"Sjuk" Kampfisk
Hejsan! Jag köpte en Siamesisk Kampfisk för 4 dagar sen. Jag hade inte så mycket pengar jag kunde spendera på fiskar så det blev tyvärr bara en. För ungefär två dagar sen såg jag att han drog sig undan från de andra fiskarna (har några neontetror och tre svärdbärare) sen nu i idag såg jag att en stor del av hans skärt var borta. Jag är jätteorolig för att i djuraffären var han aktiv och glad. Nu vill han inte äta heller, jag prövade att lägga ner maten på botten till honom för det är där han håller hus hela tiden. (Se bilden) Vad ska jag göra? Tacksam för snabba svar! Tack😰
För det första "Jag hade inte så mycket pengar jag kunde spendera på fiskar så det blev tyvärr bara en". Kampfiskhanar ska bara gå en och en och de ska inte ens gå med några honor så det var väl bra att du bara hade råd med en.
Sedan tycker jag det låter som om din fisk är stressad och inte alls trivs i karet då denna håller sig undan och inte äter. Att denna nu också förlorat en stor del av sin stjärtfena visar på att dina andra fiskar biter på honom. Det enda du kan göra nu tycker jag är att inte ha honom i detta karet alls då de andra bara biter på honom och det fungerar inte och kommer inte bli bättre heller nu när de börjat tyvärr. Du får nog lämna tillbaka honom eller flytta honom till ett mer passande kar :/
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Tack för ditt svar!❤️ Det som jag tycker är konstigt är dock att jag såg precis att det var neon tetrorna som "retade" honom, men det var dem han simmade med på djuraffären. Tror du att jag kan ändra på hur jag har inrett akvariet så att han trivs bättre? Tack så jättemycket❤️
Det beror ju lite på hur mycket växter och så du har men neontetror är kända fenbitare och nu när de redan har börjat bita så tror jag tyvärr inte de kommer sluta. Därför tror jag inte det är någon idé att möblera om men du kanske kan lägga upp en bild på akvariet hur det ser ut?
Han ligger där på botten brevid roten❤️
Du har ju en del gömställen men du skulle också kunna ha flera höga och tätare växter. Men som sagt, tror inte det kommer hjälpa kampfisken och tycker inte heller han ska behöva gömma sig för att trivas. En glad Kampfisk simmar runt överallt och är aktiv och det kan han inte i detta kar då de andra fiskarna är på honom tyvärr :(
Om jag flyttar honom, tror du att hans fena växer ut igen?
Om du flyttar på honom så han inte blir biten längre och håller en bra vattenkvalitet så det inte utvecklas till fenröta eller liknande så kommer fenorna växa ut igen så småningom
Okej, tack så jättemycket för din hjälp, det hjälpte Verkeligen jättemycket❤️
Det var så lite! Har du någon plan på hur du ska göra nu? 🙂
Kampfiskar gillar inte strömmande vatten. Stillastående med mycke flytväxter gillar de. De är labyrintfiskar som tar luft från ytan. Ta en stor hink att ha honom i om du inte har något annat. De kan lätt paja sin simblåsa och får då svårt att simma. Fryst artemia brukar de gilla. Kampfiskar är i mina ögon dåliga att ha i sällskapsakvarier..
#11 #0 Jag har artemia hemma som jag nästa aldrig matar med, pallar ine haha! Artemia är väl mygglarver, right? För om du vill ha det Matilda och ska flytta kampfisken kan jag ju ge dig dem? Om vill förstås och vi hinner innan han dör:(
#12 Artemia är inte mygglarver utan ett litet kräftdjur - på engelska 'brine shrimp'
Jaha, justee! Då har jag inte det hemma haha, sorry:)
Hej , hoppas det kommer att bli bra med krabaten. Om jag får komma med en rekommendation så är det att försöka skaffa en flytväxt , du skulle kunna börja med det , jag har om du skulle vilja ha ( om du bor i Gbg-området). Annars kan man även köpa det i affär.
Jag bor tyvärr inte där, men vad heter en bra flytväxt? Tack alla som har skrivit❤️
#15 att skaffa en flytväxt hjälper inte kampfisken i det här fallet, han måste ut ur akvariumet, eftersom de andra tuggar på honom.
Även svärdbärare kan bita fenor, och e kan dessutom bli tämligen aggressiva om man har otur
Precis min tanke också. Du får bra tips men inga som kommer hjälpa i detta läge tyvärr. Kampfisken måste byta kar snarast och sedan kan man tänka på och anpassa karet efter honom
Aha , jag tänkte mer generellt , alltså flytväxt är ofta en bra växt för Kampfisk eller helt enkelt för all fisk som uppskattar lite skydd och som även ger lite skugga.
Vad gäller flytväxt så finns det lite olika , Salvia natans , Pistia stratiotes , Lemna minor et cetera.
Håller med de övriga, kampfisken behöver få flytta och det på en gång innan det är försent. Han visar redan nu tydliga tecken på att han inte mår bra och fortsätter det här lär den nog inte överleva.. 😕
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Posta en bild Matilda på hur du löst och se vad de andra tycker(?):))
Hej. Jag flyttade honom till ett annat kar samma dag som allt hände, men tyvärr klarade han sig inte och dog samma kväll. Han hade konstiga "dödsryckningar". Några dagar senare hade min Svärdbärare samma ryckningar och dog. Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Tack alla ni som skrev! Det hjälpte Verkeligen!❤️
Hur stort är akvariet? Det ser ut att vara för litet för att svärdbärare ska trivas där tyvärr.
Medarbetare på akvariefisk ifokus