Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1629 ggr
Litenloppa
2

Ny fisksoppa...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klarade 1,5 år utan akvarie. Nu var det dags igen. En kompis skulle göra sig av med sitt 96 L kar och ja… det blev som det blev, gratis är gott! Nu ska jag bara börja reda i fisksoppan (haha^^). Har fått hem 4 slöjstjärtar, 2 rödmunstetra, 5 neoner, 1 Platy, 1 endler hane, 3 corydoras aeneus och så två oidentifierade pyser som jag tror är nån sorts otocinclus och nån L mal. Slöjstjärtarna måste helt klart flytta snarast. Likaså rödmunstetrorna. Sen ska gruset bytas till sand, växter köpas in och planteras(mimåne, säljer du ännu?) Neonerna och platyn tänkte jag behålla och köpa fler av. Endlern får gå kvar med. Corydoras älskar jag ju men inte just aeneus, känns elakt att de ska behöva flytta igen bara för det men… mja. Vi får se. Bor de kvar får jag köpa in några till. Beroende på vilken L mal det är jag har fått kanske den får vara kvar med. Otton ska få kompisar så fort jag klurat ut vilken sorts otto det är, charmig liten typ :)

Litenloppa
1

Här är den lille jag tror är en L mal. Ganska säker på det men vilken?

Litenloppa
0
Litenloppa
0

En till, gömmer sig bra gör den ^^

Kirnzy
2

Ser ut som sewellia lineolata

Litenloppa
0

#4 tack! Verkar stämma jättebra och från den info jag hittar bör den kunna bo kvar :)

usvead
1

Jag har rätt mycket rötter och stora släta stenar i karet där mina  går. De sitter gärna mitt i strömmen. Alger är att föredra när man har sewellia.

http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata

Draken
2

Välkommen tillbaka :)

Lillyrod säljer växter till och från, ta kontakt med henne :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Litenloppa
0

Tack Rovfisk! Känns så kul att vara igång igen! Denna gång delar jag dock karet med en 5 åring så jag får nog leva med en del krimskrams i det trots att jag föredrar naturliga dekorationer… :/ ;)

Litenloppa
0

Hopplöst att få en bra bild när dom ska gömma sig ^^ Jag är osäker på den här. Otocinclus eller en ung siames?

Litenloppa
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

.

Lillyrod
1

Otocinclus.

Litenloppa
0

Tack! Vilken tur. Hur ser du skillnaden? Är det en affinis? Hur många vill de vara för att trivas? Edit: läste artbeskrivningen här nu, ska sluta vara bekväm haha^^

Litenloppa
0

Slöjstjärtarna har fått ett nytt, större, hem i artakvarium nu :)

Lillyrod
1

Siameser är mycket större. Vad jag har tänkt på är bl a att siamersernas sugmun syns betydligt mer än otocinclusen. 

Ju fler ottosar desto mer ser du av dem. De är mysiga när de kommer farande i ett lite större stim. Vilken sort det är däremot är betydligt värre att se tycker jag.

Cecilia.S
3

Här har du en bild på en av mina siamesiska algätare, så kan du jämföra lite 🙂 Jag kan givetvis radera min bild från tråden om så önskas.

Jag tycker att den siamesiska algätaren har en helt annan kroppsform än vad de olika otocinclus arterna har. Den är mer långsträckt och är klart större i en vuxen storlek. Mina siamesiska algätare har även en gul ton i sin bakfena, jag är dock osäker på om alla har det eller inte.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Litenloppa
1

Nu är gruset utbytt mot sand och förutom glada pansarmalar så blev det mycket finare tycker jag. Riktiga växter planterade iställer för de gamla i plast. Hornsärv, stjärngräs, limnophila sessiliflora och musselblommor blev det nu. Tänkte köpa in anubias till den stora roten och rotala rotundifolia också men ev byter jag ut lysröret först… ljuset känns verkligen helkasst.

Cecilia.S
0

Vilken skillnad det blev! 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Draken
0

OJ vilken skillnad 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Det är så mycket snyggare med sand. Är du säker på att det är 96 liter? Jag tycker det ser större ut men det kanske är bilderna som luras lite : )

Litenloppa
0

Tack alla tre! Jag tycker verkligen mycket mer om sand än grus. Pansarmalarna verkar lyckliga. Har börjat fara upp i utblåset från pumpen och sen rätt ner på näsan i sanden ^^ Hornsärven har fällt en hel del strån men jag har nåt minne av att de gör så efter transport ibland. Jag köper ju från tradera istället för butiker. De ser fortfarande övervägande gröna och friska ut. Men det blir ju kul att rensa bort alla lösa strån som ligger i drivor… #19 jag har mätt och räknat med akvariekalkylatorn så det stämmer nog. Men jag håller med om att det ser större ut på bild!

Lillyrod
1

Visst är det härligt att se corysarna bli glada över sanden. När jag köpte mina fläckiga så grävde de ner sig så man såg bara halva fiskar som stod rakt upp ur sanden 😃 De gick på grus i affären.

Litenloppa
1

#21 ja det känns verkligen härligt att kunna glädja så mycket med något så enkelt :)

Litenloppa
2

På tal om att stå på näsan ^^

Lillyrod
0

😃

Litenloppa
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hornsärven bara försvinner :( Det rasar loss "kvistar" från den och ser allt mer sorgligt ut… har håvat upp 2 dl (!)idag. Hoppas hoppas det lugnar sig. Har som sagt varit med om det tidigare men inte i sånna här mängder. Men då planterades de i ett kar som varit igång ett tag. Detta fick ju en nästan total omstart iom flytten, kan den reagera på bristen på näring? Lysrören är troligtvis original och flera år gamla så de behöver ju bytas men hornsärv borde inte reagera såhär kraftigt på dåligt ljus tycker jag, de är ju inte direkt ljuskrävande… På den mer positiva sidan var det en till i karet som blev lycklig. "Silla" har hen fått heta även om hen är för liten för att se kön, Silla har fått en stor, rund, slääät sten som hen har suttit på sen den lades in i karet :)

Lillyrod
0

Hornsärv har jag inte haft på länge men jag kan inte komma ihåg att den bär sig åt på det viset. Det verkar ju nästan som om den dör.

Silla ser för söt ut där hen sitter : )

Litenloppa
0

Jag känner som sagt igen det från tidigare men då har det varit plantor som blivit liggande i sina paket ett par dagar hemma och det förstår jag ju att de inte mår bra av. Men dessa ska säljaren ha paketerat och postat i måndags och de kom till mig på tisdagen och planterades samma dag. Och de var verkligen gröna och "krispiga" och täta så jag tror inte att jag kan skylla på säljaren.

Litenloppa
2

Syns perfekt från toaletten, alltid en bra bonus haha

Lojs
0

Hmm, när jag skaffade hornsärv (till ett helt nystartat kar, helt utan någon extra näring) så mådde den halvkasst precis i början, sedan tog den fart och gick över till att bli ett totalt ogräs, kanske blir samma för dig?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
0

Just nu ser hornsärven, av bilderna att dömma, inte alls ut att må bra. Men det kanske är som Lojs säger, att den drar igång om ett tag. Vi får hoppas i alla fall 😊

Litenloppa
0

Ja jag hoppas verkligen att den tar sig för det är en av mina favoriter. Som tur är växer den ju snabbt så det syns nog snart om den ger upp eller om det blir bättre. Har beställt växtnäring som borde komma idag eller imorgon. I övrigt har jag lite fundering kring fiskarna. Rödmunstetrorna försöker jag hitta nytt hem åt så att de får bo större och i ett stim av samma art, just nu hänger de på neonerna. Men ingen verkar intresserad och lämnar jag till djuraffären riskerar de ju bara att säljas till ännu mindre bostad så då får de nog gå kvar här. Jag är dock inte intresserad av att köpa fler. Övriga fiskar ska kompletteras så att de är tillräckligt många för att trivas men frågan är i vilken ordning. Platyn är helt ensam så jag tänkte börja med 5 st sånna till. Det gör nog bonusbarnet lite lugn också om hen får följa med och köpa lite "fina" fiskar. Det var inte helt poppis att slöjstjärtarna inte fick vara kvar ;) Sen är frågan… pansarmalarna är bara tre stycken och jag tänkte komplettera på 3-4 st till. Men både otton och sewillian vill vara fler också och dessa är helt ensamma. Så bör de kanske prioriteras? Neonerna tänkte jag köpa 5-6 st till så att de blir minst 10 st totalt. Ekonomiskt kan jag ju köpa flera på en gång t ex både ottosar och sewillia men jag vill inte slänga i för mycket fisk första månaderna. Vilka "lider" mest av att vara ensamma/för få? I vilken ordning skulle ni köpt in om man tänker sig att köpa en art med 4-5 veckors mellanrum för att undvika nitritspik?

Litenloppa
0

Alltså hjälp vad jag gillar dessa små varelser!

Litenloppa
0

Och varför ligger bilderna fel jämt?

Lillyrod
1

Om du sparar ner bilderna på datorn och vänder dem där så brukar det bli rätt. 

Det känns som om det blir väldigt mycket fiskar i ett 96 liters innan du är klar 🤔 Sewillia vet jag inte så mycket om men ottosen skulle bli jätteglad för kompisar. Den är ganska skygg ensam eller när de bara är några få. Ju fler desto mer ser man av dem. Jag skulle börja med de två när det gäller kompisar iallafall. 

Bara med de arterna och corysarna blir det 18 fiskar. Minst. Sen har vi 6 stycken Platy och 10 Neontetra. Det gör 34 fiskar. Plus rödmunstetra. Du behöver uppgradera ditt kar med ganska många liter känner jag 😉

Litenloppa
1

Just det, nu sprang jag iväg och hade för bråttom igen :o Jag skulle kunna ta bort både sewillian och neonerna utan att sörja allt för mkt. Men det är så himla svårt att hitta någon som vill ha… :/

Cecilia.S
0

Jag hade också börjat med kompisar till Otton, det kan ta ganska hårt på dom att gå ensamma. Angående de arter som ska flytta: har du testat att lägga upp annonser på Facebook, bortskänkes? Det är nog en del som behöver givas bort för att karet ska funka och inte bli överbetalastat.

Litenloppa
0

Ja jag har lagt upp på facebook, bor ganska isolerat så "marknaden" är inte så stor här helt enkelt…

Lillyrod
0

Det kan vara svårt att bli av med fiskar. "Min" akvarieaffär tar emot men man får inget betalt. Det gör mej inget för jag ger gärna bort dem i hopp om att de ska få ett bättre ställe att vara på.

usvead
1

#35 Nu vet jag inte var du bor men jag hade annars kunnat ta emot dina sewellia lineolata och neontetror, jag har båda arterna.

Litenloppa
0

#39 jag vill inte outa min ort då jag föredrar en viss anonymitet på nätet. Men bor du kustnära i mitten av landet t ex? Jag är rätt säker på att jag är väldigt ensam från min ort här, så få bor det i min del av världen :o

Erratic_Eagle
1

På eran egen beskrivning om sewellia lineolata står det att akvariet ska vara ca 150 liter.

Erratic_Eagle
0

Det står också att det är en stimfisk😉

Erratic_Eagle
0

Vad fint det blev när du bytte ut gruset mot sanden, älskar sand😀😃

usvead
0

#40 Jag skickar ett PM 🙂