Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1266 ggr
Elin16
1

Hjälp med val av fisk!

Hej, Jag söker en fisk som ska vara mitt "huvudnummer" i akvariet. Akvariumet är 240liter, har måtten 121L, 41B, 51H och har en blandning som består av ett gäng Corydoras, stim Neontetra, kulih ålar (ska köpa in någon form av ancitrus) och sedan mitt blivande huvudnummer. Jag vill att fisken ska helst vara dålig på att leka, då jag inte har möjlighet och plats att få yngel. Jag vill också att de helst ska vara någon ciklid liknande eller en ciklid. Helst vill jag att den ska vara hyfsat vanlig att få tag på så att jag inte behöver betala multum för 2st. Tack för hjälpen på förhand.

Cecilia.S
1

Ciklider är fina, men många kan vara ganska kaxiga och en del aggressiva men främst revirhävdande. Jag har två par fjärilsciklider i mitt 240 kar. Det är inte helt ovanligt att arten leker en del. Fjärilar är kända för att vara ganska fredliga, så dom funkar med övriga fiskar i ditt kar. Det är givetvis individuellt. Annars brukar också guramis vara trevliga. Bägge arterna är lätta att få tag på :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1

Palettciklider kan säkert också funka men jag är inte så påläst på dom.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Elin16
1

Tack! Har du några andra tips på ciklider? själv har jag dålig erfarenhet av guramis då sist jag hade dem så var hanen väldigt väldigt aggresiv mot främst honan men mot dem andra fiskarna också. Så honan levde i ett hörn under en växt i hela sitt liv så jag kommer nog inte våga ge mig på guramis igen…

Cecilia.S
1

Jag känner inte till så många mer än Fjärilsciklid och Palettciklid som brukar vara fredliga, ev. någon apistogramma. Vackra fiskar allihopa :)

Erratic_Eagle
1

palett ciklid har lätt att få yngel så jag skulle säga fjärils ciklid

Draken
1

Palettcikliden kan vara en riktig elaking, särskillt om de har rom eller yngel, de är dessutom väldigt lättodlade. Men jag håller med om att de är riktigt fina :)

Fjärilscikliden är ju vbäldigt sönder avlad, så den lever inte så länge, men det finns ju Boliviansk Fjärilsciklid. Den är jättefin, och väldigt fredlig …vet dock inte hur pass lättlekt den är, eller hur duktiga de är på att klara eventuella yngel.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1

Jag skulle också hoppa över Palettciklid. Har man otur tar de över hela karet och som sagt de är väldigt lättlekta.

Erratic_Eagle
1

den Bolivianska fjärils cikliden va annorlunda men fin😃finns info på zoopet och säkert något annat ställe men det var där jag såg dem

molam
1

Du har fåt en del trevliga FÖrslag på huvudnummer här ^^ och av dessa håller jag nog med om att den bolivianska fjärilen skulle vara Fin, eller Eventuellt Egyptiska munruvare, De är dock väldigt lättodlade, fast det jag har haft har varit dålig på att behålla sina yngel, kan dock inte säga om jag har haft "Otur" eller om det är vanligt  ^^ Väldigt fredliga också

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1

vart kan men hitta info om dem??😎

Elin16
1

Skulle ett eller två par Sajica passa i mitt kar? Har också kollat på kurvciklider, tror ni att ett eller två par skulle passa i min blandning? Har någon efarenhet av någon av dom? Om dom är lätt odlade eller så.

Erratic_Eagle
1

vet ej men du har tillräckligt stort kar för dem iaf😉

Äppelsnäckan
1

Kolla upp goldenciklid. Se till att få tag i individer av samma kön.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

ElinvBorg
2

Golden är dock en malawiciklid vilken inte bör gå i ett sällskapskar utan artanpassat/malawiinriktat kar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erratic_Eagle
1

nej kände samma sak

mimåne
1

Jag kom att tänka på Gurami. Stor fisk som passar som huvudnummer. Samt att man ej får någon avkomma på dem. Perfekt?👍
Mosaik gillar jag, men det finns även Guld, Blå eller marmor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1

Gurami, ja kanske det kanske😃

molam
1

#17 Tror TS hade dålig Erfarenhet av Gurami sedan tidigare ^^ Men annars hade dom ju varit suveräna, Fantastiskt vackra fiskar! ^^

#12 Sajica är Extremt lättodlade xD Duktiga på att behålla ynglen och Riktigt Elaka när dom vaktar sina yngel, men du skulle ju kunna ha 2 hanar/honor Dom är lätta att se skillnad på och Funkar att ha två av samma kön om man inte har en Tredje av motsatt kön de kan Slåss om ^^

#14 Golden är En malawi ciklid och ska gå i art akvarium, de skulle inte te sig bra i ett Sällskaps akvarium tyvärr, samt att det är helt fel biotop ^^

Erratic_Eagle
1

jag tycker du ska satsa på den bolivianska fjärils cikliden ja

mimåne
1

Jaha på det viset. Ja då kanske inte Gurami var så perfekt ändå🤔

Om du inte vill ha yngel så ska du inte ha Sajica. De är väldigt lättlekta och har yngel jämt. Jag har själv haft den arten.

Kurvcikliden skulle kunna passa dig bättre. Ett annat förslag är Nyckelhålsciklid. Lugn och fredlig art. Den kan du också ha några stycken av.

Elin16
1

Tack för alla bra svar! Jag har börjat fundera på nyckelhålsciklid och kurvciklid, skulle de passa med 2 par av någon av dem?

Erratic_Eagle
1

hur stort akvarium har du.du har nog skrivit det men jag har glömt bort och hittar ej vart det stod isf

Elin16
1

240l, 121x41x55

Erratic_Eagle
1

ok, tack

Elin16
2

Ska du inte svara på min fråga?

Erratic_Eagle
1

om cikliderna eller vilken fråga??

molam
1

#23 Joorå du kan ha både nyckelhål och kurvciklid i 240l, välj den du gillar bäst och kör hårt! ^^

Draken
1

Nyckelhålsciklid kan du med fördel ha i grupp, de är ganska så skygga och timida. Det kan dessutom vara lite svårt att se könsskillnad på dem, de är ganska lika både till kroppsformen och i fenorna …Inte som andra sydamerikaner, där man kan se både på storlek och fenor vilka som är hanar och vilka som är honor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Elin16
1

Så hur många skulle du ha av cikliderna då? Som grupp? 4-6?

Draken
1

I ett 240 liters skulle  jag nog med gott samvete ha 6 stycken :) De är inte så aktiva och kräver inte så stor simyta :) Inte grisar de ner särskillt mycket heller :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Elin16
1

Är de svår odlade? Har inte möjlighet att få yngel stup i kvarten, hahah:))

Draken
1

Just nyckelhålscikliden är ganska svårodlade faktiskt. Jag har haft dem, men aldrig lyckats få yngel på dem, även fast jag har haft flera par.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Elin16
2

Ååhh!! Verkar som att jag hittat min perfekta fisk😍

Draken
1

Lycka till. De är både trevliga och fredliga ….för inte att snacka om att de är vackra också ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Så kul att du föll för nyckelhålscikliden. Den verkar passa dig perfekt. Blir det ett köp så måste du ju bara visa oss dina nya firrar sen =)

Elin16
1

Ja det är klart mimåne!! ;)

Erratic_Eagle
0

älskar att se när folk bjuder på sina akvarium och sina nya fiskar