Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 6212 ggr
Vemsan
2

Vemsans akvarium

Jag har gått och funderat på att skaffa fiskar i ett bra tag nu och att jobba på en djuraffär med stor akvariehörna har inte direkt gjort så att suget minskat. När jag fick chansen att ta hem ett helt nytt 54liters akvarium och dessutom hade en perfekt plats att placera det på så tog jag den självklart. Nu i veckan har det äntligen flyttat in fyra stycken nykomlingar i mitt nystartade akvarium. 

Först att flytta in var tre stycken platys. En hona och två hanar som är mycket aktiva då lampan är tänd och ser ut att stortrivas tillsammans. Riktiga matvrak är de också. Här har ni mina grabbar Ferdinand och Zlatan(med orange ryggfena och som från början hette Tarsan men nej, han kändes mer som en Zlatan) och så bruttan längst ned i hörnet.

Igår fick även en ursnygg Kampfisk flytta in i akvariet. Jag hade intalat mig själv att jag skulle skaffa mig en röd eller lila half moon men efter att ha spanat på denna grabb på jobbet insåg jag att han är den finaste vi någonsin fått in enligt mitt tycke. Även han är aktiv och ser ut att må bra. Dock har han knappt ätit ännu trots att jag bjudit på artemia. Cyklops ska testas ikväll. Clifford var namnet på denna vackra herre.

Planen är nu att avvakta och se ifall platybruttan väntar yngel då hon är lite rund över buken och bodde med enbart grabbar på jobbet. Så ett yngelkar ska införskaffas eftersom det känns som det säkra kortet tills dess att Clifford får tillbaka aptiten. Är så glad att jag äntligen har mina egna fiskar att ta hand om :D

Hälsningar Vemsan

ElinvBorg
0

Hej och välkommen! Kul att du också skaffat akvarium :) Jättefina fiskar du skaffat, tänk bara på att det är bra att ha flera honor än hanar när det gäller Platy. Nu är det två killar som kommer vara på en hona, det är att föredra att ha det tvärt om. Ha koll också så platysarna inte är på kampfisken, det kan gå bra men det kan också gå dåligt och då måste någon flytta. Din platyhona är med största sannolikhet dräktig, skaffa mycket växter så ynglen kan gömma sig så slipper du en yngelkasse :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

usvead
0

Jag hade inte stoppat ner en kampfiskhane i samma kar som Platy.  Har visserligen läst att det kan fungera med Platy och Kampfisk om man har ett stort kar, men jag hade inte haft de tlllsammans oavsett. De vill ju dessutom ha olika temperatur….

Vemsan
0

#1: Tack så mycket :D Jo jag vet att de vill vara fler honor än hanar och av den anledningen går ju honorna åt före hanarna så denna hona råkade bli ensam med 6 st grabbar så att vara med två lär i alla fall vara bättre än det. Vet att de vill vara minst tre, där av köpte jag inte enbart en hona och en hane. Tänkte skaffa fler honor så snart vi får in flera av samma färg, dock är de slut hos leverantören just nu och det känns säkrast att enbart köpa ifrån jobbet eftersom jag vet att de sköts bra. Vill inte heller att det blir för trångt i akvariet när och om ynglen kommer. Tack för tipset, har tänkt göra ett mossträd med red moon och java mossa så honan kan känna sig trygg med att yngla. Men räcket det plus mindre, buskiga växter för dom att växa upp i också miljö mässigt?

#2: Visste att denna kommentar skulle komma eftersom många anser att kampfisken ska leva helt själv. Platys är inte fenbitare till skillnad från tetror. Sen finns det ju säkert undantag. Platy klarar utan problem att ha 25-26 grader varmt vilket även fungerar för Kampfisk. Jag vet att kamfisken vill ha upp till 30 grader och jag vet även att alla har sina egna teorier om vad som är bäst.

Hälsningar Vemsan

ElinvBorg
0

Det är bra för både karet och fiskarna, och framförallt då ynglen, med snabbväxande växter. Hornsärv är mycket bra för ändamålet! Lägg gärna upp en bild på hela karet :)

mimåne
0

Varmt välkommen till sajten!🤗

Så roligt att få se en ny medlem på sajten och vackra bilder från ditt akvarium. Jag hoppas att du ska trivas här och att vi kommer att få se mer av dig framöver. Det hade varit roligt.

Jag har suttit och tittat på bilden av dina platys ett tag nu. Egentligen så är jag inte så förtjust i vita Platy men dina är så fantastiskt vackra tycker jag. Jag gillar Platy och du har övertygat mig om att jag borde skaffa några ljusare varianter till mitt gäng.

Jag tycker inte att det gör något att du i dagsläget har fler hanar än honor. Du har ju precis startat upp ditt akvarium och då kan man ju inte köpa hur många fiskar som helst.🙂Så fort akvariet byggt upp lite mer bakteriekultur och stabiliserat sig är jag säker på att du kommer vilja ha fler honor. Däremot är jag lite orolig för att kampfisken ska komma att vara aggressiv mot dina Platy, men jag förstår att du är medveten om situationen och riskerna det innebär och då är det ingen idé att vi tjatar mer om det.

Jag vill önska dig all lycka till med ditt akvarium och hoppas att du vill fortsätta att dela din resa här med oss🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vemsan
1

#4: Tänkte skaffa hornsärv så fort jag får tag på det. Funkar vattenpest lika bra? Bild kommer så fort jag sätter mig framför en dator :) #5: Tack så mycket :D Jag tror risken är minimal. Han bodde med ottocintus på jobbet och brydde sig inte ett dugg om dessa. Sedan verkar han nästan tro att han är en Platy för emellanåt simmar han tillsammans med som så dom blir ett litet mini stim haha. Sedan finns ju som du säger alltid en liten risk, till exempel om han skumboar och vill vakta men jag kan ju alltid skaffa ett 20-30L akvarie till honom om det nu inte funkar i nuvarande kar. Jag var inte heller något fan av de ljusare platyn från början men nu tycker jag tvärt om, att de är finast. Och just dessa blue mussepig blir lite neon aktiga vilket jag tycker är så vackert.

Hälsningar Vemsan

Liten boll
0

Vilka underbara firrar

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Fruktzallad
0

Åh så dina platys! <3

Vemsan
0

Såhär ser hela akvariet ut just nu. Känns så glest men jag antar att det gör det i början. Inväntar en liten bro och en prydnadsstock. Sessiflora och Glandulosa är nya för idag. Tvättade dem i kolsyrat vatten vilket jag såg någon skriva om här. Antar att de rätar upp sig om ett par dagar och att jag snart kan klippa ned en av gälörterna och plantera på nytt så det blir tätare alt. att jag planterar de mittemot de nuvarande.

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
0

Det ser bra ut till att börja med. Kampfisken blir nog glad för fler växter och gärna flytväxter som skymmer ljuset lite : )

mimåne
0

Fint akvarium =) Kampfisken lyser verkligen upp. Om jag får komma med ett tips till dig så skulle jag vilja säga att gälörten nog skulle trivas lite bättre om du planterade den lite glesare. Ljuset får svårt att komma ner till botten när de är så tätt planterade och då tappar den gärna några av de nedersta bladen och det vore ju lite synd. Med en glesare plantering kan dessutom fiskarna lättare simma in bland växterna för att söka trygghet =)

Vemsan
0

#10: Har du tips på några lättskötta flytväxter? Tack för tipset! :)

#11: Tackar :) Ja han har blivit lite ljusare men samtidigt starkare i färgen trots att han knappt ätit någonting de senaste dagarna. Tack så jättemycket för tipset, vad tycker du om placeringen av gälörten? Byta plats på den och glandulosa? 

Trimmad btw av ena gälörten igår kväll, planterade den mittemot och bam vilket liv det blev i alla fiskar. De cirkulerade kring den som om det vore en julgran och Clifford(kampfisken) och Platy honan stod och bet av blad som de sedan spottade ut.. Riktiga rackarungar.. Imorse sket jag i att tina upp hela artemia portionen och lät istället majoriteten sjunka till botten eftersom jag vet att både Clifford och Platy honan ibland får för sig att de är bottenfiskar. Och se på f.. Clifford äter som aldrig förr och honan är överlycklig eftersom hon äter för åtminstone 20-50st platys. Lyckades inte få någon bild på deras matstund men gud så söta de var när de samsades om maten.  Platy grabbarna samsades även dom fast om maten uppe vid vattenytan. 

Mina tankar går fram och tillbaka. När det är dags för fler honor, vilka färger ska jag satsa på då? Önskar att det fanns någon mer blå variant alt helvit. Kanske blir någon dalmatinerhona åtminstone för att bryta av lite :)

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
0

Hornsärv, flytormbunke eller musselblommor passar bra som flytväxter. Lägg upp en annons här ska du se att du får napp. Jag har tyvärr inget i flytväxtväg att sälja.

Utav mina fiskar äter majoriteten från botten även om de inte är bottenfiskar. Det är bara Kerritetrorna som vägrar att gå ner och hämta på botten.

mimåne
0

Jag tror du kan göra rätt i att flytta A. glandulosa längre fram i akvariet. Jag vet inte om rätt plats är där gälörten står, då glandulosa behöver mycket ljus och att sätta den under lysröret vore att föredra. Gälörten kan gärna stå så ljust som möjligt den också då den har en tendens att tappa de nedersta bladen om det blir för mörkt.

Jag kom att tänka på en annan sak också =) En hel bit artemia är ganska mycket mat på 4 små fiskar. Så mycket behöver du inte ge, du kan allt halvera den portionen eller till och med ge ännu mindre än så. Biten behöver inte heller tinas, du kan ta den direkt ur frysen och hålla den nedanför vattenytan ett tag. Den börjar tina direkt och skakar du lite på den så lossnar maten. När det ramlat av en lagom mängd tar du upp den och sätter den i frysen igen.

Vemsan
0

#13: Tack så mycket, annons upplagd :)

#14: Då står nog glandulosa bra för lysröret är precis ovanför där, i mitten av bakre delen. Kanske kan växla plats på anubias och gälörten.

Med portion menade jag absolut inte en hel kub. De får tillsammans max 1/4 av en kub per portion. De får två portioner per dag alltså en halv kub per dag. 

De första dagarna skrapade jag bara av pyttelite från en kub och så fick de pyttelite flingor. Nu får de bara artemia och cyklops eftersom de verkar bli piggare utav det. Honan kan få någon miniflinga mitt på dagen. 

Jag tycker det är lättare att dela en kub på mitten när kuben är djupfryst sedan upptining och så häller jag i hälften på morgonen och andra hälften(förvaras tätt förslutet i kyl) på kvällen :)

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Jaha okej, då missförstod jag dig =) Det var nästan tur, tänk så mycket mat en hel kub är🥵

Vemsan
0

Idag blir det eventuellt tillökning av två stycken Platy honor. En silver/vit musse pigg och en blå fläckig om mina planer går som förväntat. Dock funderar jag på en sak: Platy sägs vilja vara fler honor än hanar och att de oavsett könsfördelningen vill vara minst tre. Mina två grabbar turas om att bilda par med honan medan den andra får umgås med Clifford(kampfisken) under tiden. Kommer det bli konstig dynamik med tre honor och två hanar? Bör jag skaffa en till hona så de blir två honor per hane? Kanske iofs är svårt att säga och det är nog bäst att börja såhär och avvakta och se. Är ändå nyfiken på era åsikter så länge de inte är allt för stränga eller hårda.

Hälsningar Vemsan

[Tinitusan]
0

väldigt fina Platy tycker jag =)

Liten boll
0

Vet du vad den Platy heter med den läckra färgen?  Vill oxå ha

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
0

Skulle gissa på vit musse pigg Platy :)

Liten boll
0

Tack #20

www.papillon.n.nu

Vemsan
0

#18: Tack så jättemycket :)

#19: Menar du dom på bilden i första inlägget så är de blue mickey mouse/blå musse pigg. De är mer blå och skimrande i verkligheten :) Om du menar han som är blå musse pigg med orange ryggfena vet jag inte om just det kallas något speciellt :)

Honorna som skulle dyka upp igår kom inte alls. Jag hade missat att leveransen var inställd pga påsken så jag hoppas att de dyker upp på onsdag nästa vecka :)

Hälsningar Vemsan

Vemsan
0

Nu är honan som äntligen fått ett namn, Bubblan,  i en yngelkasse. 

Igår såg hon helt sprängfärdig ut och nu på morgonen är hon ännu större. Ville att hon skulle få föda ute i akvariet men gälörten är inte på topp även fast jag planterade den glesare och närmre lampan. Så där kommer inga yngel kunna gömma sig för fem öre tyvärr. Ska kolla efter några andra bra växter i alla fall så jag slipper ha ynglen i kassen så länge. Vill bara inreda kassen så Bubblan känner sig trygg men frågan är hur? Kanske kan köpa en buskig mini växt och ha kvar den i krukan så länge så den inte flyter upp i kassen. Ja så får det bli :D

Hälsningar Vemsan

Vemsan
3

I torsdags kväll blev första vattenbytet gjort, utan slamhävert. Beställde häverten för över en vecka sedan och igår fick jag besked om att den hade skickats.. Borde köpt en på jobbet bara. Det var lagom osmidigt utan hävert men jag fick det gjort i alla fall. Fiskarna är fortfarande pigga och glada.

Nya växter är planterade i akvariet också. Det fick bli två krukor till med Ludwigia Glandulosa eftersom gälörten inte trivdes alls i mitt akvarium.

Inga bebisar har kommit ännu. Jag funderar på att släppa ut honan ur yngelkassen då jag inte gillar att hålla henne instängd. Men samtidigt känns det som risken blir enorm att de andra äter upp bebisarna på en gång om hon skulle få för sig att föda ute i akvariet. De äter ju allihopa artemia utan problem.. Jag har i alla fall försökt göra det bästa av situationen och lagt i flytväxter samt ställt in en kruka med dvärganubias i kassen så hon möjligtvis kan känna sig lite tryggare. 😇

Men på tal om artemia. Clifford som har varit lite sisådär med maten var igårkväll med och kämpade om artemia vid vattenytan med de andra grabbarna för första gången. Tidigare har han ju matvägrat då jag bjudit på cyklops och bara ätit artemia som råkat trilla ner nära munnen på honom alternativt att jag väntat på att han ska simma uppåt och sedan släppt ned flingor framför honom. Men nuså 😃

Här har vi en mätt och belåten Clifford

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Härligt att clifford hittat sin aptit!🙂

Din fundering kring fördelningen hanar och honor i akvariet. Jag tror inte du behöver oroa dig för en dålig dynamik dem emellan om du köper fler honor.

Vemsan
0

#25: Jaa, äntligen liksom. Misstänkte först att han var en gammal surgubbe för han är lite större än de kampfiskhanar vi brukar få in men han är nog inte Så gammal ändå 🙂 För han blir bara piggare och piggare och matgladare och matgladare.

Tack så mycket för svaret. Hoppas det ska fungera. Annars får jag kanske omplacera Tarsan då han verkar vara den som skapar problem just nu, riktig liten rebell.. Men ska vänta tills de andra honorna är på plats i alla fall 🙂

Och juste jag tänkte fråga dig. Hornsärv som du tipsat om. Hur vill dom ha det i akvariet och hur vill de skötas? Såhär ser mitt akvarium ut just nu, vart tycker du jag ska placera dessa då/om jag får tag på dessa. Kanske flytta bron till höger och placera Hornsärv där bron står?

Hälsningar Vemsan

Lilolizeit
1

Nu lägger jag mig i din å mimånes konversation. Haha, tänkte bara nämna att jag personligen skulle haft hornsärven längst bak, eller iaf bakom de andra växterna. Hornsärv växer väldigt fort så de e tråkigt om de täcker dom andra växterna. Du kan även ha hornsärven som flytväxt. :)

Ang, höger sidan i akvariet. Dina anubias kommer inte trivas planterade i bottensubstratet, den bör fästas på en sten, rot eller liknande. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Vemsan
0

#27: Tack så mycket för tipset både ang hornsärven och anubiasen. Ska fundera på vad jag ska hitta på med mina anubias. Den lilla är ju lätt att bara fästa på en sten så fort jag tar ut denna ur yngelkassen men de stora har så långa stammar eller vad man ska kalla det. Kan det gå att borra hål i en rot och sticka igenom eller kvävs de av ligga under roten då? Kanske bäst å bara binda fast de ovanpå en rot 🙂 Men fungerar placeringen av dom som de är nu och går de att ev placera lite tätare på en och samma rot?

Hälsningar Vemsan

Lilolizeit
0

Det borde ju funka att borra ett hål i en rot och sticka igenom den. Men enklast är nog att binda fast den. Ja de går att placera väldigt tätt på samma rot.. Kan visa hur min rot ser ut. :)

Lilolizeit
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säkert 15 plantor jag tvingat ihop på en för liten rot. Kanske onödigt att ta den snyggaste roten du har dock. ;)

Vemsan
0

Ååh snyggt!👍 Är det mangrove du har? Funkar det med fiskelina och att sedan klippa bort den då växterna vuxit fast? Eller bör man ta sytråd och låta den ruttna bort?

Hälsningar Vemsan

Lilolizeit
0

Jag har för mig att de en mangrove under.. skulle kunna vara en monpani också.. minns inte riktigt. Både sytråd och fiskelina funkar bra. Jag har använt sytråd då det är vad jag haft hemma :)

Vemsan
0

Blir till att shoppa mangrove på jobbet idag, vi har bara den och red moor. Red moor och jag är långt ifrån vänner sedan jag gjorde mossträdet som står brevid pumpen så valet mellan dom två är simpelt😂 Tack så jättemycket för dina tips 🙂

Hälsningar Vemsan

Vemsan
1

Satt och kollade på Cliffords lilla upptäcksfärd i akvariet hela kvällen igår. Han är en riktig clown alltså.. 😂👏 Någon av er Medarbetare som kan byta namn på tråden till Vemsans Akvarium? 😊

Hälsningar Vemsan

Vemsan
0

Såhär blev mangroveroten med mina anubias barteri på. Ångrar mig lite att jag inte satte växterna på den platta sidan. Nu blev de ganska ostadiga. Men det är la bara att göra om senare om de inte vill växa fast. Sen ska även Anubias nana som just nu sitter på en sten i yngelkassen knytas på roten. Hoppas verkligen jag får tag på Hornsärv snart och att de trivs så jag slipper ha honan i yngelkassen och kan känna mig hyfsat trygg med att hon kan föda i akvariet.

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Jag hade precis samma tanke som lilolizeit angående hornsärven. Längst bak i akvariet bakom dina ludwigia, vänster sida och ut mot mitten. Där hade jag placerat dem =)

Hornsärv är en av de lättaste växterna man kan ha i ett akvarium. Den behöver ingenting särskilt alls och kan användas som flytväxt om man så vill det. Jag gillar att plantera dem och låta den växa ut över ytan =)

Lilolizeit
0

Han verkar vara ett riktigt charmtroll! Blev jätte bra med roten tycker jag. :) Jag ändrade din rubrik.

Vemsan
0

#36: Låter asbra! Förstår verkligen inte varför Gälörten dog eftersom den också ska vara lättskött. 🤔 Gav upp mitt sökande efter Hornsärv här i Uppsala och har faktiskt lyckats beställa tre stycken krukor nu som borde dyka upp redan imorgon. Att jag inte bara kom på att jag kunde beställa på en gång så jag hade sluppit lägga pengar på Gälörten hehe.. Tänkte att jag tar hellre tre krukor och att det blir för mycket och jag får kasta än att det blir för lite så att det blir glest haha. För dom går väl att plantera tätt? Det vore det bästa så ynglen kan ta skydd. 🙂

#37: Ja verkligen och en sådan underhållare. Jag som knappt kan kolla på tv i en kvart utan att bli rastlös kan däremot sitta och titta på honom i timmar haha. Tack så mycket 🙂

Hälsningar Vemsan

Vemsan
3

Har velat ha någon snygg bakgrund till akvariet men jag har inte hittat jag riktigt gillar. Så jag tänkte att eftersom jag älskar marmor, varför testar jag inte att göra  en marmor bakgrund? Jag använde mig utav marmor plast(sådant med klister på baksidan) som jag beställt ifrån ebay och ett skrivbordsunderlägg ifrån ikea för att skapa denna bakgrund. Det må låta som ett enkelt projekt men shit vad jag kämpade med den där dumma plasten.. Hamnade bubblor under hela tiden men till slut fick jag till den rätta knycken och blev faktiskt riktigt nöjd med slutresultatet.

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
0

Det blev snyggt. Jag har också funderat på en ljusare bakgrund för att få så mycket ljus som möjligt i karet.

mimåne
0

Ja hornsärven kan du plantera ganska tätt om du vill det. Vilket fint jobb du gjorde med bakgrunden också.

Vemsan
2

#40: Tack så mycket 🙂 Ja det känns som om växterna kommer trivas lite extra nu när ljuset även reflekteras via bakgrunden.

#41: Toppen! Tack så mycket 🙂

Släppt ut Bubblan ur yngelkassen för några dagar sedan trots att hon ser sprängfärdig ut för tillfället. Första tiden i kassen såg hon lugn ut, vilket jag kan förstå eftersom hon innan det blev jagad av Tarsan dygnet runt, men sedan blev hon otroligt rastlös. Så jag klarade inte av att ha kvar henne där. Lyckan som uppstod när hon insåg att hon var fri 🥳 Tarsan är inte alls dryg längre heller så win win situation 👍 Hoppas bara att inte bebbarna kommer fören tidigast imorgon då hornsärven ska dyka upp.

Tarsan och Bubblan

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Så snällt av dig att släppa ut henne🙂

Vemsan
4

Då var äntligen hornsärven på plats och jag hoppas på att den reser sig upp lite bättre. Alla tre krukor fick inte plats i bak kant/hörnet så en av de, som var lite glesare, får tillfälligt stå i framkant tills jag orkar plantera om ena glandulosan. Tålamodet är inte på topp så att kämpa med att få växterna att hålla sig kvar i sanden är inte det enklaste momentet med att ha fisk om vi säger så trots att jag har ca 7cm högt med grus i bak. 

Jag fick även hem fler flytväxter idag, både Salvinia Natans och Pistia Stratiotes firrarna blev superglada och har jagat rötterna till de som hade längre. Så otroligt lättroade. Även javamossa dök upp idag. Den har jag lindat kring två stenar tills jag kommer på något kreativt att göra med den. Hade tänkt ha den på en dekorationsträdtunnel men tunneln var så låg så mina fiskar skulle säkerligen hitta på någonting så att de fastnar där.

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Nu börjar det verkligen bli grönt och skönt i akvariet. Bra jobbat, verkligen ett lyft med alla växter!

Vemsan
1

#45: Tack så jättemycket. Jag älskar hur akvariet ser ut nu, det känns så hemtrevligt liksom hihi, nästan så jag vill bo där själv😃. Det är ju en enorm skillnad mot hur det såg ut innan i inlägg #9, då var det mer likt en öken än ett akvarium.. Det ska bara in två stycken Staurogyne Repens i mitten av akvariet där ena moss stenen ligger just nu och så ska min Anubias nana som flyter omkring i akvariet knytas fast på roten och sedan är jag nöjd med allting.

Tack till alla er som tagit er tiden att ge tips och råd om växter. Akvarieväxter har tidigare varit helt ointressant för mig men ju mer jag har lärt mig desto mer intressant har det blivit. Nu kan jag till och med de latinska namnen på nästan alla växter vi säljer på jobbet och vet om de är lättskötta eller ej och om de är snabbväxande. 

Nästa moment i mitt akvarium blir att fylla på med honor vilket förhoppningsvis blir på onsdag.

På onsdag kommer även ett täckglas till mitt akvarium då jag ska byta till det samt ljusramp istället för att använda taket jag har nu.

Ljusrampen jag beställde var Aqua Nova 2x15 watt t8 rör men då denna ramp skadats på väg från leverantören får jag istället Aqua Nova 2x24 watt t5 rör för samma pris. Tjohoo 🥳. Denna rampen kommer idag då den redan befinner sig i uppsala och jag vill så gärna testa den på en gång men det känns säkrast att vänta på täckglaset då alla mina fiskar känns som om de lätt skulle ta chansen att hoppa över kanten ur om de fick den så himla nyfikna som de är.. "En heeeelt nyy värld"🎧.

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Vad roligt att höra att du lärt dig så mycket om växter. Det kommer vara väldigt uppskattat av kunderna på ditt jobb. Så kul att få se en säljare som faktiskt intresserar sig för akvaristiken och lär sig om hobbyn! 🙂

Lillyrod
1

Ju mer man lär sig desto roligare blir det. Sen när det känns som om man börjar få ett hum om vad man håller på med så dyker det upp något nytt 😃 Man blir aldrig fullärd.

Vemsan
4

#47: Ja jag märker redan nu att man connectar med kunderna på en annan nivå när man själv är inne i akvarielivet.

#48: Jag det är det som är kul också, att man alltid kommer kunna lära sig någonting nytt 🙂

Idag blev det två nya invånare då jag hittade två honor som såg exakt likadana ut som de jag skulle beställa. En "vit musse pigg"(lite små svarta prickar på huvudet också) Platy och en "dalmatin" Platy som vi kallar dom. Har stått och stirrat in i det akvariet tidigare och önskat att det fanns honor då jag hade fått för mig att jag sålt alla. Men idag glodde jag extra noga och hittade dessa två, perfekta honorna, bland alla grabbarna. Dessa två brudar är väldigt små om man jämför med mina blå musse pigg men de ser ut att komma överens ändå ännu. Ikväll bjuds det på artemia så då får jag se ifall det går hem hos nykomlingarna.

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

😍!

Vemsan
1

Försökte fotografera nykomlingarna idag men självklart blev de fotobombade av linslusarna själva, Clifford och Bubblan.. 😎 De nya brudarna ser iaf fortfarande ut att trivas och äter som de ska. Artemia var mums! Jag matar nu en halv kub morgon och en halv kub kväll och käket hinner försvinna inom tio sekunder, så matglada allihopa 😊 Det känns som om jag borde ge mer med tanke på hur snabbt de äter upp maten men samtidigt känns en hel kub per dag på 6 fiskar redan är så mycket. Någon som med hjälp av denna snygga bilden kan gissa på hur långt det är kvar för Bubblan att få sina yngel? Vet att det är svårt att se men en vecka? Två veckor? Någon dag? Vill att de ska komma nuu 😃

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
0

På bilden ser hon ganska tjock ut. De brukar bli nästan fyrkantiga framtill precis innan det är dags. Jag tror inte det är långt kvar där : )

Vemsan
2

#52: Ååh hoppas verkligen de kommer snart och att åtminstone någon klarar sig nu när jag har en ljungel med hornsärv och en till på g(att placera precis bakom den som sitter i framkant och är lite gles) haha 🙂

I fredags kväll monterade jag ljusrampen trots att jag inte fått hem täckglaset ännu, magkänslan(och även min kollega aka min fisk coach) sa att det skulle fungera att köra på den sålänge jag sänkte vatten nivån vilket jag också gjorde med 10cm. Så ingen har lyckats ta sig ut ännu och jag tvekar på att någon faktiskt skulle lyckat göra det då de först måste kämpa sig igenom alla flytväxter och sedan måste ta sig över en 10cm hög kant. Nog för att ingenting är omöjligt men det är som det är nu och täckglaset anländer senast på onsdag👍

Idag har min vita Musse Pigg Platy fått namnet Barbie. Kan inte låta bli att koppla henne till det namnet. Just nu lever hon kanske inte 100% upp till det namnet men kan tänka mig det när hon vuxit till sig lite. Nu på morgonen var både Clifford och Bubblan på upptäcksfärd = de var ur bild för en gångs skull. Tänk att det kan finnas så mycket spännande att upptäcka i ett 54 liters akvarium haha.

Lyckades i alla fall få två snygga bilder på Barbie och den prickiga honan. Dock ser de riktig röda och genomskinliga ut pga ljusrampen 😛

Hälsningar Vemsan

Vemsan
2

Igår fixade jag en tillfällig lösning för att kunna känna mig tryggare med att lämna huset och använda rampen fram tills dess att täckglaset anländer så jag fick en idé att biltema kanske hade någon form av glasskivor/plastglas som man kunde använda sig utav. Självklart var det inte exakt rätt mått men med hjälp av två skivor plastglas och några vita pluppar, som suttit ihop med spikar,  så blev resultatet hyfsat. Så äntligen kunde jag höja vatten nivån igen utan problem och använda rampen utan risk att någon rymmer hemifrån. Här är nya rampen:
Aqua Nova NLT5 600

Hälsningar Vemsan

usvead
0

Smart 👍

mimåne
0

Nu ljusnade akvariet verkligen upp. Vad tycker du om det nya ljuset och färgen på det?

Vemsan
0

#55: Ibland funkar huvudet som det ska 😃

#56: Ja eller hur 🙂 Jag är så glad att jag fick just den rampen med 2x24 watt t5 rör istället för den jag hade beställt(2x15watt t8 rör). Jag är supernöjd med hur det blev, akvariet känns så mycket mer levande nu. Såg dock en kille på facebook som hade hur snyggt ljus som helst i sitt akvarium. Ljuset var verkligen helt magiskt vackert trots att han inte redigerat bilderna heller(här är bilden om länken funkar). Han hade 6st olika lysrör så jag lär inte komma upp till hans nivå fören i framtiden om jag skulle skaffa ett bamsekar. Frågade i alla fall honom om tips och han rekommenderade att byta ut ett utav rören mot ett phytolux rör. Dock hittar jag inte det röret någonstans mer än ett kort på zoo.se men jag behöver ett längre än så. Har i alla fall hittat ett rött rör av samma märke som rampen, Aqua Nova, så det ska testas för att se om jag möjligtvis kan komma en liiten bit närmre att få det där magiska ljuset :)

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Jo lysrören som följer med aquanova ger ett ganska grönt sken. Det ser ut som att akvariet du länkade till har mer vitt och rött ljus.

Vemsan
1

#58: Får hem röret idag så ikväll blir det till att testa ut det om jag inte är helt död efter 11h jobb haha.

Då mina Platy hanar har börjat bli lite knubbiga har jag satt de på granulat diet. På så vis är det mycket enklare att hålla koll på vem som får i sig hur mycket. Småbrudarna får lite extra. Artemia kommer serveras tre gånger i veckan och absolut inte mer även fast det känns som det bästa man kan ge. Jag är i alla fall supernöjd med ingredienserna på deras nya foder, Dennerle Betta Booster. Har tidigare gett Tetra Min som flingor för att variera kosten men den innehåller ren fisk som första ingrediens och fiskbiprodukter som andra vilket jag inte känner mig helt bekväm att mata icke-rovfiskar med. Dessutom innehåller Tetra Min socker. Och angående att det nya fodret heter just Betta Booster och har en kampfiskt på bilden så är det nog bara ett försäljningsknep för jag hittar inga specifika ingredienser som skulle vara bra för tex färgen om jag jämför med Dennerle Complete Gourmet Menu. Jag köpte fodret på ebay av säljaren Pro Shrimp Uk.

Hälsningar Vemsan

Vemsan
3

Igår tog både växten Staurogyne Repens och ett rött lysrör plats i akvariet 👍

Det blev ingen megastor förändring när det kommer till ljuset men jag tycker att akvariet ser ännu mer levande ut nu och att sanden blir mer vit. Bakgrunden som är grå/vit får mer av sin sanna färg med hjälp av det röda. Även det röda i Glandulosan framhävs mer. Jag är jättenöjd iaf 🙂

Växten, Staurogyne Repens, skötte sig exemplariskt och var superlätt att plantera med min jättepincett. Brukar annars ha världens problem att plantera oavsett teknik men igår gick det felfritt 😃

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Staurogyne är en så vacker växt och du har verkligen satt den på alldeles rätt plats i akvariet mitt under ljusrampen. Jag hade gärna sett den planterad glesare däremot, jag tror de nedersta bladen kan få det knapert om ljus. Som ett litet tips =)

Lillyrod
0

Om glandulosan gillar ljuset så blir mer än halva växten röd. Den är jättefin och akvariet också : )

Vemsan
2

#61: Tack för tipset, får plantera de glesare när jag flyttar de till mitt 31 liters akvarium som är på gång :)

#62: Ja jag har märkt hur den längsta bara blir rödare och rödare vilket jag hade hoppats på från början då jag ville ha en rejäl färgklick, så snyggt. De mindre som var knallgröna då jag tog hem de börjar iaf bli rödare och rödare under bladen så jag hoppas att de också blir rödare upptill så småningom :)

Clifford, kampfisken, ska få flytta till ett 31 liters akvarium nästa vecka så han slipper kaoset som pågår mellan platysarna just nu. Den vita, svartprickiga honan går till attack och Clifford är alldeles för snäll tyvärr.. De andra hugger iaf tillbaka men Clifford bara jagar bort henne lite snällt och blir då också det största offret. Egentligen vill jag bara flytta på honan. Har skrivit en separat tråd om situationen så alla tips och råd jag kan få mottages här(länk)

Jag är hur som helst supertaggad på få hem ett till akvarium där jag kan pyssla lite med aquascaping och så vilket Clifford kommer älska då han verkar otroligt nyfiken och gillar när det sker förändringar i akvariet. I akvariepaketet följer typ allt med, till och med jord och sand. Däremot har jag beställt en till lampa så att växterna jag ska ha får ordentligt med ljus. Från början hade jag tänkt avvakta med ett Nano Akvarium tills jag läst på ordentligt om co2 men jag får la satsa på lite enklare växter ändå. Det finns ju trots allt väldigt många fina växter som även är lättskötta :)

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Åå så roligt med ett till akvarium! Här växer sig hobbyn större ser jag🙂

Nicke_nice
1

Det verkar som om att alla som skaffar akvarie får "akvariesjukan", man kan bara inte låta bli att skaffa fler! Jag har lyckats samla på mig 3 akvarium på 3 månader :'D

paradisgarden
1

Ja, det är lätt att få den sjukan :) Jag kom upp i fyra innan jag insåg att jag bara orkar ett och fick lägga ner de andra. Börjar man med höns brukar samma sak hända, så akta er för det ;) .

mimåne
0

Ja det är lätt att samla på sig för många akvarium och sedan inte orka med dem alla. Jag har 3st i dagsläget och några fler tror jag inte att jag hade mäktat med.

Vemsan
0

Jaa, det ska bli så kul med ett till även fast det inte blir några nya firrar, men att få inreda igen och pyssla samt experimentera med aquascaping bara det känns taggande. Och jag ska minsann trycka in lite hornsärv i det akvariet också, bästa växten någonsin ju. Växer typ en cm per dag i mitt 54 liters och fiskarna älskar att pressa sig imellan och köra slalom..

Jag skulle nog inte heller skaffa fler än tre akvarium. Möjligtvis att det blir ett tredje i vardagsrummet när jag tar över lägenheten och då att jag har mitt 54 liters som yngelakvarium. Nog för att jag städade och gjorde vattenbyten i  våra 60 stycken akvarium, som ligger på minst 62 liter och uppåt styck, på jobbet en gång i veckan i ett halvår som praktikant. Gjorde även detta i somras i några månader då jag fick fiskstädspassen. Är så glad att jag slipper detta nu då man måste vara klar inom 2 timmar och ändå hinna byta vatten, slamsuga och ta bort alger noggrant. Hemma kan man liksom pyssla hur länge som helst vilket jag tycker är rogivande. Sen har jag precis lämnat över min hyperaktiva hund till morfar pga att jag fått högre tjänst på jobbet. Så att ha fiskar som inte kräver uppmärksamhet och stimulans var tionde sekund känns som rena rama semestern haha.

Hälsningar Vemsan

NanoDaniel
0

Färgerna i akvariet och fiskarnas färger är fina.

mimåne
0

Hornsärv är också en av mina favoritväxter. Förutom att den är snabbväxande så är den så otroligt vacker i sin färg. Och praktisk!

Vemsan
0

#69: Tack så mycket 🙂

#70: Ja, jag älskar hur ljust grön den är. Tack så mycket för att du tipsade om den :) Nu de senaste dagarna har de vuxit mer än 1 cm per dag, typ 2 cm dagligen. Hällde i lite växtnäring(tropica  i torsdags i hopp om att mini glandulosan skulle få någon slags kick men näe, det var hornsärven som satte ännu mer fart haha. Får flytta de små glandulosa planterna med till Cliffords 30 liters akvarium då jag tänkt köra med pmdd och soil där i.

Har gjort en liten skiss på hur jag vill ha det på ett ungefär i 30 litersakvariet. Hade även tänkt ha några räkor i akvariet då de är så söta och verkar vara bra städpatruller. Jag tror dessutom att Clifford är för kräsen för att sätta i sig dom, då är det la större risk att mina platys skulle göra det då de går och pickar på det mesta i akvariet när de tycker att det är matdags. 

Tanken är att jag ska ha soil som bottensubstrat och att det ska gå som i en backe uppåt i vänstra hörnet där ett mossträd ska stå. Akvariet är 30cm brett, 30cm långt och 35cm högt. 

Förklaring till bilden:
A: Någon typ av marktäckare, tänkte börja testa med Nålgräs, Eleochaaris Acicularis och se hur det mår i det akvariet med bra ljus och pmdd, annars får jag byta till något lättare.
B: Här kommer mina Staurogyne Repens få ta plats. Kommer låta de växa sig lite högre än gräset så de liksom sticker upp bakom.
C: Plats för Hornsärv, Ceratophyllum Demersum som ska få växa sig lång där i hörnet framför doppvärmaren.
D: Ett litet bonsai träd täckt med Christmas Moss, Vesicularia Dubyana kommer stå mitt i uppförsbacken som ska bli i just det vänstra hörnet framför filtret.
E: Där kommer en tuss Spiky moss, Taxiphyllum få växa sig fast på någon liten sten.
F: Skydd för räkorna, eventuellt klädda med någon mossa.

Detta är bara en liten skiss och det är absolut inte 100% spikat att det kommer bli just såhär. Ska även komma på vart jag ska plantera mina mini glandulosa om jag nu flyttar på dom. Kom gärna med förslag om ni tycket jag ska lägga till/ta bort någonting för räkornas skull. Clifford tror jag skulle älska att ha botten täckt med saker att utforska och att få simma mellan växterna. Däremot kanske jag borde ha någonting han kan sova på. Han är lite speciell, vilket ni redan visste 😃, och på morgonen innan akvariet har tänds ligger han endera och vilar på roten eller på ett anubias blad 😛

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Hoppas nålgräset kommer fungera =)

Vemsan
1

Idag kom akvariet hem, och har nu startats upp med 2/3 vatten från dagens vattenbyte från 54liters akvariet och 1/3 kranvatten. Vågade inte göra en hel nystart pga att Clifford behöver flytta över ganska omgående. Tips på hur jag kan göra det mer tilfälligt "hemtrevligt", innan jag fått hem nålgräset och fixat trädet och pyssel, mottages! Borde jag flytta över bron från 54an så länge? Eller kanske mer växter?

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
0

Så mycket växter du kan så blir det nog bra.

Lilolizeit
0

Med mer växter och flytväxter brukar det bli mer trivsamt.

mimåne
0

Du har mycket näring i akvariet som behöver tas upp av antingen alger eller växter, så jag håller helt med de övriga om att mer växter behövs =)

Vemsan
0

Så går jag emot strömen och tillsätter ett mossträd och en rot istället för växter, hehe.. Men mossa är ju också en växt 😇 Nejmen jag trodde att gräset skulle komma nu i slutet av veckan men det kommer troligtvis först i början av nästa vecka. Flytväxter har jag däremot flyttat över till Cliffords nya lya :)
Clifford verkar älska trädet som han fick imorse och simmar slalom emellan grenarna. Det är precis perfekt mellanrum mellan alla grenar så han inte fastnar vilket inte skulle förvåna mig om den herren annars kunde ha gjort.. Är supernöjd med trädet i sig också, nog för att det ser lite glest ut men mer mossa ska tillsättas, själva formen är så snygg och så perfekt spretig :D Trädet kommer ifrån en engelsk säljare på ebay som jag läst om i ett aquascapeforum. Jag är inte helt hundra på vilket sorts trädslag det kommer ifrån men det ska vara 100% säkert för akvariebruk tillsammans med firrar.

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Vilken läcker snårig gren. Ser ut att komma från någon buske?

Vemsan
0

#78: Visst är den 👌 Ja jag skulle tro det eller så är den från någon väldigt spretig rot. De fanns i alla möjliga former och storlekar men den jag valde var den som såg mest ut som det träd jag föreställt mig. De andra var mer red moor liknande till formen. Känns precis som red moor rot också och är lika svårt att ha av grenarna på trots att de är så tunna. Bara att detta sjönk efter att ha varit helt under vatten i en dag. Mitt red moor jag har i andra akvaret tog flera dagar innan det sjönk 😂

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Ja att det sjunker fort är ju väldigt praktiskt, för oss som är ivriga =)

[Jens]
0

Jag gillar verkligen kubens form med de rundade kanterna ! Det är så snyggt!!

Självklart så gillade jag insidan också ;)

Vemsan
1

#80: Ja men ellerhur! Man vill ju se det slutliga resultatet nu nu nu 🙂

#81:  Ja visst är det 🙂 Jag tycker det ger lite mer liv i akvariet tack vare att man slipper se silikonlister i framkant. Dock gör detta även så akvariet ser mindre djupt ut än vad det är vilket är lite förvirrande när man kollar in genom framrutan samtidigt som man planterar haha. Tur att man kan förflytta sig så man kollar in genom sidorutan istället👍 Tackar! 😃

Igår kväll blev det lite bakgrunds pyssel. Ville så gärna ha en frostad bakgrund så man slipper se min fula tapet när man kollar in i akvariet. Eller ja, tapeten är väl inte super ful men har man haft en och samma tapet i 10 år och dessutom valde ut denna när man var 12 år så tror jag nog det är naturligt att man tröttnar. Hade tapetserat om för flera år sedan om det inte vore så att jag har världens garderob på rummet som inte flyttar på sig själv.. Menmen..
Trots att sannolikheten att vi skulle ha frostad plast hemma var låg så hade jag oddsen på min sida. Så frostad bakgrund it is 🙂 Den var superenkel att montera upp, såg det ut som i alla fall. Jag får erkänna att jag inte monterade plasten själv utan fick hjälp utav min käre mor. Skillnaden ser kanske inte jättestor ut men jag tycker att plasten liksom lyfte fram innehåller av akvariet litegrann. Ska sedan sätta upp ett blått led rör bakom akvariet hade jag tänkt om det inte blir skitfult hehe. Men jag får la beställa ett billigt rör från ebay och testa mig fram 🙂
Såhär blev det med den frostade bakgrunden:

Hälsningar Vemsan

[Jens]
0

Jag tycker du gjorde helt rätt i att välja frostad bakgrund. Det blev väldigt fint!

Vemsan
0

#83: Tackar :)

Igår morse vaknade jag upp till ett litet  skumbo hos Clifford. Flitig grabb det där trots att han är halvt uppkäkad av den prickiga platyn. 

I Platy akvariet rullar allt på som det ska. Bubblan är lika  fet som vanligt och har fortfarande inte fått några yngel. Skulle inte förvåna mig om hon bara är skengravid det där matvraket.. Tarsan är kungen i ljungeln och Ferdinand får inte riktigt vara med och umgås med brudarna. Vita mussepigg honan tyckte jag var lite smal förut men nu har hon lagt på sig lite hull. Prickiga honan är numera lugn och sansad. Funderar dock på att omplacera Ferdinand. Han är hur snäll som helst men verkar liksom inte passa in i gruppen. Han hänger mest vid pumpen eller bland hornsärven när lampan är tänd. När det är släckt vågar han sig däremot fram och är med. Han kanske bara helt enkelt är skygg. Hur hade ni gjort?

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Blir han mobbad, Ferdinand?

Vemsan
0

Innan jag skaffade fler honor brukade han och Tarsan jaga varandra och men det här med att han gömmer sig bakom pumpen har börjat nu när Clifford(kampfisken) har flyttat. Vet inte om det finns något samband med Cliffords flytt och Ferdinands beteende eller om det beror på någonting annat. Och som sagt är han ju med de andra när det är släckt men just de 8h då jag har tänt gömmer han sig mest. Känner för att trycka in pumpen i hörnet så han inte kommer in imellan men då kanske risken finns att de andra är på honom. Alltså det är alltid värsta dramat i mitt akvarium 🤔😂

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Kanske blev han nästa i rangordningen när det första "mobboffret" flyttade. Situationen borde ju förbättras på något vis för Ferdinand men frågan är vad man ska göra. Jag vet inte om fler eller färre platys kan vara lösning eller om det bara stjälper.

Vemsan
3

#87: Funderar också på om det kan vara så. Nja tror inte fler platys bör komma in i den gruppen med kaxmörtar, de får vara 5 tills och om ynglen kommer och om de överlever.

Idag har jag varit och hämtat ut två leveranser varav en innehöll räkor och en innehöll gräset Eleocharis Acicularis samt Flame mossa. Så nu har jag planterat gräs i 1,5h och borde egentligen byta vatten till platysarna nu. Får se om jag gört ikväll eller om jag går upp en halvtimme tidigare imorgon bitti. 
Tyckte i alla fall först att gräset blev skitfult tack vare hur jag planterat men efter att ha kollat på det ett tag så har jag vant mig och tycker faktiskt det ser helt ok ut. Hoppas bara att det överlever och att det tar fart och sprider sig trots att jag inte har co2. Vi får la se :)

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Härligt gräs! Hoppas det tar sig nu, jag hejar på.

Lilolizeit
0

Supersnyggt!

Vemsan
3

Har jag nämnt att jag tillhör smidiga klubben? Om inte annat så säger jag det nu.

Idag var det dags för vattenbyte hos mina platys och jag var så trött på att flytväxterna skymde resten av växterna så jag rensade upp de flesta med håv. Anledningen till att jag skaffade flytväxter från första början var pga Clifford men han har ju eget akvarium med flytväxter nu.

Sen började jag hur som haver fixa till och plantera om min hornsärv och sådär. När jag hållt på i typ en timme ser jag ett simmande öga, eller nej vänta, va? Det är ett yngel. Jag som tillslut gett upp hoppet om att det inte skulle bli några yngel och bara trodde bubblan var en tjockis. 

Då blev jag självklart påmind av min kära mor om alla flytväxter jag rensat bort och får panik, häller allt i en stor skål med vatten och rensar allt med pincett(ja du läste rätt) ifall att jag hade fått med några yngel. Hade som tur var inte kastat några yngel och jag har ännu sett tre stycken samtidigt i akvariet men de gömmer sig i mossträdet och i ena mosstäckta stenen.

Tänt att det tillslut blev något! Hoppas verkligen några av de klarar sig.

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Jag tycker den ser "ganska stor ut" redan så nog ska den där krabaten klara sig =)

Vemsan
0

Just den där var riktigt stor jämfört med som andra tre jag hittade som är pyttipytt. Eller ja skulle anta att de är någon vecka gamla. Om de inte kan ha gömt sig alldeles för bra vid förra veckans vattenbyte och är ännu äldre. Tyckte Bubblan "smalnade" av( var inte lika fet) lite ett tag och trodde bara det var dieten som funkade men näe, måste varit då hon kläckt ur sig några bebisar. Har ännu sett fyra stycken samtidigt tillsammans. Matade med cyklops efter vattenbytet och alla ynglen mumsade glatt i sig maten. Så söta!

Här kommer fler bebispics, tycker mig se en hona på översta bilden.

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
0

De föds som honor så det går inte att säga nu vad det ska bli. De som blir hanar ändrar sig när de börjar växa till sig. Säg några månader. Söta bebisar!

ElinvBorg
0

Kul med yngel! Hur går det med gräset i lilla karet? :)

Vemsan
0

#94: Jasså, för tyckte jag kunde se att två även var hanar när jag körde med superzoom🤔 De små är ca 5mm stora just nu och den stora är nästan 1cm.

#95: Bild på det kommer imorgon då jag har städat inne hos Clifford. Mossträdet har ramlat och det är mossa överallt i akvariet. Har även fått grönalger på framrutan så när jag ska ta bild fokuserar enbart kameran på dessa haha. Men gräset lever i alla fall och jag vet inte om jag inbillar mig själv eller om det faktiskt har spridit sig, men som sagt bild kommer imorgon efter städ och vattenbyte 🙂

Hälsningar Vemsan

Vemsan
3

Såhär ser det ut hos Clifford just nu med gräset och hans nya växter. Ska göra ett nytt, mindre träd att ha hos honom och flytta trädet han hade innan till mina platys 😊

Hälsningar Vemsan

Vemsan
2

Här kommer en bättre bild på hur det ser ut och som dessutom är vriden åt rätt håll haha. 

Jag tycker att gräset ser ut att ha spridit sig pyttipyttelite men är inte helt säker på om det verkligen är så eller om jag bara ser det jag vill se. Hoppas nu på att förutsättningarna kan göra så att Ludwigia Repens Rubin blir helt röd. Jag kör just nu med dubbla Dennerle 11 watts lampor hos clifford och väntar på två stycken 18 watts led ramper att ha över hans akvarium :) Jag kör även med pmdd inne hos honom(ej hos platysarna då de är bajsmaskiner så allt växer i rekordfart där ändå..).

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Jag gillar cliffords hem. Tumme upp!👍

Vemsan
0

#99: Tack så mycket, det har liksom blivit så mycket mer hemtrevligt sedan bilden i inlägg #73. 😃 Saknar dock hornsärven men den ville inte stanna kvar i mitt soil 😔

Hälsningar Vemsan

mimåne
0

Ja hornsärv kan vara lite knepig att plantera. Kan gå att binda fast den på en sten eller något och gräva ner också. Om den inte ruttnar och flyter upp.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.