Damm, maskar, snäckor
Menar ingen damm som man har fiskar i, utan damm i akvariumet. I mitt akvarium finns det väldigt mycket damm.. :/ vet inte vart det kommer ifrån eller hur jag får bort det. Är tacksam ifall någon vet det och om det är dåligt, har ju inte märkt någonting på fisken i det men damm kan ju ändå inte vara bra.. Har sett två stycken små maskar i samma akvarium. De är jättesmala, ljusbruna (beige?), runt en centimeter låna och alltid s-formade. Kampfisken äter ju upp dom när han ser dom men undrar här vart dom kommer ifrån och vad det är för några. Antar att dom inte är så dåliga om fisken äter dom..? Eller..? Varför flyter vissa snäckor? Ibland flyter skivsnäckor runt på ytan bara och sen efter några timmar eller så försvinner dom…
Det som du kallar damm är smuts. Fiskbajs bl a. Att det blir så mycket kan tyda på att du matar lite för mycket.
Att du dessutom förmodligen har planarier som de små maskarna heter tyder också på för mycket mat.
Snäckorna brukar åka runt på ytan ibland. Om man får proteinhinna på ytan så äter de utav den. Inget farligt alltså.
Jag skulle tro att om du minskar på maten så får du mindre smuts och mindre planarier : ) Smutsen kan du ju suga bort med häverten då du gör vattenbyte.
Nej, det är inte fiskbajs, det är jag säker på. Det är damm, ludd. Det skulle nog inte ens vara möjligt att det blir så mycket bajs av en fisk i akvariet i två veckor, hur mycket jag än matar. Men jag matar inte för mycket, det är jag också säker på. Men smuts är det ju. Tycker inte riktigt det ser ut som planarier men det kan det säkert vara om det inte finns något annat. Sen ha jag ju bara sett två stycken. Okej bra med snäckorna iallafall, tänkte om dom var döda eller något :s
Ja smuts är det. Sug bort den och se om det kommer tillbaks lika fort. Planarier finns i ganska många färger och former så det är säkert det du har fått. Jag har också i mitt lilla kar men bara någon enstaka.
Och vad jag nu har läst så är inte planarier farliga och det är ju inte så många jag har sett och fisken äter upp dom, så behöver inte tänka mer på det iallafall :)
Nej de är inte farliga. Lite läskiga kanske men jag bryr mej inte om dem : )
Jag tror att dels pga att du har sand så lägger sig allt skräp på ytan av sanden. Har hört att folk användet sandsnäckor för att de drar ner skiten och äter den. Det är inte bara fiskbajs utan även växter som tappar blad etc som bryts ned. När du gör rent pumpen är det kanske också väldigt mycke smuts i den? har du mycke fisk på liten yta? Det kan vara någob typ av alger också men mata lite mindre och slamsuga botten vid vattenbyte kan på sikt få bättre balans. Själv gillar jag posthornssnäckor som städare…
Om det inte är planarier så är det säkert nematoder.
Precis som de andra skrivit så är det en nog blandning mellan fiskbajs och gamla växtdelar.. Det blir väldigt synligt när man han finkorning sand. Som skrivet så är det bara att suga upp smutsen med slang när du gör vattenbyte.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Har ju inte bara det akvariumet och i de andra då har jag aldrig haft det här problemet. Gamla växtdelar är det nog inte, jag startade upp det för knappt två veckor sedan och de flesta växter köpte jag för några dagar sen. Vet inte hur det ser ut i pumpen frö jag har inte gjort rent den någon gång innan. Har ca 30 sandsnäckor där i.. Men dom drar inte ner det för det bara flyter upp för dom kommer nära. Posthornssnäckor kommer snart men de kommer antagligen inte hjälpa mot det heller. Har inte för mycket fisk (en Kampfisk i 54l) och matar rätt lite som det är.. Alger brukar väll sitta fast på saker..? Det är inte bara fiskbajs men såklart kan det vara dels de, även om det inte ser ut som det.. Och jag kan ju inte direkt säga att det är någon balans i karet nu så det kan väll vara på grund av det lite. Men förstår ändå inte vart allt kommer ifrån eller vad det är.. Sen om maskarna. Hittar inte så mycket men är det så att planarier rör sig sakta och på inredning..? Dom i mitt akvarium var iallafall snabba, simmade hela tiden och vad ALLTID s-formade. Dom rörde sig liksom som en orm typ, fast jättesnabbt. Och dom var jättesmala. Kan vara nematoder, ja. Jag tror mer att det är det än planarier iallafall.
Och jag vet att man på bilden ser att svärdsplantan är lite dålig på dom runda bladen (har tagit sort dom nu) men den flytta jag in i akvariumet för några dagar sedan från ett annat akvarium.
Konstigt att du får så mycket skit på botten då. Jag tömde mitt stora kar idag och gjorde hel nystart på det och det var inte mycket bös på botten på det. Betydligt mindre än ditt iallafall.
Ja.. :/
Nu får nån rätta mig om jag har fel, men jag fick det förklarat för mig så här:
Planaria rör sig mer som en igel, dvs i ganska raka rörelser, och dom är bredare i ena änden än den andra.
Nematoder för sig som maskar/ormar, dvs S-formade rörelser och kan även ses frisimmande om man har många, har samma tjocklek över hela kroppen (ja så när som på att dom är lite smalare i båda ändarna givetvis).
Nematoder finns tydligen som regel i alla akvarium, funkar ypperligt att bli av med dom genom att ha små fiskar som ser dom och tar dom som snacks. I akvarium med yngel så ser man mindre av dom just för att dom är naturlig föda för ynglen.
Ditt "damm" däremot beror högst troligen på att sanden varit smutsig när du startade det och möjligen även filtret. Skulle även tro att filtret filtrerar dåligt, så kolla hur det ser ut inuti! Sån där smutsig yta får jag när jag rotat runt i sanden och rivit upp smuts som sjunkit ner.
Tack för förklaringen :) Då är det helt klart nematoder. Rengjorde sanden ganska noga men tror nog att det är från den ändå nu när jag tänker på det.. Det känns ju mest logiskt så och sanden är ju rätt så ny. Filtret kanske inte är det bästa heller, funderar på att köpa ett nytt. Det finns knappt någon cirkulation i akvariumet, så det är kanske därför som dammet lägger sig så. Jag har ju satt i massa växter så har nog rivit upp all smuts då.. :)
Då är det dags att byta pump! alternativt sätta in en till, om än tillfälligt och sätta den så insuget är vid botten så den får det lättare att dra in skiten.
Men det bästa du kan göra just nu är att slamsuga några mm ovanför botten och öppna filtret du har och kolla hur den ser ut. skumpatronen kan vara överfull och då åker det in väldigt lite i den och den riskerar att släppa ut mer än vad den tar in. Se även till att kolla hur det ser ut runt drivmagneten, den kan vara igensatt och därav den dåliga cirkulationen.
Japp en ny pump ska skaffas, kanske nästa vecka eller så :) Det som är i nu är rätt så litet.. Men cirkulationen är svag för att jag vill ha det så. Har ställt in det på det för att jag har en Kampfisk i :) Det finns ju cirkulation men rätt så svag också har jag rätt så mycket växter mm i så det stoppar ju rörelsen lite.