Tips till 250L
Hej! Jag ska starta upp ett 250l akvarium och skulle vilja ha tips på innevånare :) vad skulle ni ha i?
Hej ;-) Det är jättesvårt för oss att föreslå fiskkombinationer med knapp info om karet. Det vanligaste som är bra att veta är om det ska vara sötvatten eller saltvatten - men sedan finns det även fördjupningar såsom bräckt, svart osv. Olika arter fungerar i olika typer av vatten, precis som dom inte trivs med samma pH, temperatur, inredning, vattendrag osv. När jag väljer arter till ett nytt kar väljer jag alltid en "huvudart" först. Det ska vara den arten som karet kretsar kring. Det vanligare är att huvudarten är en parfisk, som t.ex. någon ciklid- eller guramiart. Genom att välja en huvudart kan akvariet anpassas efter den arten (jag nämnde några av de anpassningar som ska göras ovan. Vattendrag, pH, temperatur, inredning… osv). Efter att karet är anpassat efter huvudarten kan även andra arter väljas, som passar in i de förhållandena som du har planerat och/eller byggt upp. Så jag börjar med att fråga några enkla frågor: - Vilken typ av vatten vill du ha? Saltvatten, sötvatten, ett Malawikar eller andra inriktningar (svart, bräckt etc)? - Vilken typ av fisk vill du ha? Ett Rovfiskakvarium eller sällskapsakvarium? Eller kanske ett artakvarium? Det finns massor att välja mellan. Stort, smått, färgglatt, viltfärgat etc. - Hur ska akvariet vara inrett? Mycket växter/lite växter, sand/grus/soil, osv.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tack så mycket för svar :) Det kommer vara sötvatten, jag hade gärna haft saltvatten men det finns inga saltvattensbutiker i närheten tyvärr och det blir så krångligt att åka långt. Malawi är jag inte så förtjust i, tycker de är fina men lite trista(hoppas jag inte trampar någon på tårna nu!). Iövrigt är jag öppen för förslag både vad gäller fiskar och inredning! Känns ju dock lite litet för monsterfiskar.. Det jag varit inne på är mycket växter och sandbotten. Gärna ett öppet akvarium med växter som växer upp ur akvariet (så hoppande arter går ju bort isåfall). Svartvatten är också intressant.. Om det hade varit större hade jag skaffat Diskus utan att tveka men tyvärr är det ju så litet att det går bort. Dock är jag väl lite inne på samma biotop men som sagt öppen för förslag.
#2 Monsterfiskar som arowana skulle inte funka, men t.ex. channa fungerar i den storleken på akvarium. I och med att den hoppar går den givetvis också bort :-) Några arter som jag tycker är härliga och/eller häftiga, som huvudart: - Trichopodus trichopterus (blågurami, finns i andra färgvarianter också. T.ex. guld och månsken) - Trichopodus leerii (mosaikgurami) - Cleithracara maronii (nyckelhålsciklid) - Hemichromis lifalili (röd juvelciklid, dock aggressiv och hålls bäst i ett artakvarium eller eventuellt med någon typ av stimfisk) - Melanotaenia boesemani (boesemans regnbågsfisk, detta är dock en stimfisk) Osv. Det finns väldigt många arter. Jag är inte 100% säker på att alla ovannämnda arter inte är kända hoppare, men där har du några exempel på sötvattensfiskar. I övrigt finns även t.ex. arter inom apistogrammasläktet (personlig favorit är apistogramma borellii) och andra dvärgciklider (t.ex. fjärilsciklid), men givetvis många fler.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Har du någon speciell favorit som du skulle vilja ha som huvudnummer ? Du har fått många bra förslag på eventuella huvudnummer av CeciliaS, om någon av dem faller dig i smaken :)
Eftersom akvariumet är såpass som 250 liter, så har du ju en hel del möjligheter. Kolla runt på google, kolla olika trådar här inne och våra artbeskrivningar. Kolla även på andra artbeskrivningar, men tänk på att bl.a Zoopet, som är en mycket bra sida, inte har riktigt bra koll på vilka storlekar som gäller i dagsläget :)
När du har valt ett huvudnummer, så är det mycket enklare att hjälpa dig få till en bra miljö med lämpliga "grannar" , som passar bra ihop med ditt huvudnummer :)
#4 Channor har jag varit inne på förr, tycker de är superläckra!
För många år sedan gjorde jag tom iordning ett 300L akvarium för ormhuvudfisk och bad en djurbutik beställa hem channa bleheri till mig. Tyvärr tog puckona hem channa micropeltes istället så det blev inga ormhuvudfiskar för mig den gången. Men nu kanske det skulle funka med bleheri?
Jag hade för mig att de ville ha större utrymme men nu blev jag osäker. Med täckglas över då såklart ^^
Jag har förkärlek för fiskar med starka färger.. Juvelcikliderna var superläckra.
Det jag har varit inne på har varit något i stil med
Skalarer med några snygga kompisar, exempelvis(inte alla utan någon/några);
Ett stim tetror(svart fantomtetra är en favorit), corydoras, apistogramma, någon läcker mal
Eller att byta ut scalarerna till någon geophagus(tips på arter?) eller annan färgglad ciklid och ha dem med någon/några av ovan nämnda sorter. T ex geophagus med ett stim tetror.
Eller om ni har annat förslag på vad som passar med skalarer eller jordätare?
Hur mycket fisk tycker ni är lagom till ett 250L?
Några andra arter jag annars varit inne på är;
Sötvattenskantnålar, men hittar dåligt med info om dem :(
Sötvattensgoby (t ex riddargoby)
Grönlingar (t ex Leveretts grönling) och något mer som skulle trivas med deras behov?
Dvärgklogrodor
Kräftor (är det tillåtet fortfarande?)