Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1528 ggr
Goldy
1

En nybörjares frågor

Hej hopp!

Jag kommer förhoppningsvis få hem mitt första akvarium nästa vecka. Det dröjer nog ett tag innan fiskarna flyttar in, så jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med diverse funderingar så länge. :)

1. Jag har blivit förtjust i silvermolly. Rätta mig om jag har fel, men det är alltså samma art som Black molly, men en annan färg? Det jag undrar är om de lika lätt blir sjuka?

2. Kampfiskar. Ska man ha dem i par eller liten grupp med en hane och flera honor, eller bör man ha dem helt själva?

3. Är slamsugare nödvändigt, eller räcker det med någon slags "städarfisk"? Vad finns det för bra städare? Kommer självklart också göra mindre vattenbyte en gång i veckan.

4. Jag har läst att man inte ska börja med för många fiskar på en gång. Betyder det att man inte bör börja med stimfisk som Neontetra?

Jag har tusen frågor, men det här är några jag kommer på nu. Det dyker säkert upp fler senare. ^^

ElinvBorg
2

Hej och välkommen till forumet! Så trevligt att du ska skaffa ett akvarium 🙂

Jag börjar med att dela med mig av några artiklar för nybörjare som jag råder dig att läsa igenom.

Starta ett akvarium - Nybörjarguide

Starta ett akvarium 2 - Bakteriekultur!

Starta ett akvarium - Steg för steg!

Till dina frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.

1. Silvermolly och Black molly har du rätt i att de är samma art men bara olika varianter. Menar du om de olika arterna blir olika sjuka eller om själva arten oftare blir sjuk jämfört med andra arter?

2. Man ska inte blanda kampfiskar av olika kön, de är varken stim- eller parfiskar. Hanarna tycker jag passar bästa att gå själva och honorna är lite mindre kräsna och de kan man också ha flera av tillsammans om man har ett bra anpassat akvarium :)

3. Med slamsugare så antar jag att du menar algätare och det är inget nödvändigt men många föredrar det. Det finns flera olika sorters malar, snäckor och räkor som är bra städare men vilket man bör välja är lite beroende på karet storlek och andra invånare, och efter tycke naturligtvis :)

4. Du har helt rätt i att man inte ska slänga i för mycket fisk på en gång, det är ett riktigt nybörjarfel. Om du läser länkarna jag la till så förstår du nog varför. För att det inte ska bildas skadliga ämnen som kan leda till fiskdöd så måste en bakteriekultur ha utvecklats så fiskarnas skit kan tas upp(ämnena) och oskadliggöras :) Processen kan inte komma igång utan något levande men man bör bara köpa ett fåtal till en början, jag skulle säga två tre fiskar som man börjar med och efter ett antal veckor så kan man öka successivt för att starta upp akvariet så säkert som möjligt :)

Läs länkarna och fråga på om det är något mer du undrar över!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Goldy
0

Tack för bra svar, nu känner jag mig lite klokare! Angående Black molly så har jag hört att de lätt blir sjuka. Jag tycker mycket om silverfärgen, och undrar om de är lika känsliga som "vanliga" Black molly. Hoppas jag förklarade det bra. :)

mimåne
0

Du har fått jättebra svar redan men jag vill också välkomna dig till sajten Golby, så roligt med en ny medlem🙂

När det kommer till molly och de olika varianterna det finns så skulle jag säga att de nog är ganska lika varandra när det kommer till hur känsliga de är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Goldy
0

Tack, mimåne! Jag har hängt på forumet ett tag men inte blivit medlem förrän nu. :)

Hm, då tror jag att jag skippar molly och väljer någon annan lätt fisk i början. Kanske Guppy eller Platy, har lite svårt att bestämma mig.

mimåne
0

Kul att du tog steget och blev medlem. Guppy och Platy är nog tyvärr på samma nivå också. De är alla tre hårt avlade och väldigt känsliga.

Goldy
0

Vad synd. Beror det på att de är "för" lättavlade? Jag kanske provar ändå, och hoppas att deras yngel klarar sig bättre. Annars tänkte jag mig ett gäng tetror och pansarmalar, och något mer som jag inte har bestämt än. Jag tar gärna emot tips på tåliga och friska arter till ett 180-liters. :)

mimåne
0

De här levandefödarna har och är fortfarande, väldigt populära akvariefiskar. Bland de populäraste och vanligaste fiskarna. Att de dessutom är väldigt lättodlade har säkert utnyttjats för mycket.

Tåliga fiskar till ett 180L akvarium.. Hm, någon stimfisk? :)

kallepudas
0

#6 Jag personligen anser att både kardinaltetran och neontetran är en väldigt tålig stimfisk och ett litet stim sådana passar ju fint i ett 180liters och dom är väldigt vackra när dom stimmar omkring. 

Finns ju många fler tetror och dom jag haft har alla varit väldigt tåliga och levt länge.

Goldy
1

Stimfiskar har jag redan planerat, det blir tetror och pansarmalar. Tänker mer på någon fisk som trivs ensam eller i ett mindre gäng, särskilt som det inte får vara för många på en gång nu när jag startar akvariet.

Nu dröjer det inte, på lördag är det tänkt att jag ska handla och plantera växter, och på söndag kanske det flyttar in någon fisk. Imorgon ska jag ta en sväng till affären och se om jag hittar lite rötter och annan inredning. Ser verkligen fram emot det här! :)

mimåne
0

Så kul! Jag håller också på och startar upp ett akvarium så jag förstår hur du känner dig. Jag är väldigt ivrig och exalterad :)

Brodinger
0

Hej

Är ny här men jag och min sambo har tänkt att skaffa ett akvarium då han tycker att det skulle vara väldigt lugnande i sitt sätt. Även jag känner att det kan vara rätt kul men undrar bara lite vad för akvarium passar bäst? Vi vill inte ha ett jätte stort akvarium.

ElinvBorg
0

Brodinger, jag tycker att ett kar runt 100 liter är ett bra kar att börja med då man får fler möjligheter än med ett för litet. Det beror dock på vad ni vill ha för fiskar och liknande, starta gärna en egen tråd så är det lättare att diskutera det hela mera där :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

Jag tänker också att ett akvarium kring 100L skulle kunna passa er Brodinger. Precis som ElinvBorg skriver så kan du starta ett eget inlägg för vidare diskussion :)