Corydoras - vilken art?
Hej,
Jag var in och köpte 6 st Corydoras sterbai (namn på skylt i butik) trodde jag men när jag kom hem så ser jag att det inte är det. Vad är det jag har fått hem? =)
Har försökt att kolla igenom zoopets alla corydoras och hittar en som är snarlik och det är Corydoras Julii ?
Julii är väldigt ovanlig i butik så jag tror inte det är den. Det finns en annan som är väldigt lik men just nu kommer jag inte på vad den heter. Mimåne hade den.
Trillineatus var det jag tänkte på. Den är betydligt vanligare men kallas ofta för Julii i butiken.
Jag har haft Julii innan och jag håller med dig att det inte är den sort jag har fått med mig hem.Okej minimåne kan corydoras och då väntar jag om inte någon annan svarar.
Jag tycker också att det ser ut att kunna vara en Corydoras trilineatus, i annat fall julii men den är som tidigare nämnt svårare att få tag på. Mittranden hos arterna kan hos flertalet individer se ut att vara glesare prickar, men jag tror att det vanligaste är en sammanhängande rand utan särskilt många "uppdelningar"? 🤔
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Skulle nog säga Corydoras agassizii
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Om GuUuLd säger så, så är det så 😃
Det ser ju mer rätt ut som guld säger. Tack guld .
Agassizii är en ovanlig art har jag läst men är på uppgång på marknaden.
#8 Skulle nog vilja säga att den är väldigt vanlig i handeln, iaf. de senaste åren dock inget som odlas i någon större utsträckning i Sverige så på privatmarknaden är de ovanliga.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
På privatmarknaden är det ovanligt så alltid är det något men kul att få hem ett gäng som man inte förväntade sig. Guld, kan man ha tre gäng av corydoras i ett 375 L akvarium?
Det kan du ha men tänk på att vissa sorter kan korsa sig. Det är inte något man strävar efter så kolla upp arterna innan.
Själv skulle jag hellre ha ett stort gäng av en sort : )
Det var inte bra. Kan de som jag har nu korsa sig?
Jag är dålig på vilka sorter som kan korsa sig men GuUuLd vet säkert.