Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 908 ggr
mejamylove
0

Cyanohjälp

Har en kompis med ett problemakvarium. Hon fick felaktig fakta från en djuraffär hon ringde så hon fick obalans i akvariet och därefter cyano. Hon sköter akvariet bra nu, byter vatten en gång i veckan och har medicinerat en hel kur mot cyano. Problemet är att cyanon inte är borta! Jag kan inte förstå vad som är fel och en del fiskar har även dött, fast det tror vi kan ha med hennes lilla Kampfisk att göra eftersom han gärna mobbas. Men eftersom hon har kört en hel kur nu med cyanomedicin men cyanon fortfarande inte gett sig, vad ska vi göra? Vattentester har inte gjort utslag heller, Behöver hjälp från er cyanovetare

Lillyrod
0

Medicin mot cyano har jag aldrig hört talas om. Det finns medel men de hjälper ju inte om man inte gör något åt problemet som skapar cyanon. Rätt ljus som är tänt lagom länge och ingen övermatning är a och o. Cyano är en bakterie som trivs när det är mycket näring och ljus i karet. 

Börja med att se till att lysrören är nya och anpassade för vad som finns i karet. Ha tänt max 8 timmar och övermata inte. Fiskar dör inte av cyano. Den är inte farlig på det viset.

Lilolizeit
0

Vad hette medicinen? Får hålla med #1. Se även till att de e lite rörelse i vattnet,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
0

Just de Lilolizeit. Det glömde jag. Cyano gillar stillastående vatten.

mejamylove
0

#1 medicin var fel ordval, det är ett medel mot blågröna alger, eller ja cyanobakterier. Hon matar absolut inte för mycket och lysrören är nya, varför hon fick cyano från början var för att hon inte bytte vatten på tre veckor för att personalen på arken sa att hennes akvarium var för rent(wtf), hon hade inga alger som hennes ottosar skulle käka. Det är inte pga cyanon som fiskarna dött utan kampisen, men jag undrar om det inte ligger nåt mer på lurt i vattenkvalitén eftersom platys brukar vara stresståliga. Fiskar som dött är;platys, ottosar, Ancistrus, borneo sucker och ett antal amanos. Men allt detta var under treveckorsfastan av vattenbyten, sen hon började byta vatten igen har bara platys och nån amano dött

mejamylove
0

Medlet heter "algin extra - speciellt mot blågröna alger" från happy life

Lillyrod
0

Den har jag använt och mina fiskar bar sig väldigt konstigt åt. Fick göra stort vattenbyte ca en timma efter att jag hällt i det. Snäckorna mådde också dåligt.

Blue exit från Easylife har jag använt efter det vid något enstaka tillfälle och inga fiskar har reagerat. Det är till hjälp när man vill ha bort det men orsaken måste man ändå hitta. Hur stort är karet och har hon satt i alla de fiskarna i ett nystartat kar?

mejamylove
0

#6 hmm snäckor kan ju reagera på medel ibland men att fiskarna gjorde det känns ju inge bra :/ ska kolla om hon har lust att köpa nytt medel. Karet fick stå i nåm vecka innan första fisken (kampisen tror jag det var) fick flytta in, lite senare flyttade stimfiskar in men dom flyttade ut lika snabbt eftersom dom tuggade på kampisen. Sen flyttade platys in lite senare tillsammans med malar, alla fiskar som dött har gjort det på en gång efter att dom flyttat in typ. Förutom några platys och amanos

Lillyrod
1

Kampisen passar nog inte riktigt in bland de andra. Det är svårt att hålla annan fisk med en som har lite speciella krav. Dessutom verkar den ju inte gilla sällskapet.

mejamylove
0

#8 haha no shit, han har slaktat varenda Platy som överlevt misskötseln, hon har eventuellt fixat honom ett nytt hem som han ska få flytta till.