Dålig honungsgurami
Den ena av två honor av Honungsgurami har blivit dålig. Det ända vi vi vet är att hannen har jagat henne flitigt. Hon trycker nästan hela tiden bakom pumpen. Den andra honan var också hängig efter att hannen jagat henne, men hon har piggnat till. Tacksam för råd.
Stress skulle jag gissa på. Om jag vore du, så skulle jag flytta undan hanen till ett annat kar för att se om honorna piggar på sig. Gör de inte det, så måste du börja fundera på om det är någon sjukdom.
Guramihannar kan vara väldigt svår på honorna, de kan tom stressa ihjäl dem.
Får prova med det. Hon blev lite rundare innan hon blev slö om det kan ha någon betydelse. Men som sagt hannen har varit jobbig för honorna även om han lugnat ner sig en aning.
Dvärg Gurami ska helst gå i par annars kommer hanen jaga honorna för han vet inte vem han ska välja eller alltså han får lättare att vänja sig med en hona om han bar ahar en ^^ so han har nog stressat henne ganska bra
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Oj, vi blev rekommenderad att köpa två honor, men då får han nöja sig med en, först får han flytta ut så honorna får vila. Får vi se hur det går med den stakars honan som är dålig.
Jag håller med de andra. Hanen kan stressa och jaga honorna till döds. Honan på bilden ser stressad ut och att hon trycker bakom pumpen är inte bra. De behöver få komma ifrån varandra. Förhoppningsvis klarar honan sig med den åtgärden.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu har hannen fått flyttat ut. Hon har kommit fram och även ätit lite iallafall, bara att hoppas. Tack för era råd.
Det låter bra Evabritta. Nu håller vi tummarna för att honan repar sig.
Tyvärr klarade hon sig inte, stakars liten. Hannen har fått flytta tillbaka och är så lugn och snäll så.
Vad tråkigt att höra Evabritta. Du försökte iallafall och hennes sista tid blev säkert lugn.
Ja det var trist, man blir ju så kär i dom små liven vill ju göra allt för att dom ska trivas och må bra.