Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1829 ggr
marley81
0

Bukvattensot?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då var det dags att skriva lite i den tråkiga delen av forumet..

Såg i morse att en av mina zebrafiskar fått ett "blåmärke" på främre delen av buken. Där blåmärket är, kan man se en liten svulnad samt några resta fjäll. 

jag kan även se att avföringen är vit från denna fisk (Man kan se lite vit avföring om man tittar noga på bilden) . I övrigt ser fisken ut att må bra.

Vad tror ni? Är det Octyzin som gäller?

I övrigt Ph 7 , Kh 3.  Nitrit kan jag tyvärr ej mäta,  men har mycket växter och matar sparsamt.

I övrig så är det en 120 l tank som varit igång i flera år. Den bebos endast utav 13 st zebrafiskar samt en Garra ceylonensis.

Lillyrod
0

Bukvattensot är något jag aldrig sett så jag kan inte uttala mej om det tyvärr. Fisken ser ju helt klart inte ut att må bra så nånting är det ju som hänt. Hoppas på att någon med erfarenhet dyker upp här snart.

ElinvBorg
0

Fisken brukar blekna och bli svullen vid bukvattensot, och tillslut få uppresta fjäll. Äter fisken? Har svårt att tro att dessa märken skulle vara bukvattensot faktisk

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

marley81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flyttade över fisken till ett karantänakvarium.

Provade med att mata henne. Men hon simmar bara runt och tar ej maten i munnen. Upplever henne även som mer "loj" nu.

På bilden kan man se att endast högersidan är svullen. Även fjällen är resta just i detta område.

mimåne
0

Njaa, jag tror inte riktigt på bukvattensot och det med tanke på märket och att den är ojämnt svullet om magen. Jag undrar om inte det här är något individuellt problem som uppstått.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
0

En inre blödning kanske? Osäker på om fiskar kan få det dock men på människor så kommer ju det typiska blåmärket.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

marley81
0

Zebrahonan blev mycket sämre under gårdagskvällen. 

Så fort hon slutade simma, började hon sjunka till botten. Väl på botten låg hon på bara på sidan. Då tog jag beslutat att avliva fisken.

Så nu är det bara att hoppas att det ej var något smittsamt.

Tror också att det var en inre blödning. Men vad orsakades den av??? Det återstår att se.

ElinvBorg
0

Det kan ha kommit från ingenstans så jag tror inte du behöver oroa dig att de andra ska bli drabbade i alla fall men synd att du förlorade honan

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

Kanske hade hon gjort illa sig, simmar hårt in i någon inredning eller liknande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus