Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 1010 ggr
Torreador
0

Gjort fel? Börja om?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er Jag har gjort en omstart på mitt malawikar (260 lit) och ska nu börja med växter. Nu är jag trött på bara stenar… Så jag bytte sand och fiskar och åkte och köpte de växter som de rek i butiken. Men vad??? Suck. Jag kommer inte ihåg en enda en och jag är säker på att jag satt dem helt fel i karet. Dels så lade jag bara sand i botten. 35 kg biltema sand till 260 lit. Var det för lite? Skulle jag haft ngt under sanden? Typ torv, jord eller ngt annat när jag sattte ner växterna så tog jag bara bort plastkrukan och tryckte ner växt med ullen kvar. Antar att den skulle bort? Skulle jag delat upp en planta på flera ställen? Jag köpte en flaska Profito Easy Life som jag häller i en gång i veckan. Räcker det eller behöver man ngt mer? Ska jag börja om från början eller kan jag bara rätta till de fel jg gjort? Kan ni ge mig tips och info. Lägger in en bild på hela karet och bild på de växter jag har. Har även anubias men den kan jag för den har jag haft förut. Jg vill att det ska bli ett kar med mycket grönska!! Men inte vildvuxet. Växterna ska vara lika "viktiga" som fiskarna. De fiskar jag har nu är 4 fjärilsciklider 12 Endlers guppy 7 otociclus 7 corydoras adolfoi 3 stiphodon Funderar på några posthorn och några amano också som hjälper till med döda blad osv?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
0

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
0

Torreador
0

Torreador
1

Torreador
0

Torreador
0

Torreador
0

Torreador
1

Cecilia.S
0

Jag  brukar ta bort "luddet" från växterna och dela upp platan i flera delar. Ibland är det flera stammar som är ihopträngda - och då kan det bli trångt för dom när de börjar växa till sig. I värsta fall kan växterna kvävas eller skymma ljuset från varandra. Du kan vara ta upp en planta i taget och rätta till dom. Ingen omstart eller liknande, det funkar ändå. :-) 

Det ser nästan ut som javaormbunke ute i hörnen, men det är svårt att se. Dessa ska helst planteras på en rot. Kolla igenom vårt växt-lexikon så kanske du hittar några av de växter du har. Där kan du läsa om dom och kanske få lite tips :-) Det hittar du HÄR

35 kilo funkar, men växterna kommer att trivas bättre med ca 15 kilo till. Du behöver inte ha någonting under sanden ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

fiskälskarn00
0

35 kg sand i 260 l tror jag (rätta mig om jag har fel någon) är väldigt lite.

Gal1

Draken
0

Ta bort krukor och "ludd" från växterna och sätt dem direkt i sanden. Lite till sand skulle nog vara bra (har 50 kg i mitt 240 liters) men det behövs inte för växternas trevnad, utan mest för att de inte skall åka upp ur sanden ;)

Annars tycker jag att du har gjort väldigt snyggt i karet, med växterna och inredningen, det ser jättebra ut :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Elisabethantero
0

Åhhh det där 'gräset' va jättehärligt!!

Torreador
1

Tack fina ni! Då köper jag en säck sand till och tar upp växterna en och en, tar bort ullen,delar dem och sätter ner igen ❤

love-child
1

Jättesnyggt verkligen. Önskar jag kunde få dån ordning i mitt kar. Suck. Jag har nyss bytt sand i mitt 375l och har 75 kl sand å tycker att det blev perfekt. Växterna sitter bra och verkar trivas. Nu blev jag sugen på å göra om i mitt igen, hahaha. Aldrig nöjd 🤪

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Torreador
1

Haha samma här 😂

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
1

Jag tycker du har gjort upp en jättebra plan där. Mera sand, upp med växterna, bort med ullen, dela upp plantorna och plantera dem rymligt så att de har plats att växa på och inte hamnar i skuggan av varandra eller något annat. Sen blir det nog bra =)

Annars vill jag säga att jag tycker du hade planterat växterna väldigt fint och tilltalande i akvariet. De smälte bra in med inredningen så som du hade satt dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Torreador
1

Åh vad glad jag blir!! 😀 Tack Mimåne ❤❤❤ Har varit och köpt ny bakgrund samt en säck sand idag så imorgon ska jag byta den och fixa sanden och växterna. Såååå kul 😀

mimåne
1

Hoppas du får ordning på bakgrunden också. Du verkar pysslig så du löser det säkert jättebra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
0

Du får uppdatera med bilder! :D Det kommer säkert att bli toppenbra :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Torreador
1

Det gör jag absolut 😀

Torreador
0

Klar! Fortfarande dimmigt vatten dock men ni får en bild ändå. MEN… precis när jag fyllt på vatten så kom jag på att jag glömt att sätta dit den nya bkgrunden jag köpte igår. Pust o stånk!!!! Så jäkla korkat. Så nu får det vänta tills nästa vattenbyte.

Torreador
1

Suck! Ibland kommer inte bilderna med…

Draken
0

Riktigt snyggt blev det 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Saalucifer
0

Tjusigt! Vill också ha ett 200 liter + så man kan inreda extra mycket :D

Cecilia.S
0

Jättefint! Nu är det bara att vänta på att växterna börjar växa till sig lite mer. Då kommer det säkert att bli ännu snyggare. Fint placerade växter också ! ;-)

Torreador
0

Nu får ni en ny bild på hela karet och en på varje sida. Tanken är att det ska vara sten på ena sidan och rötter på andra. Växter på båda sidor men lite lägre och tommare i mitten. Är det ngn växt ni tror att jag satt fel som borde flyttas?

Torreador
0

Stensidan

Torreador
1

Rotsidan