Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2028 ggr
Scilla
0

Bottensubstrat, gärna mörkt

Fick tömma mitt nystartade nano på 30 liter idag eftersom det var blött under… Just nu står det i duschen på ett tyg för att se om de läcker eller om det är något annat som är problemet. Men, eftersom jag ändå blev tvungen att plocka ur allt funderar jag lite på om jag ska byta bottensubstrat eller inte? Nu har jag svart fluval shrimp soil. Tycker att mörkt substrat är snyggast men det är verkligen störigt att plantera i och det "dammar" väldigt lätt när man rör i det. Förslag på något annat bra och helst mörkt substrat? Tanken är att det ska gå snäckor, Kampfisk och eventuellt några räkor i karet.

mimåne
0

Vill du gå över till sand, grus eller fortsätta hålla ett näringsrikt bottensubstrat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scilla
0

Jag vet inte riktigt. När jag hade kar sist för 6 år sedan körde jag en röd soil från Södermalms akvarieaffär rätt lik denna även om denna dammar mer och så hade jag ett low tech. Har aldrig testat sand. Har inte helt bestämt mig för att byta heller. Tror de har mörka stenar typ som engelsk sjösten i djuraffären, det är typ enda mörka alternativet jag har koll på.

mimåne
0

Finns mörkare sand också =)

Scilla
0

Tips på mörkare sand? Kollade julas och Biltemas bläster men den är ju rätt ljus. Vad säger växter om sand? Är det något särskilt att tänka på?

Lillyrod
0

Den sanden är ljus ja men den funkar jättebra. Växter tycker om sand. Jag har julas sand i 2 kar och Biltemas i ett och de är snarlika. På Biltema finns det sand som inte är lämplig så man ska läsa noga på påsen att den är för akvarier. Jula har bara en sort.

mimåne
0

Jag vet att det finns flera här som har mörkare sand i sina akvarium så jag hoppas någon kikar in och ger dig tips på sorter =)

Scilla
0

Annars är ju soilen jag har rätt fin… Åh. Beslutsångest.

ElinvBorg
0

Soil är ju bra, annars är nog sand ditt bästa alternativ då bakterier inte samlas på samma sätt där som det gör mellan grus vilket är bra då kampfiskar annars kan dra på sig fenröta om fenorna får bakterier på sig. Därför är det viktigt med en bra vattenkvalitet och en ren botten :) Jag vet dock ingen bra mörk sand som fungerar bra i akvarium, tror dock Jens kanske skaffade det till sitt akvarium?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lilolizeit
0

Jag tycker också om soil, men de är ju som sagt lite bökigare om man vill plantera om eller flytta omkring något..

Rådasanden är min favoritsand, den är iaf några nyanser mörkare än blästersanden.
Mörkare sand än rådasanden har jag inte haft, men hade grå/svart rundat grus ett tag. Snyggt men bökigt att få växterna att hålla sig på plats tyckte jag..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Scilla
0

Hmm… Har också läst just om sand till bettor pga bakterier. Men jag tror jag kör soilen nu ändå när jag har den och kanske byter sen om jag inte tycker att det funkar.

Scilla
0

Jag köpte mer soil och med djupare lager var det betydligt lättare att planera! Nu får det stå och lägga sig över natten, men bytte rätt mycket vatten efter att jag planterat så det blev rätt klart ändå. Butiken jag köpte soilen i skulle få in bettor på torsdag så då kanske vi äntligen blir med fisk också! Beställde även en ny pump, den som följde med hade alldeles för hårt flöde även på lägsta fart.

Scilla
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hyfsat klart idag. Kör på mörkt tills jag blir less tänker jag.

mimåne
0

Så fint det ser ut. Där kommer nog en Kampfisk att trivas bra.

Scilla
0

mimåne, jag hoppas det!

Lilolizeit
0

Så fint :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

jag har haft mörk sand, dock blir det tyvärr väldigt vasst när det blir finkorningt, tyvärr inget jag rekommenderar i större kar men i ett 30l med fisk/räkor som inte gräver funkar det ju så klart!

jag tycker ditt kar är fnt som det är dock, kanske möjligen att anubisen hellre hade velat sitta på en lavasten eller likande =)

Scilla
0

#16 Just nu så sitter anubisen på mindre stenar som jag tryckt ner i soilen så att rotstammen ligger ovanför. Hade för mig att de gillade läget så länge inte rotstammen ligger för lågt?

[Tinitusan]
0

ja det kan fungera, du märker om den inte trivs, i så fall så drar du bara upp den så rötterna ligger fritt också =)

mimåne
0

Jag tycker din anubias ser och verkar vara bra planterad. Rotstocken ska ligga framme d.v.s inte nergrävd men de övriga rötterna går bra att täcka =)

Scilla
0

Det är lite trist men jag gillar mitt nya kar med typ rådasand mycket bättre. Det här känns bara… Mörkt.

mimåne
0

Hm.. Sätta upp en ljusare bakgrund kanske kan få det lite ljusare?

Scilla
0

Har satt en aningen ljusare, men tyckte inte det blev fint ändå. Jag tror mer att det är soilen på något sätt. Allt blir skitigt i den, Som en grå hinna jag inte får bort. Sen känns det inte som om snäckorna mår helt hundra, de vill inte krypa på den. Blir ännu mer nojig dessutom när jag läser om folk som haft problem med fluvals soil, mycket dödsfall av räkor osv. Värdena i karet är bra när jag testar men något känns osunt, snäckorna i andra karet känns mycket piggare. Sedan, rent estetiskt så blir salvinian monstruös, stora blad och rötter till botten om den hinner. Kampisen gillar säkert rötterna men snyggt ät det inte. Men det går ju att hålla efter.

mimåne
0

Om du inte vill ha soilen så varför kämpa med den, en hobby ska vara kul🙂

Scilla
0

Ja. Det är väl så! Funderar på att tänka om helt med det karet. Ångrar även lite valet av invånare tyvärr. Borde ha utgått mer från mina egna intressen än vad jag tänkte att dottern skulle gilla. Jag gillar framförallt räkor, snäckor och fiskar typ galaxy rasbora. Vet en tjej som hade velat köpa kampfisken när han var i butiken, så kanske hör om hon fortfarande är intresserad. Antingen är det miljön som inte snäckorna gillar eller honom.

Scilla
0

Men snäckorna kröp inte på soilen när de var ensamma heller.

mimåne
0

Då tycker jag du ska satsa på det och göra om akvariet =) Är man missnöjd med ett akvarium så blir det heller inte roligt att ta hand om det och då är det lätt att man tappar intresset.