Dalmatinermolly parning HJÄLP
Hej, jag har en liten fundering jag inte kan släppa ur mitt huvud.
Har sen tidigare både black- och silvermolly i ett akvarium. Igår var jag till djuraffären för att utöka akvariumet med lite "nytt blod" och hittade till min förtjusning en dalmatinermollyhona som föll mig i smaken.
När jag pekar ut henne så frågar säljaren "Har du fler mollys hemma?" och jag berättar då att det finns black och silver, varav hon då säger att "Ja, alltså. Dalmatinermolly kan ju inte para sig med andra mollys." och jag tog därför en dalmatinermollyhane också.
Satte mig sedan i bilen och HÄR började funderingen rulla.. "Dalmatinermolly kan bara para sig med dalmatinermolly..? Jag trodde alla mollysar kunde para sig med varandra, oavsett vad.
Så nu behöver jag er hjälp! Stämmer det eller sa hon så bara för att få sålt fler dalmatinermollys?
De är ju samma art men olika färgvariationer så jag ser inte varför de inte skulle para sig med varandra?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Molly kan para sig med molly. Oavsett om det är en svart, silver eller ballong. Det spelar ingen roll. Det är väldigt vanligt att säljare i djurbutiken har hemskt dålig kunskap om fiskar så att de ger ut fel "information" är inte förvånande. Lita inte på vad de säger för de är där för att sälja =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Precis! Så kände jag också. Kan resterande av mollysarna para sig hejvilt med varandra så varför skulle dalmatinermolly vara undantag
🙂
Gäller detta t.ex. ballongMolly också då??
Alla molly korsar sig med varandra : )
Ja HannaStoltz =)