Lite hjälp
Hej, jag köpte ett akvarium på 120 liter häromdan och nu hade jag tänkt starta det, jag har lite förslag på vad jag vill ha i det men jag hoppas att ni kan komma med lite mer förslag. Jag tänkte ha endlers guppys där i, mer har jag inte tänkt ut. Men jag har läst att man ska köpa guppys och endlers guppys hos privata uppfödare för att dom annars bara dör, stämmer det?
Jag hade gärna velat ha någon algätare och kanske lite räkor om det får plats, men jag är inte så värst säker på hur man startar akvarium så det behöver jag hjälp med också. Jag har ingen tidigare erfarenhet av akvarium så skriv gärna lätt så att jag förstår 🙂.
Tack i förhand…
Hej och välkommen! Så roligt att du ska starta upp ett kar. Mitt bästa tips är att alltid läsa på ordentligt om allting innan, på så sätt kan du slippa många tråkigheter 👍
Jag kan dela med mig av några bra artiklar här på iFokus som är bra för nybörjare att läsa igenom, där fick jag mycket hjälp när jag startade upp
Starta ett akvarium - Nybörjarguide
Starta ett akvarium 2 - Bakteriekultur!
Starta ett akvarium - Steg för steg!
Du har rätt att guppys och endlers är väldigt sönderavlade, englers är något bättre, så det bästa är att köpa privatodlade då de har större chans att överleva längre. Angående algätare så är Ancistrus ett vanligt val och som skulle passa i ditt akvarium, räkor kan också passa men de kan ha lite andra och högre krav och passar inte med alla fiskar. Om du vill ha ett livat sällskapskar så tycker jag du ska tänka en extra gång på räkor, men det beror ju på vad du har för planer för ditt nya kar 🙂
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Hej och välkommen till sajten. Det är jättebra att du frågar så att det blir rätt från början. Vad kul att du börjat intressera dig för akvarium, jag kan lova att det är helt fantastiskt både före, under och efter uppstarten av akvariumet.
Endlers guppy är enligt mig en utmärkt nybörjarfisk då den blir ganska liten, är fredlig och är en jättefin fisk. Du har rätt att dom kan dö ganska snart efter man köpt dom på djuraffär, men det brukar vara värre med vanlig Guppy än Endlers guppy. Anledningen till att dom dör är att dom är så hårt framavlade och grossisterna tar hårt på dom. Så jag brukar tycka att det bästa är att köpa hos privata uppfödare eller av privatpersoner. Jag odlar själv Endlers guppy och dom mina har levt i många år. Självklart kan det funka att köpa hos djuraffär men man får välja själv.
När det kommer till andra fiskar så beror det lite på ifall du vill ha yngel på endlers guppysarna eller inte, då vissa fiskar tycker att yngel är smaskens. Ifall du vill ha en mal så kan jag varmt rekommendera Otocinclus vittatus eftersom den bara blir ungefär 5 cm och vill ha ungefär samma förhållanden som poecilia wingei (endlers guppy), sedan när det kommer till räkor är jag inte så duktig men amanoräka hade trivts med otocinclus och endlers. Sedan får nog dom andra ge mer tips då jag tror att dom andra har bättre tips. Tänk på att malar överlag vill ha finkornig sand för att inte skada sig.
Gällande vattenkemi och hur man startar akvarium så har vi flera utmärkta artiklar om det här på sajten, jag kan länka till några:
Starta akvarium:
Växter och lite annat:
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon?articles-1
Fiskarnas foder:
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/535dc30d8e0e7406ca00019b-fiskarnas-foder?articles-1
Det är som sagt jättebra att du frågar och mitt tips är att du läser på så mycket du kan innan du startar akvariumet, och ifall det är något särskilt du undrar så fråga på.
Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus
Oj så bra svar du har fått, det finns nog inte mycket kvar för mig att säga🙂
Jag vill önska dig varmt välkommen till sajten iallafall. Jag hoppas att vi får se mer av dig och ditt intresse här. All lycka till!
Medarbetare på akvariefisk ifokus