulle de passa? Har nån nått annat förslag?

Lite info om akvariet är att det ligger på Ph 7, är 25 C varmt, rätt så strömt och har mycket rötter och stenar men ganska få men stora växter.

nexal
0

Om jag vore du så skulle jag inte satsa på ciklider då dem ofta är revirhävande och kan vara elaka mot andra fiskar i karet.

Mitt tips till en fin fisk skulle vara någon typ av Gurami, de flesta faller mig i smak! Har själv 3 Mosaikgurami och 2 månskensgurami.

[Rantantalo]
0

#1 Det är mycket sant att en del ciklider är mycket revirhävdande och kan bli aggressiva mot andra fiskar, men jag har haft fjärilsciklider förut och de har varit mycket snälla. Jag är snarare rädd att de ska bli störda av de energiska Zebrafiskarna eller strömmen. 

Jag har även haft guarami och även de är mycket fina och häftiga har jag haft mycket problem med mina. Tänker även att strömmen vid ytan kan bli trälig om de vill bygga bo. Jag ska dock ha dem i åtanke.

usvead
1

Ett 70 liters kar är inte så stort, och en del utrymme försvinner i o m med bottenmaterial och inredning. En tanke bara så att du inte stoppar i för många fiskar…

Lillyrod
0

Jag säger samma sak som #3. Du har redan 10 fiskar i karet och det är nära max. Karet är också nystartat och man brukar börja med 2-3 fiskar att starta upp med för att sedan fylla på med några få efter flera veckor. Ska du stoppa ner 11 fiskar till om någon vecka(ottosar vill vara minst 6 stycken) så är karet proppfullt och du kommer förmodligen få stora problem med vattenvärdena. 

Otocinclus är också väldigt känsliga för dålig vattenkvalité.

Draken
0

Håller nog med #3 och #4 här. Zebrafiskarna är mycket aktiva och rör sig över hela karet i alla skikt. Tror ditt akvarium är ganska fullt redan nu.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lizelda
0

Jag hatade mina zebrafiskar för de var ju högt och lågt hela tiden, inte alls det jag hade tänkt mig när de införskaffades 😂 Gör ett djungelkar med mycket växter och gärna lite lummigt så kommer det bli alldeles utmärkt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid