Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 818 ggr
[Sofiesen]
0

Palettciklid yngel

Har haft mina paletter i tre veckor nu. Kikar in i akvariet idag och ser att sanden rör sig… Inser snabbt att det är ett helt stim av yngel. De måste ha gjort sig hemmastadda väldigt fort i karet. De var de första fiskarna som fick bo in sig efter omstarten. Nu går de med 19 kardinaler och två marmorgurami. Utgör dessa något hot för de små? Känner att föräldrarna gör ett bra jobb och jagar bort de som kommer nära. De pickar i sanden. Hade i lite cyclops som de kanske kan smaska på. Vad äter annars de små?

Lizelda
0

Grattis till bebisar! Ja, ynglena löper risk men det är rätt bra, blir snabbt väldigt många annars :) Jag har helt enkelt smulat lite flingfoder till dem :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vemsan
0

Grattis till dom små :)
Vi har nyligen fått molly bebisar på jobbet och de smaskar gladeligen i sig både flingor och cyklops🙂  När vi hade palettbebisar gav vi artemia(lite större än cyklops) ganska snabbt varvat med flingor och det fungerade super👍 

Det är jättebra med frysmat/"färskfoder" så de får i sig all närigt de behöver och kan växa till sig ordentligt.

Jag tycker att de flesta flingfodren har så mycket onödiga ingredienser som fiskar inte får i sig via naturen så som rent socker. Sen brukar även fisk och fiskbiprodukter stå som första ingredienser. Fine, det kan väl hända att en och en annan fisk får i sig några yngel emellanåt men det är ju inte så att de som är under 20cm äter fisk på heltid. Oftast är det ju larver och räkor och liknande de får i sig i naturen. Märket Dennerle(jag köper från england via ebay) har däremot mycket bra och proteinrik fiskmat, bland annat sorterna Betta Booster(pellets) och Complete Gormet Menu(flingor) 👍 Ska kolla igenom alla de foder vi har på jobbet också, vore smidigare att kunna få tag på bra mat här i sverige.

Hälsningar Vemsan

mimåne
1

Grattis till ynglen! De övriga fiskarna lär nog inte vara såå stora hot för ynglen, paletter brukar vara rejält "duktiga" på att jaga undan hot. Däremot så skulle jag hålla en koll på dina andra fiskar för de ska ju också trivas i akvariet och de kan bli mobbade av paletterna nu när de har yngel.

Medarbetare på akvariefisk ifokus