Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 641 ggr
Denarau
0

Trådalger tar över!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Akvariet har varit igång i ca 3 veckor. Var på semetser under en vecka och när jag kom tillbaks fanns det trådalger överallt. Både på rötter och på växter. Under en timme lyckades jag ta bort det mesta men är rädd för att det ska komma tillbaks ännu starkare. Akvariets storlek: 240 l Ljustimmar: 8 h Matning: flingfoder en gång/dag Fiskar: 8 kardinaltetror, 8 ottocinclus, 3 siamesiska algätare, en ancristus och 3 Black molly Har även gött akvariet två gånger under 3 veckor med pmdd. Jag har läst på om varför man får trådalger. Om jag har förtstått det rätt beror det på att det finns för mycket näring och det som inte tas upp av växterna används till att göda algerna. Rätta mig om jag har fel! Jag undrar nu vad jag ska göra för att få bukt med dessa alger. Jag är tacksam för alla råd!

Draken
1

Sätt ner en herrans assa snabbväxande växter, fyll till bredden. De tar all näring så algerna inte får någon grogrund. Fördelen är att du även har Siamesisk algätare, hade du inte redan haft det, så hade jag rekomenderat att du köpte sånna ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
2

Är det trådalger eller är det staghorn? De brukar dyka upp i nystartade kar där det finns för mycket näring. Försvinner oftast av sig självt när värdena blir stabila. 

Tom med mina corydoras åt dem för de sitter väldigt löst på växter och inredning.

Denarau
0

#1 Siameserna är och nafsar på trådarna. Tror att jag ska köpa 2 till då jag verkligen är förtjust i denna fisk! Det skulle mycket väl kunna vara staghorn. Jag jämförde med bilder på internet och det som finns i mitt akvarie liknar mer staghorn är trådalger. Hade varit skönt att slippa trådalger i början (och resten av tiden också) då det finns så mycket annat att hålla koll på! :-) Jag gjorde ett vattenbyte idag på 40%. Skippade pmdd. Borde jag göra det tills dessa trådar försvinner helt?

Lillyrod
1

Nej fortsätt med näring men du kan minska lite. Jag kör inte fulldos i något kar trots att de är ingångna. 

Staghorn är inte vackert men som sagt det försvinner lika plötsligt som det kom när karet börjar bli stabilt : )

Denarau
0

Tack för snabba svar! Då kan jag pusta ut lite nu när jag vet vad det är för något och ingen katastrof :-)