Nytt projekt :)
Hej! Idag så kom min mamma hem med ett akvarium, dom hade hittat det på vinden på hennes jobb, det låg bara och skräpa så dom undrade om min mamma ville ta det, då sa hon självklart ja eftersom att hon vet att jag skulle vilja ha ett till. Det är ungefär 40 L, jag hade tänkt dela det på 2, så jag kan ha 2 kampfiskar :) Jag fick med 2 cirkulationspumpar, filter, syre sten, dopvärmare och lite dekoration. Allt funkar förutom 1 pump, men med tanken på att kampfiskar inte gillar strömt vatten så gör det nog inte så mycket att det bara var 1 pump som fungerade. Jag kommer ta tid på mig med detta akvarium. Imorgon ska jag städa upp dammet och skitet ur akvariet, sedan så ska jag fixa en bakrund också, jag kommer inte kunna köpa växter förräns nästa månad. Men under den tiden så får akvariet gå in sig. Sen när allt väl e klart så måste jag hitta fina kampfiskar också, och det kan ta tid :) Ska bli spännande att se hur detta projektet går :)
Ska bli kul att följa! Lägg ut annons i facebookgrupper, finns massa som skänker bort växter mot frakt :) Vad ska du ha som ingångsfiskar?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Så kul med nytt kar och med kampfiskar. Du är säker på att karet är tätt? Inget kommer hända med vattnet om du inte har något levande i och jag tycker inte du ska skaffa några fiskar eller så om du inte kommer ha några växter i början. Tänk också på att kampfiskarna inte får kunna se igenom det du delar av karet med. Vad hade du tänkt dela av med? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag hade tänkt att jag skulle ta vatten från mitt 112 L akvarium och ha däri, sedan när jag skaffat växter så har jag massa Guppy yngel som kommer vara tillräckligt stora för att gå in karet då. Jag kommer inte på vad det heter nu, men det är som svart plast som man täcker med, det finns olika färger men jag kommer köra på svart. Jag hade vatten i karet och det läckte inte. Jag kommer låta det stå med vatten under natten och se imorgon så det inte har läckt :) Somsagt så är detta ett projekt som kommer ta tid :) Detta är något jag vill hålla på med på min fritid, så det kommer ta någon månad innan allt är "klart". Min upplevelse är att när det gäller akvarium så blir man aldrig riktigt "klar" ;)
Så roligt Nicke_nice! Jag håller helt med dig om att akvarium ska få ta tid, det finns ingen anledning till att stressa :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Kul med "nytt" akvarium!
Det ser väldigt mycket ut som ett av mina akvarium fast ramen uppe och nere är ljusbrun på mitt. Det är iallafall 34 liter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Haha idag är det min lyckodag! När jag skulle göra vattenbyte i mitt stora kar så hittar jag minst 15 yngel! (guppy yungel) För ca 5 dagar sedan så ynglade en annan hona (som tyvärr dog efter det). Det finns vissa yngel som är ljusa/genomskinliga och vissa som är mörka, nästan svarta. Honan som yngla har varit min favorit ett tag, så är riktigt spänd på att se ynglens färger när de blir äldre! :)
Va roligt. Grattis till ynglena. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack Lilolizeit! Känns som om att jag bara hittar fler och fler hela tiden, haha! :)
Tänk att det kan vara lika kul med yngel varje gång =)
Nu har jag lagt i lite växter iallafall, det är växter som inte riktigt passat i mina andra kar :), tycker mest om hur det ser ut på höger sida, vänster sidan är fortfarande väldigt tom, längtar tills jag får köpa fler växter! ;) Vattnet i karet är 75% från mitt stora kar och de 15% som är kvar är nytt vatten. Jag har yngel och posthorn däri just nu, filtret som är i pumpen har varit i ett annat kar innan, men den pumpen gick itu så nu är det i detta akvariet istället (alltså filter "vadden"), vattenvärdena är bra, så jag är glad :) Orsaken till att det ser grön/gult ut är pågrund av lampan, ska skaffa nya som har vitt ljus istället :) (ska skaffa bakgrund också) ;)
Var iväg idag, har införskaffat mig "avdelarna", 1 växt och fryst artemia :) Någon som kan mycket om kampfiskar kanske kan svara på detta, jag undrar om jag kan dela akvariet i 3? Då blir det lite mer än 13 L till varje fisk. Om man söker på youtube på t.ex "my divided betta tank" så kommer det upp massor med folk som har delat ett 10 gallon (ca 37 L) på 3. Vissa som bor i t.ex USA har även sina fiskar i 5 L osv. Är det ok att dela upp 40 L på 3, eller blir det för litet? Ursäktar om det blir lite rörigt :)
Ja det är för litet. Jämför aldrig med fiskhållning i USA. De har inga djurskyddslagar alls så de gör precis som de vill när det gäller fisk. Under 20 liter bör ingen fisk leva i.
Att flera gör fel, gör det inte rätt…
Jag anser att 13 liter per fisk är för litet, om du delar den på två tycker jag att det är på gränsen men ändå fungerar. Ifall du delar så tänk på att du inte kan ha vanligt glas eftersom kampfiskarna inte ska se varann, det finns frostat glas att köpa rätt billigt och det funkar. I USA har man en rätt märklig syn på fiskar, på djur över huvudtaget enligt mig. Det finns tillochmed folk som har sina fiskar i små akvarium på under en halv liter utan pump och växter:(
Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus
Okej, tack för snabbt svar Lillyrod, då håller jag mig till planen och delar det så det blir 2 :)
Tigerlanden, ja jag har sett massa videos på hur dom tar hand om sina fiskar i USA, de flesta har inga växter, utan plast och silikon växter. Jag ska dela upp det med svart plats, jag ska försöka fixa det nu. Man kan inte se igenom det :)
Det blir säkert jättebra Nicke_nice.
Nicke_nice, det är jättesvårt att veta vad man ska förhålla sig till i början och Sverige har oerhört mycket hårdare och bättre regler angående djurhållning än någon annan, särskilt USA! Men så länge du frågar om saker som du är osäker över så är det ingen fara :)
LizeIda, jag har ju sett hur dom tar hand om sina kampfiskar i USA, det är så olika på alla ställen så jag frågade för säkerhetsskull. Har sett videos där människor i USA ska köpa sina kampfiskar, i affären så har dom var och en av kampfiskarna i små plastburkar!! Tycker så synd om dom :(
Kampfiskar är väldigt utsatta när det gäller sånt, tyvärr.. Visst är en del "kar" coola och fina men det är inget liv för en fisk :/ Men jättebra att du frågar!
Jag hade också gjort som usvead och inte delat upp akvariet. Tycker det kommer se snyggare ut också så och det blir ganska litet utrymme på vardera sida efter att du delat upp det🙂