Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1007 ggr
Jensi
0

Vilken stimfisk med räkor?

Jag har i mitt 54 liters akvarium nu 4 endlers och ska också skaffa Körsbärsräkor. Det skulle vara trevligt med någon stimfisk och jag har kommit in på pärl-, moskito- eller Drottningrasbora. Vilken av dessa skulle anses vara mest lämplig?  Eller finns det någon annan liten stimfisk i klass med dessa som ni kan rekommendera?

Erik97an
0

De flesta stimfiskar går bra ihop med räkor.. Iallafall tetror som tex, Neontetra, Moskitotetra, koppartetror, rödmunstetror etc.. Sen går även rasbora ihop med räkor. Drottningrasbora fungerar bra ihop med räkorna, sedan finns ju Galaxyrasbora med som är fina 😎

Från mitt perspektiv så är det bara att knalla ner till djuraffären och köpa dig ett par vackra tetror/rasboras till ditt kar! Se bara till så de vill ha samma temperatur & ph-värde så kommer alla må bra i ditt akvarium!

Du får gärna uppdatera dig om vilka stimfiskar du har köpt/köper sen. 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
0

Hmm Erik97an de flesta tetror du rekommenderar är ganska stora och kommer att göra livet surt för räkorna. De små rasbororna som Jensi nämner passar betydligt bättre men även de kommer att knipa en och annan räkling.

Jensi
0

Men då får det bli nån utav dem. Att några räklingar stryker med tror jag bara kan vara bra, så slipper det bli överbefolkat av räkor. :)

Erik97an
0

Jag har haft Neontetror,  galaxyrasbora, guppys, scalarer ihop med mina Crystal red utan några skador, jagande eller bitande.. Inga räkor har dött eller försvunnit för mig men det är klart att de finns risk o stoppa fiskar som är större än räkorna ihop men går gör det och mina lever än och äter ihop me de andra fiskarna 😉

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
0

Små rasboror brukar fungera bra. Annars finns det även Kolglödstetra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus