Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5902 ggr
mimåne
0

Hemichromis bimacula / Röd ciklid

Jag är nyfiken på mer fakta om denna vackra fisk. Är det någon som hållit den och vågar uttala sig om hur den var? Eller känner någon som haft den? Vad jag förstått så är det ingen mespropp, men hur pass aggressiv är den egentligen? Går det att jämföra bimacula med Lifalili? Jag tänker eftersom att dessa två verkar kunna blandas ihop i handeln, så borde de väl vara ganska lika varandra? Stämmer deras beteenden överens?

Hör det överlag till Hemichromis släktet att de kan vara aggressiva?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft Rödciklider till ganska nyligen ;) men de har nog bytt namn, efter att jag köpte mina, då kallades de Röd Juvelciklid och det latinska namnet var Hemichromis lifalili ;)

Men om det är samma art, så är de väldigt lättsamma och lättlekta. Kan bli aggressiva och revirhävdande under lek och yngelvård.

Bara för att vara säker på att vi pratar om samma art …Ser dina ut såhär ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[tlundegard]
0

Är det bimaculatus du menar? Står tyvärr inget om den på NCS's hemsida, men var jag du så skulle jag fråga i det forumet :)

Ciklid.org

[Jens]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Verkligen fin fisk! .. och gulligt med alla söta bäbisar ;)

Draken
1

#3 Ser ut att vara samma art, så de har väl bara bytt namn på den, fast det är ju inget ovanligt ;) De byter ju namn på dem hela tiden känns det som ibland :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Arten jag tänker på är Röd ciklid och inte Röd juvelciklid.

Röd ciklid verkar ha flera latinska namn om jag förstått det rätt. Birmacula/birmaculata/birmaculatus ? Och Röd juvelciklid är Lifalili på latin. 

Jag håller inte denna ciklid nu utan är bara nyfiken på dem :) 

Väldigt fin video du hittade JensW. De är mycket vackra!

mimåne
0

Ciklidtok, skulle du kunna berätta lite om hur du höll dessa, deras hem samt rumskompisar? Fick du lek på dem och hur gick det i så fall? Hur länge levde dem?

Var de fredliga mot övriga invånare och varandra när det ej var lek på gång? Var de mycket revirhärdade och lät ingen komma in på området?

Draken
0

Okej, men de ser ganska likadana ut 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jo jag vet :) de liknar varandra väldigt mycket och det är därför jag ställer frågan om de är så lika varann i själva beteendet också tro? Jag har läst på flera ställen om någon svart prick som ska KUNNA skilja dem åt, om fisken vill visa dem så att säga…

Draken
0

Jag hade ett par i 275 liter, de gick tillsammans med ett Blåciklidpar och två fengäddor.

De lekte hela tiden, men ynglena hann knappt bli frisimmande innan Fenisarna tog dem ;) En kull lyckades jag dra upp, tack vare att jag håvade upp ett gäng. Dessa växte till och såldes vidare, och mig veterligen så lever de i bästa välmåga :)

De var ganska fredliga, men revirhävdande under lek och yngelvården. De drabbade samman med Blåcikliderna till och från, men det var endast när båda paren hade yngel, inte annars. Fenisarna gav de sig aldrig på, trots att de var ganska små då, och dessutom kalasade på rom och yngel där de kom åt.

de få gånger de inte lekte eller hade rom och yngel, så gjorde de inte en fluga förnär. Det är endast under lek och yngelvård de blev revirhävdande och något aggressivare.

Blåcikliderna kom inte i närheten av grottan där de lekte och sedan hade rommen, men Fenisarna lyckades de inte parera. Jag hade en stengrotta i mitten på akvariumet där Juvelerna höll till, och en rot i ena hörnet där Blåcikliderna höll till. På botten hade jag sand, och så hade jag robustare växter. Växter kan vara svårt att ha med dem, om de inte har bra rotsystem, eftersom de gräver under lek, och då lätt gräver upp växter som inte har fått riktigt fäste. Såg dock aldrig att de åt eller tuggade på växterna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Kan det vara den svarta pricken som finns på sidan på fiskarna i Jens' inlägg ? För nån sånn fläck hade inte mina :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Ja, det skulle det mycket väl kunna vara. Tack för all din info :)

[tlundegard]
0

Hemichromis finns i flera olika varianter och bara för att arter liknar varandra så behöver det inte betyda att det är samma art ;) Här är alla arter som ingår i släktet Hemochromis:

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_slakte.php?ID=73&slakte=Hemichromis

Som ni kan se så är det flera som liknar varandra :) 

Här står det bra info om lifalili för de som är intresserade: http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=417

Såg även att det stod lite allmänt om släktet där också, de verkar ha en del likheter (såklart!)

Jag rekommenderar verkligen NCS för de som vill kolla upp ciklider, tycker att det brukar stå bättre info där än på zoopet :)

[Jens]
0

Jag tror att butiksförsäljarna och grossisterna också har varit förvirrade för när jag gjorde en snabbdykning i dessa två arter i Hemichromis så känns det mer som att lifalili har en rödare karaktär med svartt prick på sidan än vad birmaculatus har. 

Så Röd Juvelciklid har en rödare karaktär och en svart extra prick medan bimaculatus heter Röd Ciklid och har en ljusare ton utan extra prick.

🤔

Draken
0

Oj vad lika de var avarndra, inte undra på att man tar fel ;)

jensW: Lifalilii har en svart fläck vid gällocket (iaf. hade mina det) men ingentung på kroppen, men du har rät i att de (särskillt hannen) var väldigt röd med neonblå rpickar, jämfört med vissa av de andra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Tack för de bra länkarna tlundegard!

[tlundegard]
0

#13 Enligt seriously fish så är det tvärtom. Lifalili ser ut att vara något blekare och bimaculatus är rödare med en extra prick

http://www.seriouslyfish.com/species/search/hemichromis

[Jens]
0

Haha tlundegard, du ser vad förvirrad man blir 🤔

mimåne
0

Verkligen svårt att veta vad man egentligen ska gå på. Det enda jag var säker på var att birmacula = Röd ciklid och Lifalili = Röd juvel ciklid. Men det verkar inte heller seriouslyfish hålla med om.. Där står det att birmacula = Juwel ciklid och Lifalili = Blod röd juwel ciklid?? 🤦‍♂️

Vad är egentligen rätt?!

[tlundegard]
0

#17 haha ja, men egentligen kanske det inte spelar så stor roll, bara man vet att man har av samma sort ;)

mimåne
0

Jo det tycker jag att det gör😃

Draken
0

Gör som jag gjorde, jag kallade dem juvelerna 👍 Jag trodde att jag hade Lifalilii, men enligt seriously fish, så kan jag lika gärna ha haft bimacula 🤦‍♂️ de var jätteröda, med klara blå prickar, och de lekte för jämnan, DET är en sak jag är säker på i varje fall 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Fast nu är dessa fiskar ingenting jag kommer skaffa i nuläget, Men har man tur så kanske i framtiden att det passar sig bättre :)

Draken
0

jag funderar faktiskt på att skaffa ett par till 720 litern, eftersom de är duktiga på att yngla av sig, så kan det vara en fördel ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag måste säga att du verkar ha en omåttligt stor plånbok, ciklidtok. Som du handlar! ;) Men det skulle vara riktigt kul att få se någon utav dessa ciklider här på sajten. Hade nog inte bara blivit ett nöje för dig och familjen utan också för oss andra här. Kanske mest för mig men men…😊

Draken
0

Hihi …den är inte så omätligt stor, men jag sätter av pengar varje månad, just till akvariumen ;) det kostar med både mat och om det blir något uförutsett som sjukdom. problem med vattenkvalite etc. ;)

Jag skall se vad det blir längre fram :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Anders60
0

Hejsan på er alla.

Jag undrar om man kan ha Sajica tillsammans med Röd ciklider??

Ha en fortsatt bra dag på er alla.

mimåne
0

Om du har ett tillräckligt stort akvarium så skulle du kunna ha ett par av vardera art. Akvariet behöver i så fall vara minst 300L enligt min bedömning.

Draken
0

I ett tillräckligt stort akvarium så är det inga problem. Sajican håller sig mestadels i mittskicktet på akvariumen och Juvelen håller sig mestadels nära botten.

Men som Mimåne skriver, minst 300 liter.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis