Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1455 ggr
Hells Angel
0

Stressade kampfiskar?

Hej, jag fick en Kampfisk hane i julklapp och fäste mig direkt i beteendet. Idag köpte jag även 2 stycken honor (ej för avsikt att para med hanen, dem kommer inte ens få gå ihop). Honorna la jag ner i ett akvarium bredvid hanen som direkt fick syn på dem och började visa upp sig, nu, typ 30 minuter senare har honorna fått jätte starka ränder så jag frågade en kompis vad det berodde på, då sa hon stress. Var det en dum ide att ha honorna bredvid hanen, stressar hanen upp dem eller är det något annat?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Lillyrod
1

Du gjorde helt rätt i att inte släppa ihop dem. Däremot bör de inte heller se varandra för det kan vara väldigt stressande för dem. Har du karen bredvid varann så sätt något emellan så de inte ser.

ElinvBorg
1

Precis. De ska inte gå tillsammans men det räcker att de bara ser varandra för att bli stressade

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[raichu]
0

Ska inte och ska inte, såvida behållaren är stor nog så är det ju inga problem. 😎

[Jens]
4

Är vi där nu igen raichu?  😉 Kanske vi borde hänvisa diskussionen till den tråd som du skrev för ett tag sedan? Återigen så är det inte att rekommendera att ha två hanar i samma kar! Så enkelt är det. Det är möjligt att honor kan gå tillsammans men de kan bli bitchiga också men två hanar är bara dumt att försöka ge sig på för deras egen skull. 

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55914fa8ce12c46ba6000e09-raichus-akvarier

ElinvBorg
2

Jag har skrivit med dig om detta på Facebook Raichu. Jag skriver att man inte ska ha, borde kanske använd ordet bör, då de flesta inte har stora kar till Kampfisk eller den kunskap och erfarenhet som jag anser behövs. Därför skriver jag att det är något man inte ska ha till de som frågar för om de har den kompetens som krävs så skulle de inte fråga

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[raichu]
0

#4 Där har vi helt klart olika åsikter och då jag varken är först eller kommer att vara sist med att göra det heller.

Och det är inget annat än åsikter, det finns inte en enda lag som säger att det jag gör med två killar i samma burk är fel. Det finns inget annat som säger att det är fel för den delen heller, det är mest bara väldigt orekommenderat och det på goda grunder.

gulzebra
1

#6 Det är fortfarande ett brott mot djurskyddslagen jo. Se inlägg #46 i tråden som Jens länkade till.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[raichu]
0

Som du länkade till men okej..

Då ni inte kommit med något konkret att jag faktiskt bryter mot lagen och en som jag känner genom akvariestiken bara garvade åt era argument när han läste så tänker inte jag fortsätta diskutera det här förrän någon vid nästa gång som jag tänker ge mig på det här (kommer lägga ner projektet pga av att jag hittat dvärgguramier som troligen är från vildfångade) och faktiskt peka ut att mina kampisar mår dåligt av att jag håller dem så som jag gör.

Jag har över 16 år akvariestik i ryggen, labyrintfiskar är en av mina starkare delar och jag tar ordentligt reda på fakta både för emot och lagen innan jag ger mig på något.

Det är INTE emot djurskyddslagen att hålla två eller mer hannar i samma akvarium förutsatt att karet är stort nog. Det är inte djurplågeri eller något sådant.

Som jag skrev i våran diskussion på min tråd så tex fjärilar slåss mycket mer än vad mina killar gjorde, de körde en mindre kraftmätningsfajt på max 5 min och det är ingenting gentemot vad de har i livslängd.

Ska man lägga ihop längden på alla småfajter som två par fjärilar har mellan varandra så är man nog uppe i minst 5v, men att ha flera par fjärilar ihop är det ingen som säger något om.

Många labyrinter som jag haft har bråkat betydligt mer än vad mina kampisar gjort.

Kom med något som på allvar styrker eran sak innan ni anklagar kunnigt folk för djurplågeri och brått mot djurskyddslagen annars är alla akvarister djurplågare och sådana som begår brott mot lagen i större eller mindre mängd.

gulzebra
2

#8 Ja jag har länkat i inlägget jag syftar på, men nu menade jag länken som Jens la in i inlägg #4 där inlägget ifråga finns. 

Jag citerade och länkade till det som gäller enligt våra djurskyddslagar och har således till skillnad från dig faktiskt kommit med källor som styrker mina påståenden.

"**13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar
****Allmänt om hållande av fiskar
**1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks."

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf 

"Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas 2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534/ 

Mer konkret än såhär kan det liksom inte bli. 
Att du sen vill påstå att alla akvarister begår brott, alltså… Nej. Med dina 16 år som akvarist borde du faktiskt veta bättre. Du borde förstå att olika arter är helt olika. Du borde förstå att du inte kan jämföra kampfiskar med helt andra arter på det där sättet.

Nå, jag lägger ner här iaf. Tänkte inte ge mig in i diskussion alls eftersom det ändå känns helt hopplöst att ens försöka nå fram till dig, men ville iaf klämma in att du har helt fel ang vad djurskyddslagen säger - än en gång med tillförlitliga källor.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Tinitusan]
3

raichu, tror det här först o främst handlar om att de flesta som befinner sig på vår sajt är nybörjare, o i många fall unga sådana, även om det du skriver kan fungera om man har stor kunskap vill vi inte att det rekommenderas till majoriteten på just vår sajt =)

[raichu]
0

#10 Och det är inget jag skulle rekommendera heller, säger bara att det går.

Alla har olika kunskap och det är skillnad på att säga att man inte ska och inte bör, på samma sätt är det också skillnad på vad som inte går och vad som inte är rekommenderat.

Samma sak med vad som faktiskt är lagligt och ej, vill du ta vidare diskussion kring det här så gör vi det via PM. 🙂