Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 858 ggr
Scilla
0

Problem i nya räkkaret

Jag fick nya räkor till mitt 30-liters igår och något känns fel. Har haft problem med räkdöd där tidigare men då har det skyllts först på en växt behandlad med något medel och sedan på en lite otrevlig Kampfisk. Igår kväll såg en att räkorna lite slö ut men i morse hade den flyttat sig, dock kändes något… fel? Ingen nitrit, samma värden som i mitt andra räkkar och där mår de toppen. Det som i övrigt skiljer karen är rötterna och ett par stenar, afrikansk jade. Samma växter och posthorn och sandsnäckor i båda. 10 minuter innan jag skulle åka till jobbet valde jag därför att lyfta ur rot och stenarna och byta typ 40 % av vattnet, sedan blev jag tvungen att rusa. Roten luktade lite unket. Hjälp?

Liten boll
0

Hoppas det löser sig

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
0

Hmm roten luktade lite unket? Men köpte inte du den från en nätbutik som var redan kokt och så vidare? Det kan vara förstås roten som orsakade det men låter märkligt ändå .

Lillyrod
0

Rötter luktar inte så gott även om de är ok. Det är väldigt svårt att veta vad de reagerar på. Har man tiden så det inte ser akut ut får man väl pröva sig fram genom att ta bort en sak åt gången.

Scilla
0

#2 Den här roten har jag köpt från lokal djuraffär så jag vet inte hundra vad den har för ursprung. Vet inte heller om african jade kan fälla ur några metaller eller liknande. Roten och stenarna är det jag kan komma på son skiljer mellan de två karen. Sand i båda och diverse växter. Snäckorna mår bra. Vi skulle åka iväg en dygn direkt när jag slutade jobbet men alla levde iaf när vi for. Dock upplever jag räkorna typ lite slöa och passiva. #3 Tidigare har de blivit slöa och konstiga och dött inom några dagar, men då trodde jag som sagt att det var kampisen som var på dem för hårt.

[Jens]
0

Ja, slöa ska de inte vara så något är det ju förstås men jag vet inte vad det kan vara.

Scilla
0

Eftersom stenarna och roten är det som avviker från andra karet så kan jag inte komma på något annat som kan vara problemet? Har bytt bottensubstrat sedan förra dödsfallen och Elsastatyn är också ny och gjord som akvariedekoration.

72mm
0

Det kan inte vara för mycket mat? 

Det folk säger om att man inte ska mata för mycket vad det gäller räkor stämmer med all säkerhet. Räkor kan definitivt äta ihjäl sig. Speciellt när de är nya så är det ju väldigt frestande att mata lite "så att de inte saknar något". 

Jag tror man ska ge dem en vecka att gå in sig först innan man matar överhuvudtaget.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Scilla
1

Jag har inte matat dem alls. Det finns alger, en bit bananlöv och ett mandellöv och har inte sett något behov av att mata.

Scilla
0

Nu när jag kom hem så har jag kunnat räkna in alla blåa, de vita är jag osäker på men har inte sett någon död heller. Dock låg en vit lite på sidan så trodde först att den var död. Tänker göra ett vattenbyte nu ikväll också och vågar inte sätta tillbaka varken rot eller stenar. Jag beställt nya rötter från guldfisken.

Lillyrod
0

Jag har aldrig haft några problem med rötter så om det är inredning gissar jag på stenarna. Hoppas det går bra för dem nu : )

[Jens]
0

Jag känner som Lillyrod. Ta bort all inredning för räkor är väldigt känsliga och bara använda växter och soil som botten substrat. Byt delvatten 50% första gången.

Jag vet att en del använder sand men soil är perfekt för räkor för det är inte bara ph-värdet som styr utan mycket annat för räkorna. Sedan efter det känna av vad de gillar. Det första borde vara ett boende. Har de det?

Scilla
0

Jag har aldrig varit helt nöjd med roten så att byta den mot tre mindre är egentligen ingen uppoffring.

Scilla
0

Det är garanterat stenarna som är problemet, ser ut som om de fäller ut rost. Fattar inte hur jag tänkte när jag köpte dom även om de var tänkta till ett kampfiskkar. Blir lite trött på det här karet, det har liksom bara strulat… Från start. Har egentligen aldrig haft problem med ett kar tidigare. Får nya rötter som förhoppningsvis ska passa lite bättre. Funderar på att flytta snow white till det andra karet. Fortsätter de blå må bra köper jag fler senare, annars river jag och gör om…

72mm
0

"Det är garanterat stenarna som är problemet, ser ut som om de fäller ut rost"

Men va gutt att du hittat problemet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Scilla
0

#14 Ja, verkligen skönt. Även om jag känner mig ganska dum såhär i efterhand. Idag känns de liksom piggare också. Mer normalaktiva a la gå runt och plocka. Man vill ju inte att de ska vara för aktiva och oroliga heller. Tror dock att de Snow white som är kvar kommer få flytta över till karet med cb och svarta sakura.

[Jens]
0

Skönt att du har löst problemet. Tänk bara på att räkor äter otroligt lite mat.

Lillyrod
1

Fast det tror man inte när man ser de små liven släpa iväg med räkmixbitar som är större än de själva 😉

Scilla
0

Ni kan vara lugna, jag har inte matat dem än! De har en bit bananblad och ett mandellöv och det fanns alger på växterna så ser ingen anledning att stoppa i en massa extra mat och få nitrit. Dom klarar födobiten. :)

Scilla
0

Men de behöver absolut bättre gömställen nu när karet är utan inredning. Nu går de runt växterna eller in under löven. Rötterna jag beställt borde ge en del krypin.

Scilla
0

De Snow white som fanns kvar fick flytta till andra karet och lever loppan där istället. Neosarna tog mindre stryk och nu efter lite tid och flera vattenbyten så beter dom sig normalt och verkar må bra. Så snart blir dom fler!