Min stackars fisk har en trasig mun
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig och min fisk. Han har under några dagar haft en blek fläck på underläppen, men hela tiden simmat omkring som vanligt och ätit med god aptit. I dag när jag kom hem från jobbet såg jag att hans läppar är trasiga. Det ser hemskt smärtsamt ut, och han kan inte stänga munnen längre. Vad tror ni är fel? Vart bör jag vända mig för vidare hjälp? Jag lägger upp en bild på den stackaren, tyvärr suddig, och håller tummarna.
Oj men stackaren! Vad kan ha hänt liksom???
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Lägger till att hans kompis mår prima. Det trasiga är inte på den bleka fläcken utan på helt andra ställen. Dessa två är de livliga i akvariet: de andra fiskarna håller sig i andra delen av 180-litersakvariet. Akvariet har varit igång i drygt ett år.
Nämen stackars lilla papegojfisken. Den ser ut att ha fått Munröta. Kanske svamp, men jag tror på röta.. Du behöver köpa medicin mot detta till din fisk och behandla den.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Papegojor ska absolut inte gå i ett 180liters kar! Dom bör flyttas omedelbart!
#4 Varför då? vore mer hjälpsamt med en förklaring på vad dem behöver och skall ha istället för att bara säga att det som är, är fel.
#5 För att det är alldeles för litet. För mig så känns det inte som att det behövs mer förklaring än det då #4 specificerade att det var storleken som var problemet.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag kan specificera lite mer🙂
Olika arter fiskar kräver olika mycket volym att röra sig på, av olika anledningar. Det kan vara att fisken inte kommer växa normalt i ett för litet akvarium, fisken kommer överbelasta akvarievattnet, eller trivsamma anledningar som t.ex att fisken gillar att simma mycket, tar stora revir eller kanske är den aggressiv och av den orsaken behöver utrymme.
Man kan hitta restriktioner på nätet om hur stor volym en art behöver för att trivas. Om man inte respekterar det här och placerar fisken i ett akvarium som är för litet för den så riskerar man också problem. Fisken kommer att bli stressad och stress är den största orsaken till att en fisk blir sjuk.
När det kommer till papegojfisk så gäller en minimum volym på 300L för att de ska trivas. TS Papegojciklid har bara hälften av den minsta rekommenderade volymen så att den blivit sjuk är inte så konstigt.
Tack #7 Det var väldigt bra, tydligt och lättförståeligt förklarat! <3
Tack för din feedback 🙂