Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9268 ggr
Lojs
4

Lojs akvarie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många andra har ju trådar om sina kar, så jag tänkte att mitt lilla 54 liters kunde få en egen. 
Jag har haft en del akvarier, senast för ca 4-5 år sedan när jag hade ett 300l igång, numera bor det musflickor i mitt 300 liters och jag har börjat på nytt med ett litet mini-projekt. 

Tanken var att bara ha räkor och snäckor i det här karet eftersom det är så litet, men jag köpte 3 guppys som skulle "bo in" akvariet innan det blev redo för räkor, jag hade en vän redo som skulle ta över guppysarna sedan. Men det går inte alltid som planerat, min sexårige son blev väldigt förtjust i fiskarna och är väldigt engagerad så de får bo kvar. 

Akvariet startades upp runt nyår, då såg det ut så här. De enda djuren i här är 3 zebrasnäckor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
4

Här har det flyttat in lite mer växter, guppysarna och blå posthornssnäckor. Guppysarna har gjort vad guppys gör, så det är små guppybebisar i karet med. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
7

Ungefär så här ser karet ut just nu, på den här bilden har jag precis planterat om lite så det är rörigt bland växterna och lite grumligt i karet.
Min guppypojke har tyvärr dött, jag vet inte riktigt av vad, vattenvärderna ser bra ut, men jag räknar inte riktigt med att affärsköpta guppys ska klara sig särskilt länge. :( Jag hoppas att de 3 yngel som finns i karet ska bli lite mer härdiga.
Jag har fortfarande inte skaffat räkor, det kommer, jag vill bara vara på den säkra sidan så karet har fått stabilisera sig ordenligt. 
Fortfarande fattas förutom räkorna även mossa som ska få räkorna att trivas. 

Det kommer även såklart att bli en bakgrund så man slipper se väggen och den tråkiga sladden, det blir nästa gång vi tar oss till hornbach. 

Växterna till vänster, hygrophila polysperma, ser lite tråkiga ut, posthornen har upptäckt att de är ätbara… Jag matar än så länge väldigt försiktigt och än så länge finns inga alger i karet så då tar posthornen vad de hittar tydligen. ;)

Här har posthornen precis fått en ärta, om ni undrar varför de ligger och bråkar i en hög. ;)

Medis på akvariefisk.

[Udoon]
0

vad jag vet så äter inte posthorn levande växter, utan bara döda delar, tycker det ser ut att vara någon form av näringsbrist, den ser väldigt gul och blek ut?

Lojs
0

#3 Då är det nog zebrorna i så fall, växterna är helt nya och såg ut så här från början,  men utan hål.

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Vad trevligt! Det här ser jag fram emot att följa :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
0

Jag gillar hur du lagt rötterna! Det kommer att bli toksnyggt när växterna börjat ta fart ordentligt. Ska bli riktigt kul att följa den här tråden🙂

Lojs
7

Tack för kommentarerna! <3
#6 Tack, rötterna är inte så välplanerade, jag lade bara ner dem medan akvariet var helt grumligt av soilen, sedan när det klarnade så visade det sig att jag gillade hur de hamnade så de fick vara kvar. =)

Dagsfärsk bild.

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Det ser ut som att det har växt! :)

Lojs
0

Mm, växterna har full fart. =)

Medis på akvariefisk.

Fjordell
1

Åh, det blir bara bättre och bättre!

Lojs
3

Dagens uppdatering från vår lilla undervattensvärld. =) Växterna växer ordentligt, ni ser vilken skillnad det blivit på bara några dagar. 

Jag har fått ner ett litet "träd" med mossa på, men jag är inte alls nöjd med det, det är för stort och gick inte att passa in som jag ville, sedan behöver det mycket mer mossa, vilket inte fanns i djuraffären när vi var där, men men… Min tanke just nu är att ha det så här så länge, och sedan när jag fått skaffat något mer kar så får nog den nya grenen flytta dit. 

Posthornen äter på en maltablett, om ni undrar varför de ligger i en klump sådär. =)

Medis på akvariefisk.

mimåne
1

Jag gillar tjusningen med det där. Att det aldrig blir färdigt. Det är ständigt något man ska fixa till och små projekt. Det gör akvariet så levande och håller igång intresset :)

Lojs
4

Vattenpesten växer verkligen som ogräs! ;) På söndag blir det en resa norrut och räkorna ska få flytta hem och bakgrunden ska köpas.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Sådär, räkor inflyttade och det svarta bakgrunden installerad, nu är jag nöjd för ett tag framöver. =)
Jag lyckades även sno åt mig (dvs köpa begagnad) en räkvas som jag ska börja göra i ordning imorgon när dimman från soilen har lagt sig lite.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Jag gillar den här sortens körsbär mycket mer än den ätbara. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Jag hittade en guppyhane som jag blev alldeles kär i, den enda med den här färgen i karet med mixade guppypojkar på hornbach. Mobilkameran och ljuset bakifrån gör honom inte alls rättvisa, men han är i alla fall väldigt ljust metallicblå.

Medis på akvariefisk.

72mm
0

Det där ser riktigt bra ut! Har en känsla att det kan bli ett väldigt trevligt kar om du låter det växa lite vilt. Sedan kan jag inte riktigt förlika mig med den andra roten. Jag stör mig på att den är av en helt annan typ, men det är väl jag det 😀

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lojs
0

#17 Tack! Jag håller helt med dig om den nya roten, den kommer få flytta ut så snart jag har någonstans att göra av den (ska se om den får plats i min nya räknas, men jag tror den är för stor), den är inte alls vad jag hade tänkt mig. Jag vill ha något trädliknande med mossa på i karet, men den här är för klumpig och har fel färg tycker jag.

Medis på akvariefisk.

ladygrenners
0

Vilket trevligt projekt!

/Ladygrenners

Lojs
2

#19 Tack! Nu har vasen fått ta över roten som inte passade in, den funkar mycket bättre där. Jag har precis planterat växterna, så ingen helbild på vasen ännu. ;) 

Invånare i vasen är Körsbärsräkor och 2 helenasnäckor, blir skönt att ha helenorna att donera physorna till. ;)

Medis på akvariefisk.

ladygrenners
0

Ska bli spännande att se vasen sen! 😂

/Ladygrenners

Lojs
2

Vasen så långt. Växterna har inte riktigt hunnit vända sig rätt ännu, men det kommer väl. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
3

Och akvariet, det blev lite tomt utan grenen, tanken är att kanske köpa lite ormhassel som ska få den platsen.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Jag har beställt lite fröer som ska bli till akvarieväxter, jag såg i en facebookgrupp att några hade beställt och fått dem att gro, så jag tänker att det är värt ett försök. Jag beställde två olika fröpaket, det kostade totalt knappt 11kr inklusive gratis frakt, så det var inget svårt beslut. ;)
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20150202131827&SearchText=aquarium+plant+seed

Medis på akvariefisk.

72mm
0

Vasen blev ju strålande! Allt blir bra om man bara hittar rätt plats för saker och ting. Stackars Physor :(

Lojs
0

#25 Tack! Precis, rätt plats för rätt sak. =)
Mjo, det är synd om physorna, men de förökar sig så himla snabbt, de gillar posthornens mat…

Medis på akvariefisk.

72mm
0

Posthornens mat!? Om man matar snäckor får man nästan skylla sig själv 😉

mimåne
0

Intressant det där med fröerna. Vet du vilka arter det rör sig om?

Lojs
1

#27 Haha, räkorna och posthornen är den huvudsakliga anledningen till att jag ens skaffade akvariet, klart de ska få ordentlig mat. ;)

#28 Nope, jag kommer inte veta förren de vuxit upp. Vissa säljare hade frön var och för sig och med artnamn, men det var lite dyrare så jag tar chansningen istället, det är mest en kul grej. =)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Javisst det låter riktigt spännande. Hoppas du lyckas få någon att gro åtminstone för det hade varit roligt.

Lojs
4

Dagsfärsk bild igen. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
4

Och vasen.

Medis på akvariefisk.

ladygrenners
0

😍

/Ladygrenners

YellowKiwi
0

Riktigt fina 😍

Toph123
0

#32 Väldigt fint. ✨

Lojs
0

Tack! Det är himla roligt att ha ett par burkar igång igen! Jag är redan sugen på ett tredje, större kar… Jag saknar mina corydoras och mina ancistrusar! Vi får se, just nu vet jag inte riktigt var i lägenheten vi skulle ha plats för ännu ett kar, vi har för mycket möbler jämfört med plats redan nu. ;)

Medis på akvariefisk.

72mm
2

#36 det där med att det är hemskans praktiskt att kunna gå ur sängen åt TVÅ håll är väl ändå överskattat? Nog finns det plats i sovrummet för ett litet 500-liters kar ändå? :)

Lojs
0

#37 Haha, vi har inte ens plats för större säng än 120 i sovrummet och det är möbler runt hela väggen. Vi funderade på att ha ett mindre kar på min klädbyrå, men då skulle jag nästan vara tvungen att klättra över sängen för att byta vatten och det kändes riskabelt. ;) 
Men vi har säkert någon form av möbel som borde gå att slänga ut. =) Problem nummer två är att jag helst skulle vilja ha mina akvarier samlade så man kan sitta och njuta av dem samtidigt, men det är lite kört när de andra två står i köket och där är verkligen inte mer plats.

Medis på akvariefisk.

sauk1
0

#38 Horisontella periskop? :)

Lojs
1

Nu har jag fått hem första påsen med fröer, så vi får se hur detta går. :)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Så spännande!

Hur planerar man de här?

Lojs
3

#41 När de har grott ordentligt så ska de bara vara att sätta ner. Jag tror det är något gräsaktigt. Det där med att ha massa snabbväxande växter i karet, det blir en del att ansa…

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Där skulle jag vilja vara med mina fingrar och nypa nya skott och plantera! Det är så kuul!

Lojs
0

#43 Haha, du är välkommen! ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Nu har jag ett större akvarium på g. :) Egentligen ville jag ha ett ca 80-100l, det skulle vi lyckas ha plats för, men så ville en bekant sälja ett 250 liters… Så nu får vi möblera om på något sätt… Någon form av möbel får flytta ut i alla fall, det är ett som är säkert, och antagligen får jag flytta på det andra akvariet och vasen. I alla fall, var på zooaffären innan i annat ärende och såg riktigt fina endlers… Jag var himla sugen, men tyvärr har jag redan tillräckligt med Guppy i mitt 54 liters så inga fick följa med hem. :( Tog en bild i alla fall.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Just nu kan jag inte visa bild på mitt 54-liters, det ser ut som någon form av grönsakssoppa för tillfället. Jag ska få hem mitt 250 liters på lördag (troligtvis) så växterna har fått växa vilt så jag kan ploppa över lite gratisväxter till det nya karet. :)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Men Lojs, vi gillar grönsakssoppa!

ladygrenners
0

Japp, det gör vi verkligen! #46 och #47 ;) 

… Och de där endlersarna var ju superfina! 😍

/Ladygrenners

Lojs
0

Haha, sån här extrem grönsakssoppa kan ingen gilla. ^^ Jag är sååå trött på det, jag får sitta på händerna för att inte ansa bort typ 2/3. ^^ Men jag kan väl ta kort lite senare så får ni se. ;) 
#48 Jaaa, de är underbara, jag tänkte åka och kolla om det finns några kvar i helgen, jag har aldrig sett den där färgen på endlers innan och jag kan omöjligt släppa dem ur tankarna!

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Längesedan jag uppdaterade här, det har inte hänt så mycket direkt, men snart så… Jag ska snart starta upp mitt nya 250 liters, det ska bli himla kul! Än så länge har jag inte direkt någon inredning införskaffad, bara sand och de växter jag redan har, men det kommer efter hand när jag fått igång karet. Jag tänker mig främst rötter och kanske kokosnötter. 

Mina framtida  planer för det nya karet, vad gäller de arter jag har nu:
- Huvudhem för mina posthorn, jag har pH-sänkande soil i mina andra båda kar och det trivs de ju inte så bra med, så när de bebisar jag har i mitt 54 liters växer upp så kommer de antingen få flytta till mitt nya kar (de finaste kommer få bo där, blå är det jag fokuserar på), flytta in till mina helenor i räkvasen eller flytta till någon annan som kan tänkas vara intresserad av rödbruna små korsningsfärgssaker. ;)
- Hem till de guppys jag inte blir riktigt nöjd med, så när de yngre färgat ut så kommer de antingen få bo kvar i mitt 54 l och fortplanta sig, eller byta kar och roa sig bäst de kan. ;) Det kan ju bli roliga färger där med. 
- Mina Körsbärsräkor kommer få både bo i det nya karet och i mitt 54-liters, de som är dåliga i färgen får bo i min räkvas eller flytta hemifrån. 

Nya arter:
- 1 eller 2 sorters corydoras, främst fläckisar (paleatus), möjligtvis även pygméer om jag får tag på det. Ett gäng på runt 10 av varje art och jag får se om jag testar att odla, jag har odlat fläckisar förr, men det var längesedan nu. 
- Röda Ancistrus, jag tänker mig kanske 2-3 stycken, jag hoppas på att jag kan hitta så stora att man kan se könsskillnad så man kanske kan få lite bebisar av dem med i framtiden. Hoppas inte de röda är mer svårodlade än de bruna som jag fått bebisar av förr. 
- Malaysiska sandsnäckor, som får i uppdrag att hålla sandbottnen i ordning. 
- Eventuellt Platy, de verkar ju himla svåra att hålla vid liv nuförtiden, så vi får väl se om jag skaffar några, men det är en gammal favoritart så jag skulle gärna ha ett färgglatt gäng igen. 

Tja, det är väl ungefär vad jag har tänkt mig, sedan får man ju se om allt blir som jag tänkt, det blir det ju sällan. ;) Väldigt enkla arter, men det är liksom de arter som jag tycker allra bäst om så. ;)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Det är väl självklart att men väljer de arter man tycker bäst om : ) Sen kan man ju hitta nya att tycka om när man läser och ser vad andra har. Jag hade ingen aning om corydoras innan jag började hänga här och läsa och det är absolut en favorit nu. 

Jag köper gärna lite posthornssnäckor av dig om du vill bli av med. Fläckiga tycker jag är fina : )

Lojs
0

#51 Ja, precis, pygmépansarmalarna har jag aldrig funderat över innan. :) Klart det finns fler arter man har ett gott öga till med, men de ska ju passa ihop med. 

Det kommer absolut bli postisar över som kan åka med posten, några av mina små som är på uppväxt ser ut att bli röda eller bruna (plus att jag kommer ha alldeles för många blå med om alla överlever). När de kommit över 5mm är de redo att flytta. =)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Blå har jag men de andra färgerna är jag intresserad av. Hojta till om du vill bli av med några : )

Lojs
1

Absolut, jag ska sluta stoppa ner dem till helenorna så fort jag får tag på dem. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Nu står min snälla karl och fixar bakgrunden på mitt nya karl, innan det så har han fixat till ljusrampen så att den fungerar igen (den var lite sliten). Om det hinns med så blir det fyllning av sand och vatten lite senare ikväll. *yey*

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Ja skaffar du corydoras så blir du inte av med mig från tråden kan jag säga :)

Lojs
3

#56 Det blir det absolut, det är för framtida corysars skull jag har sandbotten. ;)

Sådär, sand, vatten och några ensamma stackars växter har flyttat in. Mer växter blir det imorgon när jag ser lite bättre vad jag gör, jag bara petade ner några medan vattnet stod och rann.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Oj, jag blir så avis! Vill också ha ett stort akvarium att bygga upp =)

Lojs
0

#58 Haha, jag förstår dig, det är hur kul som helst! Jag har väntat på att få fylla upp det här i snart 2 månader nu (från första kontakten med säljaren), så det känns väldigt bra! Jag längtar till jag får köpt lite inredning så man kan börja få en bild av hur det kommer se ut till slut!

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Låter hur spännande som helst! Ska bli kul att följa. Tycker mig se en välvd ruta? Är det så och hur stort är akvariet?

Lojs
0

Japp, välvd framruta. 250l enligt säljaren, men jag har inte räknat på det, det känns rätt litet om jag jämför med mitt 300 l (som det numera bor möss i).

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

En början i alla fall. Nästa projekt är att försöka hitta bra grottor.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Bygg grottor själv med stenar. De jag har gjort med egenplockad sten är populära här hos mej. Billigt är det med så kan man lägga pengarna på fisken sen : )

Lojs
0

#63 Nja, jag har haft det innan, men just nu är jag mer sugen på att få det att se mer enhetligt ut med olika saker av samma material, det är ju svårt att få väldigt lika stenar när man plockar ute. Just nu funderar jag på att slå sönder lite lerkrukor och ha i karet. ;)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

På bilden ser det ändå hyfsat stort ut tycker jag.

Lojs
1

Jo, jag räknade på det och det är nog 250 ändå, jag luras nog av att framrutan är välvd.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Mitt 54l blev bra tomt när jag flyttat över växter till det nya karet. ;) Men det är fint ändå tycker jag.

Medis på akvariefisk.

Lojs
4

Hornsärven trivs i alla fall, växer dom ogräs som vanligt. ;)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Jag älskar hornsärv. Den är så vacker i färgen.

Lojs
1

#69 Den kunde få växa en liten smula långsammare bara. ;)

Idag har jag skaffat krukor som gömställen för corydoras och Ancistrus, plus ansat hornsärven lite. Nu ska växterna växa på sig lite bara så börjar det likna något. ;)

Vad tror ni, lämplig miljö för corydoras och ancistrusar? Tog jag bort för mycket av corysarnas simutrymme på botten?

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Jag tycker det ser bra ut, det kommer fungera bra för arterna du tänkt dig. Så länge inte krukorna har vassa kanter men något sådant tvivlar jag ändå på att du satt ner dit :)

Lojs
1

Nej, jag sandpapprade kanterna först, så det ska nog funka hoppas jag. =) Var bra!

Medis på akvariefisk.

72mm
0

Hade jag varit cory hade jag nog skrivit på hyresavtalet för det där stället.

Lojs
0

#73 Haha, det låter bra det! Längtar så efter att sätta i ancistrusar och corysar, så segt att vänta på att karet ska "mogna". ;) När det varit igång i 3 veckor tänkte jag börja leta och se vad jag hittar först, fläckpansarmalar, eller röda ancistrusar stora nog att se könsskillnad på. :) 
Angående ancistrusar så tänkte jag antingen en hona och en hane, eller en hane med 2 honor, det känns som lagom många.

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Det tror jag också blir bra. Jag har 4 super rot Ancistrus som jag väntar på att de ska bli könsmogna, men jag tror att jag bara sparar 2 av dem. En hane och en hona. Jag tänker att det kanske blir för många yngel med två honor. Vill ju inte få mer än jag kan hantera :P

Lojs
0

Jo, det är ju risken, att man får för många bebisar. Men då känns det i alla fall bättre att ha röda Ancistrus som är lättare att sälja. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

3 veckor har gått och jag håller på att koppa in 6 corydoras paleatus (fläckpansarmalar) och 5 amanoräkor till mitt 250 liters. =) Jag blev bra sugen på några corydoras venezuela orange, men de var väl dyra för min kassa just nu. Jag hittade även 2 jättstora svenskodlade guppyhonor som ska få bo i mitt 54l, jag har bara 1 vuxen guppyhona där just nu.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Corydoras är roliga och ursöta fiskar. En av mina favoriter.

Lojs
0

#78 Visst är de, sjukt gulliga!

Medis på akvariefisk.

Sarah E
0

Jag är nybliven älskare av corydoras och har pygmé och habrosus så ska bli kul att se hur det går. Superfina akvarier har du!!

Lojs
0

#80 Tack! Mina små fläckisar verkar trivas fint än så länge, de gick på grus i affären och verkade väldigt nöjda med att få borra ner nosarna ordentligt i sanden här hemma! =)

Just nu står ingredienser till räkmix på tining här hemma, ska bli spännande att gegga med när allt tinat såpass att det går att mixa. Mina möss kommer bli glada med, det kommer bli för mycket mix för mina kar, så resten kommer de små fyrbenta få till kvällsmaten. =)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Låt det inte tina för mycket bara. Det ska vara ganska kallt när du mixar det.

Lojs
0

Ok, så det blir lagom geggigt antar jag? Jag måste låta det tina en del så min lilla stavmixer kommer igenom klumparna med fryst fisk och fryst spenat.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Jag har kört min i matberedare. Ganska fruset. Risken är att det blir för stora bitar om det inte är tillräckligt kallt. Både räkor och fisk blir segt om det tinar för mycket. En stavmixer kanske är bättre på att dela sönder. Jag har inte provat med den.

Lojs
1

Oki, bra att veta, det ordnar sig nog, jag är mixningsexpert. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Sådär, 3 påsar räkmix i frysen. =) Inga klumpar, men nästa gång ska jag tina fisken först, den tog evigheter på sig (kunde jag väl ha räknat ut…)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Va?! Inga bilder? ; )

Lojs
0

Haha, vill man se grön gegga? ^^

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Ja det är klart ; )

Lojs
0

Tja, då så. =)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Mmm gottis. Slafsig illaluktande sörja haha. Jag tror det är det bästa man kan ge dem. Då vet man vad de äter för något. Gick du efter receptet i den andra tråden?

Lojs
0

Jag läste ett gäng olika recept och höftade ihop ett simpelt recept utifrån dem. Det enda jag ångrar är att jag inte fick tag på spirulina. Jag körde räkor, lite torsk, ärtor, spenat och gelatinpulver. Jag skulle ha haft i askorbinsyra med, men den glömde jag visst ta i.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Spirulina är ju bra för både färg och mage men jag tror de överlever utan : ) Jag köpte på Guldfisken men det finns på Tradera med utan auktion. Jag kör också lite på måfå när jag gör.

Lojs
0

Det brukar finnas på hälsokost, men de har inte öppet på söndagar. =) Jag chansade på vår bäst sorterade mataffär, men de hade tyvärr inte.

Medis på akvariefisk.

Sarah E
0

Måste få slänga in en fråga. Hoppas det är ok. Hur matar man med räkmixen sen då? Går det att bryta loss små bitar från den stora kakan? Tinar man den innan man ger den?

Lillyrod
0

Jag bryter av en bit. Oftast för mycket så jag får slänga lika mycket som jag matar haha. Det är mycket mat i sån här mix. Jag tinar inte utan matar direkt. Sista karet är det helt tinat.

Sarah E
0

Ok. Sjunker den till botten eller flyter?

Lillyrod
0

Den flyter lite medan den är helt frusen och sen sjunker den. På vilken nivå fisken än äter så kommer den dit. Alla fiskar följer sen ner till botten. Även tetror.

Sarah E
0

Okej! Tack för uppösande svar. Förlåt trådkapningen.

stickanw
0

Varför inte krossa kakorna till småbitar efter att de frusit för att sedan kunna portionera ut dem lite smidigare från frysen.

Lojs
0

Helt ok med frågor i min tråd. =) Jag kommer att bryta av småbitar, smidigt att kunna göra portioner som är exakt så mycket som man vill ge. =)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Nu påminde du mig om att jag också behöver göra en ny omgång räkmix :)

Lojs
3

Jag ska skicka iväg några av mina små posthorn idag, så jag tänkte att jag får göra en "posthornsfälla", så man får fram dem ur sina gömmor. Haha, blev mer av en guppyfälla, mina ärtor och majsbitar flyger åt alla håll. Jaja, grönsakerna lär väl locka fram de små odjuren i alla fall, även om de inte stannar i "fällan". 
Här fick jag i alla fall med mina båda nya guppydamer på bild, ni ser den tredje, mindre honan, hon är fullvuxen, det är de andra båda som är giganter!

Medis på akvariefisk.

Sarah E
0

Haha! De har i alla fall inte klaustrofobi.

Lillyrod
0

Har du fler posthorn att skicka iväg nu?

Lojs
0

#105 Jag har ett gäng bruna som ingen ville ha i alla fall. ;)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Jag kan ta ett gäng bruna.

Lojs
0

Jag ska se vad jag hittar i bruna när jag gör om i min vas, det är där jag brukar ploppa i dem som mat till helenorna. ^^

Vad är det med akvaristik som gör att man bara vill ha mer? Helt plötsligt blev jag sugen på ännu ett kar, bara för snäckor och eventuellt yngelkar. Där jag bara kan fokusera på en miljö som passar snäckorna så bra som möjligt, byta vatten ofta och ha määängder av dem. ^^

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Konstigt nog så verkar man aldrig bli "mätt" på hobbyn Lojs, det är som du säger att man vill ha mer hela tiden. Men det är väl också fantastiskt i sig att en hobby kan vara så, kan jag tycka :)

Fjordell
0

#75 Pssst, du får säga till om du ska göra dig av med en hona. Jag har ju bara hanar kvar. Alla könsmogna… Typiskt nog, haha.😃

mimåne
1

Absolut fjordell! Har dig i åtanke :) Just nu är det ett himla liv i akvariet med alla 40st sajica yngel och två vaktande föräldrar, så jag ser inte särskilt mycket av ancistrusen men, men! För någon vecka tillbaka tyckte jag mig börja se små skäggstrån på den ena så det bågar gott! När sajica ynglen vuxit upp och jag ska slita sönder inredningen för att håva upp dem, så har jag läge att fiska upp en hona eller två åt dig också om jag har någon ledig :)

Lojs
5

#111 Vilken fining!
Mina 6 fläckisar mår fint, men vill inte vara med på samma bild. ;) Jag fick nöja mig med 4 av dem. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
6

En av de båda mörkaste, de är himla fina!

Medis på akvariefisk.

Sarah E
0

Sötchock!!

[Jens]
0

Kan bara hålla med! De där är ju så söta! De kan inte vara så stora heller ! Beställ gärna fler och jag såg att du skrev att det inte fanns mer men både du och de själva kommer älska att vara ett gäng 🙂

mimåne
0

Den mörkare är troligtvis en hane, så å bild 113 har du nog en hane och sedan en hona :)

Lojs
1

De är små och unga än. :) Jodå, de ska bli fler, tar det lugnt med fiskmängden bara eftersom akvariet är rätt nystartat, bara varit igång i en månad nu.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

:))

Lojs
3

En översiktsbild från idag på det stora karet. Dags att klippa ner hornsärven och vattenpesten igen. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Jag har för övrigt beställt lite fler växter från en vän, jag vill ha massor av växter. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Oops, råkade visst beställa en massa saker på nätet och helt plötsligt försvann 1000 kr. ^^ 
Beställde växter mm från Aquasabi, plus mat mm från Cyberzoo. 
Mina fiskar kommer inte svälta i alla fall… Jag kommer få slänga mat långt innan den tagit slut ens till hälften. ;)

Medis på akvariefisk.

crimson
0

Följer denna, tycker du har riktigt fina akvarium :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

mimåne
0

Jag är också på väg att göra ett farligt inköp hos aquasabi.. 😐

Lojs
1

#122 Tack, vad glad jag blir!
#123 Haha, förstår det, lätt hänt. ;)

Nu har jag beställt röda Ancistrus från min favoritdjuraffär, 2-3 stycken, gamla nog att man kan se kön så jag inte får mer än en hane, så jag väntar med spänd förväntan på ett meddelande om att de har beställts från leverantör!

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Igår var det lite nerklippning av vattenpest och hornsärv plus plantering av lite nya små växter. Det nya karet börjar mer och mer se ut som jag vill ha det. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Yey, idag kom mitt paket från Aquasabi, växterna är sköljda och ligger för tillfället och flyter fritt i karet, imorgon blir det plantering! =) Det stora problemet blir att allt ska få plats utan att sno allt för mycket yta från corysarna, men det ska nog ordna sig. ;)

Jag köpte en vardera av Microsorum pteropus "trident"

Cryptocoryne "pigmea"

Hemianthus glomeratus

Anubias barteri

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Nu börjar det snart likna något. =)

Medis på akvariefisk.

kirshim
0

Har aldrig riktigt gillat akvarium med blomkrukor i, men tydligen så har dom inte varit fixade på rätt sätt för du har fått det riktigt snyggt, kommer bli ännu snyggare när växterna fått växa till sig lite…=)

72mm
1

#128 Kan bara hålla med! Jag tittar på Lojs krukhög och blir nästan sugen på att ersätta mitt stenröse (granit) med ett "krukröse". Att få gå lös på lite krukor med en hammare är ju dessutom en fin bonus :)

Lojs
2

#128 Tack! Jag har knappt sett kar med söndriga krukor i så jag vet inte hur de "brukar" se ut. Min tanke med att ha krukor var mest att få till många gömställen för ancistrusar, corysar och olika yngel på ett billigt och smidigt sätt. Jag försöker få det så "naturligt" som möjligt, som att jag bara plockat upp en bit av ett vattendrag där någon dumpat ett gäng krukor, och växtligheten jobbar på att ta över sin miljö igen. ;) Mm, ska bli kul att se när allt nyplanterat växt på sig, hoppas allt kommer trivas!

#129 Tack! Jag använde inte hammare själv utan "tappade" krukor ute på uteplatsen, för att få det så slumpmässigt som möjligt. Hade säkert kunnat bli snyggare med hammare och planering, men jag gillar att gambla lite. ;)
Det var i och för sig rätt kul att tappa krukor med flit också. ;)

Medis på akvariefisk.

kirshim
0

Förstår inte varför det är så skoj att få ha sönder saker ibland….=)

Lojs
1

#131 Haha, antagligen för att man sedan barnsben fått lära sig att man måste vara försiktig med allt som kan gå sönder, inte mycket slår att få vara lite "busig" ibland. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
3

Längesedan jag visade mitt 54-liters. Det ser inte jättekul ut för tillfället, det läcker in lite väl mycket ljus från ett fönster i närheten. När jag placerade karet var det vinter och jag tyckte karet hamnade i en vinkel där det inte borde läcka in ljus, men tydligen… Pga ljuset så frodas algerna vilket stör mig en del, men det är ju faktiskt uppskattat av körsbärsräkorna och posthornen, så jag som matte får väl inte klaga allt för mycket, huvudsaken är väl att djuren trivs. ;)

Medis på akvariefisk.

Sarah-S
0

Så fina

Det är roligt att snabbscrolla bilderna och se hur ett akvarium bokstavligen växer fram

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Lojs
0

#134 Tack! Precis, det brukar jag roa mig med för varje ny bild jag tar. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Yey, nu har jag fått veta att mitt par röda ancistrusar har kommit in till butiken! Så någon gång i veckan får de flytta hem, eventuellt blir det även pygmepansarmalar om de får hem det i veckan. =)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Ancistrus super rot är verkligen en färgklick i akvariet. de lyser upp så fint!

Lojs
0

#137 Mm, jag har önskat mig ett par ända sedan jag såg färgen för första gången, jag har alltid älskat ancistrusar och de röda är verkligen något extra!

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Wii! Nu har jag ett par super rot Ancistrus på inkoppning! Jag specialbeställde ett par stora nog att vara säker på kön, så det var inte helt billigt, men oj vad kul!
Inga nya pygmépansarmalar, de hade kommit in, men var rätt magra så butiken hade dem i lugn och ro i karantän tills de fått upp sitt hull, jag ska få meddelande när de är ok att köpa. 

Jag kom även hem med 2 stora fina guppyflickor från privatperson, en fin blå guppypojke och 4 till fläckpansarmalar, så nu har jag ett lagom gäng på 10 fläckisar.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Just det, det var nära att jag köpte ett gäng corydoras venezuela orange, men min karl fick hejdat mig, 129 kr styck blev liiite mycket när man vill ha minst 6 stycken och vi ju köpte en hel del annat idag. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Ancistrusflickan kunde tänka sig att vara med på bild i alla fall. Förslag på namn som är lätta att komma ihåg?

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Dagsfärsk ganska dålig bild på stora karet med, tyvärr innan de nya invånarna flyttade in.

Medis på akvariefisk.

Lojs
3

Fick en dålig bild på herr Ancistrus med, även han behöver namn. ;)

Medis på akvariefisk.

kirshim
0

Härliga bilder, ancistrusar är så coola…=)

mimåne
0

När jag ser dina Ancistrus super rot så tänker jag Pumpa. Pumpa och pumpina.

Jag förstår att det måste ha varit riktigt riktigt svårt att lämna de där c. venezuela orange kvar i butiken. Jag slutar aldrig tänka på såna där arter som jag sett i butik och förälskat mig i.

Lojs
0

#144 Tack!
#145 Pumpa var en bra idé, de kanske får vara herr och fru Pumpa. =) 
Mjo, man blir lätt lite fixerad vid vad man inte köper… Men men, jag är så himla nöjd med att äntligen ha mina röda ancistrusar!

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Alla vill ha algtablett! (Bilden blir vriden, men jag kan inte gå om datorn just nu).

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Ett femtiotal typ guppybebisat simmar runt, undar om de har samma mamma eller två olika, jag kan bara se att en tjej blivit smal, och hon är riktigt stor så jag undrar om det inte kan vara bara hennes.

Medis på akvariefisk.

kirshim
0

Dom ska ju kunna få upp till 50st så helt omöjligt är det väl inte, tur att vi inte fått 50 per kull då vi fått 3 kullar nu på några veckor…;P

Lojs
0

#149 Ibland är de ju duktiga på äta upp bebisarna med, men mina verkar tyvärr inte så intresserade av det, hoppas de får lite smak på det så inte alla överlever, kan ju inte ha hur många guppies som helst, trots att det ju är 250 liter. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
3

Jag har köpt lite nya kompisar idag, 10 stycken pygmépansarmalar, de är sååå söta! Ignorera "dammet" i vattnet, jag har precis planterat växter.

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Jag har även gjort om lite i karet idag, jag blev trött på hornsärven som växer så himla fort och får ansas jämt, så jag slängde ut det mesta av den och köpte ett par nya växter att ha i mitten istället. Jag tog ingen bild på hela karet nu, det speglar sig så mycket så här mitt på dagen.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Vad härligt. Corydoras är underbara : )

Lojs
0

#153 Ja, verkligen! Dessa små kompletterar fläckisarna bra tycker jag, de håller sig ju mer i mitten av karet och får vara min version av stimfisk för mittenskiktet. ;)

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Åhhh Pygméer ! De är så söta !! Beställde du dessa eller fanns de i butiken?

Lojs
1

#155 De tar in pygméer då och då i vilket fall, men dessa fanns i butiken för att jag bad dem att ta in. Visst är de urgulliga!

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Verkligen! Tänk på att de är små och känsliga så mata dem väl.

Lojs
1

Jadå, jag har 3 olika sorters mat som jag köpt in mycket med tanke på mina pansarmalar, jag hoppas de ska hålla sig lika runda och goa som mina fläckisar. =) De har redan visat att de är glada i att äta, jag la ner en bit av en fodertablett när jag släppte i dem för att distrahera de andra fiskarna och småfisarna var snabbt framme och smakade. =)

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Toppen !!

Lojs
1

Mm, det känns bra, hoppas det håller i sig. Just nu ångrar jag att jag inte köpte fler när de ändå hade inne, men det får väl bli på en senare tripp.

Medis på akvariefisk.

LuckyMommy85
0

Kollade på pygméer idag, otroligt söta små fiskar :) Nu ångrar jag lite att dom inte följde med hem, men det får bli habrosus istället ;) Jätte fina kar du har.

Lojs
1

#161 Tack! Alla corysar är ju söta på sitt sätt. Jag kan rapportera att än så länge mår pygméerna super, smakar på all mat oavsett sort och är inte rädda för några av de andra invånarna i karet.

Medis på akvariefisk.

mimåne
1

Grattis till dina pygmepansarmalar! Jag vet att de var efterlängtade av dig så det var roligt att se att du äntligen fått ett fint gäng :)

Lojs
2

#163 Tack! =)

Alla invånare i karet gillar räkmix! =) De nya små verkar fortfarande trivas fint, inga problem med de andra invånarna i karet och de är snabbt framme vid all mat jag erbjuder. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
3

Även herr Ancistrus vågade smaka på räkmixen idag, det är första gången jag ser honom framme vid någon mat (jag antar att han äter av algtabletten jag ger när akvariet är släckt för han verkar vara i god form). Sedan råkade jag röra på mig och då kunde ju jorden ha gått under så han var tvungen att åka tillbaka till sitt gömställe. Så inget kort på när han åt. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Haha, nu tjuvkikade jag på karet igen och han var framme och smaskade, kul att se! Jag hoppas han blir modigare efter hand och inser att saker som rör sig eller låter faktiskt inte gör någon skada på honom.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Har du recept på räkmix att dela med dig Lojs?

Lojs
1

Jag läste runt på en massa olika recept och valde en väldigt simpel variant,  räkor, lite torsk, ärtor, spenat och gelatinpulver, nästa gång blir det askorbinsyra och spirulinapulver med och troligtvis någon mer grönsak. 
Håller ihop väldigt bra, idag mosade jag det lite med fingrarna för att det skulle falla ner från ytan och sprida ut sig lite.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
1

Ungefär så gör jag med. Räkor, torsk eller annan vitfisk, musslor i vatten(som hälls bort), grönsaker, spirulinapulver och ett ägg. Gelatin har jag testat men som sagts på andra ställen: Det sätter igen pumpen. Ibland slänger jag med en bit banan eller annan frukt med. Då behövs inte vitaminer. Jag tycker det är riktigt skojigt att göra egen mat till dem : )

[Jens]
0

Tack för receptet utav er båda!

Lojs
0

#169 intressant med ägg i, kokar du ägget först då? Min pump har inte stoppats upp än så länge, men jag ger inte räkmixen så ofta, någon gång i veckan bara.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Nej ett rått ägg som bindemedel istället för gelatin. Jag ger räkmixen som huvudfoder. De får den varje dag och då funkar det inte med gelatin. Jag får göra rent pumpen varje vecka då. Jag har gjort två olika räkmixer med lite olika innehåll så att de ska få i sig av allt de behöver. Gör bara lite av varje så att det ska gå åt.

[Jens]
0

.. och bara äggvitan då eller?

mimåne
0

Alla mina fiskar älskar också räkmix. Det är verkligen smidigt med ett foder som de alla tycker om. Jag har använt gelatin men har inte märkt någon påverkan på pumpen även i perioder då de fått räkmix varje dag. Men jag kan absolut tänka mig att det kan stämma att det slammar igen fortare.

Lillyrod
2

Hela ägget. Precis som om du gör köttfärslimpa ; )

[Jens]
0

Aha… tack för svaret Lillyrod. 🙂

mimåne
0

Mmmm.. köttfärslimpa🤤

Lillyrod
1

Ha ha nu tror jag vi håller på att göra om Lojs fina tråd till receptklubb här.

[Jens]
0

Hehehe….

mimåne
1

Så mycket gott som det finns i världen så.. :)

Lojs
0

Ingen fara, prata på!

Jag skulle inte själv vilja ge rått ägg då äggvitan innehåller antinutrienter som hämmar upptaget av näringsämnen. De behöver tillagas för att neutraliseras. (Det är avidin som binder b-vitaminet biotin till sig så att det inte kan tas upp i kroppen, och antitrypsin som hämmer enzymet trypsin som behövs för att man ska ta upp protein ur kosten). 

Detta är vad som gäller på både människa och hund i alla fall, jag tror inte det borde vara skillnad på fisk, men jag vet inte hur mycket biotin eller protein de behöver ta upp, men för min del tar jag det säkra före det osäkra. =)

/Kostnerd med en halv dietistutbildning i bakfickan ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Det är så himla svårt att fota nu när det är ljust alla timmar jag har lyset tänt i akvarierna. Så mitt 54l och mnin vas dröjer det lite innan jag kan visa upp. Mitt 54 l är inte så snyggt just nu, mycket alger, men eftersom jag har mina Körsbärsräkor där så får det vara som det är, räkorna älskar ju det! Vasen är riktigt snygg, tyvärr har jag trådalger i den, så jag kan inte sno mina fina växter därifrån och dela med mig till det stora karet, men men, det kan jag leva med. Trådalgerna syns inte om man inte tittar noga så vasen ser förrädiskt fin ut. ;)

När jag var på semester så tror jag värmen ändrades för fort eller något i mitt stora kar, så när jag kom hem hade flera av mina guppydamer dött, jag tror även jag förlorade en paleatus, men de är svåra att räkna så jag är osäker. Jag trodde även att jag förlorat ett par pygméer, men idag lyckades jag räkna in alla 10, yey!

Igår installerade jag en extra cirkulationspump i det stora karet, utblåset på filterpumpen jag har sitter så långt ner så jag fick inte så mycket ytrörelse som jag ville ha. Så nu har jag dubbla resurser och vattnet strömmar riktigt fint. Idag såg jag hur pygméerna glatt lekte i strömmen, det brukade de inte göra innan. =)

Karet är inte direkt vackert just nu, fiskarna (vet inte riktigt vilka som är bovar) har lyckats dra upp en del växter och jag låter dem flyta runt så länge och växa till sig lite innan jag planterar om.

Jag har köpt en fin malgrotta till herr och fru Pumpa (super rot ancistrusarna), men vet inte riktigt hur jag ska möblera om så att den passar in, så det avvaktar jag lite med, honan är inte riktigt romstinn ännu, så jag har lite tid på mig hoppas jag.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Ja värme är inget att leka med och det kan hända mycket bara på 2-3 dagar så det känns som du var bort lite längre? Hoppas du har haft en fin semester ändå trots olyckan.

Lojs
0

#183 Japp, jag var borta en vecka, helt underbar semester! Jag hade djurvakt som tog hand om matningen varje dag, men han hade inte koll på temperaturen och liknande. 
Ett tips till akvarievakten om ni inte redan gör det, jag vet inte riktigt var jag snappade upp det själv, jag köpte medicindoserare, (en till varje kar), såna där man har medicin i som står mån-sön på, där lade jag i lagom mat för varje dag, lite mindre än vanligt för säkerhets skull så visste jag att matningen blev lagom och varierad trots semester. =)

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Hehe, jag brukar lägga det i aluminiumfolie och gör de som små påsar men medicindosererare är också en smart idé däremot vem har en tanke på att vakten ska kolla temperaturen om det stiger? Jag brukar säga att de ska ha koll så inte graderna sjunker men nu lär man tänka på värmen också.

Lojs
0

Mm, nästa gång blir det att kolla temp med, plus att det ska finnas en fläkt redo.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Golvfläkt har jag hemma så det är ju perfekt i krissituationer. Jag har använt den även i sommar och det är perfekt när man ska sänka graderna. Väldigt effektivt.

Lojs
0

Jo, precis, jag har fått ha fläkt mot mina mindre kar i sommar, men det stora har klarat sig bra med stabil temperatur annars i sommar.

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Jag fick inspiration av 72mm posthornsexperiment, så idag har jag startat två små 13-liters plastburkar med varsin filterpump. Tanken är att kunna mata lite mer generöst än i mina vanliga kar utan att riskera att det blir några problem med de andra karen. Skulle jag få problem i en av lådorna så är det ju bara att tvätta ur och börja om, lite smidigare att göra det i en liten låda än i till exempel mitt 54-liters.

Planen för skötsel/miljö är generöst med mat (men fortfarande inte mer än de äter upp över en natt), lite tätare vattenbyten än vanligt och inte så mycket inredning/växter så det är lätt att se snäckorna. Som bottensubstrat har jag Julas sand med en massa av Granngårdens snäckskal iblandat. 

Jag tänkte försöka sortera färgerna, nu har jag posthorn i alla mina kar/burkar så tanken är att kanske ha de bästa blå i en låda och de som har någon avvikande färg i den andra lådan. Så de blå ska bli bättre och så ska jag se om jag kan få fram någon mer färg än de bruna jag brukar sortera bort (dvs sätta i akvarievasen där mina helenasnäckor bor). Vi får väl se vad det blir av det hela, men det är avelstanken just nu. Vem vet, jag kanske tröttnar på posthornen och gör något annat av lådorna, det är ju ingen stor pengainvestering så det är bara att ha kul med det. =)

Nu har jag stoppat ner ett gäng posthornsbebisar i båda burkarna, bara blå vad jag kunde se, svårt när de är små och svårt att plocka posthorn i kar med mycket inredning och trångt. ;) Jag satte även i ett gäng sandsnäckor som gärna får föröka sig lite mer och varje burk fick två guppy-yngel som kommer bytas ut efter hand som de blir större. Guppy-ynglen ska äta planaria och annat oknytt tänkte jag. Jag har så i min vas, jag sätter i ett par guppybebisar och när de blivit lite större får de flytta till ett av de andra karen och ett par nya bebisar får flytta in. Guppysarna lär väl kunna växa på rätt bra med mer mat än vanligt så det ska bli kul att se. 

När jag ändå var i djuraffären idag så köpte jag hem 5 nya fina guppyhonor och ett endlers-par, får väl se hur länge de klarar sig, jag har inga bra erfarenheter av guppys från affären här i stan, men jag behöver lite nytt blod efter att flera av mina honor dog under min semester.

Bild kommer när dimman lagt sig i plastlådorna. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Haha, jag vet inte hur många gånger jag sprungit och kollat om dimman lagt sig ännu. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Näpp, det kommer inte bli genomskinligt förren imorgon. Så här ser det ut nu.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Fortfarande liiite dimmigt idag, det är mycket snäckskal i så jag antar att det  är vad som spökar. Nu är det för ljust för att ta kort tyvärr, men vattnet är i alla fall så genomskinligt att man ser hela burkarna nu. 
Jag glömde nämna att lådorna står vid ett fönster, det är med flit så att det ska bli gott om alger att knapra på. 

Jag funderar på om kanske mitt snäckprojekt skulle få en egen tråd, eller om det ska få bo kvar här, några åsikter?

Medis på akvariefisk.

paradisgarden
0

Mysigt det blivit i ditt stora kar :) . Den småbladiga växten längst bak bredvid svärdsplantan - vad är det för något?

Lojs
0

#193 Tack! Det borde vara  rotala rotundifolia, växer som ogräs i alla mina kar.

Medis på akvariefisk.

paradisgarden
0

Jaha, kämde inte igen den för mina blir så rosa i mitt ljus. Växer som ogräs här också.

MariaK1977
0

Vad kul med snäckprojekt! Vad har du för belysning till dem?

Lojs
0

#195 Mjo, jag fick fundera jag med, de är mer rosa i mitt lilla kar. =)

#196 Det är bara ett par vanliga små skrivbordslampor, eftersom jag inte bryr mig så mycket om växterna i de här lådorna så tog jag det billigaste jag hittade. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Haha, det där med rejält med mat var populärt, någon har lagt ägg på en annans skal i ena posthornslådan och de är inte i närheten av fullvuxna. ;)

Medis på akvariefisk.

MonsterTrollet
0

Jädrar vad snyggt, blir himla fint med lite sten eller rötter och mer växter.
Jättesnyggt med bägge varianterna från första stilen till med krukorna.
👍

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Lojs
0

#199 Tack!

Vad himla smidigt det är med vattenbyten i mina "posthornslådor", bara att använda en vanlig saftkaraff, fort och lätt. =) Posthornen växer så det knakar och det har redan blivit ett helt gäng med små äggklasar. =)
Jag börjar fundera på att kanske sälja av en del, helenorna behöver inte hur mycket mat som helst. ;)

Medis på akvariefisk.

MonsterTrollet
0

Har kikat igenom tråden en gång till och blev lite inspirerad av höga karet, måste leta reda på min trollhassel.
Så kul att se karen dina från början och sen utvecklingen.  🙂

Posthorn kan säga poff så har man massor, har en hel jättehög i mitt 54 liter, tände lyset och stod bara och gapade, de syns inte lika bra efter ett tag då de gömmer sig men just då var de framme allihopa.  :D

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

mimåne
0

Jag har också skaffat mig ett litet gäng på 5st Posthorn. Beställde röda men jag tycker de är orangea i färgen. Fina är de hur som helst. Jag vet inte om du skrev det, men jag lade inte märke till det iallafall.. Vilka färger har du?

Lojs
1

#201 Jo, jag kollar själv tillbaka ibland och ser utvecklingen. #202 Vet inte om jag har skrivit det, de är blå leopard till 99%, sedan några röda/bruna eftersom tidigare generationer inte varit helt renodlade blå.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Jodå, jag tar och säljer en del av posthornen, dags att sortera lite och se om man kanske kan lyckas få ihop så bara de snyggaste blir kvar. :)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Måste erkänna att annonsen var lite lockande fast jag bara hade tänkt hålla mig till en färg..  :)

Lojs
0

#205 Haha, det är jättesvårt det där! Personligen vill jag gärna få tag på gula, men då får det bli någon mer burk…

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Ja de gula är verkligen något speciellt!

mimåne
0

Gula hade verkligen varit intressant här också.

Lojs
1

Sådär, nu har jag skickat iväg hela 5 kuvert med små blå postisar och ett extra ska få åka iväg till en kompis imorgon, så nu kommer jag bara ha kvar typ 2-3 stycken av de könsmogna blå postisarna i mina små lådor. Däremot har jag ett gäng till i 250 liters karet, så jag kan fånga in fler och flytta till mina posthornslådor om jag vill. Men jag tror att jag låter det vara, jag har ett gäng små på ca 4-5mm kvar i lådorna, plus ett helt gäng äggklasar så det ska nog bli befolkning i lådorna snart igen. ;)
Jag har några bruna och en ljus orange-aktig i ena lådan, så den lådan är mitt projekt för "övriga färger" för att se lite vad jag kan få fram. Sedan kommer jag helt klart behöva fler kar för att kunna sortera…

Medis på akvariefisk.

72mm
0

Kan inte komma över hur snyggt jag tycker det är med krukskärvorna i ditt stora kar. Jag har alltid gillat terracotta, och under vatten så kommer ju färgen verkligen fram. 

Posthornsodlingen ser bra ut. Jag kommer förmodligen hamna på en motsvarande lösning då jag just haft ett litet haveri hos mina…

Lojs
0

#210 vad kul att höra! Billig och trevlig lösning med sönderslagna krukor tycker jag! 
Vad synd, jag som har planer på att kopiera din coca-cola-flaske-grej, jag behöver fleeer burkar!

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Jag älskar nu när det börjar bli mörkt på kvällarna och mitt 54l verkligen får bli huvudattraktion i köket igen, de gör sig inte alls lika bra när det inte är mörkt runt omkring. Eftersom det står nära ett fönster så har det blivit en del alger över sommaren, men jag tycker faktiskt det är vackert med de gröna algerna på rötterna och räkor/snäckor klagar väl inte. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Närbild på algerna/rötterna, ser trolskt och mysigt ut tycker jag! Jaha, bilden blev visst sned, jaja, inte mycket jag kan göra från telefonen. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Snäckburkarna har visst blivit ganska gröna, jag tänkte inte ha så mycket växter i dem, men jag har så svårt för att slänga växter när jag klipper ner i de andra karen, så typ allt åker ner till snäckorna. ;)

Medis på akvariefisk.

Maleficum
0

#214 Jag har också jättesvårt att slänga fina växter när man måste rensa, är ju alltid bra när man har andra baljor att stoppa dem i.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
0

Lojs, hur gick det förresten med fröna du köpte för en tid tillbaka och sådde? Blev det inget?

Lojs
1

#216 det blev bara gräs av det och jag läste att de inte hade funkat under vatten för andra, så jag struntade i att plantera i akvariet.

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Jaså gräs, det var ju tråkigt. Vad fina dina snäckbunkar är förresten. Jag köpte kattsand åt mina idag så hoppas få igång allt i veckan.

Lojs
1

Tack! De är mysiga små ljuskällor!

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Jösses vad du står i Lojs! Har du tid för annat? 🙂 Du har nu många små byttor att ta hand om.

Lojs
0

#220 Haha, 5 akvarier är ingenting mot när jag hade som mest smådjur, jag hade uppåt 25 burar att städa och lika många djur att aktivera. ;) (Nu har jag bara 9 burar med djur i, easy peasy)

Medis på akvariefisk.

[Grodhopp]
0

Så mycket som hänt här, bestämde mig för att läsa tråden från början :). Har du postisar att sälja fortfarande? Jag skulle behöva som städpatrull och blir de väldigt många har jag en liten kulfisk som gärna hjälper till att dra ner överskottet :).

Lojs
1

Nu har jag börjat starta upp min akvariestik igen. Allt blev strul (mina Ancistrus dog, jag fick in jäkla håralger i mina små kar och allt var bara blä). Så jag gav bort de flesta fiskarna och karen har bara stått och gått för sig själva, jag har bytt vatten men inte mer än så. 
Nu är jag sjukskriven och känner att jag vill ha något att pyssla med, så jag har idag börjat så smått att ta tag i saker. I mitt stora kar var det bara en enda röra med växter som inte ville stanna planterade, så där rensade jag ut nästan alla växter och ska skaffa nya efter hand. I mitt 54l klippte jag ner "djungeln" och skaffade nytt lysrör.
Jag köpte lite fisk till mitt stora kar för att komma igång igen, lite platys och guppys för att liva upp lite (5 guppys och 5 platys). Så nu ska jag åter igen försöka hitta röda Ancistrus, för det är fortfarande min dröm, men den här gången ska jag inte ta nästan vuxna direktimporterade utan lite yngre som har mer chans att anpassa sig till min vattenmiljö.

Kvar sedan innan har jag lite posthorn, lite Körsbärsräkor, några endlersguppys och sandsnäckor, får se vad som händer framöver.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Jag startade upp mina två 30l kar, köpte en hel del växter och startade upp med  lite små posthornssnäckor. Köpte två sorters Neocaridina räkor, svarta och blågröna. Men tyvärr, när jag köpte växter senaste gången så måste de ha varit behandlade med något medel som inte räkorna tålde och jag glömde helt bort att jag borde ha låtit växterna stå i en spann ett tag innan jag satte i dem i småkaren. :(
Så nu står småkaren med bara växter och lite posthorn och jag är lite allmänt less på mig själv. 

Jag fick dock tag på en vuxen röd ancistrushane till mitt stora kar (zooaffären hade fått tillbaka en) och på tisdag ska jag köpa 3 röda unga Ancistrus som ska få gå på uppväxt i samma kar som hanen, med lite tur ska väl nån av dem behaga bli hona så jag äntligen kan få odla röda Ancistrus. =)

Vet inte riktigt vad jag ska göra med mina båda 30l kar nu, jag vågar ju inte sätta i nya räkor på ett bra tag och det är lite tråkigt att låta dem gå med bara posthorn. Funderar på att sätta i doppvärmare och kanske köpa elefantsnäckor (men jag har svårt för att lita på doppvärmare, är livrädd för att de ska få spel och "koka" karet, har varit med om det innan). Hade varit kul att ha någon kampfiskhane, men småkaren har alldeles för mycket cirkulation för det (och pumparna verkar inte gå att reglera).

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Fy vad tråkigt med räkorna. Det bästa är nog att köpa växter privat. Jag har som värst fått med icke önskvärda snäckor då. I affären kan det komma med vad som helst känns det som. 

Nu sist fick jag en alginvasion av någon sammetsliknande alg som var väldigt svår att få bukt med. Fick slänga växten och kämpar fortfarande mot algerna. Blir inga mer växter från affärer för mej.

Lojs
1

#225 Jo, jag brukar köpa de mesta av växterna privat, men så blev jag otålig när inte rätt växter fanns till salu… Det var mest dumt av mig att glömma att det inte går att slänga i dem hur som helst från affären när det kommer till räkor. :( 

Mjo, jag fick nån jäkla håralg av nåt slag när jag köpte javamossa i zooaffären. Den har blivit utkonkurrerad av växterna i mitt 54 liters (som ser hemskt ut efter att jag låtit växterna göra som de vill i typ ett halvår), men min akvarievas gav jag upp på. :(

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Tråkigt med räkorna. Jag råkade ut för sdamma sak med snäckor, jag begrep inte varför de bara dog för mig, tom posthornsnäckorna dog, fick ingen ordning alls på 60 litern (som nu är utbytt mot 250 liter istället ;) ) Då var det nån som frågade om jag nyligen hade köpt växter i butik, och det hade jag ju. Då fick jag höra att de tydligen besprutar vissa sorter. Så nu när jag startade upp 250 litern, köpte jag inte en enda växt i butik, jag stal friskt från de andra karen, och butiksväxterna som jag hade i 60 litern  slängde jag bort :)

Växterna jag köpte av dig Lillyrod är väl beresta mellan karen här hemma ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Så kul att se dig aktiv här igen lojs men jag beklagar omständigheterna med dina akvarium. Så tråkigt det är när man hamnar i en sådan svacka där all verkar gå fel. Jag hoppas att det är slut på den nu och att det ska börja gå uppåt. Röda Ancistrus är bara så vackra och att du fått tag på dem är ju en ljuspunkt =)

Du sa att du inte tyckte att dina akvarium var vackra nog att ställa upp i fototävlingen som vi har nu. Det är tillåtet att tävla med en äldre bild också så länge den inte varit med i en tidigare tävling på sajten. Att akvariet inte ser likadant ut idag gör inget.

Lojs
0

#227 Mina posthorn klarade sig fint och några av räkorna i ena karet verkar klara sig, så jag vattnet blev väl troligtvis inte hur kasst som helst som tur var. Men oj vad jag ska vara försiktig nu! Förhoppningsvis ska jag dock slippa köpa växter på alls på ett tag nu (om jag lyckas låta bli), de jag har ska bara växa till sig. 

#228 Tack! Aha, då kanske jag ska testa med någon av mina äldre bilder. Synd att jag aldrig tog kort när växterna i 240L var helt perfekta (innan jag typ gav upp och en sort tog över hela karet…)

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Ena nystartade burken.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Den andra.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Skumt, nu vid datorn är bilderna felvända, när jag satt på mobilen var de rätt på ifokus… Jaja. 

Nu har jag varit på arken och köpt mina 3 röda ancistrusbebisar, de är så jäkla söta så det är inte sant!
Plus att de hade pygmépansarmalar, som jag hade tidigare, så de kunde jag inte låta bli att köpa de med… De är ju med så sjukt söta!
Kommer sluta med att jag enbart har urgulliga bottenfiskar i mitt 240l…

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Tänk på att inte ha för stora fiskar ihop med pygméerna. En sur apistogramma t ex kan lätt slå ihjäl dem. En varning jag fick när jag köpte mina och det tror jag stämmer : )

Lojs
0

#233 Mina Ancistrus är de enda stora fiskarna som hamnar i det karet, näst största är mina platys så det är nog lugnt hoppas jag. Inga planer på att skaffa några andra arter som är större än mina platys. =)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Då ska de nog klara sig där : )

Lojs
0

#235 Ja, man får vara försiktig när man har förkärlek för små söta varelser. ;)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Ancisturs super rot och pygmepansarmalar, vilka fina fiskval. Dina akvarium tycker jag också är fina. Det finns mycket potential där =)

Lojs
1

#237 Tack! Jag kör mest på gullighetsgrad. ;) Bebisancistrusar=jättesöta (plus att skäggfarbröder är väldigt charmiga), yngel från levandefödare=jättesöta, pygmépansarmalar=jättesöta. Perfekt!

Just nu är det bara de nystartade karen som är någorlunda fina tyvärr, de andra båda ser hopplösa ut för tillfället, men det löser sig nog med lite tålamod. =)

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Tycker de nystartade ser riktigt bra ut :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

#239 Tack! Jag gillar kombon med vit sand och svart soil, ska bara köpa lite mer vit sand till det ena. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
4

Den stora ancistrusgubben brukar mest hänga under sin rot, men idag ville han visst vädra magen lite. ;)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Haha, vädra magen😃

Lojs
1

#242 Jag har sett honom där flera gånger nu, så det var tydligen inget misstag heller, knaspelle!

I övrigt så flyter allt på, alla de nyinköpta fiskarna har klarat sig bra än så länge, jag tycker att ofta när man köper guppys och platys så är det några som dör ganska snart, men alla 5 platys och 5 guppys verkar må fint.  Alla är svenskodlade så det kanske är en bidragande faktor till att de mår bra efter flytten, jag har varit i affären ett par gånger till efter jag köpte dem och de som är kvar från samma "stim" av båda arterna ser ut att må jättefint även i butiken. 
De små nya ancistrusarna är flitiga städare som glatt brottas med de andra fiskarna vid matdags, så de verkar trivas. 
Pygmépansarmalarna har jag ett par gånger trött försvunnit/dött, men så ger man lite mat så dyker alla 6 upp ur tomma intet efter en stund, nackdelen med mycket gömställen i karet. ;)
Jag har sett ett enda guppy-yngel, är tveksam till om det kommer klara sig, just nu har jag lite väl lite växter för att yngel ska kunna växa upp i mitt stora kar, men det blir ju bättre efter hand som växterna tar fart igen. 

En svart räka har tydligen överlevt i det värst drabbade nanokaret (de var väl typ 10 innan katastrofen där de dog), så synd att se den gå där själv, men jag vågar inte skaffa sällskap till den på ett tag. :( I det andra karet har jag sett att i alla fall 3-4 stycken av de grön/blåa har klarat sig, så jag hoppas på att de ska fortsätta leva väl.

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Jag och maken sitter och drömmer. Hans bror har ett akvarium som står tomt som vi tror är samma modell som mitt stora på 240l. Om man då kunde ha dem på varsin sida om ett hörnakvarium och specialbygga en ställning med hylla för elektronik och ett stort ytterfilter på baksidan till alla tre… Vet inte riktigt om det funkar att göra verklighet av och om vår budget täcker det hela, men oj vilken underbar myshörna det skulle bli! Då får vi "bara" övertala åttaåringen om att han inte kan ha en tv längre (han använder bara tv:n till att spela Playstation 3 på och det kanske bara ett par timmar varannan vecka eller så).

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Fisktv är såå mycket bättre det förstår han säkert : ) 

Det skulle bli riktigt snyggt att ha det så.

Cecilia.S
0

Fisk-TV är det bästa, härlig idé!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
0

Tror det skulle bli jättesnyggt :D Vilken grej :D

Undrar om inte Fx6'an skulle klara alla tre karen (beroende på vad det är för storlek på karen) Jag hade ju en sånn när jag hade 720 litern, och en bekant till mig har en Fx6 som drar 960 liter utan problem. Kristallklart vatten och rengöring typ var tredje månad :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
1

Tack för kommentarerna! =)  Först och främst måste vi kolla upp om min svågers akvarium har samma storlek som mitt, annars faller ju tyvärr hela planen. 

#247 Totalt skulle det inte bli mer än 600-700 liter nånting, så det borde ju funka utan problem. Jag kollade upp det filtret och det ser ju superbra ut! Maken som älskar att pyssla med saker (han har läderverkstad och vill även få ihop till full träverkstad+metallverkstad i lokalen) vill dock gärna sätta ihop ett rejält stort ytterfilter på egen hand, han tror han har allt material han behöver redan, inklusive vattensensor som går att koppla till mejlen och grejer. Ytterfiltret kommer i vilket fall troligtvis  hamna i luckan under hörnakvariumet.

Efter bilden jag postade här så satt han och fortsatte pyssla i sitt ritprogram, så han har planerat vilket material han ska använda, hur konstruktionen ska vara för bästa hållbarhet, hur luckorna på karen ska funka så att jag har gott om plats för att pyssla utan att behöva lyfta bort lysrören osv. (Så han planerar att utforma allt utom själva karen på egen hand).

Jag är ju som jag är och funderar såklart mest på vad jag skulle ha karen till, vilka arter som skulle passa ihop, vilken temperatur som funkar för arterna, vilka arter jag kanske drömmer om osv. =)

Hoppas verkligen det skulle gå att genomföra. Och i så fall få det klart innan bebis kommer i slutet av juli, så sätter vi en skön fåtölj framför karen och det blir min amningshörna, fatta vad perfekt!

Medis på akvariefisk.

Lojs
3

Maken fixade lite skärmdumpar på vad han konstruerat.
Så här är tanken att det ska se ut.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Med öppna luckor.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Konstruktionen.

Medis på akvariefisk.

Maleficum
0

Häftigt att ha det sådär ju! Hoppas ni kan lyckas få till det.

Lizelda
0

Jag gillar det skarpt! Starta en projekttråd 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lojs
0

Tack! #253 Jag ska göra det om allt klaffar och det kan bli av, än så länge vet jag inte om det blir mer än en skiss på datorn.

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Inte lätt att slåss om en kokt ärta när man är lika stor som räkorna. ;) (Ignorera smutsig ruta).

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Vad läckert det ser ut. Hoppas verkligen det blir av, vilken underbar amningshörna. snacka om rofyllt och underbart 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
1

#256 Tack, jo, vi hoppas med, ska bara få makens bror att mäta sitt kar, så får vi lösa det ekonomiska efter hand om storleken stämmer.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Jodå, svågerns kar har samma mått som vårt! Jippi! Det kanske kan bli verklighet av projektet. =)

Medis på akvariefisk.

Lizelda
0

Härligt! Vi ser fram emot det! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lojs
0

#259 Haha, vi började fundera över hur vi ska gå tillväga för att tömma mitt stora kar så att det kan flyttas över till ställningen, helt plötsligt blev allt mycket jobbigare. ;) Kan inte någon uppfinna en teleportör lagom tills projektet ska genomföras? ;)

Men men, detta blir ett projekt som kommer ta tid, maken har många andra projekt i verkstaden som kommer före, plus att vi ska få ihop pengarna till material, ett till kar samt ytterfilter. Jag har beställt att det ska vara klart tills bebis föds i slutet av juli, så vi får se hur det går. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Hopplöst att försöka ta kort när det är ljust i rummet. Men jag fick hem lite nya växter igår och planterade dem idag, så det stora karet börjar se lite mysigt ut igen. Här ser man lite i alla fall, även om man får bortse från spegling och lite grumligt kar efter att jag rotade i det.

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Åhhh ser verkligen fram emot att följa projektet, om det blir av :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
1

#262 Jag med. ;) Maken som får pyssla i verkstaden. =) 

Tog kort på stora karet nu på förmiddagen innan eftermiddagssolen lyser in i rummet och skapar en massa blänk. Tyvärr suddig mobilbild, men alltid något. Jag hoppas de nya växterna överlever, de var lite tagna av kylan som var när de skickades.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Idag var jag på storauktionen i Örebro. Oj vad roligt! Jag ropade in ett lite för stort gäng endlers, tre påsar mixade platys, totalt 18 glödbandstetror och ett par olika färger av neocaridina räkor. 
Nu mitt i natten typ håller jag på att koppa in fiskar i alla mina kar, mina båda nanos och mitt 54l får funka som karantäns/sorteringskar så länge. Det blev lite väl mycket fisk med tanke på att det var så mycket i varje påse så planen är att sortera och antingen starta ett tillfälligt kar tills vi fått igång trekars-projektet, eller att ge bort de jag sorterar ut till djuraffären, för så här mycket fisk funkar inte i längden i mina 4 kar. 
Men men, först ska jag se hur alla fiskar klarar sig den närmsta tiden, det måste vara världens ansträngning för dem med lång transport och ny miljö.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Vad roligt att du fick med dig lite hem även om det blev för mycket : ) Synd att det inte finns något sådant i närheten av mej.

Draken
1

Vi planerar att åka dit nästa år. Så jag hoppas att vi kan lägga scheman så det stämmer med auktionen och lediga helger :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

#266 Jag kan verkligen rekommendera det!

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Lite bilder på mina nya inköp. Min tanke med att ha en sådan blandning av Guppy och Platy är ett projekt för egen del att odla på friskhet (korsa flera olika linjer till en början) och efter hand välja djur utifrån utseende. Både på Platy och Guppy gillar jag varianter med blått bäst, så det kommer väl troligtvis gå åt det hållet efter hand. 

Längst ner i mörkret på den här bilden är "endlers black bar", spontaninköp på ca 5 djur för 30 kr. De bor för tillfället i mitt ena nano.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Längst upp här är en moskvablå guppyhane. Även dessa ett spontaninköp för runt 30-40 kr. 6 djur. Tyvärr hade ena hanen (av två) dött när de kom hem och ett par av honorna ser inte särskilt pigga ut. De bor för tillfället i det andra nanot, får se hur de klarar sig, jag har väl inte jättestora förhoppningar.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

En blå neocaridina räka, minns inte exakt vad de kallade färgvarianten. Den och två till från sin burk fick flytta in i nanot ihop med black bar endlerserna. Där finns redan mina bleka grön/blåa neocaridina och jag hoppas på att de ska korsa sig så jag får lite mer blått i de räkorna jag redan har. Resten av den här räkans kompisar fick flytta in i mitt 240l som enda neocaridina där, de som flyttade dit har jag inte sett idag, hoppas de klarar sig bra. De har mycket växter att gömma sig i där så det är inte konstigt att jag inte sett dem.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Ett av mina favoritköp, jag stannade kvar längre än planerat för att få köpa den här hanen och hans kompisar. En japanblå Guppy med dubbelsvärd, så läcker, men svår att fota! Går i mitt 240l.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Jag kommer tyvärr få börja med att avliva en del av mina nya platys. De två längst ner på den här bilden bland andra. De är som synes krokiga i skelettet. Skitsynd!

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Ett annat av mina favoritköp, jag bjöd nånting runt 150kr för dem, leopard-endlers. Fattas bara att de var blåa istället för gula så hade de varit perfekta. ;)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

En annan hane av "leoparderna".

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Sista bilden. Det blev ett stort gäng som bara kallades "endlers" skitfina! Jag ropade in två auktioner med såna här för 30-50kr styck, från samma stam. Dessa bor just nu alldeles för många i mitt 54l. Alla från denna säljaren är väldigt fina och ser ut att må väldigt bra trots flytten.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Glömde visst att försöka ta kort på mina glödbandstetror. Jag hade bestämt redan när jag såg listan att jag ville få tag på dem, jag gillar glödbandstetror, min erfarenhet är att de är snälla och tåliga. Det fanns 4 auktioner av dem med 6 i varje påse. Första påsen vann jag för 70kr. Andra påsen gav jag upp när den var uppe på samma summa. Tredje och fjärde påsen var det bara jag som ville ha så det blev 30 kr för varje. Totalt 18 vuxna, fina glödbandstetror för 130kr tänker jag inte klaga på. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Just det ja. Jag glömde skriva att jag vann på lotteriet! Jag valde ett paket med en liten eheim-pump och en burk fiskfoder. Pumpen var för max 45l och är installerad som extrapump i mitt 54l där den ordinarie pumpen inte har så bra sprutt numera, så lite mer cirkulation och lite mer filterkapacitet kan ju inte skada. =)

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Jättefina fiskar du har fått tag på. Synd på Platyn som var krokig bara :(

Grattis till vinsten också :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

#278 Tack! Jag är jättenöjd! Det var inte så många platys som var krokiga, kanske 4-5 av ca 20.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Som sagt, det blev lite mycket fiskar från auktionen. Så idag åkte jag och maken på utflykt till hornbach. Det mest prisvärda karet i lämplig storlek jag hittade var ett på 126l komplett med pump, doppvärmare, ljusramp osv. 1500kr, det tyckte jag absolut var ett rimligt pris (det får man knappt ens ett motsvarande kar på blocket för här). Enda problemet var att de inte hade någon ställning till det, så vi velade mellan att köpa aluminiumprofiler och kopplingar för att snabbt fixa en ställning, eller att maken får bygga en ställning i trä. Eftersom det hade blivit runt 800kr för aluställningen medan han redan har material till att bygga i trä så valde vi att det fick bli en träställning. Nackdelen är att han inte kommer ha tid att bygga förren på torsdag, jag hade ju velat starta upp karet idag såklart! Så fortsättning följer. :) Jag köpte såklart även sand och en rot. Växter mm kommer jag i första hand sno från mitt 240l tror jag.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Just det, jag var egentligen himla sugen på att även köpa ett rejält gäng corydoras paleatus och en grupp ottosar till mitt 240l när vi ändå var där, men som sagt, det är redan nu överbefolkat så jag fick motvilligt hejda mig.

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Känns lite surt när man är i butiken och de har fiskar hemma som man jättegärna vill ha. Och så är det fullt i karen redan ;) Men då kan man ju göra som du gjorde, köpa ett till akvarium 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

#282 Precis, tur att jag har en förstående karl, det blir ju ändå akvarium nummer 5. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Sitter och funderar över vad som ska få flytta in i det nya karet. Till att börja med tänkte jag mest flytta över några få guppyhanar av de som är "minst snygga", så jag får lite mer kontroll över min guppyavel. Samma med platyhanar, men det får bli när karet är lite mer ingånget för att inte belasta för mycket (platys är såna skitgrisar).
Sedan har jag ju 3 ungdjur av röda Ancistrus på uppväxt. Planen har varit att behålla en av/den som blir en hona och sälja tillbaka, men i alla fall en av de andra kan ju få flytta till nya karet, för det blir väl för mycket med två Ancistrus på 126l? Känns litet för två i alla fall, mitt 240l känns perfekt för ett par. 

Tja, förutom pojkfiskar och en Ancistrus vet jag inte riktigt vad jag ska ha där. Någon flock corydoras av någon variant får det väl bli, inte pygméer, för de vill ha ett ingånget kar. 

Jag har så dålig fantasi med fiskar, jag gillar mest levandefödarna som fiskar i mellanskiftet, för jag tycker avel och genetik är så spännande. Större fiskar bara för att de är snygga är jag inte så intresserad av.

Just det, hur mycket skillnad gör det för starten på ett nytt kar att sno filtermedia från ett ingånget kar? Det i kombination med snabbväxande växter, borde det förebygga nitritspiken rätt bra? Tänkte sno typ hälften av "filtermakaronerna" från mitt 240l.
Som jag förstår det så bor väl massor av de positiva bakterierna i sanden, så att sno ingången filtermedia kanske inte gör så stor skillnad?

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Du har positiva bakterier på all inredning, i sanden och i pumpen. Det som gör minst nytta är nog vattnet. Det sparar man för att fiskarna är vana vid det. Så material från en pump i ett ingånget kar gör stor nytta.

Lojs
0

#285 Låter ju bra. =) Vattnet tänkte jag ta direkt från kranen, känns onödigt att strula med det. =) Tänkte även flytta över ett par stenar från mitt 240l som jag nog kan göra något mer kul med i det nya karet, så en liten smual bakterier samt biofilm följer väl med dem med.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Oj vad min tråd börjar bli lång! Det får bli en ny tråd när jag fått upp nya karet tror jag.

Funderar lite fram och tillbaka på om jag ska byta bottensubstrat i mitt 54l. Just nu är där soil som legat i karet i 2 år nu, så den ph-sänkande effekt den hade från början är ju borta. Soilen är så mörk och tråkig, plus att den ju "dammar" så, så fort man är i karet och gör något. Jag tror det kommer bli en del sand över när jag fyller det nya karet, så det finns redan hemma. Men det känns som ett så himla stort projekt att byta bottensubstrat, plocka upp allting, plantera om växter, försöka fånga alla små posthorn så jag inte råkar slänga iväg dem med soilen osv.  Blä! Någon som har tips på hur man byter bottensubstrat på smidigast sätt?

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Det finns nog inget enkelt sätt. Man måste ta ur allting. Jag har däremot gjort det med fiskarna kvar i en gång. Det fungerade och ingen blev sjuk eller tog illa vid sig under proceduren. Man tjänar lite tid på att slippa jaga fisk 😃

Lojs
0

#288 Jag tror jag blir tvungen att ta ur allt vatten och allting, soil blir ju som en gegga när man grejar med det. Jag har börjat formulera en plan. Först ta ut det mesta av vattnet, sedan fånga snäckor medan jag ser något i karet, sedan fånga fisk och till sist ta ut växter och annan inredning.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Sådär, nu har jag bytt till sand i mitt 54l. Fy fasen vilket jobb! 
Jag är sjukskriven med foglossning (är gravid) så jag får hemskt ont av att stå längre stunder och jag får egentligen inte lyfta tungt (tror inte jag lyfte mer än ca 4 liter i taget, men ändå, det gjorde ju att det tog längre tid. 

Jag började som jag planerat med att ta ut det mesta av vattnet, ca 30 liter. Sedan gav jag mig på att jaga endlers, räkor och posthornssnäckor. Det var banne mig inte lätt alls med inredningen kvar i… Så jag fångade de jag kunde se och plockade sedan ut inredningen och växterna. Sedan tog jag ut mer vatten så att det kanske bara var 5-10 liter kvar så jag skulle se lite bättre. Men det blev ju som en enda brun sörja när jag rotat i botten så det gick sådär att jaga fiskar och räkor då…

Jag bestämde mig snabbt för att justera planen lite. Jag tänkte att jag byter inte ut riktigt all soilen utan låter lite soil och vatten vara kvar och tar upp så mycket soil jag kan utan att mosa några räkor, så får några fiskar och räkor vara kvar. 
Jag ville helt enkelt inte riskera att döda de stackars räkorna som var fantastiskt omöjliga att fånga. 
Så nu är det lite blandat soil och vit sand i karet, men det har jag i mina nanos med och det blir rätt snyggt tycker jag. Huvudsaken för mig är att det inte är så mörkt och tråkigt längre och det kommer inte bli helt dimmigt i karet och världens gegg i filtret bara jag vill plantera om en växt. 

Jag kunde tyvärr inte ta någon före-bild för det var för ljust i rummet så allt speglade sig, men jag ska försöka ta en efter-bild ikväll. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Nu med posten kom mina nya snäckor, svarta elefantsnäckor med gula prickar, skitsöta! De får tillfälligt bo i mitt ena nano (mitt enda kar med doppvärmare just nu), sedan ska de få flytta in i mitt nya kar. Jag fick även med ett litet gäng thiara winterii som direkt fick flytta in i mitt fixade 54l. Kul med en annan sort än de vanliga sandsnäckorna som jag har i mitt 240l.

Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Tre av de nya elefantsnäckorna verkar direkt fundera på att flytta, rätt upp på rutan. ;)

Medis på akvariefisk.

Maleficum
0

#292 Visste inte de kom i prickigt! Min kompis har med mörk fot och ska snart hämta hem sina med gul fot som varit i karantän här hemma och vi lite skämtsamt sa att hon kanske får randiga eller prickiga nu (hennes två hemma har ynglat av sig rätt mycket redan).

Lojs
0

#293 Jo, jag tror de enfärgade är lite vanligare, men det finns lite olika färger på prickar med.

Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Bild på karet som fått ny sand. Ser väldigt smutsigt ut nu när geggan i vattnet lagt sig på sanden, men det får jag ta och suga upp en annan dag. =) Det ska i mer växter såklart, får se när jag får mer över i de andra karen. ;)

Medis på akvariefisk.

Draken
0

De är så otroligt söta.  😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

Elefanterna ja! Läste dock i förrgår att de även finns i blått, men är svåra att få tag på… Det är ju drömmen!

Maken har påbörjat bygget av ställning till nya karet nu. Det borde vara klart så jag kan sätta upp karet på torsdag, wiii! (Vi behöver ju inte fundera över vart jag ska göra av alla böckerna i bokhyllan som måste kastas ut för att nya karet ska få plats…)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Gah, jag bara fyller upp tråden med onödiga inlägg så snart måste jag starta en ny vare sig jag vill eller inte. ;)

I alla fall, ville bara skriva att jag är glad, för nu har jag beställt en massa snabbväxande växter från olika privatpersoner, och hoppas på att kunna fylla upp det nya karet rätt bra från början, plus fylla på i mitt 54l. =) Om de skickar idag så borde växterna vara här imorgon, perfekt!

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Fick ta  och fixa en ny tråd, denna är ju på gränsen. ;) Den nya finns här http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5912d0468e0e7424b6000e2c-lojs-akvarium-2

Medis på akvariefisk.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer