Tips på fiskar
Hej alla akvariemänniskor!
Jag är ny på denna sajt, samt ny med akvaristik, och fiskar nu efter lite tips och råd inför mitt framtida akvarieägande. :)
Jag planerar att införskaffa ett akvarium på 300 L (har förstått det som att stora akvarium är bra för nybörjare? Dessutom älskar jag stora akvarium så vill gärna köra med stort).
Tips på roliga och trevliga nybörjarfiskar som man kan ha i ett 300 liters akvarium?
Jag har bestämt mig för en art än så länge, vilket är Platys, tycker de är fruktansvärt söta och charmiga så det känns som ett måste i mitt akvarium. Vilka andra fiskar kan man kombinera med dessa sötnosar?
Jag vill även ha en art som håller rent i akvariumet på ett aktivt och effektivt sätt, vilken fisk rekommenderar ni att ha till det ändamålet?
De vanliga Ancistrus som man ofta ser i sällskapsakvarier, de stora bruna har jag förstått är ganska lata med städningen? Finns det någon art som är mer flitig?
Och så vill jag ha tips på bra nybörjarväxter att ha i karet också. Min tanke med akvariet är att bygga upp en växtrik miljö, så vill ha mycket mycket växtlighet. Så växter som växer flitigt kanske vore nått?
Som botten planerar jag att ha sand då jag tycker det är väldigt vackert. Funkar alla växter att plantera i sand?
Några andra tips och råd att ge till en nybörjare som mig? :)
OBS! Har läst starta ett akvarium artiklarna redan som finns här på sajten, så vänder nu mig till er med erfarenhet efter goda tips och råd. :)
Tack i förhand!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hej och välkommen till siten :)
Jag måste faktiskt säga mot dig Ayylo, Guppy har varit en bra nybörjarfisk, men så är det inte längre. De är fruktansvärt sönderavlade och de lever väldigt kort tid, i synnerhet butiksköpt Guppy.
Platy är en bra nybörjare, fast de är också rätt sönderavlade, men betydligt bättre än Guppy.
Platy kan man väl egentligen ha med det mesta, har du kollat på några arter som du vill ha utöver Platy ? Det enda jag egentligen inte skulle blanda Platy med är Svärdbärare, men det är endast för att de två sorterna korsar sig.
Eftersom du tänkte ha sand, så rekomenderar jag Pansarmalarna (Corydoras) varmt, det är en stimfisk, och de är duktiga att hålla efter på botten, de bökar runt i sanden och tar reda på matrester och liknande som hamnar på botten, tror inte de är så duktiga på att ta alger dock. Men algätare har du ju några valmöjliogheter istället för Ancistrus, de kan bli lata när de blir äldre, men ungdjuren är duktiga algätare.
Men det finns ju även Ottocinklus de blir inte stora, men även de vill gärna gå i grupp/stim. Sen finns det olika L-malar som man faktiskt kan ha i 300 liter. Själv har jag beställt L333 för att ha i mitt 240 liters, men det finns massa olika som bara blir kring 10-12 cm, även mindre och de kan du utan problem ha i 300 liter.
Jag har sand i alla mina akvarium, och växterna trivs jättebra. Jag tror nog att de flesta växter växer bättre i sanden än i gruset, och har du då också några sandsnäckor, (de gräver ner sig i sanden och luckrar upp den underifrån så det inte blir så kompakt), så blir det perfekt :)
Snabbväxande är att rekomendera, massor av snabbväxande, åtminstone i början när du startar upp akvariumet, längre fram kan du ju byta ut dem (om du vill) mot andra mer långsamväxande växter.
Det finns flera olika snabbväxande att välja på (nu är/kommer vissa att blirförbjudna, men vet inte hur långt de har kommit med det lagförslaget, gvet ionte om det har trätt i kraft ännu) Men de snabbväxande jag har och som jag kan rekomendera är:
Vattenpest, Cabomba, Hornsärv, Jättevllisineria och vattenspikblad. Vissa mossor är också snabbväxande, under rätt förhållanden.
Hoppas du blev hjälpt en liten bit på vägen nu, uppdatera oss gärna hur det går :)
#2 Tack så mycket för ditt utförliga svar. :)
Utöver Platy så har jag kikat lite på Betta splendens. Men vet inte hur det är med temperaturerna. Betta splendens vill ju ha det ganska varmt och Platys verkar vilja ha det svalare vad jag läst mig till (upp till 25 grader medans bettan vill ha från 25 och uppåt?). Så det kanske inte funkar i samma kar då? (och jag är medveten om att man inte kan ha hanar tillsammans, men skulle det fungera med en hona och en hane tillsammans i ett 300 L kar? )
Jag har även kikat på Blind grottetra. Men vet inte hur svåra de är att få tag i för köp? Vad jag kunnat läsa så verkar de annars vara fredliga och ha en temp i vattnet som matchar platyns.
Sedan är kardinaltetror av intresse också, tycker de ser ut som juveler i vattnet så de skulle vara trevliga och ha med. :)
Svarthaj (Labeo chrysophekadion) är jag också intresserad av att ha. Mina föräldrar hade en sådan när jag var liten och jag tyckte väldigt mycket om den så skulle vilja själv ha en sådan. Men blir de för stora för ett akvarium på 300 L ? Vill ju inte råka skaffa en art som sedan växer ur mitt akvarium.
Annars så har jag inte funnit så många fiskar ännu att titta närmare på, finns det någon bra fisklista på nätet med bilder och beskrivningar där man kan kika och se vad det finns för alternativ att ha i sitt akvarium? :)
När det gäller stimfiskar, hur stor bör gruppen vara för att de ska må bra och trivas?
Angående corydoras, när jag gjorde en snabb googling så verkar det finnas lite olika varianter, är det någon större skillnad på de olika varianterna eller är det likvärdiga i beteende och behov?
Ottocinklus verkar vara rätt fina med, är de duktiga städare/algätare?
Åh kollade upp L333, den såg riktigt fräsig ut. En sådan skulle jag kunna tänka mig att ha också. Är de svåra att få tag på att köpa?
Känns som att jag har miljoner frågor till på lager, haha. Men vill veta så mycket som möjligt om olika fiskar så att jag verkligen väljer rätt fiskar till mitt akvarium.
Finns det några arter som har mer färg som skulle kunna fungera i mitt framtida akvarie? Vill gärna ha lite färgklickar, men känns lite ont om färgglada fiskar när det kommer till sötvatten.
Zoopet.com är en bra sida att söka efter fiskar på. Man kan ställa in sökfunktionen så man kan söka på olika vis. Där står det lite om vilka förhållanden fisken vill ha.
Corydoras har ungefär samma behov allihopa. Det man mest ska tänka på är att de vill ha finkornig sand att böka i. Grus kan förstöra deras skäggtömmar.
Svarthajen blir hyfsat stor och är ganska revirbenägen och aggressiv, den kan nog också tugga i sig mindre fiskar. Rekomendationen är kring 450 liter på dem.
http://www.aquariumdomain.com/viewSpeciesFreshwater.php?id=163
Blind grottetra har jag sett i butik till och från, men om butiken inte har hemma, så kan du be dem beställa hem åt dig :) Kardinaltetra är ett bra inslag i ett akvarium, fin färg och mycket rörelse :)
Ottocinklus är, i mina ögon, bland de bästa algätarna som finns, men eftersom de är så små, så är det inte så lämpligt att ha dem med t.ex ciklider, som lätt kan se dem som ett skrovmål, jag försökte en gång med Ottosar i mitt akbvarium, men scalarerna hann mumsa i sig hälften innan jag fick tag på de andra och kunde rädda dem. Men vbad jag kan se, så funderar du inte på några rovgiriga fiskar, så det borde gå alldeles utmärkt med ottocinklus :)
Jag vet faktiskt inte hur det är med utbud i butik på L333, men om du bor i närheten av Trollhättan/Vänersborg, eller Köping, så kan du nog garanterat få tag på dem :) mina kommer från Trollhättan och jag får dem i samband med våran träff här uppe i Sundsvall. De kostar dock mer än vanliga pleco och andra algätare, och de måste ha rötter i akvariumet, de tuggar på rötterna för att bl.a hålla igång magen.
Platy har ju massa olika färger, och bland tetrorna finns det också en hel del färgglada. Regnbågsfiskarna finns ju också i olika färger, vissa blir iofs. ganska stora, men de fungerar i 300 liter. Dvärgciklider finns ju i en uppsjö av olika färger.
Hej , jag har inte så mycket erfarenhet av akvariefiskar men en art som är intressant ( och kanske inte så vanlig ) är Boraras
Oj , jag menar Boraras maculatus.
Varmt välkommen till sajten!🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag började med akvarium för 3,5år sen. Då köpte jag Bette splender och långsträckt pansarmal av lokala djuraffären. Även ett stort filter som de sa att det är bäst att blåsa på med mycke bubblor. Bettan höll på att dö direkt. Dels pga att de gillar stillastående vatten och dels bråka med malen vilket resulterade i att malen bet på fenorna. Den långsträckta pansarmalen överlevde och det är nog en av mina favoritfiskar. Pansarmalar corrydoras även dessa är roliga i ett lite större antal. Passar bra i sand. Betta Splender i ett 300liters skulle jag inte skaffa. De är onaturliga framavlade för skönhet. De går bäst ensamma och inte i ett sälskapsakvarium. Bästa tipset om du vill få.växter att trivas är att inte blåsa på med massa bubblor och vädra bort co2. Kolla upo noga först vad fiskarna du är intresserad av gillar. Själv föredrar jag fisk som gillar lite kallare vatten som är stillastående. Platy är rolig nybörjare eftersom de lätt ynglar av sig. Men tråkiga eftersom de inte har nåt roligt beteende. (Äter sina yngel tex). Pelvicachromis taeinathus. Gul palettciclid är en annan favorit. Har du ett lekpar som trivs så är de super fina. Regnbågens alla färger. De leker i grottor och honan och hanen simmar runt med yngel. Finns många fina färger på sötvatten. Har du hårt vatten i kranen kan malawi ciclider vara värt att titta på. Ellet mjukt vatten satsa på sydamerikanska eller västafrikanska som Pelvicachromis taeinathus eller pulser. Leta upp en riktig akvarieaffär även om dessa blir färre. I stockholm finns iag några riktiga kvar. Min personliga favorit Södermalms. Hoppas du lyckas hitta rätt. Det är en riktigt rolig hobby som jag inte hade en aning om hur mycke olika saker man kan göra. Odla levande föda tex. P.s. bästa städarna i ett akvarium är i min mening posthornssnäckor. Enda problemet är att vissa fiskar äter dessa, men får du bra balans behöver du inte städa alls. Byta vatten med hävert ibland bara.
Får tacka alla så mycket för era tips och råd. Det är väldigt uppskattat :) .
Och jag har fått många roliga förslag på fiskar med som jag tidigare inte känt till, så nu har man mycket att fundera på, haha. Detta med att välja fisk är verkligen en utmaning bara det då det finns en hel uppsjö med roliga och vackra arter. Hur ska man lyckas välja? hehe.
Hur många fiskar kan man ha i ett 300 Liters akvarium? Vad rekommenderas?
Är det någon som har erfarenhet av följande fiskar och kanske kan berätta lite om dessa? :
Fjärilsciklid (Mikrogeophagus ramirezi)
Boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosus)
Boraras brigittae
Dessa är 3 arter som jag upptäckte idag och tyckte verkar väldigt fina. Men vill veta lite av era erfarenheter av dessa. :) Och om de fungerar i ett sällskapsakvarie?
En sak som verkligen underlättar är om du vet vilket kranbatten du har. Har du väldigt mjukt vatten som i Stockholm så passar många av de sydamerikanska cikliderna bra (tex fjärilcikliden även om den inte alls kräver ett så stort akvarium.) Du skulle kunna välja nån lite större. ) Glaser eller imazo är grosister som du kan kolla in. Din djuraffär kan säkert beställa åt dig om du hittar nåt roligt.
#11 Hur tar man reda på om vattnet är hårt eller mjukt? Aldrig haft behov av att ta reda på det innan så är lite lost där faktiskt. :P
Nyfödda Moliwe. Pelicachromis taeniatus.: http://youtu.be/scffPzAqtF0 Har du kommunalt vatten kan du säkert hitta det på kommunens hemsida. Mjukt vatten lite kalk. Man behöver väldigt sällan avkalka kaffebryggare etc. Använder inte salt i diskmaskin m.m. Har du hårt vatten så är det motsatsen. Har du någon akvariebutik i din närhet borde de veta. Man kan alltid fixa så man får andra vattenvärden än det i kranen men det är ju lättare om man väljer fiskar som har lite samma smak iaf. Fjärilsciklider och andra Apistogrammer samt även de västafrikanska dvärgcikliderna är alla färggranna. Ganska små och fungerar som par. Har du flera hanor och honor kommer en hane och hona bilda par och dessa får finast färg. De andra hanarna kommer förklä sig till honor för att slippa bråk. Vissa blir aggressiva när de ska leka mot andra fiskar. Men har man mycke utrymme och ställen att gömma sig går det oftast bra med andra fiskar. Jag la in en länk till mitt par av moliwe. När honan skakar är det för att få yngel att gömma sig. Tycker själv dessa beteenden är roligare än Guppy som bara simmar runt och ploppar ut yngel. Fast är ju lättare..
#13 Ah kollade nu upp vattnet och vårt vatten är mjukt. :)
Åh dina Moliwe var fina. Sköter dom om och skyddar sina yngel? Är ju roligt med fiskar som bryr sig om sin avkomma och inte bara käkar upp dom.
Är Moliwe svåra att sköta? Några speciella skötselkrav för att de ska må bra?
Mjukt samma som jag då. Då kan du utan problem skaffa sydamerika ciklider tex. Moliwe är en variant av Pelivicachromis taeniatus. Släkt med den vanligare Pelvicachromis pulser palettcikliden.. de är grottlekare så de lägger ägg i hålrum. Sen när ynglen kläcks simmar mamman och även pappan runt med ynglen i en stor svärm tills de blir större. Jag tycker de är lätta men de gillar lite kallare vatten än vissa så det är bra så slipper man värmare. Men de äter även från botten så de städar ganska bra. Ynglen klarade sig på fryst foder så det gör de lättare än andra fiskar som får mycke mindre yngel. De äter allt.
#15 ska nog kika närmare på dessa fiskar. Låter som något jag skulle vilja ha. Skulle föredra fiskar som gillar lite svalare vatten, så dessa låter ju bra ur den punkten. :)
Sedan låter dom överlag som roliga fiskar, och låter ju super skoj att om de får yngel så simmar dom tillsammans med sina yngel som en enda stor familj, låter ju super mysigt. :)
Så dessa ska jag kolla som sagt närmare på och se vad man kan läsa om dessa. :)
Fast jag hade mina i ett 50liters. Så du kan nog fundera på större sorter också om du ska ha 300lite, eller fler. Något som brukar bli fint är nåt lekpar och sen ett stim av tex Kardinaltetra och några pansarmalar eller så. Bor eller besöker du stockholm besök södermalms akvarieaffär och akvarielagret i bromma
På tal om mjukt och hårt vatten. Visst hittar du information på vattenverkets hemsida som säger vilka värden ditt kranvattnet har, men olika värden förändras i akvariet när den naturliga och livsviktiga bakteriekulturen börjar byggas i akvariet. Har du mjukt vatten så kan ph värdet (vilket är viktigt för fiskarna) få lite svängningar och det är inte så bra. Jag skulle därför råda dig till att köpa ett ph test i droppform som mäter ph värdet i ditt akvarium. 7,5 är ett neutralt ph värde och passar de flesta fiskar men naturligt brukar det sjunka lite i akvariet.
#18 Tack för rådet. :) Ska absolut införskaffa ph test. Vad är skillnaden mellan dropp form och att använda sig av sådana testremsor som jag sett som man mäter ph med?
Hur använder man ett ph test i droppform?
Stickor brukar ha en tendens att vara opålitliga och visa fel, därför rekommenderar vi på sajten alltid dropptest i första hand. För vad ska man egentligen köpa ett test för om man inte kan vara säker på att svaret stämmer =) Dropptest räcker väldigt länge också så det är absolut värt pengarna.
Det är väldigt enkelt att använda också och följer med en bruksanvisning på hur man använder det. Det brukar vara något i stil med en liten tom behållare som man fyller med lite av det vatten man vill mäta värdet på. En liten flaska med vätska som man droppar ett visst antal droppar med i behållaren med vatten. Skaka om och vattnet får en färg.
Det följer med en färgkarta där du ser vilket värde just din färg har =)
#20 ah okej då vet jag. :) Då får det bli att införskaffa dropptest. :)
Hur rättar man till ph värdet sedan då ifall det skulle visa sig för lågt eller för högt? :)
Byter du regelbundet vatten kommer du ha i princip samma som ditt kranvatten. Vill man sänka kan man lägga i alkottar. Har du mycke fisk och lite växter kommer du få lågt ph pga hög co2. I början använde jag ph test men sen lär man sig se på fiskar växter och snäckor hur de mår. Dropptest är bättre. Finns i olika variant beroende vilken skala du är intresserad av. Viktigast tror jag är att försöka vara försiktig med stora förändringar. Kan blir totalkaos om man struntar i att byta vatten länge och sen byter massor. Har man inte för mycke fiskar i för litet och mycke växter så brukar det regleras ganska bra. Matar du lite mycke så får du mycke växter och ev alger. Posthornssnäckor är min favorit. De städar bra och mår.dåligt innan fiskarna.
_"Byter du regelbundet vatten kommer du ha i princip samma som ditt kranvatten."
_- Det håller jag inte med om🙂 Så länge vattenbytet och städningen av akvariet inte överdrivs till en ohälsosam nivå så kommer ett vattenbyte inte att förändra ph värdet.
Alla akvarium är olika men rent generellt så brukar ph värdet inte sjunka till några överdrivet låga nivåer utan vanligast måste nog ändå vara att det landar någonstans vid 6,5-7,0. Som passar de flesta🙂
Precis som Qurex nämner så finns det vissa saker man kan använda sig av som sänker phvärdet. Vill man inte få ett alldeles för lågt värde kan man därför låta bli att använda allt för mycket av sådant material. Däremot brukar det kunna vara svårare att höja ett ph värde. Självklart finns det produkter i djurbutiken man kan köpa som säger sig kunna höja, eller sänka det men huruvida det stämmer och hur säkert det är kan man ju diskutera.
Ok. Var lite otydlig där. Om man inte har fiskar som gillar högt ph ska man inte byta för mycke vatten för ofta för då får du samma som i kranen. 8,5. Mitt första akvarium på 50liter fick jag för mig att det nog var bäst att byta 20liter i veckan. Mådde varken fisk eller växter bra av. Dessutom en pump som spruta på.för.fullt med bubbel. Måste bara säga det att man kan lägga ner massa energi på akvarium men om man vill så behöver man inte göra det. Har man lagom med fisk och rikligt med växter och byter lite vatten en gång i veckan så behöver man bara mata lite mat. Extremt mycke mindre jobb än något annat husdjur i min mening.
Det du poängterar med hur mycket tid man behöver lägga ner på ett akvarium Qurex håller jag helt med om och det var väldigt bra sagt.🙂Har man goda förhållanden och en bra balans i näringskedjan så kräver det inte alls mycket skötsel men den skötsel man ger är viktigt att den sker regelbundet. Det är tråkigt att se att många gör det alldeles för svårt för dem själva och skapar en massa städning när det inte alls egentligen behövs. Men i mån och mycket rör det sig nog om okunskap kan jag tänka mig.
Lite uppdatering här borta.
Nu har vi äntligen fått tag på ett akvarium. Det blev ett på 360 Liter. Så nu blir det att börja gnola på hur det ska inredas och vilka växter som ska i framöver när den sedan ska startas upp.
Ge mig gärna förslag på billiga och bra startväxter som jag kan börja med nu när man ska börja från ruta ett. :)
Växtlistan som du hittar på startsidan här är en bra start! De är alla bra även för nybörjare. Lägg lite tid på att fundera vilket bottensubstrat du vill ha. Man kan ganska lätt lägga i fler rötter eller ta bort växter och så. Men bottengruset är inte så kul att byta. Då måste du börja om från start. Jag gillar ecs som är en slags bränd lera som fungerar som bra bilogiskt filter. Alla har sina för och nackdelar. Men för att få snabbväxande och växter med rötter så är det bra att inte ha för tunnt lager.
#27 substratet ska vara sand, det har vi (jag och sambon) redan kommit överens om att båda vill ha. :)
Åh jag har beslutsångest just nu. Vilken fisk ska jag välja. Jag vill ha ottocinklus och jag vill även ha pansarmal. Men har förstått att dessa inte funkar i samma akvarium? Vem av dessa ska jag välja? Jag har verkligen ingen aning.
Då ska jag komma med glada nyheter här. Otocinclus och pansarmalar går utmärkt tillsammans. De kompletterar varandra såå bra och vill ha samma förhållanden i akvariet med strömt vatten o.s.v. Vad har du hittat för information som motsäger sig det?
Jag kanske har blandat ihop det med andra fiskar. Hade fått för mig att pansarmalarna skadar/käkar upp ottosarna. Men var ju jätte bra att så inte var fallet :). Då kan jag ha båda arterna, toppen. :D
Jag planerar att endast börja med en fiskart under uppstarten av akvariet, bara så att allt kommer igång med växtlighet och sådär och en fiskart som kan bajsa lite grann och "köra in" akvariet innan man tillsätter flera. (är det rätt tänkt av mig?)
I alla fall så undrar jag vilken fisk som är bäst som startfisk i akvariet? Ska jag börja med ottosar eller ska jag börja med pansarmalarna? Vilken vinner jag mest på att börja med av dessa två i ett nystartat kar? Det är iaf en av dessa som jag tänkt ha som startfisk, eller är det kanske dumt tänkt? Ska man ha en annan fisk som startfisk kanske?
Bra att du tänker på att börja försiktigt innan du sätter i många fiskar. Bra om du sätter i växter minst en vecka innan du börjar med fiskarna. Så hinner du se att du får bra temperatur och så. Du har ett ganska stort akvarium så det ger lite mer marginal. Bra om du tillsätter näring till växterna. (Nån typ av flytande. Dock inte vanlig som till krukväxter) sen ang fisk är det väl klokt att välja något som du gillar men samtidigt kanskebörja med något som inte är så dyrt. Mitt första akvarieköp så köpte jag en Kampfisk och en långsträckt pansarmal på butikens ok. Men det var inte lyckat för kampfisken. Pansarmalar finns det många olika varianter. Har du nån bra akvariebutik gå dit och titta och sen läs på innan du köper. Hade jag läst på om Kampfisk hade jag förstått att den inte skulle trivas. Tänk också på att de flesta butiker kan ta in fiskar om du beställer. De lite ovanligare sorterna kan vara minst lika lätta men kanske lite dyrare i inköp.
Nu har jag iaf ändrat mig angående algätare. ska nog satsa på siamesisk algätare istället för otocinclus. Vill ha något större till akvariet. Känns som att ottosarna är för små för att klara av hela mitt stora kar.
Invigningsfisk blir ett mindre stim av kardinaltetror (10 st är planen), så får de inviga akvariet och bajsa ner det lite, haha. Sedan får man se vad för fisk som kommer där efter. :)
Jag verkar ju kära ner mig i stimfiskar hela tiden vilket är lite jobbigt då man har begränsad budget. Vissa stimfiskar blir ju så väldigt dyra direkt man ska ha många. Iaf är det dyra priser på fisk häromkring jag bor. Är tyvärr lite dåligt med renodlade akvariebutiker. Hitta dock ett i skövde som jag ska dra in på nån dag och kika. Akvariecenter hette det. Se om de har lite mer överkomliga priser på de fiskar som jag kärat ner mig i, som håller för plånboken.
Jag har haft kardinaltetror. De är jättefina men kan vara lite känsliga. Jag har en siamesisk algätare. Den äter allt. Tävlar med de andra fiskarna om maten. Vet inte varför den kallas algätare när den stoppar i sig allt från mygglarver och grindalsmask till flingfoder. Men se till att det är en siamesisk och inte kinesisk. De är bra på att städa men blir stora och bråkiga. Platy gillar egentligen lite hårdare vatten än kardinaler. Själv har jag lyckats bättre med "svårare" arter och misslyckats med lätta. Tänk på att stimfiskar oftast inte simmar i stim när de inte är stressade. Så ska du köpa kardinaler är det bäst om de inte simmar som tokiga i en flock utan glider runt lite hit och dit. De gillar mycke växter.
Jag tror siamesisk algätare kommer göra sig bättre i ditt akvarium än otocinclus, med tanke på akvariets storlek. Det blir nog snyggt med dem.🙂
Som startfisk hade jag valt antingen siamesisk algätare eller en stimfisk.