Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1088 ggr
SajberFina
0

Kan kampfisken vara boven i dramat?

Vad tror ni om detta?
Jag skaffade en kamphane för några veckor sedan och fyllde även på mina olika stim (kardinaltetror och olika corydoras).
Sen dess så har många, eller i alla fall tre tror jag, pandamalar dött. Jag finner dem på botten halvt uppätna av räkorna. Även minst två khuliiålar har dött och en albinomal. Och en kardinal. Och idag även min enda guppy-hane 😭.

JAG tycker att detta är mycket under kort tid. Men de verkar helt friska och värdena är bra. Kan det vara kamphanen som har ihjäl de andra? Jag vet ju att de kan vara agressiva, men jag själv har aldrig sett honom göra något dumt.
Om inte, vad kan det då vara tror ni?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

Lillyrod
0

Det låter mycket ja. Kan det vara vattnet ändå? Corydoras är känsliga för dåligt vatten. De vill också ha väldigt strömt för att trivas och kampfisken vill ha stilla vatten. De passar alltså inte särskilt bra ihop. 

Hur stort är karet?

SajberFina
0

Jag tycker att det är strömt, men det är säkert en definitionsfråga. Kampfisken verkar trivas i alla fall för han är framme och simmar runt natt som dag. Det är 150 liter.

usvead
1

Man gör såklart som man själv vill förutsatt att det inte bryter mot några djurskyddslagar. A och o är  ju att bestämma sig för vilken typ av akvarium man vill ha, vilka fiskar kräver vad och vilka  arter passar ihop.

Jag hade inledningsvis som nybörjare typ fisksoppa, men blev snart varse om att det faktiskt finns fiskar med olika behov. Idag har jag i princip artakvarier beroende på att mina favvo fiskar inte trivs ihop med vem/vad som helst.

Lillyrod
0

Om kampfisken trivs så gör förmodligen inte de andra det. Dina fiskar har helt skilda krav så jag tror det är orsaken tyvärr.

ElinvBorg
0

Kolla över vattnet. Du har inte nitrit? Du har inte en så bra blandning av fiskar i ditt akvarium, jag skulle råda dig att låta kampfisken få flytta till ett eget boende för allas bästa :/ Du har inte sett några som helst symptom vare sig före eller efter fiskarna dött?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

SajberFina
0

Vadå, menar du Lillyrod? Att de dör för att de inte trivs i mitt kar, eller för att de inte trivs med kampen?

SajberFina
0

Nej, ingen nitrit och inga spår av sjukdomar, Elinvborg. Är det bara kampen som inte passar med de andra eller även de andra?

ElinvBorg
0

Tror inte Lillyrod syftade på att det kanske är problemet till att de dör, det kan ju dock bero på kampfisken, men främst att du inte kan ge båda typerna av fiskar vad de vill ha. Corydoras vill ha svalt och strömt medan kampfisken vill ha det varmt och stilla vilket betyder att du inte kan ge alla dina fiskar det de vill ha för att kunna trivas

ElinvBorg
0

De andra ska gå bra tillsammans. Vad har du för bottensubstrat?

SajberFina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, så jag ska helst göra mig av med kampen? Hmm det är småsten, eller jag vet inte om det kallas sand också. Jag kan visa bild.

Lillyrod
4

Corydoras silar sand genom gälarna och bökar runt i sanden med sina skäggtömmar (stråna de har runt munnen). Alltså passar inte ditt bottenmaterial till Corydoras. Om de skadar sina skäggtömmar har de svårt att finna mat, äta och kommunicera. Det är finkornig sand som gäller när det handlar om Corydoras.

Glädjen man ser hos corysarna när de får sand om de gått på grus innan är underbar. Jag såg det hos mina paeletus jag köpte sist. De gick på grovt grus, småsten i affären. Alla 6 stod på näsan ner i sanden och grävde så växterna yrde. Underbart att se. De behöver det verkligen.

ElinvBorg
0

Precis som Lillyrod säger så måste/bör Corydoras gå på finkornig sand. De kan skada sina skäggtömmar annars vilket gör att de får svårt att äta och då dör

SajberFina
0

Ok 😯 fast de har levt sådär mycket länge (de äldsta jag har i alla fall) så jag tycker inte det lad bero på det. Men då vet jag det, så jag får försöka hitta något nytt hem för den också 😢

ElinvBorg
3

Ja om du inte vill byta bottenmaterial så bör alla corys i ditt kar få flytta tyvärr, samma gäller kuhliiålarna då de också har samma krav

Qurex
1

Ang problemet du beskrev i början är det alltid en risk när man tillför nya fiskar. De kan vara stressade från affären och tillför du tex en Kampfisk kan den stressa fiskar i ditt akvarium. Stressad fisk blir lätt sjuka.

[Jens]
0

Byt till sand vetja 🙂 Du kommer bli jättenöjd med sand istället för grus. Som de tidigare skrev om corysar så är det svårt att låta bli att gilla dem. 😉

SajberFina
0

Jag tänker, blir det inte väldigt omständigt (och stressande för fiskarna) att byta till sand? Och blir det som en nystart? Eller funkar det om jag bara sparar det gamla vattnet (som fiskarna får vara i så länge) och "använder" som bakterieflora?

Lillyrod
0

Jag skulle kalla det omstart. Vattnet är inte mycket bakterier i men fiskarna är vana vid det och det blir enklare. Nyttiga bakterier har du på all inredning och i pumpen. 

Jag gjorde om ett av mina i veckan och bytte till en annan sand. Skurade all inredning och gjorde ren pumpen så det räknar jag som en nystart och behandlar karet därefter : )

[Jens]
0

Du tänker rätt. Använd det gamla vattnet så blir processen lättare. Att byta det hela stressar fiskarna men de klarar det. Det är inte ofta man utsätter dem för det.

SajberFina
0

Så det behöver inte vara en sådan lång process som vid nystart då utan fiskarna kan komma tillbaka i direkt när det är färdigt?

[Jens]
0

Javisst. Så fort du har bytt grus till sand så är det bara att slänga i fiskarna igen.