Min första kampfiskkull
Nu har det äntligen blivit dags att förbereda inför min första kull med kampfiskar! Jag har ikväll fyllt ett 54 literskar till hälften, och det står nu på uppvärmning för att se till så att temperaturen är helt rätt innan hanen flyttar in. Innan dess ska det givetvis även i en del flytväxter samt ett catappablad för att skugga lite och ge hanen större möjligheter att bygga ett stabilt och bra skumbo.

#1 Ohh! 😍😮
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#2 😃 Visst är de snygga!
#3 Något galet! Nu vill jag ju ha en kampis också. 🤤
Oj oj oj vilka galet snygga kampfiskar! Man hittar ju aldrig såna fina kampfiskar i butiker…
Avis på dig… :)
Djurälskaren 
Men herregud, det kan inte vara tillåtet att ha sådana snyggingar! Hoppas verkligen att du säljer ;)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Guuud sååå spännande! Oj vad jag kommer njuta av att läsa den här tråden i fortsättningen.
Hoppas hanen fattar piken nu och bygger ett rejält skumbo :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Så snygga kampfisar! Kommer du sälja från denna kull? 🙂
Med vänlig hälsning / Livandivan <3
Wow vilket stjärnpar!!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
shit pommefritt vilka snyggingar!😍😮
hur vet du att dom får en kull?
Åh, spännande, detta vill jag följa! :D
Åh vad spännande! Jag försökte några ggr med mina kampfiskar. Han byggde så fint bo och honan var redo, släppte ihop men det blev inget tyvärr. Men jag tänkte prova igen när jag har flyttat och allt är i ordning igen :) lycka tillmed dina snyggingar!!
Vad kul att höra att det är fler som ser fram emot det här😃
#11 Det vet jag såklart inte med säkerhet förrän de faktiskt kläcks, men jag tror och hoppas att det ska gå vägen. Jag ger inte upp i första taget, för det kan ju ta ett par försök innan det går hela vägen :)
#8 Jodå, så länge det inte blir en väldigt liten kull så kommer jag säkerligen att ha hanar att sälja. Troligen ett par honor också.🙂
Åh så kul med eventuella dumbo bebisar:) Hoppas allt går bra när dom träffas:)
Sätter en fena här ;)
#17 Tanken var att göra hål närmast ytan, men istället vickar jag skorstenen med jämna mellanrum för att byta ut vattnet där i samt för att frigöra hormonerna som honan avger för att peppa hanen ännu mer. Jag hade ingenting hemma som jag kunde göra hål med utan att riskera att ta sönder hela flaskan, så det blir till att ordna till nästa gång.
Idag visade hanen att han var redo, och jag släppte ut honan ur skorstenen. Han visade runt henne, och ganska snart kom de till skumboet där de började kramas.
De har hållt på i ett par timmar till och från, men jag kan inte se några ägg ännu. De kramas nästan konstant men hanen verkar inte riktigt få ett bra grepp om henne för att få ur äggen. Så jag ger dem lite mer tid och ser ifall det blir något eller inte. Annars får jag mata upp hanen några dagar igen innan försök 2.
Detta är hans första gång så han har lite svårt att hitta rätt metod. Men båda två verkar envisa, så jag tror nog att de får till det förr eller senare😉
Det här ska bli kul och följa!
Hoppas de blir en bra kull!
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Hoppas det blir yngel!
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
En snabb fråga: får inte kampfiskar väldigt många yngel? Vad gör man med alla isåfall?🤔
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Spännande!
Åh vad roligt! Följer och hoppas allt går bra. 😊
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
#23 De kan de få! Honorna går ju att ha ihop, men hanarna behöver man sära på så snart man märker att de börjar bli hårda mot varandra, då krävs det att man har plats för alla hanarna tills de flyttar till sina nya hem. De flesta jag vet får dock inte några jättekullar, dessutom sker ju bortfall allt eftersom. Men visst kan det hända att det blir ett 100-tal yngel, det är dock ovanligt att det är såpass många som klarar sig.
Idag har de börjat om. Gandalf har börjat bättra på skumboet ordentligt, och låter inte honan komma nära. Så förhoppningsvis börjar de att kramas snart igen, när nu grabben känner sig nöjd med boet 🙂

#20 Apropå PET-flaskor och hål….
Jag brukade använda ituskurna flaskor som små växthus.
Överdelen var ju redan klar men bottendelen behövde hål. De gjorde jag med hjälp av en stektermometer av den typen med rund spetsig stav. Jag värmde spetsen ordentligt - hade förvisso gasspis på den tiden vilket nog underlättade - och sedan var det bara att försiktigt trycka spetsen mot flaskan och vips blev det ett fint runt hål utan att flaskan sprack.
#28 Tack för tipset! Det var ju himla smart :)
Idag har de kommit igång igen och nu har de börjat hitta rätt metod så att ägg har kommit ut! Däremot befarar jag att hanen äter upp alla då jag inte sett att han petat upp dem i skumboet. Vi får helt enkelt se om det blir några småttingar eller ej 🙂 Annars matar jag upp dem och försöker igen senare!
Lödpenna fungerar också att göra runda fina hål i plast med, finns billigt på typ biltema och liknande ;)
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Blev det en annan hona den här gången?
#32 Ser ut så. Synd, den första var riktigt snygg!
Jaha på så vis :)
Men nu får du se till att uppdatera varje dag i den här tråden för det här är bara såå spännande! 😃
#35 Jag ska försöka komma ihåg att göra det ;) Det är otroligt spännande nu, jag hoppas verkligen att han inte gör något dumt nu och börjar äta äggen, men jag tror nog att det ska bli lite yngel denna gång!
Just nu omfamnar de varandra lite hela tiden, och mellan varven jobbar herrn på för fullt med att få äggen att hållas i boet. Några trillar ner lite då och då när de kramas där under boet, så han jobbar verkligen på för fullt!
Jaså fångar han upp dem och lägger de i skumboet? Häftigt!
Vårdar hanen rommen sedan eller flyttas de båda?
Jajamen! Ska försöka få det på film :) Han vårdar rommen, han fortsätter även att ta hand om ynglen när de kläckts. Sedan plockar man ut hanen när alla yngel är frisimmande, så att han får komma till sitt ordinarie kar och äta igen.
Intressant, det är fina kampfiskar du har där, hoppas det blir av!
I bild #27 varför har du bara halvfullt med vatten i karet? :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#39 Ja, det hoppas jag med! Nu är honan flyttad till sitt ordinarie kar igen, och Gandalf vaktar boet så fint. Det är proppfullt med ägg där :)
#40 Det är dels för att hanen inte ska ha lika mycket utrymme att jaga runt honan, och det blir lättare för dem att plocka upp äggen som faller ner med jämna mellanrum. Men den huvudsakliga anledningen är att när ynglen kläckts så är de otroligt känsliga, man vill undvika att temperaturen svänger, och eftersom man behöver göra dagliga vattenbyten så underlättar det på så vis att man bara behöver fylla på vatten lite varje dag, tills det är fullt efter ungefär en vecka. Därefter kan man börja göra normala vattenbyten.🙂
Har du planerat någon kull framöver med annan hane eller hona? :)
#42 Jodå! Jag klurar på åtminstone två kullar till framöver. En halfmoonkombination, och en crowntail. Men det är en kull åt gången som gäller då hanarna tar så mycket plats :)
Hur lång tid tar det från att honan har lagt Äggen tills ynglerna är frisimmande?? Btw det här ska bli så spännande!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Okej! Ska du använda din Grizzle crowntail? :)
#44 Det tar 1-2 dygn tills ynglen kläcks, och ytterligare 1-2 dygn tills de blir frisimmande :) Så Gandalf ska nu ta hand om dem i 3-4 dygn innan han får flytta till sitt eget kar igen.
#45 Jajamen, det är tanken! Jag hoppas hitta en orange green/blue CT-hona åt honom :)
Gud vad spännande! Och fina bilder!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Vad duktig han är. Jag hoppas han fixar det hela vägen.
Så spännande. Hoppas han fixar det, nu när han har lagt ner så mycket jobb. Ska bli roligt att se bebisarna sedan.
Ja, nu är det minsann spännande! Det bör inte dröja mer än 18 timmar innan de kläcks😍
Nu när jag tittade till boet lite snabbt nu så ser jag små svansar - de har kläckts!😃❤️
Woho! Grattis. 😍🎈
Åh vad kul, grattis!
Ska bli kul att se dom små sen, det är så spännande med färger.
Djurälskaren 
Men så häftigt! Superfina bilder och grattis!!!😃
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Grattis, det måste vara roligt att få lön för mödan. Både du och pappa Gandalf.🙂
vad roligt, gratulerar =)
Men grattis fjordell! Är så glad för din skull :)
Åååååh, grattis! :'DD <3
Grattis vad roligt!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tack allesammans!😃 Det verkar inte ha blivit någon jättekull direkt, skönt nog. Jag tror nog Gandalf råkat äta upp en eller två. Kan ju även ha varit flera obefruktade ägg eftersom paret är såpass oerfaret. Nu blir det bara till att vänta och se tills ynglen blir frisimmande. Pappa Gandalf lär vara väldigt hungrig vid det här laget!
Åh vad spännande!!
/Ladygrenners
😃 kul att det blev smått, ska bli spännande att följa
"Råkade äta upp några"😃
OJ, denna tråd har jag missat !! Kanonfin projekt och jag har aldrig i mitt liv sett ett projekt där man föder upp kampisar! Så kul och grattis! Hoppas det det går bra.
Följer
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Grattis!!:) Blir spännande med kommande bilder 😃
Idag är ynglen frisimmande och pappa Gandalf har fått flytta tillbaka till sitt ordinarie kar och ska skämmas bort med både artemia och vita mygglarver.
Jag har inte en aning om hur många yngel det är ännu då de är så små och knappt syns bland alla växter. Men jag lär väl se mer av dem om ett par dagar :)
Grattis!
Hmm, nu vill jag också ha yngel .. nåväl jag får ju av guppysar men jag vill ha av lite svårare fiskar. Skulle önska att jag fick av t ex mina skalarer =)

Grattis! Hoppas de växer på fint nu! Det ska bli spännande att se vad de får för färger!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Åh bad roligt! När kommer foton?? (Väntar spänt)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
åh, vad söta
Jag ser aldrig mer än 2-3 yngel åt gången. De är otroligt svåra att se i ett 54 liters bland massor av flytväxter. Det är inte någon så värst stor kull (tack och lov, skönt med en mjukstart) men jag hoppas att det finns åtminstone ett 10-tal starka yngel. Det finns iallafall gott om infusorier i karet, så de går knappast hungriga. Jag väntar bara på att de ska bli tillräckligt stora för att börja äta nykläckt artemia. Ser verkligen fram emot att se dessa växa upp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett kort filmklipp på ett 2 dagar gammalt yngel :)
(Helskärm och 720p rekommenderas för att överhuvudtaget se något)
Gud vad liten och söt!❤️
Jag hade i maximalt läge och först när den kom emot mig så att säga så tänkte jag: Jaha en bubbla men sedan när den kom lite närmare så såg jag de två prickarna ;)
Den simmade otroligt lugnt och sansat. Inte alls som andra små yngel men som sagt så vet jag inte om det var 2 dagars yngel eller om det var en vecka som jag har sett hemma.
Kul att du lyckades!
#79 De är otroligt lugna och stillsamma i början, men de blir mer och mer aktiva och syns allt oftare! Idag ser jag flera yngel som simmar runt och utforskar och äter, till skillnad mot igår och dagen innan då jag bara såg 2-3 åt gången som mest eftersom de var såpass stilla hela tiden. Så snart är det nog fullt ös där i ;)
Jag är så himla nyfiken på hur de kommer börja se ut!
#81 det är jag med! 😂
/Ladygrenners
Då är vi tre om den saken!😉 Har redan börjat planera min andra kull med kampfiskar, men det ligger några veckor bort beroende på hur många yngel det egentligen är i denna kull. Är det få så kan jag ganska snart skrida till planerna med den andra kullen :)
Vad roligt, kul att du lyckades!
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Åh vad söt! :>
/Ladygrenners
Nu när de börjat äta artemia ser man ynglen mycket mer. Det är åtminstone 20 yngel, alla ser mätta och glada ut. Aktiva. Vissa är lite kinkiga och föredrar fortfarande infusorier, men det ska det nog bli ändring på. Ska försöka ordna lite nya bilder idag :)
ååååååååååh vad söt!
Härligt, grattis till ynglen.
Känns som att det är lite mer lagom att ha dem med hannar urskilda, än med våra guppysar som får ungar allt för ofta :/ Men det spelar ju ingen roll heller, då honor kan ha samma pappa till flera kullar. Då är det bättre med lite moderat yngel tillgång. Roligt med yngel, men inte roligt med för mycket yngel heller :/
Gud så gulliga! 🙂
/Surpan
Vad för typ av Artemia matar du de med? Är det tex levande, ägg eller frysta?
#92 Jag kläcker själv, och matar alltså ynglen med alldeles nykläckt artemia :)
#93 Det hade varit intressant att se hur du går tillväga. Fast kanske i en annan tråd :)
Jag håller med AlenS, jag tror det är många här som hade uppskattat att se hur du går tillväga för att kläcka artemia. Det är en fråga som dyker upp nu som då. Har du tid och lust så skulle det vara trevligt :)
Kanske en artikel 😀
Det kan jag absolut ordna! Jag sätter igång en ny omgång var och varannan dag så jag har möjlighet att "dokumentera" nästan hela tiden ändå :)
Jättesöta! ❤️
Djurälskaren 
Så söta!:) Kul att du lyckades, ser fram emot att följa deras resa mot vuxna kampfiskar:) Har du lyckats räkna hur många där är?
ÅÅÅÅÅÅÅH vad söta!!
Åh så fina! :D
/Ladygrenners
#103 Idag har jag tömt bort en stor del av växterna och roten i karet, och passade samtidigt på att slamsuga botten och göra ett ordentligt vattenbyte, så jag satte in alla yngel i en yngelbox under tiden jag höll på, så jag passade även på att räkna alla yngel, en och en. Och ja, det är totalt 35 st starka och fina yngel 😃
Då en av mina hanar, Sterling, tragiskt gick bort under lek i fredags hos en vän så är jag väldigt glad att jag har dessa yngel. Tanken var att några honor från kullen ska stanna, men nu blir det troligen även en hane då jag har ett tomt 30 liters stående nu där min älskade Sterling bott tillsammans med mina blue jelly-räkor.
35 st ! Waaaow !! Det var inte dåligt… Hoppas de blir stora och fina ..
#107 Nä det var inte illa pinkat för att vara första kullen för båda föräldrarna! De kan ju få väldigt mycket större kullar, men de brukar inte lyckas så jättebra första gången, så jag räknade inte med att skulle bli så många fler än kanske 10-15 st, haha. Men det är förstås riktigt kul!🙂
Får hoppas att majoriteten klarar sig till vuxen ålder!
Hur särar man på dem? Jag menar att hanar gillar ju inte hanar så det måste ju finnas plats för dem i framtiden.
#109 Så fort hanarna börjar bli bråkiga, oftast kring 2 månaders ålder, så sätter man dem i separata kar. För detta använder jag mig av avdelare i karen. Sedan har jag ett flertal plastlådor (allt från 30 liter till 100 liter) som jag också kommer att dela av färdigt tills dess att det är dags. Hanarna kommer att ha omkring 10 liter var som minst innan de flyttar till sina nya hem. (10 liter är enligt mig för litet för hanar att bo i, men som tillfällig förvaring går det utmärkt så länge man är noga med vattenbyten). Skulle det krisa sig rejält med plats så har jag två vänner som bor i närheten, som jag också samarbetar med rörande kampfiskar, så det är alltid någon av oss som kommer att ha plats ifall det blir en enorm mängd hanar - vilket det lyckligtvis inte brukar bli. Även om det blir en galet stor kull som föds så överlever förstås inte alla.
Ja, jag misstänkte att det skulle bli platsbyttor för annars skulle det inte gå. Det blir en hel del arbete ändå att byta vatten i dem =)
#111 Åhja, det blir det! Jag kan inte alls förstå de som har fler än en kampfiskkull åt gången. Förstå hur mycket jobb det blir😃 Men som tur är det bara tillfälligt. Jag planerar inte att ha en kull jämt och ständigt, utan bara då och då när jag väl har en kombination som funkar. Jag vill ju såklart ha tid för mina andra intressen också ;)
Det ska blir spännande att se när dom blir ännu lite äldre, om dom blir lik mamma och pappa nåt!
Med tanke på hur fina föräldrar måste det bli jättefina bebisar! (:
Gissar på att du säljer dem med tanke på hur många det blivit, väldigt intresserad av en snygg hane ;)
Ja, jag tror och hoppas på att de blir riktigt fina! Hanar kommer det förhoppningsvis att finnas gott om, och kan inte tänka mig att de blir annat än snygga så det kommer definitivt finnas en snygging åt dig också, Lizelda! ;)
Åhh så söt 😍 Är den lite turkosblå eller är det ljuset som luras?
#122 Du ser helt rätt. De yngel som redan börjat visa färg är blå, vissa turkosa och andra mer gröna :)
Gud vad spännande, Grattis 🥳 Följer…
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
😍 gud så söta! nu när det börjar bli färg så blir det riktigt spännande, men dom blir nog fina allihop.
En hjärtformad fena :)
Gud vad fina! 😍
bra jobbat fjordell med alla ynglarna :) alltid kul och se ynglar växa när dom födds xD riktig fina bilder :)
Så snabbt de växer!:) De ser ut att bli riktigt fina färger:) Så synd Sterling dog, det var väl han som det fanns en annan tråd om, tyckte han var riktigt fin, är det honan som jagade ihjäl honom om han dog under leken?
tassar här🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag kan bara säga tack fjordell för när du gorde den här tråden så började jag försöka på att odla resten kan ni läsa på inlägget jag har gort. Men jag ville bara säga ett stort tack till dig fjordell
Ja visst är de fina! Man ser verkligen stora förändringar från dag till dag. Några enstaka yngel är mindre och är inte lika snabba till maten som resten, men majoriteten är väldigt pigga och letar mat nästan hela tiden. Jag matar 3 gånger om dagen.
#129 Ja, det var riktigt tråkigt att han dog… Troligen var det honan som jagade runt honom så att han krockade med glaset och bröt nacken. Det enda man kan hoppas på är att han inte hann lida.
Oj man ser redan klassiska Kampisar huvudet på ynglet!
#135 Är DT oönskat eller något som man gärna vill ha? :)
#135 Gud vad fin, man börjar se färgerna bra nu. Liknar sin mor i färgen.🙂
Djurälskaren 
#136 DT är en hyfsat ny variant som blir mer och mer populär. I regel rätt svårt att få tag på, så det är riktigt kul att det blev en sådan raring. Det är väl inte direkt min favorittyp, men det KAN vara jäkligt vackert. Här finns bild på en väldigt fin DT: http://i99.photobucket.com/albums/l282/Aaron-Betta/redbutterflyDTHM.jpg
#137 Ja men visst, det är riktigt kul och ska bli intressant att se hur färgerna utvecklas vidare!
Kort filmklipp från igår!
awww
#141 Jag lär behålla 2-3 st. Flera honor iallafall, och kanske en hane :) Vilken det blir återstår att se ;) Resten kommer att säljas!
Men herregud så snygga….
Mer bilder?😇
// Linah
Gerbilsidan
Oj så vackra! 😍
Jättefina!!!
Usch så fina xD
uppdatering med nya bilder behövs… det var så länge sedan !! 😕
Haha, min kamera har varit liggande ett bra tag nu så det är väl dags att dra igång igen ;) Kul att det är så många som är spända på att se de små :D
Nä Fjordell, nu får du ta fram kameran i helgen, för nu vill ve se och veta hur det går 🤔
Vilken rolig tråd, tack för att du delar med dig! Tror jag ska ha ett kampfiskpar i akvariet i mitt badrum. Var har du fått tag i dina fina hannar?
Kul att få följa småttingarna!
Min kusin har haft några kampfiskkullar och jag har fått en del av dem och det har inte varit något problem att ha flera av hanarna tillsammans i mitt akvarium (var blandat både honor och hanar). Dem höll sina egna revir stor del av tiden men ibland simma de tillsammans och självklart så visa dem upp sig för varandra ibland men inget mer än så.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det har hänt lite väl många tråkigheter på kort tid nu, så därför har jag inte orkar/hunnit uppdatera här ännu. Jag har mist två kampfiskhanar (bl.a pappan till denna kull…) och en hona. Men jag ska se om jag inte kan ordna lite nya bilder idag!
#154 det var tråkigt att höra, men vi får hoppas alla yngel klarar sig. Vad händer med dem, är det lek som gör att du tappar dem eller annat ?
väntar med spänning på bilder..
#155 Pappan dog av helt oförklarliga skäl. Helt plötsligt låg han bara död på botten, men det är svårt att veta hur gammal han var då han är köpt från butik, och sedan har en privatodlare haft honom jag vet inte hur länge, så det kan lika gärna ha varit av ålder. Leken tog antagligen mycket av hans krafter så det kan ha varit det som sög musten ur honom. Den andra hanen dog av parasitangrepp som gick väldigt fort trots att jag försökte medicinera, så det var förstås tråkigt det med för jag hade hoppats kunna ta en kull efter honom. Han var väldigt vacker och kom från början ifrån Embra, men hans fenor var trasiga redan vid köpet i januari, så jag hann tyvärr aldrig se honom hel och fin.
#156 ja det kan ju vara av ålder, tur att kampis hannar går själv, då kan man ju oftast klara undan att smitta alla andra fiskarna om man har oturen att drabbas av parasiter
Lite färska bilder!

Gud vad söta! Heeelt underbara!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag måste bara få säga att jag inte ens har akvarium själv (Eller jo det har jag men där bor det gnagare och inte fiskar) men jag råkade snubbla in på din tråd och kunde inte låta bli att sätta ett litet bokmärke här.
Jag har själv drömmar om att starta upp ett akvarium så ibland glider jag in på den här sajten och hittar vissa guldkorn som får mig att vilja starta upp ett nu med detsamma men jag besitter inte riktigt kunskapen så att få drömma genom bland annat din tråd är verkligen super. 👍
Så fantastiska fina dina små har blivit 😍
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Vilken härlig färg dem har!
De är galet snygga! Blir ju sugen på kampis själv. 😇
#158 Ojojoj vad snygga! 😍
Såååå fina, pappan kan vara stolt :) jag beklagar förlusterna.
Stolt, Ja mamman och du också såklart :)
Håller med om att de är fina ska bli trevligt att få följa hur de utvecklas.
Det var ett tag sen jag var här… Jösses så de har vuxit och snygga är de dessutom! =)
Åh så fina de är!
/Ladygrenners

Wow så imponerad! Är avundsjuk på dig, jag skulle försöka mig på en kampfiskkull förut men …aa.
(Lyckades med bedriften "min första vandrandepinnekull" ist, tålamod och hårt arbete är a&o -_-)
Grattis till småttingarna och snygg bild(er) hörru!
Dem ser ut att bli supervackra! Men har lite svaghet för blå/lila färger.
Går det skilja hane , hona nu…
#173 oj shit så stora de har blivit! Kan du se skillnad på honor och hanar? vad vart det av den där med den speciella stjärtfenan?:D
// Linah
Gerbilsidan
Gud vad fina! Man kanske borde skaffa en kampis…😊
väldigt vackra =)
Följer
otroligt vackra 😍
Härligt att se att de vuxit, frågar som ovanstående, går det skilja på hane/hona och hur många har överlevt nu ?
Idag har något av ynglen byggt sitt första skumbo! Hur gulligt är inte det?😍
Det är snart dags att börja sära på de största ynglen, men än så länge är det väldigt lugnt i yngelkaret. Inga bråk såhär långt.
#178 De simmar runt så mycket nu att det är svårt att räkna, men de är väl en 15-20 st i dagsläget. Har alltså tappat runt hälften av de kläckta ynglen, vilket inte känns alltför pjåkigt för en första kull för både mig och föräldrarna :)
Vissa honor har börjat visa lekränder, men de flesta är fortfarande svåra att könsbestämma såhär långt.
Tänk att de blivit så stora redan. Det känns som igår. Har du fått några sålda, de går väl åt som smör kan jag tänka mig.
#180 Ja, tiden bara rusar iväg! Ingen har flyttat ännu. De får stanna några veckor till, men snart så :) Det är faktiskt stort intresse på dem, vilket förstås är väldigt kul! Ska se till att ordna lite nya ordentliga bilder på dem när jag kommer hem från resan söderut.
Oj vad det jobbar på, ska bli kul att se dem när de är färdiga, eller de du nu behåller !
Åh, vad fina! Kul att få följa med från början 😊 Jag letar efter kampfiskar från en privat uppfödare, men jag antar att du inte finns i närheten av Trollhättan!?
#183 Umeå eller Piteå har jag för mig tyvärr :/
Jättekul att följa, jag som varit skeptisk mot kampfiskar mjuknar när jag ser hur de vårdar sina små och vilka vackra små liv det är! Blir sugen själv, hade kommit in vackra röda honor här i Kalmar. Vore kul om du skrev mer sen dom hur du delar upp dem etc, väldigt spännande är det!

Kul att läsa! Är själv sugen på betta men funderar på en vildform då. Men är otroligt svag för de ljusblå! Dina ser fantastiskt fina ut!
Kort filmklipp från dagens sista matning! Denna gång med frystorkad tubifex.
Än så länge funkar det bra för dem att bo ihop, men två eller tre av hanarna kommer att få flytta till eget boende inom de närmsta dagarna då de börjat bilda revir.
Vilka vackra fiskar! och deras färger, jag är kär😍
En fråga, fodret du använder… hur får du det att fastna på glaset?
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
#188 På filmen matar jag med frystorkad tubifex. Det är väldigt enkelt att trycka fast på glaset :) Det kommer som i små torra kuber. Jag varvar tubifex med artemia, samt vita och svarta mygglarver, både levande och fryst.
det är alltså bara att trycka på dem? På bilder ser de hårda och torra ut" men de kanske få en annan konsistent när de kommer i kontakt med vatten?
Är tubifex rent animaliskt eller är det gott och blandat? :)
#190 Ja, de mjukas upp fort när de är i vatten. Det är 100% tubifex som helt enkelt är frystorkade. :) Det är rikt på protein så bör inte ges till fullvuxna fiskar alltför ofta, men till växande yngel är det utmärkt. Analys av frystorkad tubifex:
Tubifex, Vitamin E, Vitamin C, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6, Vitamin B12.
Protein: 50-60% min, Fett: 10% min, Fiber: 2% max, Fukt: 4% max, Fosfor 0.1% max, Aska 0.1% max.
Tack så mycket för infon :D
säger bara WOW 😍 dina små kampisar är helt fantastiska i färgen och väldigt spännande att följa som nybörjare i fiskvärlden och ägare till en superfin kamphane.
#187 Guuuud vad fina! Dem är såååå mycket finare än såna man hittar i djuraffären!
Så fina, ❤️jag är sugen på Kampfisk kan jag säga efter att ha följt din tråd. jag skulle vilja ha en hane och några honor. Man borde väl kunna dela av ett 54l akvarium och ha hanen på ena sidan och honorna på andra? Man måste kanske måla plattan emellan annars blir de kanske stressade av varandra?
#195 Tack snälla! Det funkar finfint att göra så. I ett 54 liters (om du delar av på mitten vill säga) så skulle jag inte rekommendera mer än 2 honor i den ena delen eftersom de då får ungefär sådan yta som en ensam hane oftast brukar ha. Honor är dessutom oftast mer aktiva simmare än långfenade hanar. Och nej, hanen ska inte kunna se honorna hela tiden, så man kan inte ha en helt transparent avdelare :)
Här kommer lite dagsfärska bilder på några av ynglen. Alla dessa är hanar.

Blue salamander HM dumbo

Blue salamander HM dumbo

Blue salamander HM dumbo (ev DT-gener)

Blue salamander HM dumbo (ev DT-gener)
Gud vad härlig färg dem har! ❤️
#197 Alltså! Så härliga! Jättejätte fina färger, jag blir ju helt till mig så fina de är :D
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Så fina de är <3. En fråga, det verkar vara samma färg på dem, men jag tycker den fjärde ser mera ut åt det blå hållet och de andra inte fullt så blå. Är det för att de kommit olika långt i sin färgutveckling bara?
De är sagolikt vackra!!
Jag kan ingenting om kampfiskar men undrar, kommer de få längre/större stjärtfenor? Eller större fenor överhuvudtaget? Tycker de är så fantastiskt fina som de är nu.
Tack alla! De är verkligen vackra redan nu.
#201 Det klassas som samma färg trots nyansskillnaderna, de de ljusare fortfarande är blå. De färger de har nu är de färger de kommer att livet ut. Eventuellt att någon av de ljusare kan få en röd "mask" som mamman hade periodvis.
#203 De kommer att få längre fenor. Vissa har kommit längre i utvecklingen än de andra, men alla är alltså långfenade. Det är bara honorna som så gott som är klara nu, de kommer att förbli kortfenade som de är nu.
Ska försöka ta mig tid att ordna bilder på resten av ynglen under morgondagen :)
Woohooo, har skaffat ett till lekkar på 54L nu, så nu snart är det äntligen dags för min andra kampfiskkull!😃
Några av de nuvarande ynglen har blivit tingade, men ska se till att fota alla innan någon av dem flyttar. Majoriteten är hanar, så om någon här är intresserad av blue salamander halfmoon dumbo-hanar så skriv ett PM! :)
#206 Japp, det blir en ny tråd för nya kullen :) Förutsatt att det blir något av den förstås. Mycket som kan gå snett. Håll tummarna!
Du ska inte neråt Göteborg det närmaste? :)
#208 Nej tyvärr :/ det enda jag har planerat i dagsläget är att fara till Vimmerby i slutet av augusti, och då passerar jag Stockholm.
Hur tror du dem kommer ser ut som vuxna? tänker färgmässigt ;)
#211 Ungefär såhär (samma variant): http://i.ytimg.com/vi/hTwo48H3-SA/maxresdefault.jpg
Tråkiga nyheter.
Kull nr 2 gick raka vägen åt h*lvete. Honan hoppade ur sin skorsten under natten, och när jag vaknade så var hanen, Leonardo, väldigt skadad. Hans fenor var så gott som obefintliga.
Han fick gå kvar i lekkaret för att jag inte ville utsätta honom för mer stress genom att flytta honom, så han fick gå kvar i lågt och varmt vatten med salt i. Han klarade första natten, och visade gott mod dag nr 2, då han var aktiv och åt med god aptit. Och alldeles nyss, på dag nr 3 sedan olyckan, hittade jag honom död.😢
Åh vad tråkigt. Det är inte helt lätt att odla såna här fiskar som inte tål varann ens när det är kärlek på gång. Hoppas verkligen att oturen är över nu och att nästa kull lyckas och att de nya hanarna kommer hem oskadda.
Gud va tråkigt , beklagar…..
Tack snälla ni. Det känns riktigt tråkigt nu. Att jag var tvungen att lära mig den hårda vägen att skaffa någon form av lock på skorstenen. Ingen annan som odlar använder det, men jag vågar inte chansa i framtiden, nu när jag sett hur det kan gå även om det finns en ordentlig kant på skorstenen ovan vattenytan + flytväxter.
Såhär är det ju tyvärr med kampfiskar. De har ett hett temperament, och detta är absolut inte honans fel. Det är bara mitt fel, som inte vidtog tillräckligt många försiktighetsåtgärder. Jag vet ju vad det är för fiskar jag håller på med, så jag borde faktiskt ha vetat bättre.
S.I.P Leonardo <3
Åhnej! Vågar jag fråga vilken det var som hette Leonardo??
Åh nej o nej…. Verkligen ledsamt.
Oj! Vilken vacker fisk 😀
Näää! Var det honom! 😭
Vissa "nästlar" sig in mer än andra. Jag känner verkligen med dig Fjordell.
Näääh stackars dig vad trist :(. Usch…. Men var inte hård mot dig själv, du är inte alls slarvig med dina djur, en olycka kan hända alla!
Neeej, inte den vackre gossen 😕 Ibland får man lära sig saker den hårda vägen, känner verkligen med dig Fjordell. Hoppas nu det går bättre nästa gång. Visst hade du flera vackra importer?
Jag har 3 nya jättefina importer på gång så allt är ju inte åt skogen. Men ledsamt är det förstås ändå att ha blivit av med en så vacker och speciell herre.
Han ser lite mallig ut som att han vet att han minsann är snyggast av alla.
Han ser lite uppkäftig ut men det är väl en tonåring ; )
Måste få fråga (ursäkta om du redan svarat på frågan), men vart beställer du dina importer ifrån? Har försökt få tag på två vackra hanar länge nu men verkar som om man måste beställa hur många fiskar som helst om de ska skickas till UK från Thailand.
Haha, ja lite uppkäftig är han allt!
#231 Jag köper via Aquabid. Sen måste man ta kontakt med en av importerna som importerar till vart man nu bor. De två som finns att välja på för de som vill ha fiskar till Sverige är Jan Zinserling i Österrike och Jan Sassman i Tyskland. Så man betalar odlaren för själva fisken, och sedan betalar man shipping och handling åt importören som ordnar resten åt en. :) Det finns mycket hjälp att få i ämnet i Facebookgrupperna Bettaholics och Kampfisk Sverige. Där hänger många kampfiskägare som importerar med jämna mellanrum!
Han är jättefin <3 , jag gillar speciellt de små små prickarna han har på sina fenor. Det är så snyggt, ja hela han ser jättesnygg ut. jag håller tummarna för att han kommer att få många fina bebisar i framtiden. Jag kan ju inte alls så mycket, men anar man möjligen att han kan få lite rött framme på huvudet, eller jag ser helt fel? Tycker nämligen att det drar lite lite åt rött på översta bilden.
din import är så oerhört vacker, gick transporten bra? kommer ihåg när nästan alla dog för dfolk, fick mig att backa från att importera faktiskt..
#233 Det stämmer bra det! Det är lite rött pigment på huvudet, precis som hans mor hade :D Tycker också om de söta prickarna på fenorna!
#234 Såhär långt har det gått bra. Fiskarna har kommit till Österrike nu, och skickas vidare till Sverige imorgon, om jag har full koll på datumen. Så det blir bara till att hålla tummarna!
#232 Tack så jätte mycket för infon! Ska defo läsa på och ta reda på mer 👍
Nu är ju detta totalt OT i tråden, men det är ju flera som undrat.
Idag lämnar importerna Österrike och fortsätter sin resa mot Sverige. Jag fick precis veta att bara EN av mina fiskar är med…😕 Två av uppfödarna har alltså inte skickat fiskarna till importören. Jäkligt trist. Jag får ju pengarna tillbaka för själva fiskarna, men fraktkostnaden för de två förlorar jag ju oavsett om de är med eller inte.
Men hur kan det komma sig? Är det oseriösa säljare eller?
#238 De har slarvat, och ja, det känns väldigt oseriöst.😕
Har fått svar från den ena odlaren nu som bad om ursäkt, han skickade inte fisken (den orange lila HM-hanen) för att han såg att han blivit dålig, men så glömde han att meddela mig detta. Hade han istället meddelat mig på en gång så hade jag haft möjlighet att välja ersättningsfisk, men nu är det ju försent för det.
Detta var dessutom samma odlare som jag köpte Leonardo av, och han lyckades ju skicka Leonardo till helt fel importör så att det innebar massa extra kostnader för mig för att få hem honom. Så två fel på raken… jag kommer aldrig att köpa av denna odlare någonsin igen. Alla kan fela, och en gång är acceptabelt. Men inte två. Inte när jag förlorar pengar på deras misstag.
#239 Du skulle inte vilja skicka ett PM med uppfödarens namn/namn på uppfödningen så man inte går i samma fälla själv?
usch så tråkigt att höra, jag står ju själv med två tomma kampfiskkar just nu eftrsom jag inte vill ge mig på importen, känns lite som man hör mer negativt än positivt numera..
tanken går till att försöka främja svensk avel istället, som du tex =), men då kommer ju problemet in med transporter av fisk i vårt avlånga land.
Vad tråkigt att det ska strula och så tätt inpå de andra tråkigheterna! Får hoppas att fisken som är på väg kommer fram välbehållen.
Ja nä den odlaren/säljaren lät inge vidare.. Förhoppningsvis finns det någon annan bättre säljare som också har den där färgkombinationen, den var verkligen superläcker!
Absolut, jag kan PMa odlarens alias till de som vill ha det. Kan vara bra att ha koll på så man inte råkar ut för samma sak själv om man funderar på att importera bettor.
Jag har fått meddelande om att alla fiskar (som skickades) har landat i Sverige och mår bra! Inklusive min pojke.❤️ I början på nästa vecka får vi hem våra blivande Pitebor :D
Synd att inte alla kom med :/ Förstår att du inte vill stödja den odlaren igen, "en gång är ingen gång, två gånger är en vana", som man säger.
Riktigt snygga fiskar har du! Blev inspirerad att läsa på om kampfiskar nu, haha :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Följer :)
har de kommit ännu?
Det var tänkt att vi skulle få dem tisdag eller onsdag denna vecka, men det blir istället på torsdag. Längtar som en tok! Känns som att jag redan har väntat i en evighet.
ja det förstår jag! hoppas allt går bra, hur var det nu, du fick bara en av tre?
hur var det nu, du bodde långt uppåt landet väl? jag skulle kunna tänka mig att köpa av dig om det bara går att lösa rent praktiskt =)
#249 Japp, bara en av tre importer kom iväg från Thailand. Men bättre det än ingen alls :)
Yes, bor uppe i Piteå. Men min kompis ska åka söderut till Småland på söndag och har möjlighet att ta med sig fiskar på vägen neråt om man bor nära E4an eller kan mötas upp. 3 honor från dumbokullen ska faktiskt åka med henne ner till Uppsala :)
jasså? hmm det beror klart lite på var hon ska o vilken dag o vad du har att erbjuda så här på studs =)
#251 Resan börjar på söndag, och de passerar nog Stockholm på måndag. Mer än så vet jag inte för tillfället :)
Filmade hanen jag behåller ur denna kull tidigare idag. Han är en väldigt aktiv herre!
Måste få fråga, hur många kampfiskar(honor och hanar) har du Fjordell? :)
#253 I dagsläget har jag själv 3 hanar (+6 egenuppfödda hanar som ska flytta) samt 6 honor (+5 egenuppfödda honor som ska flytta).🙂
Har det dykt upp någon fisk än?
#255 Tyvärr inte. Problem på problem har dykit upp. Bl.a så har min hane hamnat i bråk med en annan hane där de mellanlandade, så han har en skadad ryggfena (den andra hanen ser mycket värre ut…) och på det så har han även fått fenklibb p.g.a slarv med vattenbyten😕
Men nu är han, tillsammans med två av mina vänners importer, iallafall påväg hit. Så de anländer imorgon! Nu är det bara till att hoppas att han klarar sig ur fenklibbet och läker fint. Han kommer att bli behandlad som en kung här hemma.❤️
Nu har importerna anlänt. Alla lever, just nu. Men min grabb är väldigt, väldigt krasslig. Han ligger helt apatisk just nu. Tror faktiskt inte att han kommer att klara sig😢
Ursh så tråkigt :(
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
alttså fy fan rent ut sagt, lider med dig, hur kunde de stoppa två hanar tillsammans?
det där med import är så himla tråkigt, verkar ju inte fungera ngn gång nästan…=(
Nej, men det var väl själva f-n, att det ska hålla på och strula. Hoppas din pojke klarar sig, det är ju så tråkigt att det ska hända p.g.a. slarv. Håller tummarna.
#260 Hon hade inte satt in två hanar i samma kar. Någon av hanarna hade hoppat över till det andra karet då hon inte hade täckglas, och så antar jag att de kunde se varandra… Så det var ju himla slarvligt gjort.
Idag mår han faktiskt lite bättre. Trodde inte han skulle överleva natten. Han kan iallafall simma lite idag, och rör på sig mer. Igår låg han bara på botten och ålade fram lite då och då. Ska se om han har någon aptit idag. Har dessutom kunnat höja vattennivån lite smått idag. Han går i en 3 litersbytta för att han hade så svårt att komma till ytan. Så nu gör jag små vattenbyten 2 gånger om dagen, och medicinerar med Esha 2000. Jag ger inte upp! Han verkar ha kämpaglöd.
Heja heja! Jag hoppas för allt jag har!
Han åt artemia med god aptit och började faktiskt bråka lite med sprutan som jag matar med. Det ser alltså betydligt bättre ut idag :D Fenorna ser också lite bättre ut idag. Kanske vågar flytta honom till hans riktiga kar snart.
Vilken kämpe, han måste ju få ett tappert namn :)
Vad härligt att höra att han repar sig. Gott gry i den pojken som har varit med om så mycket.
vad roligt att höra!
Idag har Majcha (som han fick heta) avlidit.😢💔
Beklagar…=(
Näe vad tråkigt. Jag trodde det skulle gå eftersom det gått en vecka nu. Antar att det är slutköpt från den importören nu?
Fjordell, har följt dig länge och det är så tråkigt att läsa om alla saker som du har råkat ut för. Jösses! Lider verkligen med dig.
Neejj, så skulle det ju inte gå. Trodde också det skulle gå bra med honom. Så tråkigt för dig. 😕
Åh vad ledsamt 😕
Nej så tråkigt!!! Beklagar.
Nej så tråkigt :( Beklagar :'(
Ska bara säga att Fjordell har dykt ner i studier och det upptar hennes fulla uppmärksamhet just nu men är tillbaka om en vecka eller två ifall ni undrar…. 🙂
Är det svårt att få tag på en super delta dumbo ear? :-)
Nu måste jag ställa ett par frågor bara haha, men när de lägger ägg behövs de något över eller flyter de på ytan?
När ägg finns tar man bort hona först o låter hanen vara kvar eller tar man bort hanen sen också?
vad matar du yngel med?
Vet inte om Fjordell är aktiv här längre så jag tar mig friheten att svara lite istället. Äggen läggs i ett så kallat skumbo som hanen bygger av luftbubblor på ytan, gärna bland flytväxter. Där hålls äggen på plats men de kan ramla ner men då är pappan där och lägger tillbaka dem. När de har lekt färdigt så ska honan bort. Hanen flyttas efter några dygn när ynglen är frisimmande, så han inte äter upp dem ;) Innan dess tar han hand om äggen som jag skrev ovan. Det rekommenderas att mata ynglen med nykläckt artemia som man kläcker hemma själv. Det ger bra näring så ynglen kan växa och utvecklas ordentligt och passar de små ynglen