Vilken fisk?
Hej! Jag hade ett akvarium på 54-60 L (något där omkring) där jag hade blandade fiskar (varav några skulle komma att bli för stora vilket jag fick veta nyligen för jag var korkad nog att kolla upp "slutstorleken" så sent!).
Iaf så SPRACK det här akvariet, och jag har ingen aning om hur och varför då silikonen var mjuk och det hade inga sprickor eller liknande, hursomhelst var det vatten ÖVERALLT när jag vaknade! Och alla småfiskar kollade avmätt på mig när stora fiskar i panik fick dyka ner i blandade nanos.
Nu blev det en liten berättelse som inte riktigt hör hit men det är väl så att jag ska slippa förklara varför vissa fiskar är för stora!
Iaf tänkte jag köpa ett nytt likadant och råkade komma hem med ett 150 liters med möbel istället (hoppas någon relaterar för känner mig lite ensam just nu).
Det är hursomhelst igång och allt verkar funka fint, alla verkar glada för att kunna sträcka ut sig och simma runt så som de inte kunde i småkaren!
Men alla fiskar är sådana som håller sig väldigt nära botten eller i "buskaget" som jag gjort, så ingen riktigt "utnyttjar" simytan på den övre halvan. Det ser väldigt tomt ut och jag undrar om någon har några fisktips, om jag nu kan ha fler, på en fisk som håller sig nära ytan. Gärna en fisk som kan leva ensam eller i par, helst inte stim. En lite "större" fisk som helt enkelt syns lite mer, och inte gömmer sig, och får det att se mindre tomt ut. Typ en stor och lugnt fisk. Den kan väl få vara lätt revirhävdande men vill inte ha någon aggressiv fisk som skrämmer ner resten ännu mer.
Det skulle även vara kul om den är "avelsbar", inte lättavlad och som får yngel hela tiden, men som typ får 1-2 kullar per år, det skulle vara väldigt kul då jag älskar yngel! (Vem gör inte det?)
Ph-värdet är på 6-7 skulle jag tro, inte gjort ett exakt test men ska självklart göra det. Som sagt är det 150 L (80 cm) och har en pump på 600L/h. Temperaturen är på 25°C. Bottnen är av lite mindre, rundare och "lenare" grus som är typ 50 shades of beige och lite leverfärgade stenar, så den är ganska ljus men inte "ljus ljus". Ena änden av akvariet är tätt planterat med lite smalare och högre växter, så det är som en gräsliknande skog. Andra änden är tätt planterat med kortare och "mulligare växter" så det är som en tjockt lågt buskage. Det finns 4 stora mangrove rötter som är perfekta att gömma sig i. Det finns även en stor grotta i änden av min lilla grässkog (nästan i mitten av akvariet). Den är som sagt stor med stora öppningar så de flesta fiskarna kan utan problem ta sig in. Men som sagt är det ytan, den övre halvan som är helt tom förutom vid matning, och som jag skulle vilja "fylla" lite. Förresten är olika delar av akvariet olika strömt. "Mellandelen" är nog där det är mest strömt och där tetrorna brukar simma runt och ha kul då och då. Ancistrusarna brukar även trängas på taket av grottan för att suga sig fast och sen bara ligga i strömmen. Ytan är ganska stilla och det är för att de har svårt att äta när maten swooshar fram och tillbaka. Större delen av botten (speciellt bakom grottan) är i typ "lä" där fiskarna enkelt kan slippa strömmen om de vill.
Fiskarna som finns är:
2 siamesiska algätare, har 2 eller "bara 2" pga att vissa hävdar att de vill leva ensamma och annars dödar varandra, medan andra säger att de lever i stim. Så skaffade 2 för att så hur det gick och visst simmar de med varandra men de "småtjafsar" mycket och jagar varandra och nafsar varandra på sidorna (dock inga sår så oroa er inte).
3 Ancistrus varav 1 ingick med akvariet, 1 hane och 2 honor. Kanske säljer 1 hona då de 2 honorna också tjafsar ganska mycket.
3 sorgmanteltetror (ingick med akvariet). De verkar dock väldigt gamla (otroligt blekt grådaskiga och ena är blind på ena ögat) så vet inte hur länge de har att leva.
5 kuhliiålar
X antal physor som tetrorna älskar att spela boll med.
Så är det någon som vet någon passande sort? Älskar att få namn på nya sorters fiskar som man kan kolla upp! Har beskrivit så detaljerat jag kan ifall någon liten detalj inte funkar för någon sort! Har förresten planerat att skaffa musselblommor, vilket jag också kan skippa ifall det innebär att någon fisk inte trivs med det.
Har inte alls bråttom då jag fortfarande är väldigt försiktig med nitrit men fisktips är ändå så roliga att kolla upp!
//Hogstedt :3
Om du har planer på att behålla dina sorgmanteltetror skulle satsa på att utöka antalet, då de gärna vill vara många fler än 3. Gärna ett stim på 8-10 st, men inte fler då de blir ganska stora.
För att liva upp ett akvarium rekommenderar jag varmt Guppy. Arten går att hålla med enbart hanar eller enbart honor, så det är inget måste att blanda könen och få en hel massa med yngel. Av egna erfarenheter skulle jag nästan påstå att ensamma hanar mår som bäst i mindre grupp på ca 3-4 individer - de leker och busar med varandra i strömmarna och håller sig lite var stans i akvariet. Mina har alltid hållit till vid växter och botten, men minst lika mycket vid den övre halvan av karet. Övriga fiskar lär komma fram mer och utnyttja ytan till fullo när akvariet blir mer hemtrevlig och "buskar till sig" så att det inte känns lika öppet. Det blir en trygghet för dom. 🙂
Guppy är dessutom en fin färgklick, som är väldigt livlig och trevlig att se på.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jo, förmodade att de ville vara fler, men eftersom att de ser så gamla ut (har INGEN aning om hur gamla de blir) så vet jag inte, tänk om gruppen jag köper överlever dem 3?
Jo, älskar verkligen guppies men som sagt är jag helst ute efter något större och mer iögonfallande, något liiite mer "avancerat". Och som sagt gärna 1 eller 2 st. Av egen erfarenhet brukar fiskar som lever 1 & 1 vara lite aggressivare så helst ett par tror jag, då har de dessutom sällskap av varandra!
Och jo, all växtlighet har ju inte kommit igång än, det blev ju lite bråttom. Man kollade liksom på akvariet och bara "det är ju långt ifrån klart…" och sen vänder man sig om och ser en Kampfisk trycka sig mot glaset och kollar in i ögonen på en gigantisk Ancistrus som ligger i motsatta hörn och man bara "…mm".
Och ja, physorna är ju inte så jättemycket att se på, och detsamma med ålarna, de är ute lite då och då men de föredrar verkligen att åla runt bland växterna och under rötterna. Ancistrus är ju ingen sådär "jättesimmande" fisk, de håller sig ju på botten och på inredningen. Siameserna föredrar att hålla sig i strömmen, och ja, räknar med att tetrorna håller sig lite högre upp när växterna tar sig, man har ändå ingen fisksort som verkligen gillar att visa upp sig och simma högt och sådant, om ni förstår vad jag menar! :)
Och ska självklart låta akvariet gå in lite mer och låta växterna ta sig innan någon mer fisk kommer!
De som simmar högt och visar upp sig är i regel ett stim. Parfiskar eller ensamma individer simmar inte på det viset för de skulle bli någons middag direkt i det vilda.
Ska du ha någon som håller sig i det övre öppna skiktet så är det ett större stim tetror du ska ha : )
#3 Hmm, det är ju logiskt nu när du säger det… Tycker du man ska skaffa fler sorgmantlar trots att de är gamla eller ska man satsa på någon annan sort? Som sagt skulle det vara väldigt kul med yngel, dock inte för ofta! Så om du vet någon sorts tetra som iaf inte äter upp sina egna ägg, så kanske man kan skaffa ännu mer växter eller liknande, så skulle det underlätta. Vet du helt enkelt någon tetra som är hyfsat lättlekt och som iaf inte äter sina egna ägg/yngel?
Det skulle också vara trevligt om de stimmade väldigt bra. c:
De flesta tetror leker ju i akvarium men det är inte så ofta som det blir något av det. Jag har aldrig fått yngel från någon tetra.
Stimfiskar stimmar när en fara hotar. Vanligtvis finns det inte så många faror i karet hemma så de stimmar inte så bra 😉 Mina smycketetra har nog stimmat bäst av de jag haft. De blir inte så stora heller så man kan ha ett ganska stort gäng. Klicka på det understrukna ordet smycketetra så kommer du direkt till fisken i vårt Lexikon.
Sorgmanteltetran blir ganska stor så man kan inte ha så många i ett 150 liters men du kan fylla på det stimmet med.
Haha, man ser alltid någon fin stimfisk i affären och de stimmar så fint, och sen när man släpper ner dem i karet så ser det ut som ett familjegräl 😂 Så långt ifrån varandra som bara går.
Men vart får man tag i sådana då? Och hur många? 5? 10? 15?
Jag instämmer med Lillyrod i #3, det var därför jag inte föreslog någon större parfisk. Ett större stim med små tetror tycker jag låter som en bra idé :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Har sorgmanteltetror i mitt stora akvarium (520 liter) och de simmar oftast uppe vid ytan eller i mellanregionen av akvariumet. Har "bara" 7 just nu, men funderar på att köpa fler. fast jag står också i valet och kvalet, dessa är också gamla, det ser jag på storleken, men de har fortfarande en fin svart färg …konstigt nog.. ;)