Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1450 ggr
ChristineF
1

Starta akvarium

Hej!
Jag är uppväxt med akvarium, då hade vi bland annat guppys, platys, ballongmollys, Neontetra, olika guramis, pansarmal och dvärgklogrodor (inte allt samtidigt då) i ett 110 L.
Allt praktiskt med uppstart, prylar och miljö/PH osv kommer jag läsa på mycket om och fräscha upp minnet, men jag skulle vilja ha tips på fiskar och kanske även växter som fungerar i samma miljö och tillsammans.
Det jag skulle vilja ha är några större, vackra och roliga fiskar, ett litet stim, några algätande fiskar eller kanske räkor? 🙂 Är annars förtjust i grodor och skulle vilja ha det igen, men vet att de har lite speciella krav på miljö, utfodring och ev. fiskar. Finns någon kul lösning på detta tro? Annars nöjer jag mig mycket väl med fiskar/räkor just nu. Är som sagt ingen expert så tåliga arter är ett stort plus. Är ganska flexibel angående storlek på akvarium, men inte något jättekar eftersom vi bor i en liten tvåa.
Bomba mig gärna med kombinationer och inspiration! 😍

wicwik
0

Finns så otroligt mycket att välja på, om du bor i stockholm kan jag rekommendera Akvarielagret i Bromma som har otroligt mycket inspiration när det kommer till både fiskar och växter :) Lycka till

ChristineF
0

#1 Bor i Norrtälje, så inte så långt, värt att åka dit då kanske. Tack!
Vet att det är svårt att svara, men hör gärna om andras lyckade akvarium för inspiration :-)

wicwik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kan det vara värt det, absolut! Jag har haft akvarium i 1,5 år ungefär och lyckades för 3 månader ta kål på allt förutom tre st guramis som fortfarande hänger med.

Ta det lugnt, hitta ett kar som passar! Ju större desto lättare att hantera. Du kanske kan börja med ett stim du tycker är fint, några molly/platy/svärbärare, Ancistrus mal och och ett gäng corydoras. Sen kommer det och du utvecklas av bara farten :)

ChristineF
0

#3 Oj då, vad hände?
Fint! Ja, det är fiskar jag haft innan och fått yngel och haft i sån där låda du har. 😃Men skulle vilja ha några lite större fiskar denna gång, men vet inte om det finns några relativt lättskötta sådana? Får läsa runt lite.
Saknar verkligen att sitta och titta in i ett akvarium, har mycket inredning kvar.

mimåne
0

Hej och välkommen till sajten 🙂

Det finns massor med fina trevliga arter stimfiskar som passar i ett 110L. Som algätare skulle jag inte välja räkor om det ska bli ett sällskapsakvarium, då räkor är mat för de flesta fiskar. Jag hade istället satsat på t.ex Ancistrus, otocinclus eller någon snäcka.

Att hitta en stor art som du kan ha flera av är däremot något jag finner svårt.. Det är nog inte många stora fiskar som kan gå i den volymen. Gurami är vad jag kommer på men i och med att du redan haft det kanske det är lite tråkigt.

Du skulle kunna ha någon Laetacara t.ex laetacara dorsigera eller laetacara curviceps, men dessa går tyvärr inte att hålla i några gäng utan lever i par.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
0

#5 Tack! Jag läste på om räkor och inser att det tyvärr kan bli lite svårt om jag inte har mycket små fredliga fiskar.
Tack för tipsen! Har funderat lite på Gurami igen, de var favoriter som levde länge senast jag hade akvarium och finns ju några olika, dock vill jag egentligen ha mindre växter än vad de vill ha. Jag kan absolut tänka mig parfiskar med. Tar varmt emot alla tips om charmiga firrar! :-)

mimåne
0

Jag tittade på några Mosaikgurami idag. De var otroligt vackra. De vackraste Mosaikgurami jag någonsin sett. Jag ska erkänna att jag blev lite sugen på dem🙂

ChristineF
1

#7 Jaa de är jättefina, första sorten vi hade :-)

mimåne
0

Har ni haft många olika sorters Gurami? 🙂

ChristineF
0

Först ett mosaikpar, var pappa som hade, innan jag fick ta över akvarieansvaret ;-) Sedan guld och blå. Haft akvarium från att jag var riktigt liten upp till 13år, sedan blev det leopardgeckos istället. Nu har jag varit utan terrarie i snart ett år och saknar både det och akvarium… :-) svårt att hitta plats i en tvåa bara, särskilt om man ska undvika fönster! Hur noga är det egentligen?

mimåne
0

Det går nog ska du se :) Jag bor också i en två och jag har tre akvarium. Ett 300L samt två st 112L.

Så länge det inte kommer in direkt solljus på akvariet så är det ok att det står nära ett fönster.

ChristineF
0

Ok! 🙂Problemet är att den öppna planlösningen (som jag annars gillar!), har egentligen bara ett rum vi kan ha det i om man räknar bort badrum, sovrum och den trånga hallen. Finns bara två ställen där det får plats och vi har kvällssol in på bottenvåningen, men vi har en stor markis som  vi brukar köra ut för att undvika sol inomhus. Så om det är just sol som är problemet är det nog lugnt, men ljust är det ju här inne.