Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1044 ggr
MariaK1977
0

Blodig corydoras

Vår corydoras är blodig. Antagligen har ancistrusen gett sig på honom. Kan vi göra något förutom hålla tummarna?

Lillyrod
0

En bild säger mer än tusen ord : ) Lättare att säga vad som kan göras om vi får se den stackarn. Är ancistrusen så tuff att den ger sig på andra fiskar sådär?

MariaK1977
0

Tyvärr är han svår fotad…. Det är ett rakt streck, kanske 0.5 cm vid början av stjärten. Ja ancistrusen är elak.

mimåne
0

Ojdå. Jag tror det bästa är att avvakta nu och låta pansarmalen få det så lugnt som möjligt. Det är nog det bästa för att det ska gå åt rätt håll just nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
MariaK1977
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
MariaK1977
0

Jag ser ingen förbättring eller försämring idag. Kanske är positivt?

Lillyrod
0

Stackars liten. Jag tror nog det där läker om den bara får vara ifred och den inte är skadad inuti med. Jag hade nog piskat upp den där ancistrusen 😡

MariaK1977
0

Ja, blir rätt sur på henne! Ancistrusen älskar corydoras maten och gillar inte sälskap av någon annan bottenätare även ner hon äter sina egna algtabletter. Guppyn blir misshandlade de med, med jämna mellanrum men det är värst för corydoras som bara äter från botten.

Qurex
0

Den ser lite klen ut på bilden. Kanske inte lyckas få i sig så mycke mat. Jag brukar mata med hikari sjunkande små tabletter. Då kan man lägga i några stycken på olika platser. Så blir det inte bråk vid en plats på samma sätt. Större tabletter kan man dela också.

mimåne
0

Känns typiskt Ancistrus att vara så hårdhänta vid matning. Stackars lilla corydoras.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
0

Jag hade flyttat ancistrusen, och istället skaffat kompisar till den lilla tilltufsade krabaten🙂

MariaK1977
0

Jag tror du har rätt qurex, han har svårt att äta tillräckligt. Många andra glupska fiskar. Han får hiraki sjunkande foder i bitar, ancistrusen får algtabletter och guppyn flingfoder. Men den stackarn är ju så grymt ineffektiv på att äta. Alla andra äter snabbare och ger sig på hans mat när de är klara. Amanoräkorna äter oxå hans mat. Ingen utom ancistrusen är elak dock. De andra äter i en glad hög.