Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1141 ggr
CorneliaAndersson
1

Mitt första egna akvarium!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vänner!

Igår började äntligen uppstarten av mitt allra första egna akvarium! Det var ca. 10-11 år sedan som familjen hade fisk senast, och i flera år har jag velat ha en Kampfisk!

Nu har jag tagit tag i min längtan och börjat starta upp ett akvarium! Akvariumet rymmer 54L så jag tänker mig att kampisen kommer ha lagom mycket plats. Lite inredning är fixat, men jag ska ha ner några växter till b.la. 

Detta är så spännande!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lillyrod
1

Det blir perfekt för en Kampfisk. Lite mer växter och gärna flytväxter så kommer han att stormtrivas 👍

CorneliaAndersson
0

#1 Tack! Jag är så glad just nu, haha!

Temperaturen har stigit till 27 grader, så jag är på rätt väg iallafall!

Ang. det med flytväxter,, skulle det inte räcka med några höga växter till, som liksom bara lägger sig på ytan, men som ändå sitter nere i 'sanden'?

Tänker att det kanske blir bökigt om de är helt fri-flytande? :)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Just det!

Har läst att de vill ha lite mörkare i sitt akvarium, minns dock inte vart eller om det stämmer?

Men då tänkte jag, man kanske kan sätta svarta A4-papper? På baksidan samt på ena kortsidan? :)

/ Cornelia Andersson,

Lillyrod
0

Det går säkert bra med liggande växter också. Hornsärv t ex kan man ju både plantera och lägga på ytan vilket man vill. Kampfisken vill gärna ha lite skydd uppifrån : )

CorneliaAndersson
1

Åh tack!

Det ska jag absolut kolla upp! :D

Vill ju att min lille fiskvän ska trivas och må bra :)

/ Cornelia Andersson,

mimåne
0

Du kan absolut använda dig av planterade växter som lägger sig över ytan istället för flytväxter om du vill =) Hornsärv som lillyrod tipsade om är en väldigt bra växt men jag kan även tipsa om Vallisneria.

Du kan sätta papper på sidorna om akvariet om du vill, du kan sätta vad du vill där. Sopsäck t.ex är det många som använt sig av. Det är bara att klippa till och tejpa fast. I många fall så kan en bakgrund bidra med mer trygghet för fiskarna så jag ser det som positivt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CorneliaAndersson
0

Gjorde idag ett test som mäter pH, GH, KH, NO2, NO3 och klor!
Alla tester visade sig vara inom ramen för 'bra'.
pH-värdet låg på ca. 7,6.

Termometern visar 25-27°

Vad händer nu? Vad är nästa steg?

Ska jag låta det stå ca. en vecka till eller vad gör jag nu? Jag vill att allt ska bli så bra som möjligt! :)

Tack återigen för svar! :)

/ Cornelia Andersson,

mimåne
1

Det händer ingenting med bakteriekulturen i akvariet så länge du inte har någon fisk eller annan levande varelse i akvariet =) Bakteriekulturen är avgörande för att en del värden i akvariet ska kunna förändras. Att värdena i akvariet är bra nu är inte konstigt. Inget kommer hända med dem utan fisk =)

Så fort du har satt upp akvariet och doppvärmaren har hunnit värma vattnet till en korrekt temperatur så kan första fisken flytta in =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus