Vattenfrågor
Lördag är vattenbytesdag i det här huset. Så här såg vattentestet ut för respektive kar innan vattenbyte: Aquael 54 liter, omstartat för några veckor sedan NO2 10 NO3 0 GH 8 KH 8 PH 7,2 CL2 0 Aquael 112 liter, igång i några månader NO2 0 NO3 0 GH 8 KH 8 PH 7,8 CL2 0 Ur kranen har vi PH 8. Detta har jag även kollat med pooltestaren. Jag brukar hälla i PH-buffer 7,2. Nu till frågorna! Är PH 8 acceptabelt för Guppy, otocinclus, Kardinaltetra och Ancistrus? Om så, gör jag mer skada än nytta när jag buffrar eftersom jag får variationer i PH? Skadar det växterna att PH varierar eller ligger på 8? Övriga åsikter om vattenvärdena mottages med tacksamhet!
Mitt akvarium är på PH 8-7,5 och det funkar. Jag TROR att det är viktigare att PH ligger still än att det ibland är perfekt och ibland nåt annat (dvs ostabilt).
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Ja så har jag också förstått att det är. Stabilt är viktigare än att det stämmer precis med vad fisken önskar. Jag skulle tro att det är ganska stora variationer i naturen med när det är regnperiod/torka.
att pHt ligger på 8 ur kranen är inte största problemet, du har kH o gH 8 efter du buffrat för att få ner ditt pH, jag vill veta vad kH o gH ligger på ur kranen, eftersom det ligger på 8 efter buffring misstänker jag att det är högre i kranen o då riskerar dina värden att stegra i karet efter ett tag, hårt vatten gör det precis som mjukt vatten minskar värdena.
Fan. Det här med vattenkemi ligger så långt utanför min komfortzon. Jag tar prover på kranvattnet ikväll när jag kommer hem. Tack alla för att ni hjälper mig!!!
Har du några växter som växer? Nitratnivåerna NO3 är ju noll. Det betyder att det finns noll fri näring.
Det är svårt att få något att växa. Just nu verkar det växa lite, jag häller i näring och de har jbl-kulor. Kan det vara så att testet är dåligt? Vi har ju mycket fisk och matar en del, speciellt i det lilla eftersom det kommer nya yngel hela tiden. Känns konstigt att det skulle vara noll när du säger på det sättet.