Rädda marmorgurami.
Hej. Jag bytte upp mig ifrån ett 54liters till ett 125liters för ca 5 dagar sedan. Flyttade över all fisk och allt går bra. Köpte för 2 dagar sedan 2 stycken marmorgurami, en hona och hane. Men dem är bara längst bak i akvariet och gömmer sig. Så fort dem ser någon simmar dem jättesnabbt precis som om dem fick panik. :( Jag lider med dem, för dem hämtar inte ens någon mat. Finns det något jag kan göra? Bifogar med en bild på akvariet.
Hej! Mina var också rädda och gömde sig de första dagarna. Nu har jag haft dem i tre veckor och nu simmar de omkring överallt i akvariet.
Hej på dig! :-) Gurami vill ofta ha en tät växtlighet, vilket jag har märkt av väldigt tydligt på mina egna. Dina guramis trycker nog i bakdelen av karen just för att dom har brist på gömställen, vilket gör dom stressade. Ett 125 liters kar skulle jag nog även säga är för litet för denna art, då den kräver sin yta och även blir hyfsat stor. Jag skulle nog råda dig att ta dom till ett större kar, antingen hos dig eller någon annan. I annat fall anpassa ditt kar efter dom - alltså mycket mer växter. Jag tycker mig även skymta javaormbunke (växt)? Den vill bli planterad på t.ex. en rot - alltså ovanför grus eller sand.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Okej. Tack för tipsen! :) Ja, jag har bara hållt på i strax ett år så kan inte så mycket växtnamn. Men har alltid haft växten planterad så :) Jag kan absolut skaffa mer växter, men hade jag vetat att det var för litet hade jag tagit en annan sorts fisk. Bad ju tyvärr om råd på djuraffären :( Har bara olika sorters barber i mitt akvarium och dem så att nästan inga andra fiskar går ihop med dem förut andra barber då.
Ännu en gång lägger jag mig i för att säga att akvariet inte är för litet för de fiskarna. ;) Ett par marmorgurami i ett 125-liters är inte för mycket. Det är minimimått för dom när de är fullvuxna. Djuraffären har alltså inte gett fel info. Vill man ge dom MER yta än de kräver kan man dock byta ner sig till ett par Dvärggurami istället. Finns otroligt fina Dvärggurami! Sen är jag dock alltid lite skeptisk till att blanda barber med stor-/långfenade fiskar. Dom är fenbitare. Marmorguramin ligger väl på gränsen för fenstorlek, men barberna kan vara ganska dryga så var lite uppmärksam.. skadade fenor leder till sjukdomar och stress. Och så håller jag men om att du bör ha mer och högre växter, gärna såna som lägger sig på ytan, typ vallisneria och liknande. :)
Enligt zoopet ligger karet på gränsen ja, men dom har väldigt ofta fel. Marmorgurami är en mycket aktiv art som gärna spurtar från ena sidan av karet till den andra. Dom blir ofta 10 cm eller större och kan uppträda aggressivt mot varandra i ett för trångt akvarium. Jag står alltså fast till att dom kräver en större yta än 125 liter som vuxna individer. Dvärggurami skulle funka bättre, men det är precis som #4 säger: barberna kan ge sig på guramis fenor. Håll koll på det. Lyssna aldrig på djuraffärerna.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Okej tack #4 :) Ska absolut köpa högre växter och lägga till rötter. Åker idag :) Så får jag se om jag hittar växterna du tipsade om. Samt hålla koll på barberna. Nu är mina även handtama men kanske inte gör någon skillnad om dem vill bita på fenor :p
#5 Ungefär hur lång tid tar det innan dem blir fullvuxna? Har nyss köpt detta för ett par tusen och kan nog inte köpa ett större inom 4-6 månader, om jag inte skulle hitta ett begagnat. Funkar barberna med dessa ska jag absolut titta och se om jag hittar dvärgurami istället :) Tack för tipset! Vill att alla fiskarna ska må bra så klart.
#4 Måste hålla med CeciliaS här. Matmorguramin är bland de största av de vanliga Guramisorterna, och de blir stora. De skall inte gå i ett kar på mindre än 150 liter minst, gärna större.
De är aggressiva och ger sig gärna på andra i akvariumet, i synnerhet om de går för trångt.
Sen kan du inte säga att alla barber är fenbitare, det stämmer inte. Jag har 12 odessabarber med mina Scalarer och de har aldrig någonsin gett sig på fenorna på nån utav dem. De gav sig heller aldrig på Nyckelhålscikliderna, som har betydligt längre fenor än Scalarena.
Lite off topic på en gång, men någon av er som har tips på hur man kan göra så att inte flytväxterna åker runt som galningar på ytan och typ stannar vid pumpen? ;) Går tyvärr inte att dra ner nått på flödet och det är redan vridet mot glaset.
#7 Dom växer långsamt, så du har gott om tid på dig att uppgradera till större om du vill det. Det skulle vara toppen för fiskarna :-) #8 Nejmen precis, alla är inte fenbitare. Det var därför jag bara uppmanade till att hålla koll ;-) I övrigt är barber otroligt fina fiskar. #9 Du kan fästa någonting längs med ytan på karet, t.ex. fiskelina, så håller sig flytväxterna på ena sidan om "avspärrningen" :-)
#4 Snabb men simpel fråga… Är du ens mån om djuren? Marmor Guramins absoluta minimi säger ZOOPET är 125 liter… Tycker du seriöst att Guramin då ska ha den storleken?
Svar nej!
TS, 125 liter ÄR för litet för Marmor Gurami, Man ska i de flesta fall absolut inte lyssna på djuraffär, jag förstår att det är lätt att lyssna på djuraffär när man är ny, så jag tänker inte "bråka" med dig, men det absolut bästa du kan göra för att dina Gurami ska börja må bättre är att omplacera dom, eller byta dom i Djuraffären mot annan fisk ^^
Blå Dvärggurami är också fin ^^ såå Vill du ha den blåa färgen så tycker jag att denna art är perfekt. Men det finns även många andra fina Dvärggurami (Om du nu verkligen vill ha Gurami), så det finns val =)
Och sen kommer guramin må mycket bättre av mera växter i karet, och det kräver Flytväxter (Eller Typ valle och liknande som blir så långa att dom flyter på ytan) För att kunna bygga Skumbo, har du inte det och hanen är Redo för lek, då kan han börja bita loss växtdelar som flyter, och då kommer han bygga skumbo i dom istället ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#8 Tack! :) Vad bra då vet jag minimum storlek. Men ska sikta in mig på ett 250l :D #9 Tack för tipset. Då ska jag ordna det samtidigt som jag fyller på med nya växter :) Och vilken tur då hinner jag fixa ett större innan dem blir vuxna :D Ska fortsätta hålla koll på barberna, men jag hoppas dem är så snälla som jag tror mina är haha :D
#11 Absolut, ska se vad jag kan ordna. Jag vill ju inte att dem ska må dåligt, samt vara försiktig innan jag lyssnar på vad djuraffären säger :)
Tyvärr hade ingen av djuraffären några flytväxter inne just nu :(
#11 Svar: Ja, jag är mån om djuren. :) Det jag har lärt mig och läst om Gurami under alla år så MÅSTE de inte ha större än så. Det ÄR ok att ha dem i det akvariet. (Om riktlinjen för storlek på akvarium till marmorgurami ändras så är jag beredd att göra det med!) ;) Det är upp till köparen att besluta hur man gör på den punkten. Det är detsamma som gäller allt som rör minimimått. Det är upp till djurägaren. Dock mår de (givetvis!) bättre av ett större akvarium! Det fattar ju vilket snille som helst och det var också därför jag tipsade om Dvärggurami.. (Sen säger Zoopet visserligen minst 110 liter och att vid LEK bör de ha minst 120 liter. Så det är ännu mindre än vad jag sa…) Jag tycker också att man inte ska lita blint på djuraffärer, utan att läsa på själv. Dock finns det bra djuraffärer också. De butiker som håller på med akvarium som enda område har oftast mer kunskap också. Mitt tips är att du skulle vända dig till en sådan om du har möjlighet! :) #8 Ursäkta mitt slarviga uttryck..! De KAN vara fenbitare. Jag har också blandat barber med andra arter, men som jag skrev tidigare: "var lite uppmärksam". Jag tycker det är viktigt att TS vet om att man ska vara uppmärksam om man blandar barber med andra arter. Och jag håller här inte med om att marmorguramin är en aggressiv art. Dock, som du nämnde, kan de bli det om de bor för litet eller att det är för mycket fisk i karet. De vill ha sin egna yta. De kan också bete sig aggressivt vid lek. Och snälla alla! Var inte otrevliga mot andra, snälla ni! Jag är INTE ute efter att hjälpa folk att plåga sina djur på bästa sätt! Använd en artig ton så kan man diskutera på ett trevligt sätt. :D
Klart man ska vara trevliga emot vara varandra som du säger #16. :) Jag är tacksam för alla bra tips Jag fått. Idag har dem fått flytta! Dem börjar i ett 200l för att sedan gå in i ett på 450l så jag är glad :)
Så härligt för dom, de hade det superfint hos dig men det var ett gott beslut för dom i längden. Ska du ta hem Dvärggurami istället, eller blir det något annat tror du? :-)
Åh, vad fint av dig att dom fick flytta! :) Jag är också nyfiken! Vad blir det för nya fiskar??
Tack :) Ja det kändes rätt i längden. Jag är sugen på dvärgurami eller Honungsgurami. Dem är båda jättefina :) Vilken av dem skulle ni rekommendera?
Både dsvärggurami och Honungsgurami är jättefina och trevliga fiskar. Kolla även på Rubingurami :)
#21 Det ska jag göra, tack för tipset! :)