Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 610 ggr
Momos
0

Får de plats?

Hej! I år vill jag starta upp ett akvarium igen, var ett tag sedan jag hade ett. Finkornig sand, mycket växter/rötter/stenar med flytväxter och ska hållas på ca. 25-26 grader.  Har ett 160L som står tomt, så undrar nu om denna kombon blir lagom eller om det blir för många fiskar för utrymmet:

2 par av honungsgurami 

stim kopparbarber (7-10 st? alt. någon annan barb/tetra)

Platys el guppys (hur många kan jag ha baserat på allt annat?)

6 st pansarmalar (harald eller albino, går det att mixa dessa två eller blir det 6 av varje isåfall? Fick ta hand om en albino förr i tiden och den gick alltid tillsammans med metallerna)

6-8 st ottosar

+ Snäckor

Vill gärna att det finns liv hela akvariumet… Vill också gärna ha färgglada fiskar. Blir detta för mycket? Om det vore möjligt hade gärna velat ha ett par av större fiskar (typ guld Gurami eller fjärilciklid storlek) i också så det inte bara är småfisk, men det vore att pusha det ännu mer känner jag 🤪

Momos
0

Kan tillägga att jag inte riktigt bestämt mig… Kan också tänka mig en liten tetra + honungsguramis + platy och ottosar samt snäckor endast. Honungsguramisarna är de enda "måste"…

Cecilia.S
0

Hej Momos :-) Är du ny här? Jag skulle inte ha två par av Gurami i ett 160 liters kar, risken är stor att det blir bråk. En hane och ca 2 honor funkar dock bra :-) I övrigt skulle jag nog säga att din kombination borde fungera bra, men det kan nog bli lite fullt med en levandefödare också. Du kan dock hålla t.ex 3-5 guppyhanar i karet så slipper du yngel. Med både honor och hanar tror jag tyvärr att akvariet skulle bli överbelastat. Det är redan fullt ganska utan levandefödarna ;-) Glöm inte bort att det tar lång tid för bakteriefloran att växa till! Det kommer alltså ta ett bra tag tills du kan ha alla dessa fiskar i karet. Börja med 2-3 individer och kör in karet på dom. Därefter kan du köpa in 2-3 ytterligare efter några veckor. Osv. Kopparbarberna och övriga stimfiskar får du dock, givetvis, köpa in ett stim av direkt, men då kan det vara bra att vänta med dom arterna tills akvariet har blivit stabilt. Lycka till! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Momos
0

#2 Tack för svar!

Är ny på forumet, dock har jag haft akvarium hela livet (första gången jag är utan nu…) men jag har mest fokuserat på galaxy rasbora i de mindre karen och honungsguramis och med ett stim tetror/ev. malar till dem för att fylla ut, varav osäkerheten! Två par blir inget problem i ett 160L (jag tycker just honungsguramin är vänlig sinsemellan olikt de flesta Gurami förutsatt att man har mycket växter)

Ville prova något mer varierat denna gång dock men faller lite i samma fälla igen 🤔 

Har också värmt upp mig till: 2 par Hguramisar, stim tetror/barber samt amano räkor och sniglar (elefant) & bytar till grus.
+ Någon till sort med lite karaktär. Är inte riktigt interesserad av levnadsfödare då de inte ser särskilt roliga ut men kan inte tänka på någon annat… 🤔

Cecilia.S
0

Ok, just Honungsgurami har jag inte superstora erfarenheter av, så då vet du nog om det funkar ang volymen till två par :-) I alla fall med mycket växter, som du säger.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
1

Angående corydoras så ska de vara minst 6 stycken av varje art, så vill du ha båda arterna så blir de 12 totalt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
1

2 par av samma Gurami sort är inte ett bra val ^^ det är bara ett FÅTAL Gurami som kan vara mer än 1+1 ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Momos
0

#6 Tycket det är ett helt okej val 🤪 Har haft honungsguramis i många år, funkar utan problem i ett 160L om du kanske inte får en väldigt arg fisk? (har ej hänt mig än, har ändå gått igenom några dussin honungar genom åren). Har alltid haft minst två par om akvariet var över 150L, ett par el grupp om det var under.

Det är ju synd om du har sämre erfarenheter av dem, men jag kan inte tro att så pass många fiskar var "tur"… Hade kanske med akvariet att göra om de ej tolererade varandra?

Snarare att hålla ett annan sort Gurami med mina honungar har jag bara dåliga erfarenheter av & inget jag skulle provat på igen…

Momos
0

#5 Tack, bra att veta!