Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1294 ggr
Anne.K
2

Mitt akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en tråd för mitt akvarium jag har här hemma. Jag är en nybörjare med akvarium så jag lär mig hela tiden under resans gång. Blev med akvarium i mars detta året och det blir bara roligare med tiden :) .

Akvariet är på 150 liter.

Här kommer en kass mobilbild på akvariet framifrån. Ska försöka ta ett bättre vid något tillfälle med systemkameran istället så att man får en klarare och mer fokuserad bild. Men tills vidare får denna bilden duga :P 

Fler växter ska införskaffas med tiden, då jag vill ha ett riktigt grönskande akvarium (just nu tycker jag grönskan ser fjuttig ut i mina ögon). Men just nu vill plånboken ta en paus då akvariet kostat mycket de senaste månaderna. Men målet är att klä in den stora roten i vacker mossa. Och ha mer högväxta växter i bakgrunden som är täta och fina, samt ha en och annan flytväxt som ger lite extra skydd för fiskarna. Sedan får man se om jag blir nöjd där eller om jag vill ha marktäckare också :P .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ElinvBorg
0

Tycker det ser fint ut men mer grönt är aldrig fel :) Vad har du för invånare i karet? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anne.K
0

#1 Tack!  Invånare i karet är: 

4 kardinaltetror  (hade 10 st. från början, men det hände en olycka med pumpen som gjorde att många föll offer tyvärr. Ska skaffa nya när jag har råd.)
4 Metallpansarmalar (hade 6 stycken från början, men 2 dog strax efter inflytt. De kvarvarande 4 är dock mycket krya, alerta och fina).
4 otocinclus vittatus (hade 6 stycken där också från början. Men har även där blivit 2 bortfall. Men de övriga 4 är alerta, pigga och fina).
3 stycken Molly dalmatiner
3 stycken Molly silver
3-4 st. Posthornssnäckor
Okänt antal malaysiska sandsnäckor
Okänt antal Physa snäckor

Och nu är jag väldigt nöjd när det gäller invånare. Bara växtligheten jag fortfarande vill fylla på innan jag känner mig helt nöjd med akvariet överlag. :)

ElinvBorg
0

Bra att du tänker fylla på stimmet av kardinaltetror men då corydoras och Otocinclus också är stimfiskar så behövs det också några fler individer av dessa :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anne.K
0

#3 jo jag är fullt medveten om att både ottosarna och pansarmalarna är stimfiskar. Glömde lägga till i texten att även dessa ska fyllas på med nya kompisar när plånboken tillåter. :)

Anne.K
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger in en bild på min personliga favoritfirre i akvariet just nu. Min fina Molly dalmatiner hane. 

Han har fått namnet Pixel.

Tyvärr gör inte fotot honom rättvisa. I verkligheten så har han ett vackert blå skimmer främst i stjärtfenan men även lite andra platser på kroppen. Tycker han är så tjusig att titta på. Och han stoltserar fram i akvariet precis som om han visste hur vacker jag tycker att han är, haha. Ska försöka ta en bättre bild på honom framöver med systemkameran istället så att han förhoppningsvis kan komma mer till sin rätt även på bild. Denna bilden är ett dassigt mobilfoto.

Anne.K
0

Och så hamnade bilden på sniskan :/ Nåja klicka på bilden så ser ni den rättvänd.

[aqva65]
1

Hej , fint akvarium gillar tiger lotus röd till vänster 🙂

Anne.K
0

#7 Ja den kommer ju ifrån dig ;) . Den är fin. Hur stora kan dom bli? Samt sprider dom sig? Har inte hunnit läsa på om den ännu.

[aqva65]
1

#8 😉kolla här  

Beskrivning

Nymphaea lotus "Zenkeri" Röd Tigerlotus

Basinformation om växten

Familj: Nymphaeaceae
Härstamning: Västafrika
Höjd: 20 - 35 cm
Bredd: 20 - 40 cm
Placering: Solitär
Ljusbehov: Mellan - Mycket högt
Temperatur: 22 - 28 ° C
Hårdhet vatten: Mjukt - Hårt
pH vatten: 5.0 - 8.0
Tillväxt: Mellan
Svårighetsgrad: Lätt

Vetenskapligt namn: Nymphaea lotus Red

Familj: Nymphaecea (stavning)
Namn i butik:Röd Lotus ibland Tigerlotus
Ursprung: Västra Afrika
Storlek 10-90cm höjd låter man den sprida ut sig med skott kan den bli i diameter runt 60cm
Ljus: Ja ganska mycket om man vill hålla den länge i subläge släpper man up den så den får flytblad så skuggar den lätt andra växter.
Näring: ja gärna då den blir riktigt röd och fin och lagom stora blad för att bryta av de oftast så gröna växterna.
CO2: Ja då får denna växten vackra bubblor på bladen och det röda i bladen gör bubblorna som rubiner.
pH: Denna sägs klara 5-8pH mitt kar som ligger på 6.4-6.7 fungerar det utmärkt i.
Temp: 24-30 mycket tålig när det kommer till temperatur faktiskt

63Liter
0

Fint akvarie.

mimåne
0

Åh vilket fint och mysigt akvarium! Så roligt att du ville visa oss det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
0

Så fint :)!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk