Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2957 ggr
shannon
0

Nyckehålsciklid samt allmänt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag har nu under 1 1/2 år försökt få igång ett akvarium på 160 l, tror snart jag haft allt från bukvattensot, nitritspikar, alger, ja gud vet allt. Blev så less i september så jag släckte ner akvariet och lät det stå så en vecka. Då blev det bättre så efter 4 månader tordes jag köpa ett par Nyckelhålsciklider och några Neontetror. Men jag fick inte vara glad länge utan det verkar som om honan gjort sig illa i en fena och nu ser det ut som om det skulle vara svamp där. Pratade med Djurmagasinet här i Umeå och dom rekommenderade ett medel som hette Fin Rot & Ulcers, har använt detta i 5 dagar enligt bruksanvisning men ingen skillnad. Lägger in en bild så ni får se både Cikliden och mina hemska alger som förstör hela akvariet och hoppas att ni kan hjälpa mig.

KickLi
0

Oj, det ser otäckt ut! Vad tråkigt med alla besvikelser.

shannon
0

ja man blir så ledsen, det är inte kul…funderade nästan på om det kan vara fel på akvariet.

[Tinitusan]
0

har någon koll på vad du har för vattenvärden? vad har du för temp i karet? att salta lite o höja tempen är inte fel i ett sånt läge, men först vore det bra med mer info =)

shannon
0

Hej Tinitusan, Vet inte vad jag har för vattenvärden men det skulle jag kunna ordna under dagen, temperaturen är 26 grader, men hur mycket salt ska jag lägga i i så fall?

Draken
0

vad tråkigt :(

Medlet du blev rekomenderat har jag inte hört talas om om jag skall vara ärlig. Skulle det vara mitt akvarium, så skulle jag (som Tinitusan skriver) höja tempen till ungefär 28 grader och salta vattnet. Nu är det lite delade meningar om hur mycket salt man skall använda, men ungefär 1 dl.pr. 100 liter akvarievatten.

Saltet botar inte sjukdomen, men det underlättar för fisken att läka ut. Så jag skulle även köra en behandling.

Ett medel som jag har använt med framgång vid svampangrepp,  är Dessamor.  Kolla med din butik om de har det medlet hemma, eller om de i annat fall kan ta hem det åt dig.

Hoppas det går till sig.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Hej shannon!

Vad tråkigt att du haft så mycket besvär med ditt akvarium. Jag känner för dig och vill gärna hjälpa dig till att få ett lugnt och trivsamt akvarium som fungerar som det ska. Det tär verkligen på en när det kommer problem efter problem och det är så lätt att bara ge upp allt. Jag är glad att du hittat hit till sajten för jag vet att det finns så mycket kunniga, snälla och hjälpsamma människor här.

Den medicinen du har blivit rekommenderad används mot bakterie infektioner och inte mot svamp. Är det svamp du vill medicinera mot så behöver du använda en annan medicin. Personligen ställer jag mig tveksam till vad din nyckelhålsciklid är drabbad av. Jag hade fullföljt behandlingen du påbörjat nu, och hjälper det inte så hade jag provat en medicin mot svamp istället.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

shannon
0

Har kollat upp värdena i dag och dom var bra, den förra medicinen som jag fick förra veckan har jag fullföljt behandlingen med, men inget har hjälpt. Fick i dag en ny  medicin som heter eSHa 2000. Det ska vara en kraftfull medicin som tar över 18 symtom. Ska medicinera i 3 dagar så då är det bara att hålla tummarna. Vet ej hur jag ska gör sen,om jag ska vänta några dagar och sen göra ett 30 % vattenbyte, samt plocka bort dom växter som det är mycket alger på samt koka stenar rötter mm…..jag måste ju blir av med algerna också, tror jag har 3 sorter i dagsläget *suck*

mimåne
1

Jag hoppas att esha kommer hjälpa nu. Följde det med en bruksanvisning? Där brukar det stå när man ska göra vattenbyte och hur mycket. Det är oftast när behandlingen har avslutats.

Man kan få alger av flera orsaker och jag undrar om du vet varför du har fått dina? Om du kan ta reda på den orsaken är det också lättare att bli av med dem och förebygga ny uppkomst. Även om du skulle avlägsna alla alger du kan se och hitta i akvariet i dagsläget så skulle fortfarande orsaken till att de växer och trivs finnas kvar. Där har du nyckeln till problemet.
Om du inte vet vad som förorsakat algerna så hjälper jag gärna till att ta reda på orsaken.

shannon
0

Hej igen mimåne!

Det står att det inte är nödvändigt med ett vattenbyte, men det är dax nu efter medicineringen. En fråga, är detta medel känt hos er som hållit på länge? Såg att dom rekommenderar eSHa Optima som ska stärka fiskarna, så går detta vägen funderar jag på att skicka efter detta och en omgång till av den andra. Det var betydligt billigare att skicka efter än att köpa i djuraffären. Iaf så funderar jag på om jag skulle byta botten för att minimera risken att dom gör sig illa. Jag har nu Engelsk sjösten, sen var jag lite osmart och la svart grus typ 4-6 mm uppe på det, för jag blev less på färgen. Det var inge smart val av mig när man ska rengöra :-) Funderar på den där filtersanden på Biltema som många kör med och är nöjda med. Såg också att ciklider gärna vill ha sandbotten, Vad säger du?

Sen beträffande algerna, så har jag dom där svarta som sätter sig på stenar, rötter , pumpen mm, samt gröna trådalger tror jag det heter, samt dom bruna som blir ganska snabbt och inte sitter så hårt.  Jag har aldrig egentligen fått igång växterna i detta akvarium, så för ett tag sedan så började jag med PMDD, fick rådet att starta med halva dosen i 2 veckor och det fungerade bra, 3:dje veckan märkte jag att pumpen gick lite svagt så i samband med att jag ökade dosen till full styrka så rengjorde jag pumpen, (har en Fluval) men endast ett filter. Sköljde visserligen under kranen och det var ju dumt. Men det var efter det som  algerna började frodas. 

Jag funderar då också om växterna kanske skulle trivas bättre i sand och om jag kanske då endast ger PMDD varannan vecka…..Vore tacksam för råd!

shannon
0

Kom just på att jag inte sagt hur länge akvariet är tänt :-) Jag brukar tända vid 9.00 och släcka strax före 21,00, kanske är det också tänt för länge då?

Lillyrod
0

Om du ger gödning bara varannan vecka är risken stor att det blir för ojämnt. Jag ger alltid varje vecka. 

Ca tio timmar brukar man rekommendera att ha tänt. Du kan pröva att sänka tiden lite och se vad som händer.

mimåne
0

Esha är en känd medicin inom akvaristiken men jag aldrig använt den själv. Jag har bara medicinerat ett fåtal gånger under mina 14 år med akvarium.  Esha optima tycker jag personligen är överflödig. Det som utlovas låter bra, men det är ingenting man behöver egentligen. Man får tänka på att dessa preparat faktiskt är kemikalier och onaturliga i en fisks livsmiljö. Det är inget man leker med och därför tycker jag att det är bättre att avstå från sådant som absolut inte behövs.
Efter medicineringen kan man istället försöka hålla det så lugnt som möjligt för fisken så att den kan återhämta sig.

Jag tycker att du kan göra ett vattenbyte. Är behandlingen avslutad och du vill påbörja den nya med esha 2000 så är det dags. Man ska inte blanda mediciner så den gamla behöver försvinna innan du börjar med den nya. Gör vattenbyte på 30%. Har du filterkol hemma? Stoppa i så fall lite av det i din pump. Kol filtrerar och neutraliserar bort medicinen.

Du kan byta bottensubstrat om du vill, men frågan är när det är lämpligt att göra det. Om din fisk är sjuk och extra utsatt just nu så kanske man ska vänta ett tag. Biltema har en sand som ska fungera i akvarium, men jag vet att åtminstone här på forumet så använder de flesta Julas blästersand. Den har jag även själv och är mycket nöjd med den. Kostar inte många kronor för en säck. Du har helt rätt i att många ciklider gillar sand, och övriga fiskar för den delen.🙂 Många vill kunna sila sanden i munnen och ut genom gälarna, vilket inte går när man har grus. Så att byta till sand tycker jag är en bra idé.

Det låter som att du har tofsalger, kiselalger samt trådalger. En salig blandning. Kisel är nog den som är enklast av dessa att få bort. Det finns dessutom många som gillar att äta kiselalger.

Jag skulle vilja påstå att det är ganska klassiskt att man får alger när man börjar leka med gödning. Det är viktigt att man göder regelbundet och under en längre tid för att växterna ska hinna anpassa sig och kunna börja växa. Göder man lite då och då så anpassar sig inte växterna till det. Har dina växter aldrig riktigt kommit igång så upptar de dåligt av näringen och något ska växa av den. Då kommer algerna. Dina växter måste komma igång och börja motarbeta algerna så att de stöts ut så småningom. Och du behöver hjälpa till och försvåra livet för algerna. Men hur kan vi hjälpa dina växter? Jag skulle gärna se att du laddar upp en bild på ditt akvarium här. Då får vi en bättre syn över växtbeståndet, hur allvarligt det är osv. Jag är också intresserad av vad du har för en belysning till dina växter.

Precis som lillyrod säger så bör man inte ha belysningen tänd mer än 10h/dygn. Jag skulle rekommendera att du sätter en gräns vid 8h och kopplar in en timer så att belysningen släcks och tänds på exakt samma tid varje dag. Rutiner är viktigt för växterna som sagt 🙂

surikatflicka
0

Vad tråkigt att så mycket gått fel! Jag lider med dig och tycker att de andra har givit dig utmärkta svar.

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

shannon
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja det är tråkigt, det är konstigt att jag inte gett upp! :-)

Jag startade förra medicineringen förra fredagen till tisdag,  och så nu fredag igen igen utan vattenbyte. Hoppas nu bara att inget blev fel p g a det. 3:dje och sista dagen i morgon men det står att man kan köra ett par dagar till så jag tror jag gör det för säker hets skull. 

Då är jag iaf på rätt väg när det gäller sanden, tyckte också att Julas sand såg bättre ut men jag får snällt vänta till i slutet på april, då det är slut i hela landet…typiskt men inget att göra. Jag får samla på mig hinkar under tiden så jag kan ta tillvara på det mesta av akvarievattnet.

Åter till algerna: Då drar jag ner till 8 timmar….sen har jag 2 st lysrör, hittade förpaktningen dom varit i och på den ena står det Power Glo och den andra står det Aqua Glo, det är som ett vitt och ett lite blåaktigare sken. ca ett halvår gamla.

lägger in 2 bilder, vattnet är ju lite grönt nu p g a medicineringen men det går kanske att se ändå. och sen är det dom där svarta som sätter sig på stenar och rötter., samt lite bruna kiselalger på botten och så. Kan också säga att jag hade spiralvallerina tror jag den hette och den har i princip bara vissnat ner och blivit brun, men ser att det börjar komma lite nytt nu iaf.

Lillyrod
0

Dina lysrör är bra. Jag gillar verkligen power-glo. Konstigt att det blir så mycket tofsalger men jag tror att det kommer att försvinna när det blir lite bättre balans i karet. Med all medicinering och annat så blir det lätt obalans. 

Tålamod sägs ju vara akvaristens bästa vän. Det värsta är att vi har inget 😃

mimåne
0

Jag ber om ursäkt för långsamt svar.

Kan du posta en helbild på akvariet? Så att vi får se växtbeståndet i akvariet. Och hur har det gått för din nyckelhålsciklid?

shannon
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det är ingen fara, jag har under tiden gjort ett 30% vattenbyte, kokat stenar och rötter samt gjort rent. Har också gått lös på växterna med en kökssvamp så dom ser ganska tilltufsade ut :-) Cikliden ser ut som förrut, men hon verkar inte lida av det utan är pigg och äter och dom uppvaktar varann emellanåt också.

Jag läste någonstans på nätet om nån Kampfisk som hade förlorat en fena och där påstod man att det vita var ett friskhetstecken och att den troligen skulle växa ut igen. Vet inte om man kan tro på det. Vad har du för erfarenhet?

lägger in bilderna också som du ville se!

mimåne
0

Jag har inte hört talas om det påståendet förut, att en fena skulle bli vit som ett friskhetstecken efter en skada. Det låter märkligt i jämförelse med hur din fisk ser ut. Huruvida påståendet stämmer eller ej, så har jag svårt att tänka mig att det syftar på att friskhetstecknet ska se ut som på din fisk. Det ser inte normalt ut och ingenting jag sett på en skadad fena förut.

Jag tror absolut på att din fisk har på ett eller annat sätt fått sin fena skadad och att något sedan har uppstått i såret. Om det då är svamp, en bakterieinfektion, kanske en skorpa eller något annat vet jag inte. Men med blotta ögat kan vi tydligt se att någonting har växt där. Att fisken verkar ha ett bra allmäntillstånd är bra, det är viktigt att den äter, gör sina behov normalt och agerar normalt. Om jag vore du så hade jag i ditt fall avvaktat för att se hur tillståndet och framförallt fenan förändras. Går det till det bättre, det sämre, eller har det stannat såhär? Jag hade agerat utifrån det svaret. Nu har du trots allt prövat att medicinera och det har inte fungerat. Kanske är det inte så farligt som det ser ut, kanske klarar fisken av det här helt på egen hand.

Jag tycker att du har ett fint akvarium =) Det ser trevligt ut. Att du nu försökt avlägsna alla alger du kunnat gjorde du bra. De finns fortfarande där och har samma förutsättningar för att fortsätta växa, men det är alltid bra att försvåra livet för dem om man vill bli kvitt dem. Det jag kan se att du kan göra för att försvåra det ännu mer för algerna, det är mer snabbväxande växter. Växter som snabbt kan ta upp näringen före algerna hinner det. Av de växter du har i dagsläget så ger jag en extra tumme upp för mossan och vattenspikbladen. Super! Men ös på med fler liknande arter, så många du tycker att du har plats för och gärna lite till. Det kan vara värt att akvariet ser överväxt ut ett tag om algerna försvinner. Man kan ju ordna upp det när de är borta.

Sen tycker jag inte att du behöver tillsätta någon extra växtnäring med det växtbestånd du har just nu. Jag tror inte att det behovet finns i dagsläget då du inte har särskilt mycket växter eller svåra sådana =)

Så ös på med massa fler snabbväxande arter och skapa rutiner för ditt akvarium genom en timer till belysningen samt vattenbyte på en bestämd dag i veckan. Avlägsna så mycket alger du kan innan vattenbyte genom att skrapa rutorna och plocka bort alger av inredningen. Och så tålamod på det. Det kan ta flera veckor innan du med blotta ögat börjar märka ett resultat, men det brukar gå fort när det väl vänder.

shannon
0

Tyckte också det lät alltför bra, men det ingav hopp 🙂 

Jag har iaf tänkt som du att avvakta och skulle jag märka att det blir sämre så kör jag en kur till helt enkelt jag har ju ingenting att förlora.

Växten som är längst fram till vänster på bilden köpte jag för ca 3 månader sen och dom påstod att den var snabbväxande, inget jag har märkt av, den har t  o m börjat bli lite brun, kan du rekommendera andra snabbväxande växter?

Och sen skulle jag hemskt gärna vilja ha tips fler fiskar, som går ihop med detta nyckelpar och neontetrorna  och 2 Platy samt en lite algätare, inga som revirkrävande för jag vill ha ett lugnt akvarium. Men jag tycker det är lite tomt nu, eller ska man vänta till akvariet kommit i balans? Mitt mål är att få igång detta, lära mig så mycket som möjligt och sen skaffa ett större där jag ev, vill ha discus om dom inte är för jobbiga att sköta, jag får olika svar där.

mimåne
0

Växten längst fram till höger, jag kan inte riktigt se vad det är för en art. Om du vill ta en närmare och större bild på den så kanske jag kan art identifiera den åt dig🙂

Här kommer några snabba tips på snabbväxande växter som är bra mot alger. Hornsärv, vattenpest, hygrophila polysperma, guppygräs, flytormbunke men också t.ex limnophila sessiliflora, rotala rotundifolia, olika vallisneria.

Jag tycker att det hade varit väldigt fint med en till stimfisk i ditt akvarium. Precis som du säger så behöver det vara en fredlig art, med tanke på nyckelhålscikliderna som kan vara lite skygga och lättskrämda. Samtidigt känner du också att akvariet är lite lugnt och tomt, vad passar då inte bättre än en till stimfisk🙂 Min favorit just nu är silvertipstetra.

shannon
0

Tack….Blir nog  hygrophila polysperma och vallisneria, dom gillar jag.🙂

När man googlar på  silvertipstetra kommer det b l a upp knallgula tetror, jättefina men finns det såna i Sverige eller finns dom i olika färger?

mimåne
0

Silvertipstetra kallas också för koppartetra som handelsnamn, kanske är det vanligare att man kallar den så men jag föredrar silvertipstetra 🙂

Den är vanlig och finns att få tag på hos de flesta djurbutiker. Har de den inte inne i butik just nu går det att beställa den. Den är inte överdrivet knallgul i verkligheten skulle jag säga, hanarna har en intensivare kopparfärg, lite orange ton medans honorna är lite ljusare i  gul ton. De är verkligen jättevackra. Här kan du läsa mer om dem https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434&SOK=1

Vad jag vet så finns de inte i några andra färger.

shannon
0

Ja dom var vackra så det blir nog ett stim av såna också 🙂 är dom som neontetran i livlighet eller? sen såg jag du hade en mal av något slag, den såg inte stor ut så kanske det får plats med en sån också.

mimåne
0

Neontetran står gärna och guppar på sin plats men silvertipstetran vandrar gärna genom akvariet. De är båda två väldigt lättskötta, okomplicerade och fredliga men jag skulle säga att silvertipstetran tar för sig lite mer än neontetran.

Hm, jag undrar vilken mal det kan ha varit. Kanske var det någon corydoras? Har du länk till tråden/inlägget du såg den i så får du gärna länka. Då kan jag säga vad den heter 🙂

shannon
0
Lillyrod
0

#25 Det där är corydoras och det är en stimfisk. De vill vara minst 6 stycken, gärna fler. För att ha sådana bör du byta bottenmateriel för att de vill ha fin sand. De rotar efter mat och silar sanden genom gälarna. 

Danio finns många av men den som syns i länken har jag aldrig sett i butik.

shannon
0

ok, men då får jag lägga dom på framtiden, prio nu är att komma igång med akvariet.

Vet ni om dessa stenar går att använda?

http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eldstader/gasolgrillstillbehor/lavastenar-763033/

mimåne
0

De där har jag tittat på förut också och jag tror faktiskt att de ska gå bra. Lavasten finns ju till salu i djurbutiken också så. När jag skulle köpa dem fanns de inte i lager ( det var vintertid då) så det blev aldrig, men jag hade tänkt pröva.

shannon
0

Det var ju ett bra pris, och djurbutikerna här uppe är hutlöst dyra så man måste försöka hitta alternativ på allt. Man kan kanske låta stenarna ligga i en vattenhink ett tag först och byta vattnet några gånger så kanske det känns lite tryggare.

Ni ska ha tack för all hjälp, jag kommer säkert med fler frågor framöver, tyckte igår att det vita på cikliden börjat bli mindre så förhoppningsvis går det åt rätt håll 🙂

mimåne
0

Jag blev nyfiken nu när du säger att djurbutikerna "här uppe", är hudlöst dyra. Jag bor också "här uppe" och har ett gäng helt nya, oanvända lavastenar köpta i djurbutik som inte används. Jag hade absolut kunnat göra mig av med dem om det var så att vi bodde i närheten av varann.

shannon
0

Och var bor du? :-) jag bor utanför umeå!

mimåne
0

Jag bor i piteå, har du några ärenden hitåt så är du välkommen att hämta upp stenarna för en billig peng =)

shannon
0

Tack mimåne det ska jag komma ihåg 😃

mimåne
0

Lycka till med ditt akvarium nu och jag hoppas att du får bukt med algproblemen och att din fisk håller sig pigg och kry =)

shannon
1

Tack…jag kan rapportera om ett tag! :-)

mimåne
0

Gör gärna det 🙂