Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1797 ggr
Ellenfyrkant
0

Vilka ciklider?

Hej! Har ett akvarium på 540 L med enbart Pakistanbotia och Ancistrus. Är sugen på någon större tålig fisk. Känns som ciklider… I akvariet har jag för närvarande mellanstort sjösten, rötter, anubias, vallisneria och javamossa. Ciklider brukar ju gå lite stenigare. Har ni tips på arter ni tycker passar att dra igång med? (Även annat än ciklider om ni tycker.)

Mvh Ellenfyrkant

mimåne
0

Vill du ha bara en art eller tänker du dig snällare arter så att du kanske kan ha två stycken olika?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Vill du ha ha mycket växtlighet eller om nöjer du dig med några anubisplanor ? Vissa ciklider är sjögrön på växterna medans andra fungerar bra :)

Chokladcikliden, en fredlig sydamerikan som blir ca 30 cm,  och Scalaren är bland mina favoriter ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ellenfyrkant
0

#1 Med fördel ett par olika om det inte finns väldiga färgvariationer hos arten. :) #2 Jag har relativt mycket växtlighet, dock dominerat av stora anibias. Vore kul att kunna ha kvar. Tycker ni att man bör försöka efterlikna fiskarnas naturliga biotop? Gör inte så mycket om några växter ryker men tycker om rötterna. 🙈

Mvh Ellenfyrkant

Erki
0

Jag skulle säga Scalarer. Jätte fina och blir ganska stora så dom försvinner inte i ett så stort akvarium. 😃

Ghostbuster_99
0

Instämmer! Skalarer är alltid kul, de finns i många färger- så någon faller dig garanterat i smaken. Växterna ger de sig inte på… Det enda skulle väl vara att de är lite uttjatade.

Ellenfyrkant
0

Vad skulle ni rekommendera att kombinera med scalarer om jag inte vill ha ett renodlat scalarekar? (Behöver inte nödvändigtvis vara ciklid)

Mvh Ellenfyrkant

Ghostbuster_99
0

Ooops! Läste inte att du hade praktbotia… De kan ge sig på skalarer. Jag föreslår någon afrikansk ciklid istället.

Edit: Palettciklider och nyckelhålsciklider kanske kan tänkas passa?

Ellenfyrkant
1

#7 Har haft scalarer tidigare och det har gått bra. :) Palett och nyckelhål blir alldeles för små för 540 L. :/ Då får kikarn åka fram nästan

Mvh Ellenfyrkant

Ghostbuster_99
0

Vadå för små?! Då får ha flera! 😉De två ciklider jag föreslog är de enda jag skulle kombinera med Praktbotia. Men skalarer kan gå bra, om du inte har allt för aggressiva botior.

Ellenfyrkant
0

#9 Haha näää, kan tänka mig en mindre i kombination med något större men helst inte en massa pluttefiskar. 🙈

Mvh Ellenfyrkant

Erki
0

Jag gillar bosemans regnbågsfisk. Hanarna blir riktigt snygga med den oranga färgen. Finns dessutom flera olika färgvarianter som för vissa kan vara svåra att hitta men som är mödan värt!

Fifill
0

Vad  har du för pH, temperatur och hur kraftig är cirkulationen? Och hur stora vill du att fiskarna ska vara? Större än 10 cm? 15 cm? 🙂

mimåne
0

Så de ska vara större än nyckelhålsciklider🙂

Hm.. Många ciklider gillar ju sand och att kunna gräva lite, sila sand mellan gälarna o.s.v. Men hur skulle det vara med klassiska diskusfiskar? Där har du ju en uppsjö olika färgvarianter och mönster att välja mellan, de blir stora och skapar ett bra blickfång, är fredliga och bryr sig föga i sjöstenen. Det låter väl perfekt? 🙂

Draken
1

#11 Scalarer och Regnbågar är (enligt min erfarenhet) ingen bra kombination. Regnbågarna ger sig gärna på scalarens fenor och spröt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ellenfyrkant
0

Hur är regnbågsfisk att hålla, känsliga? Vad skulle ni ha i kombination med scalarer, gärna någon art med samma biotop naturligt.

Mvh Ellenfyrkant

mimåne
0

Regnbågsfiskar är tåliga, enkla fiskar. Lättlekta och livliga =)

Ellenfyrkant
0

#12 pH neutralt ca 7. Cirkulationen i dagsläge är relativt låg, men det går ju att förändra med relativt enkla medel. :) Storlek - så stora som möjligt för akvariets storlek (540 L).

#13 Diskus har alltid varit drömmen men man blir ju alldeles förskräckt av att läsa om hur känsliga de påstås vara. Och byta 200 L 2 ggr i veckan i mitt akvaries storlek etc… Vet inte om det är överdrifter men riktigt så mycket jobb har jag inte tid med. :(

Hur noga är det med pH:t hos odlade regnbågar och Diskus?

Mvh Ellenfyrkant

Qurex
0

Tillsammans med scalarer kan du ha pansarmalar. Tex långsträckt pansarmal. kanske inte världens finaste fisk men underbar att studera. Den simmar ivrigt runt och äter allt. (Ink ägg så vill man få yngel är det mindre bra). Lägger man i löv kan de simma runt med dessa för att bygga bo. Blir ca 15 cm och kan vara flera tillsammans. Hoplosternum thorocata tror jag de kallas. Men 500liter finns väl massor man kan ha. Själv hade jag nog odlat tilapia för att äta upp sen. :-)

ElinvBorg
1

#18 Inte kan utan ska vara flera tillsammans då det är en stimfisk ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane